Γ.Δ.
1452.24 +0,26%
ACAG
-5,17%
6.24
CENER
+0,76%
8
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
+0,31%
9.6
OPTIMA
+1,50%
10.8
TITC
-1,51%
29.3
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.462
ΑΒΕ
+1,26%
0.484
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-2,10%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.5855
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-3,23%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,25%
8.06
ΑΤΤ
+2,25%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-4,23%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,38%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-3,94%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,30%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
16.58
ΔΑΑ
-0,12%
8.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,71%
11.16
ΔΟΜΙΚ
-2,19%
4.68
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,57%
0.347
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,45%
30.8
ΕΚΤΕΡ
+2,29%
4.475
ΕΛΒΕ
+6,28%
5.25
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,76%
2.6
ΕΛΠΕ
-0,53%
8.385
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,67%
1.8
ΕΛΧΑ
+0,83%
1.948
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
+3,31%
7.81
ΕΥΑΠΣ
-0,93%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,50%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.15
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
+1,73%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.42
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+0,14%
3.655
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,22%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-3,27%
0.532
ΚΟΥΑΛ
-0,62%
1.278
ΚΟΥΕΣ
-0,86%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-4,86%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.848
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.86
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,75%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+4,57%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-0,92%
1.08
ΜΕΒΑ
+0,25%
3.97
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+2,16%
47.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
-5,47%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+3,09%
3.34
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,03%
29.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.36
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,99%
1.02
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+0,58%
0.344
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
-0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.88
ΟΠΑΠ
-0,70%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,45%
0.909
ΟΤΕ
-1,54%
14.06
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-0,85%
1.17
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,61%
3.752
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+1,39%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,21%
4.7
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,50%
11.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-2,12%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-0,51%
7.76
ΣΠΙ
-5,33%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,49%
18.33
ΤΖΚΑ
-3,04%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-9,70%
0.298
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.175
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Ναυτιλία: Η πρόταση για επιβολή τέλους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα

Με την υποστήριξη και της Ελλάδας, φαίνεται πως κερδίζει έδαφος η διεθνής προσπάθεια που καταβάλλεται εσχάτως, αναφορικά με την επιβολή ενός φόρου στην εμπορική ναυτιλία, με στόχο τη συγκέντρωση κεφαλαίων, που στη συνέχεια θα κατευθυνθούν προς την προστασία του περιβάλλοντος, μέσω της ενίσχυσης των πιο αδύναμων οικονομικά χωρών. Ένα μέρος των κεφαλαίων, θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει και την ίδια την ναυτιλία, στο πλαίσιο της απανθρακοποίησής της, δηλαδή της μείωσης των εκπομπών ρύπων από τα πλοία. Την πρόταση για την επιβολή ενός ετήσιου φόρου στα πλοία υποστηρίζει επί χρόνια και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (Ε.Ε.Ε.).

Ένα σημαντικό βήμα, προκειμένου να αποκτήσει η ιδέα αυτή ευρύτερη αποδοχή και να υιοθετηθεί Παγκόσμιου Οργανισμού Ναυτιλίας (IMO- International Maritime Organization), έγινε την προηγούμενη εβδομάδα, σε μια σύνοδο που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι. Σε αυτήν επιβεβαιώθηκε η υποστήριξη από 23 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Στη σχετική λίστα περιλαμβάνονται η Γαλλία, η Δανία, η Ιρλανδία, η Ιαπωνία, αλλά και μια σειρά χωρών του Ειρηνικού, με σημαντική επίδραση στην ναυτιλία, λόγω των νηολογίων τους, όπως για παράδειγμα οι Νήσοι Μάρσαλ, που αποτελούν ένθερμους υποστηρικτές, αλλά και τα Νησιά του Σολομώντα. Τη σχετική διακήρυξη υποστηρίζουν επίσης, η Νορβηγία, η Κύπρος, η Ισπανία, η Νότια Κορέα, η Ολλανδία, η Πορτογαλία, το Μονακό, η Σλοβενία, το Βιετνάμ, η Λιθουανία, τα νησιά Μπαρμπέιντος, ο Μαυρίκιος, η Κένυα, το Βιετνάμ και ως θεσμός, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το επόμενο βήμα θα είναι η υποβολή της στην προσεχή σύνοδο του IMO για τις εκπομπές ρύπων αερίων του θερμοκηπίου, που είναι προγραμματισμένη για την περίοδο 3-7 Ιουλίου. Το γεγονός ότι υπάρχει υποστήριξη από την Ελλάδα και την Ιαπωνία, δηλαδή τις δύο από τις τρεις μεγαλύτερες χώρες στον κλάδο της ποντοπόρου ναυτιλίας, με βάση τον στόλο των πλοίων που ελέγχουν, όπως επίσης και από άλλες χώρες με σημαντική παρουσία στον χώρο, όπως η Νορβηγία, η Δανία, η Κύπρος και η Ν. Κορέα, αποτελεί ασφαλώς σημαντικό πλεονέκτημα. Ωστόσο, όπως σημειώνουν πολιτικοί παράγοντες, αν δεν εξασφαλιστεί και η υποστήριξη χωρών, όπως η Κίνα, οι ΗΠΑ και άλλες μεγάλες χώρες, το όλο εγχείρημα δύσκολα θα στεφθεί από επιτυχία. Προς το παρόν, τόσο η Κίνα, όσο και οι ΗΠΑ δεν έχουν υποστηρίξει αντίστοιχες προτάσεις στο παρελθόν, ενώ το ίδιο αρνητικές εμφανίζονται κι άλλες σημαντικές χώρες για την εξασφάλιση ευρύτερης συναίνεσης, όπως η Ινδία, η Βραζιλία και η Σαουδική Αραβία.

Επί του παρόντος, έχουν κατατεθεί διάφορες προτάσεις, αναφορικά με την επιβολή ενός ετήσιου τέλους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στις θαλάσσιες μεταφορές. Μία εξ αυτών προβλέπει την πληρωμή 100 δολαρίων ΗΠΑ για κάθε τόνο εκλυόμενου διοξειδίου του άνθρακα για όλα τα διεθνή εμπορικά ταξίδια, αρχής γενομένης από το 2025. Η πρόταση αυτή υπολογίζεται ότι θα εξασφάλιζε ετήσια έσοδα της τάξεως των 40-60 δισ. δολαρίων κάθε χρόνο και μέχρι το 2050.

Ασφαλώς, εκτός από την ανάγκη επίτευξης συμφωνίας για την επιβολή ενός ετήσιου φόρου στους εκπεμπόμενους ρύπους της ναυτιλίας, θα απαιτηθεί και συναίνεση αναφορά με τον τρόπο αξιοποίησης των χρημάτων που θα συγκεντρώνονται σε ετήσια βάση. Για παράδειγμα, χώρες, όπως η Ιρλανδία θα προτιμούσε τα σχετικά κονδύλια να κατευθυνθούν στις πιο αδύναμες οικονομικά χώρες, ώστε να χρηματοδοτήσουν τις προσπάθειες για την προστασία του περιβάλλοντος και των οικοσυστημάτων τους. «Δεν μπορούν όλα τα κεφάλαια για τον σκοπό αυτό, να προέλθουν από φιλανθρωπίες, δωρεές και εράνους», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. ΊμονΡάιν, υπουργός Περιβάλλοντος της Ιρλανδίας.

Ωστόσο, άλλες χώρες θα ήθελαν τα κεφάλαια αυτά, ή έστω ένα σημαντικό ποσοστό τους, να διοχετευτεί για την επιτάχυνση της μετάβασης της ναυτιλίας σε ένα περιβάλλον «πράσινων» καυσίμων, για την ανάπτυξη κι εμπορική διάθεση των οποίων απαιτούνται σημαντικά κεφάλαια. Επίσης και οι ίδιες οι ναυτιλιακές εταιρείες, θα κληθούν να δαπανήσουν εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ για την ανανέωση του στόλου τους, τα επόμενα χρόνια, καθώς δεν θα είναι εύκολο όλες οι τεχνολογίες να εγκατασταθούν σε υφιστάμενα πλοία. Σε κάθε περίπτωση, οι εμπλεκόμενοι αναμένουν ότι αν εξασφαλιστεί ευρύτερη υποστήριξη για την πρόταση αυτή, θα ακολουθήσουν 1-2 χρόνια διαπραγματεύσεων για την κατανομή των κεφαλαίων.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!