Γ.Δ.
1469.25 +0,37%
ACAG
-2,23%
5.71
CENER
-0,94%
9.53
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
+1,11%
9.1
NOVAL
+0,18%
2.77
OPTIMA
+0,16%
12.22
TITC
+0,16%
31.6
ΑΑΑΚ
+4,67%
5.6
ΑΒΑΞ
+0,84%
1.44
ΑΒΕ
-2,31%
0.465
ΑΔΜΗΕ
-0,67%
2.215
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+1,66%
3.07
ΑΛΦΑ
-1,25%
1.66
ΑΝΔΡΟ
+1,21%
6.68
ΑΡΑΙΓ
+0,96%
11.55
ΑΣΚΟ
-0,35%
2.81
ΑΣΤΑΚ
+8,09%
7.48
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,46%
8.6
ΑΤΤ
+0,22%
9.04
ΑΤΤΙΚΑ
+0,38%
2.63
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,84%
5.97
ΒΙΟΚΑ
+2,54%
2.42
ΒΙΟΣΚ
-1,06%
1.4
ΒΙΟΤ
+9,26%
0.236
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-1,68%
2.34
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,79%
17.78
ΔΑΑ
+2,67%
7.998
ΔΑΙΟΣ
+7,19%
3.28
ΔΕΗ
+1,13%
11.63
ΔΟΜΙΚ
-0,67%
3.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,62%
1.62
ΕΕΕ
+0,42%
33.44
ΕΚΤΕΡ
-1,13%
2.185
ΕΛΒΕ
+0,91%
5.55
ΕΛΙΝ
-0,90%
2.21
ΕΛΛ
+0,36%
13.85
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,48%
2.06
ΕΛΠΕ
-0,88%
7.335
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.26
ΕΛΤΟΝ
+1,84%
1.77
ΕΛΧΑ
-0,11%
1.83
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8.05
ΕΠΙΛΚ
+1,56%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,39%
1.3
ΕΤΕ
-0,02%
8.43
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.34
ΕΥΔΑΠ
+0,52%
5.79
ΕΥΡΩΒ
-0,59%
2.038
ΕΧΑΕ
+0,53%
4.705
ΙΑΤΡ
+4,78%
1.755
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.405
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.8
ΙΝΚΑΤ
+0,70%
5
ΙΝΛΙΦ
-0,39%
5.1
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.25
ΙΝΤΕΚ
-0,17%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,82%
2.42
ΙΝΤΕΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΚΑ
+0,30%
3.35
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.52
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+1,01%
0.499
ΚΟΥΑΛ
+0,34%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+0,56%
5.37
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,21%
11.55
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.66
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.17
ΛΑΒΙ
0,00%
0.879
ΛΑΜΔΑ
+2,89%
7.48
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.4
ΛΑΝΑΚ
-6,84%
0.885
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,72%
1.4
ΛΟΥΛΗ
-1,12%
2.64
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
-1,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+1,87%
2.72
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
+0,54%
3.695
ΜΙΝ
-0,84%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
23.32
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.69
ΜΟΤΟ
+1,09%
2.77
ΜΟΥΖΚ
-3,70%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,81%
25
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,52%
1.95
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+2,21%
37
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
-2,91%
0.934
ΞΥΛΚ
+0,70%
0.287
ΞΥΛΠ
0,00%
0.416
ΟΛΘ
+0,48%
21.1
ΟΛΠ
0,00%
27.5
ΟΛΥΜΠ
+1,18%
2.57
ΟΠΑΠ
+0,69%
15.98
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,33%
0.899
ΟΤΕ
+0,61%
14.81
ΟΤΟΕΛ
+1,02%
11.84
ΠΑΙΡ
0,00%
1.085
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-0,55%
3.78
ΠΕΤΡΟ
+0,69%
8.76
ΠΛΑΘ
+0,24%
4.21
ΠΛΑΚΡ
-1,33%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.16
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,58%
5.14
ΡΕΒΟΙΛ
-0,99%
2
ΣΑΡ
-0,18%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,57%
0.347
ΣΙΔΜΑ
+0,30%
1.69
ΣΠΕΙΣ
+0,90%
6.74
ΣΠΙ
-0,90%
0.664
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
+0,26%
19.29
ΤΖΚΑ
0,00%
1.515
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,77%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,38%
3.93
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Ναυτιλία: Το νέο μοντέλο για τις πράσινες χρηματοδοτήσεις

Όλο και πιο σύνθετη καθίσταται η επιλογή χρηματοδότησης για την αγορά ή ναυπήγηση νέων πλοίων για τις ναυτιλιακές εταιρείες, καθώς το τοπίο στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση συνεχίζει να αλλάζει και να εξελίσσεται, σε ευθεία αντιστοιχία με το πλαίσιο των κανονισμών για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Σύμφωνα με την τελευταία τριμηνιαία έκθεση της γερμανικής πλατφόρμας ναυτιλιακής χρηματοδότησης, oceanis, όπου καταγράφονται οι τελευταίες τάσεις στην αγορά, προκύπτει πως τα «πράσινα» δάνεια έχουν αρχίσει να περιορίζονται ως προς το εύρος τους.

Δηλαδή, αφορούν όλο και λιγότερες κατηγορίες πλοίων και συγκεκριμένα, τα νεότευκτα, ή τα πολύ σύγχρονα πλοία, αποκλείοντας έτσι τους μικρότερους πλοιοκτήτες που επιθυμούν να χρηματοδοτηθούν για την απόκτηση παλιότερων πλοίων, ακόμα κι αν αυτά έχουν σύγχρονες τεχνολογίες εξοικονόμησης καυσίμων (π.χ. πλοία ηλικίας 10-15 ετών).

Παράλληλα, μετά την απότομη αύξηση των επιτοκίων, φαίνεται πως τα «πράσινα» ναυτιλιακά δάνεια, δεν προσφέρουν πλέον την ίδια αξία για τους πλοιοκτήτες. Συγκεκριμένα, ενώ προηγουμένως οι όροι χρηματοδότησης ήταν σαφώς φθηνότεροι και ευνοϊκότεροι, συγκριτικά με ένα δάνειο για ένα συμβατικό πλοίο, πλέον η απόσταση αυτή έχει μειωθεί σημαντικά.
Όπως αναφέρει η oceanis, κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, παρατηρούνται μεγάλες αλλαγές στο τοπίο της ναυτιλιακής χρηματοδότησης, με τη στροφή προς την παροχή δανείων για «πράσινα» πλοία να κυριαρχεί.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα, το 70% του παγκόσμιου χαρτοφυλακίου δανείων ναυτιλίας, ανήκει στα 30 πιστωτικά ιδρύματα, που έχουν συνυπογράψει τις «Αρχές του Ποσειδώνα» (Poseidon Principles), μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε το 2019 και αφορά στην στροφή της ναυτιλιακής χρηματοδότησης προς πιο «πράσινες» πρακτικές, ευθυγραμμισμένες με την διαδικασία μείωσης των εκπομπών ρύπων της παγκόσμιας ναυτιλίας, με βάση τους στόχους του Παγκόσμιου Οργανισμού Ναυτιλίας (ΙΜΟ).

Ωστόσο, παρατηρούνται και αρκετά παράδοξα, καθώς κάθε τράπεζα, ή πιστωτικός οργανισμός, συχνά εφαρμόζουν διαφορετικές πρακτικές, όσον αφορά το τι ακριβώς αποτελεί «πράσινο» δάνειο για την ναυτιλία. Για παράδειγμα, κάποιες τράπεζες εφαρμόζουν πολύ αυστηρά κριτήρια δανεισμού, αποκλείοντας π.χ. την χρηματοδότηση πλοίων, τα οποία είναι σχεδιασμένα για να μεταφέρουν ορυκτά καύσιμα (π.χ. πετρέλαιο, ή προϊόντα πετρελαίου), ή ακόμα και φορτηγά πλοία μεταφοράς άνθρακα, ή μεγαλύτερα φορτηγά πλοία, που μεταφέρουν π.χ. σιδηρομετάλλευμα. Μάλιστα, σύμφωνα με την oceanis, η λίστα των δανειστών που εφαρμόζουν αυτά τα κριτήρια, αναμένεται να αυξηθεί το 2024, με την προσθήκη νέων φορέων, που ελέγχουν δάνεια συνολικού ύψους 20 δις δολαρίων.

Όπως γίνεται αντιληπτό, το πλαίσιο χρηματοδότησης καθίσταται ιδιαίτερα περίπλοκο. Το πρόβλημα ξεκινά από το ότι δεν υπάρχει ένας σαφής ορισμός του τι συνιστά «πράσινο» και τι όχι. Αυτήν την περίοδο υπάρχουν δύο διαφορετικές προσεγγίσεις από τους δανειστές. Οι περισσότεροι εξετάζουν τις εκπομπές ρύπων του ίδιου του πλοίου, ακολουθώντας συγκεκριμένους δείκτες. Ωστόσο, από την άλλη πλευρά, υπάρχουν και άλλοι που εξετάζουν τον τύπο του φορτίου του πλοίου.

Για παράδειγμα, είναι ένα πολύ μεγάλο δεξαμενόπλοιο μεταφοράς αργού πετρελαίου (VLCC), πραγματικά «πράσινο», ακόμα κι αν χρησιμοποιεί αμμωνία (ένα από τα ανερχόμενα «πράσινα» καύσιμα) για την πλοήγησή του; Ασφαλώς, πολλοί αναλυτές θέτουν το ερώτημα, κατά πόσο θα πρέπει τα πλοία που μεταφέρουν πετρέλαιο, να θεωρούνται υπεύθυνα για τα φορτία που μεταφέρουν και πώς αυτά χρησιμοποιούνται (από ποιες βιομηχανίες δηλαδή);

Ένας άλλος λόγος προβληματισμού έγκειται στους νέους κανονισμούς της Ε.Ε., αναφορικά με το πώς οι τράπεζες θα πρέπει να υπολογίζουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Με τους νέους κανόνες, οι τράπεζες θα πρέπει να υπολογίζουν και να δημοσιοποιούν τις εκπομπές ρύπων των χαρτοφυλακίων δανείων τους (με βάση δηλαδή το τι δραστηριότητες έχουν δανειοδοτήσει).

Στην περίπτωση της ναυτιλίας, αν π.χ. μια τράπεζα έχει χρηματοδοτήσει το 50% της αξίας αγοράς ενός πλοίου, θα είναι υπεύθυνη και για το 50% των εκπομπών ρύπων του συγκεκριμένου πλοίου. Αυτό σημαίνει ότι, σταδιακά, οι τράπεζες θα αρχίσουν να μειώνουν τις εκπομπές ρύπων των χαρτοφυλακίων τους, μέσω της χρηματοδότησης περισσότερων «πράσινων» πλοίων, ανεξάρτητα δηλαδή από το αν ακολουθούν τις Αρχές του Ποσειδώνα ή όχι.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!