Γ.Δ.
1452.24 +0,26%
ACAG
-5,17%
6.24
CENER
+0,76%
8
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
+0,31%
9.6
OPTIMA
+1,50%
10.8
TITC
-1,51%
29.3
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.462
ΑΒΕ
+1,26%
0.484
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-2,10%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.5855
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-3,23%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,25%
8.06
ΑΤΤ
+2,25%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-4,23%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,38%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-3,94%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,30%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
16.58
ΔΑΑ
-0,12%
8.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,71%
11.16
ΔΟΜΙΚ
-2,19%
4.68
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,57%
0.347
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,45%
30.8
ΕΚΤΕΡ
+2,29%
4.475
ΕΛΒΕ
+6,28%
5.25
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,76%
2.6
ΕΛΠΕ
-0,53%
8.385
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,67%
1.8
ΕΛΧΑ
+0,83%
1.948
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
+3,31%
7.81
ΕΥΑΠΣ
-0,93%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,50%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.15
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
+1,73%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.42
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+0,14%
3.655
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,22%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-3,27%
0.532
ΚΟΥΑΛ
-0,62%
1.278
ΚΟΥΕΣ
-0,86%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-4,86%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.848
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.86
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,75%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+4,57%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-0,92%
1.08
ΜΕΒΑ
+0,25%
3.97
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+2,16%
47.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
-5,47%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+3,09%
3.34
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,03%
29.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.36
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,99%
1.02
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+0,58%
0.344
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
-0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.88
ΟΠΑΠ
-0,70%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,45%
0.909
ΟΤΕ
-1,54%
14.06
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-0,85%
1.17
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,61%
3.752
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+1,39%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,21%
4.7
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,50%
11.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-2,12%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-0,51%
7.76
ΣΠΙ
-5,33%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,49%
18.33
ΤΖΚΑ
-3,04%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-9,70%
0.298
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.175
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Κυριαρχούν οι Έλληνες πλοιοκτήτες στην παγκόσμια ναυτιλία

«Μάχη πόντο-πόντο» δίνουν οι Έλληνες με τους Κινέζους πλοιοκτήτες όσον αφορά την κυριαρχία στη διεθνή ναυτιλία, καθώς η κάθε πλευρά έχει διαφορετικό προσανατολισμό και στρατηγική. Έτσι, σε άλλες κατηγορίες πλοίων οι Έλληνες διατηρούν τα σκήπτρα, ενώ σε άλλες η κυριαρχία των Κινέζων είναι πλέον ξεκάθαρη.

Σύμφωνα με σχετική ανάλυση της BIMCO, της μεγαλύτερης ένωσης πλοιοκτητών παγκοσμίως, οι Έλληνες και οι Κινέζοι πλοιοκτήτες αποτελούν τους αδιαφιλονίκητους «ηγέτες» του κλάδου, καθώς από κοινού ελέγχουν το 34% του παγκόσμιου στόλου, με βάση τη μεταφορική ικανότητα. Αυτό μεταφράζεται σε 748 εκατ. τόνους, από τους συνολικά 2.200 εκατ. τόνους, που αφορούν τα 61.000 πλοία του παγκόσμιου στόλου των εμπορικών πλοίων (εξαιρουμένων των επιβατηγών). Συγκεκριμένα, οι Έλληνες ελέγχουν το 19% του παγκόσμιου στόλου με βάση τη μεταφορική ικανότητα, ενώ οι Κινέζοι το 15%.

Όπως όμως προκύπτει από μια βαθύτερη ανάλυση των επιμέρους στοιχείων, τόσο οι Έλληνες, όσο και οι Κινέζοι έχουν διαφορετική προσέγγιση. Για παράδειγμα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι πρώτοι και μάλιστα με πολύ μεγάλη διαφορά στους τομείς των δεξαμενόπλοιων και των πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου (LNG) και υγραερίου (LPG). Ειδικότερα, το μερίδιό τους στα δεξαμενόπλοια αγγίζει το 23%, έναντι μόλις 6% των Κινέζων ομολόγων τους. Αντίστοιχα, στα πλοία μεταφοράς αερίου το μερίδιο των ελληνικών εταιρειών ανέρχεται σε 18%, έναντι μόλις 5%.

Τα μερίδια των Κινέζων και Ελλήνων Πλοιοκτητών με βάση την Μεταφορική Ικανότητα του Στόλου τους
Τα μερίδια των Κινέζων και Ελλήνων Πλοιοκτητών με βάση τη Μεταφορική Ικανότητα του Στόλου τους

Στον αντίποδα, οι Κινέζοι πλοιοκτήτες δείχνουν σαφή προτίμηση στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και στα πλοία γενικού φορτίου. Στις δύο αυτές κατηγορίες διαθέτουν μερίδιο αγοράς 17% και 23% αντίστοιχα, έναντι μόλις 7% και 1% των Ελλήνων πλοιοκτητών, οι οποίοι, παραδοσιακά, προτιμούν άλλα πλοία. Η προτίμηση αυτή των κινεζικών εταιρειών είναι ασφαλώς κεντρικά σχεδιασμένη από την κυβέρνηση της χώρας (οι περισσότερες κινεζικές εταιρείες είναι κρατικές), καθώς τα πλοία αυτά χρειάζονται για τη μεταφορά των εξαγωγών της χώρας.

Όσον αφορά τα φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου (π.χ. σιδηρομετάλλευμα, άνθρακας και σιτηρά), οι Έλληνες διατηρούν μια μικρή πρωτοπορία, με μερίδιο 22% του παγκόσμιου στόλου, έναντι 20% των Κινέζων. Όπως εξηγεί η BIMCO, η είσοδος των κινεζικών τραπεζικών φορέων στη χρηματοδότηση πλοίων (ιδίως μέσω leasing) έχει συμβάλει καθοριστικά στην ανάπτυξη του κινεζικού στόλου τα τελευταία χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι 5 από τους 10 μεγαλύτερους πλοιοκτήτες της Κίνας είναι εταιρείες leasing. Από κοινού με τους υπόλοιπους μεγάλους «παίκτες», ελέγχουν το 41% του κινεζικού στόλου.

Τα μερίδια των Κινέζων και Ελλήνων Πλοιοκτητών με βάση την Μεταφορική Ικανότητα του Στόλου τους
Τα μερίδια των Κινέζων και Ελλήνων Πλοιοκτητών με βάση την Μεταφορική Ικανότητα του Στόλου τους

Αντιθέτως, η σύνθεση των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών της Ελλάδας είναι διαφορετική, καθώς αφορά «παραδοσιακούς» πλοιοκτήτες. Η ανάλυση της BIMCO καταγράφει επτά μεγάλες εταιρείες, με στόλους άνω των 10 εκατ. τόνων dwt, τη στιγμή που στην Κίνα υπάρχουν μόλις τρεις μεμονωμένες εταιρείες αυτού του μεγέθους.

Πάντως, τα επόμενα χρόνια είναι πιθανό να αντιστραφούν οι όροι αυτοί. Με βάση το βιβλίο παραγγελιών νέων πλοίων, οι παραγγελίες των Κινέζων πλοιοκτητών αφορούν πλοία συνολικού μεγέθους που ξεπερνά κατά 21% το αντίστοιχο μέγεθος των παραγγελιών που έχουν υποβληθεί από ελληνικά συμφέροντα. Παρ’ ότι οι Έλληνες είναι ιδιαίτερα δραστήριοι και στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων, η συνολική τάση φαίνεται πως ευνοεί την ταχύτερη ανάπτυξη του κινεζικού στόλου συγκριτικά με τον ελληνικό.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!