Γ.Δ.
1454.98 +1,38%
ACAG
+0,61%
6.6
CENER
+0,66%
7.57
CNLCAP
+4,43%
8.25
DIMAND
-0,73%
9.54
OPTIMA
+3,89%
10.68
TITC
+2,49%
28.8
ΑΑΑΚ
+0,72%
7
ΑΒΑΞ
+2,60%
1.498
ΑΒΕ
+0,86%
0.471
ΑΔΜΗΕ
+0,91%
2.22
ΑΚΡΙΤ
-1,60%
0.925
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
+1,04%
1.648
ΑΝΔΡΟ
+0,88%
6.86
ΑΡΑΙΓ
-0,98%
12.14
ΑΣΚΟ
-1,52%
2.6
ΑΣΤΑΚ
+1,63%
7.46
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,50%
8.1
ΑΤΤ
+0,45%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
+1,69%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+2,16%
5.67
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.67
ΒΙΟΣΚ
+1,59%
1.28
ΒΙΟΤ
+2,19%
0.28
ΒΙΣ
-5,00%
0.19
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.46
ΓΕΒΚΑ
+1,21%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,48%
16.5
ΔΑΑ
-0,81%
8.35
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+1,59%
11.48
ΔΟΜΙΚ
+1,41%
4.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,72%
0.355
ΕΒΡΟΦ
-0,30%
1.675
ΕΕΕ
+1,63%
29.94
ΕΚΤΕΡ
-0,22%
4.55
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
+1,25%
2.43
ΕΛΛ
0,00%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+3,15%
2.62
ΕΛΠΕ
+1,33%
8.375
ΕΛΣΤΡ
-0,81%
2.44
ΕΛΤΟΝ
-3,47%
1.78
ΕΛΧΑ
+1,26%
1.928
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.85
ΕΠΙΛΚ
-1,90%
0.155
ΕΠΣΙΛ
+18,81%
12
ΕΣΥΜΒ
+3,25%
1.27
ΕΤΕ
+1,85%
7.7
ΕΥΑΠΣ
+0,93%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+1,51%
2.02
ΕΧΑΕ
+1,77%
5.18
ΙΑΤΡ
0,00%
1.615
ΙΚΤΙΝ
+0,46%
0.44
ΙΛΥΔΑ
+10,61%
1.72
ΙΝΚΑΤ
+1,71%
5.05
ΙΝΛΙΦ
+3,75%
4.98
ΙΝΛΟΤ
+0,71%
1.134
ΙΝΤΕΚ
+1,45%
6.29
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,91%
4.44
ΙΝΤΕΤ
+4,35%
1.32
ΙΝΤΚΑ
+2,02%
3.54
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
-1,56%
1.58
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+0,32%
1.59
ΚΟΡΔΕ
+8,24%
0.552
ΚΟΥΑΛ
+3,36%
1.416
ΚΟΥΕΣ
+8,70%
6
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,45%
10.95
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-1,07%
1.385
ΛΑΒΙ
+3,61%
0.86
ΛΑΜΔΑ
+2,20%
6.97
ΛΑΜΨΑ
+1,21%
33.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.13
ΛΕΒΚ
-2,86%
0.34
ΛΕΒΠ
+16,07%
0.39
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+2,16%
1.42
ΛΟΥΛΗ
+3,77%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.055
ΜΕΒΑ
+2,53%
4.06
ΜΕΝΤΙ
+4,53%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
+2,13%
4.07
ΜΙΝ
-1,55%
0.635
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,08%
26.62
ΜΟΝΤΑ
+0,33%
3.07
ΜΟΤΟ
+1,17%
3.015
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+0,56%
28.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+0,78%
1.95
ΜΠΤΚ
+6,67%
0.48
ΜΥΤΙΛ
+0,74%
38
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
+0,98%
1.035
ΞΥΛΚ
-4,71%
0.283
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+3,03%
0.34
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,89%
22.3
ΟΛΠ
+2,06%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.9
ΟΠΑΠ
+0,86%
16.42
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,02%
0.892
ΟΤΕ
+0,84%
14.34
ΟΤΟΕΛ
+0,79%
12.8
ΠΑΙΡ
+1,67%
1.22
ΠΑΠ
0,00%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,50%
3.98
ΠΕΤΡΟ
+0,94%
8.62
ΠΛΑΘ
+2,38%
4.09
ΠΛΑΚΡ
-0,65%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,52%
1.158
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+3,14%
4.6
ΡΕΒΟΙΛ
+0,32%
1.59
ΣΑΡ
+1,73%
11.78
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.379
ΣΙΔΜΑ
+1,01%
2
ΣΠΕΙΣ
-1,26%
7.84
ΣΠΙ
-1,39%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,72%
18.23
ΤΖΚΑ
-0,60%
1.65
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,59%
1.718
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+1,37%
0.371
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.4
ΦΡΙΓΟ
+2,55%
0.322
ΦΡΛΚ
-1,57%
4.07
ΧΑΙΔΕ
-0,71%
0.695

Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες γίνονται όλο και πιο ανταγωνιστικές

Σε ιστορικά υψηλό επίπεδο διαμορφώνεται η συγκέντρωση του ελληνόκτητου στόλου, δείγμα ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες «μεγαλώνουν» και καθίστανται όλο και πιο ανταγωνιστικές στην διεθνή «σκακιέρα». Πρόκειται για μια τάση που είχε διαφανεί ήδη από τα προηγούμενα χρόνια, ιδίως μετά το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης το 2008, που ώθησε πολλούς ομίλους στη συνειδητοποίηση ότι το μοντέλο των μικρών εταιρειών με 2-5 πλοία η καθεμία, δεν είναι βιώσιμο μακροπρόθεσμα.

Σήμερα, με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (Μάιος 2023), παρατηρείται ότι συνολικά 78 ελληνικές εταιρείες έχουν υπό τον έλεγχο και την διαχείρισή τους, στόλους συνολικής μεταφορικής ικανότητας τουλάχιστον 1 εκατ. τόνων η καθεμία. Αθροιστικά, οι 78 αυτές εταιρείες ελέγχουν 3.316 πλοία, που ναι μεν είναι λιγότερα κατά 26 πλοία σε σχέση με πριν από 12 μήνες, αλλά είναι μεγαλύτερα σε μέγεθος, καθώς προσφέρουν μεταφορική ικανότητα 355,8 εκατ. τόνων dwt, περίπου 6 εκατ. τόνους περισσότερους. Το αντίστοιχο μέγεθος το 2020, δεν ξεπερνούσε τους 338 εκατ. τόνους dwt, δείγμα του πόσο μεγεθύνθηκε ο στόλος των μεγαλύτερων εταιρειών τα τελευταία χρόνια.

Όπως αναφέρουν αναλυτές, η εξέλιξη αυτή οφείλεται σε δύο βασικούς παράγοντες. Καταρχάς την παράδοση σημαντικού όγκου νέων πλοίων που είχαν παραγγελθεί προς ναυπήγηση τα προηγούμενα χρόνια και δευτερευόντως στην προσθήκη νέων πλοίων, μέσω αγορών που έγιναν στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων, όπου τα ελληνικά συμφέροντα αποτελούν ανέκαθεν κυρίαρχο «παίκτη».

Αποτελεί όμως και στρατηγική στόχευση των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, δηλαδή η μεγέθυνση του στόλου τους, ώστε να εξασφαλιστούν οι απαιτούμενες οικονομίες κλίμακας και να επιμεριστεί το επενδυτικό ρίσκο. Περισσότερα πλοία σημαίνει στην πράξη, περισσότερες επιλογές απασχόλησης, ώστε να επιμερίζεται αντίστοιχα και ο κίνδυνος από τυχόν υστέρηση κάποιων αγορών. Για παράδειγμα, μπορεί σε κάποια χρονική συγκυρία, οι ναύλοι σε ταξίδια του Ατλαντικού να υστερούν έναντι εκείνων του Ειρηνικού, για τον ίδιο τύπο πλοίου και φορτίου. Αντί ο πλοιοκτήτης να καλείται να κάνει κάθε φορά την σωστή επιλογή, ώστε να μην έχει ζημίες, ή μειωμένα έσοδα το πλοίο, μπορεί να αξιοποιεί όλο του το «οπλοστάσιο» των πλοίων του και να περιορίσει τις απώλειες, μέσω  της απασχόλησης σε πολλαπλές διαδρομές. Άλλες εταιρείες πάλι, προτιμούν να διευρύνουν το αντικείμενο της δραστηριότητάς τους, μέσω της παρουσίας σε δύο διαφορετικούς τομείς της ναυτιλίας, π.χ. στο ξηρό φορτίο και την μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, κάτι που σημαίνει και πλοία διαφορετικών τύπων.

Στην τελευταία ετήσια έκθεσή της για την ανάλυση του ελληνόκτητου στόλου, η Petrofin Research σημειώνει ότι κατά την διάρκεια των τελευταίων δύο δεκαετιών έχει σημειωθεί μια ριζική διαφοροποίηση στη σύνθεση των εταιρειών του κλάδου. Ειδικότερα, το 1998, οι μικρές εταιρείες που διαχειρίζονταν 1-2 πλοία αποτελούσαν σχεδόν το 50% της ελληνόκτητης ναυτιλίας, καθώς ανέρχονταν σε 483. Ο αριθμός αυτός είχε μειωθεί σε 350 το 2011, δηλαδή μεσούσης της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης και της ύφεσης του διεθνούς εμπορίου. Από το 2020 και μετά, ο αριθμός τους κινείται πέριξ των 200. Έχει δηλαδή καταγραφεί συνολική μείωση που προσεγγίζει το 60%, εξέλιξη που οφείλεται τόσο στην σταδιακή μεγέθυνση των εταιρειών, αλλά και στο ότι αρκετές από τις μικρότερες εταιρείες αποχώρησαν από τον κλάδο.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Petrofin Research, «οι οικονομίες κλίμακας έπαιξαν μεγάλο ρόλο στο να καταστούν οι μικροί στόλοι μακροπρόθεσμα ασύμφοροι.

Οι μεγαλύτεροι στόλοι παρέμειναν σχετικά σταθεροί με μέτριες αυξήσεις σε γενικές γραμμές». Παράλληλα, όπως τονίζεται στην έκθεση, «η διαδικασία συγχωνεύσεων συνεχίζεται, καθώς οι μεγαλύτεροι στόλοι εξακολουθούν να έχουν σχετικό πλεονέκτημα κόστους». Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, οι μεγαλύτεροι στόλοι ελέγχουν πλέον το 65% του ελληνικού στόλου και αποτελούνται από 54 εταιρείες. Πρόκειται λοιπόν για μια τάση, η οποία έχει παγιωθεί και δύσκολα θα διαφοροποιηθεί και τα επόμενα χρόνια.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!