Γ.Δ.
1454.98 +1,38%
ACAG
+0,61%
6.6
CENER
+0,66%
7.57
CNLCAP
+4,43%
8.25
DIMAND
-0,73%
9.54
OPTIMA
+3,89%
10.68
TITC
+2,49%
28.8
ΑΑΑΚ
+0,72%
7
ΑΒΑΞ
+2,60%
1.498
ΑΒΕ
+0,86%
0.471
ΑΔΜΗΕ
+0,91%
2.22
ΑΚΡΙΤ
-1,60%
0.925
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
+1,04%
1.648
ΑΝΔΡΟ
+0,88%
6.86
ΑΡΑΙΓ
-0,98%
12.14
ΑΣΚΟ
-1,52%
2.6
ΑΣΤΑΚ
+1,63%
7.46
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,50%
8.1
ΑΤΤ
+0,45%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
+1,69%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+2,16%
5.67
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.67
ΒΙΟΣΚ
+1,59%
1.28
ΒΙΟΤ
+2,19%
0.28
ΒΙΣ
-5,00%
0.19
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.46
ΓΕΒΚΑ
+1,21%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,48%
16.5
ΔΑΑ
-0,81%
8.35
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+1,59%
11.48
ΔΟΜΙΚ
+1,41%
4.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,72%
0.355
ΕΒΡΟΦ
-0,30%
1.675
ΕΕΕ
+1,63%
29.94
ΕΚΤΕΡ
-0,22%
4.55
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
+1,25%
2.43
ΕΛΛ
0,00%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+3,15%
2.62
ΕΛΠΕ
+1,33%
8.375
ΕΛΣΤΡ
-0,81%
2.44
ΕΛΤΟΝ
-3,47%
1.78
ΕΛΧΑ
+1,26%
1.928
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.85
ΕΠΙΛΚ
-1,90%
0.155
ΕΠΣΙΛ
+18,81%
12
ΕΣΥΜΒ
+3,25%
1.27
ΕΤΕ
+1,85%
7.7
ΕΥΑΠΣ
+0,93%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+1,51%
2.02
ΕΧΑΕ
+1,77%
5.18
ΙΑΤΡ
0,00%
1.615
ΙΚΤΙΝ
+0,46%
0.44
ΙΛΥΔΑ
+10,61%
1.72
ΙΝΚΑΤ
+1,71%
5.05
ΙΝΛΙΦ
+3,75%
4.98
ΙΝΛΟΤ
+0,71%
1.134
ΙΝΤΕΚ
+1,45%
6.29
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,91%
4.44
ΙΝΤΕΤ
+4,35%
1.32
ΙΝΤΚΑ
+2,02%
3.54
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
-1,56%
1.58
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+0,32%
1.59
ΚΟΡΔΕ
+8,24%
0.552
ΚΟΥΑΛ
+3,36%
1.416
ΚΟΥΕΣ
+8,70%
6
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,45%
10.95
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-1,07%
1.385
ΛΑΒΙ
+3,61%
0.86
ΛΑΜΔΑ
+2,20%
6.97
ΛΑΜΨΑ
+1,21%
33.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.13
ΛΕΒΚ
-2,86%
0.34
ΛΕΒΠ
+16,07%
0.39
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+2,16%
1.42
ΛΟΥΛΗ
+3,77%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.055
ΜΕΒΑ
+2,53%
4.06
ΜΕΝΤΙ
+4,53%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
+2,13%
4.07
ΜΙΝ
-1,55%
0.635
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,08%
26.62
ΜΟΝΤΑ
+0,33%
3.07
ΜΟΤΟ
+1,17%
3.015
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+0,56%
28.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+0,78%
1.95
ΜΠΤΚ
+6,67%
0.48
ΜΥΤΙΛ
+0,74%
38
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
+0,98%
1.035
ΞΥΛΚ
-4,71%
0.283
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+3,03%
0.34
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,89%
22.3
ΟΛΠ
+2,06%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.9
ΟΠΑΠ
+0,86%
16.42
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,02%
0.892
ΟΤΕ
+0,84%
14.34
ΟΤΟΕΛ
+0,79%
12.8
ΠΑΙΡ
+1,67%
1.22
ΠΑΠ
0,00%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,50%
3.98
ΠΕΤΡΟ
+0,94%
8.62
ΠΛΑΘ
+2,38%
4.09
ΠΛΑΚΡ
-0,65%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,52%
1.158
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+3,14%
4.6
ΡΕΒΟΙΛ
+0,32%
1.59
ΣΑΡ
+1,73%
11.78
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.379
ΣΙΔΜΑ
+1,01%
2
ΣΠΕΙΣ
-1,26%
7.84
ΣΠΙ
-1,39%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,72%
18.23
ΤΖΚΑ
-0,60%
1.65
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,59%
1.718
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+1,37%
0.371
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.4
ΦΡΙΓΟ
+2,55%
0.322
ΦΡΛΚ
-1,57%
4.07
ΧΑΙΔΕ
-0,71%
0.695

Ναυτιλία: Βιομηχανία αγωγών μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία

Στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων επτά ετών βρίσκονται οι δικαστικές διαμάχες στον ναυτιλιακό κλάδο, με τα μεγάλα νομικά γραφεία, ιδίως στο Λονδίνο και τη Σιγκαπούρη, να εργάζονται «υπερωρίες», προκειμένου να ανταποκριθούν στον όγκο των υποθέσεων που έχουν συσσωρευτεί. Όπως εξηγούν νομικοί κύκλοι, η υποχώρηση της κερδοφορίας των ναυτιλιακών εταιρειών και η διατάραξη του εμπορίου, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, έχουν πολλαπλασιάσει τις κόντρες μεταξύ των πλοιοκτητών και των πελατών τους.

Σύμφωνα με στοιχεία που συλλέγει κάθε χρόνο η νομική εταιρεία HFW, εκ των μεγαλύτερων στον χώρο της ναυτιλίας, κατά τη διάρκεια του 2022 οι ναυτιλιακές εταιρείες ήταν εμπλεκόμενες σε περίπου 2.000 εξωδικαστικές υποθέσεις διαιτησίας, που αποτελούν την προτιμητέα οδό επίλυσης τέτοιων διαφορών, λόγω της ιδιωτικότητας που προσφέρουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο αριθμός αυτός, που ήταν 12% μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο του 2021, ξεπέρασε ακόμα και εκείνον του 2020, όταν η πανδημία είχε προκαλέσει «χάος» στο διεθνές εμπόριο, οδηγώντας σε πολλαπλασιασμό των υποθέσεων, κυρίως λόγω των σοβαρών καθυστερήσεων στα λιμάνια. Αυτές είχαν προκαλέσει π.χ. απώλειες φορτίων, ακυρώσεις παραγγελιών κ.ο.κ.

Σύμφωνα με τον Μάικ Ρίτερ, δικηγόρο στην HFW, «οι κυρώσεις στην εμπορία συγκεκριμένων προϊόντων και αγαθών με τη Ρωσία και ο αυξημένος κίνδυνος για τα πλοία που διαπλέουν την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας είναι οι κύριοι λόγοι που οδήγησαν στον πολλαπλασιασμό των υποθέσεων το 2022. Επίσης, υπάρχει και η πίεση στις ναυτιλιακές και μεταφορικές εταιρείες για τον περιορισμό της απώλειας εσόδων και κερδών, εξαιτίας της γενικότερης υποχώρησης της οικονομικής δραστηριότητας, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι εντάσεις και κατ’ επέκταση και οι αγωγές. Βλέπουμε ότι υπάρχουν και διαμάχες με έντονο το συναισθηματικό στοιχείο, καθώς οι πλοιοκτήτες προσπαθούν να αντισταθούν σε δυνητικά επικίνδυνα αιτήματα (πελατών τους) να καταπλεύσουν κοντά στην Ουκρανία». Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν προβλέπεται να υποχωρήσει ο αριθμός των υποθέσεων σύντομα, καθώς και το 2023 παρατηρούνται παρόμοια φαινόμενα.

Η αύξηση αυτή των δικαστικών αγωγών είναι ένα ακόμα δείγμα του πόσο γρήγορα έχουν διαφοροποιηθεί οι συνθήκες στον κλάδο, καθώς η μείωση του παγκόσμιου εμπορίου έχει αλλάξει άρδην τα δεδομένα για πολλές εταιρείες, ιδίως στον τομέα της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Όπως αναφέρει η Κίρστι ΜακΧάρντι, ναυτιλιακή δικηγόρος στην εταιρεία Stephenson Harwood, «η ναυτιλιακή βιομηχανία είχε τέτοια κερδοφορία το 2021, ώστε οι εταιρείες δεν επιθυμούσαν να διαταράξουν την ομαλή λειτουργία τους και να εμπλακούν σε δικαστικές διαμάχες με τους πελάτες τους, όπως για παράδειγμα σε σχέση με την ταχύτητα παράδοσης των προϊόντων και την απόδοση του πλοίου. Σήμερα, που η κερδοφορία τους βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση, είναι περισσότερο διατεθειμένες να αμφισβητήσουν αγωγές πελατών τους που διεκδικούν αποζημιώσεις».

Πάντως, παρά τις διαμάχες αυτές, οι περισσότεροι πελάτες των ναυτιλιακών εταιρειών δεν έχουν κατορθώσει να «σπάσουν» τα συμβόλαιά τους, ενώ ένα πολύ μικρό ποσοστό κατόρθωσε να φτάσει μέχρι τη διαδικασία της ακρόασης από κάποιο διαιτητικό δικαστήριο. Ο λόγος είναι ότι δεν υπάρχει κάποια καθολική απαγόρευση της διεξαγωγής εμπορίου με τη Ρωσία, με αποτέλεσμα συχνά οι εταιρείες να μην μπορούν να αρνηθούν την παροχή μεταφορικών υπηρεσιών.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!