Γ.Δ.
1448.48 -0,48%
ACAG
-0,30%
6.58
CENER
+1,15%
7.94
CNLCAP
-1,26%
7.85
DIMAND
+0,21%
9.57
OPTIMA
0,00%
10.64
TITC
+0,68%
29.75
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,54%
1.484
ΑΒΕ
-0,83%
0.478
ΑΔΜΗΕ
+0,68%
2.235
ΑΚΡΙΤ
+2,70%
0.95
ΑΛΜΥ
-0,69%
2.86
ΑΛΦΑ
-1,70%
1.5925
ΑΝΔΡΟ
-0,29%
6.88
ΑΡΑΙΓ
+1,94%
12.6
ΑΣΚΟ
+1,90%
2.68
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.44
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,25%
8.08
ΑΤΤ
0,00%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
-3,89%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.8
ΒΙΟΚΑ
+0,39%
2.6
ΒΙΟΣΚ
+3,16%
1.305
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.54
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.78
ΔΑΑ
-0,12%
8.31
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,88%
11.24
ΔΟΜΙΚ
+3,35%
4.785
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,79%
0.349
ΕΒΡΟΦ
-1,18%
1.675
ΕΕΕ
+0,93%
30.36
ΕΚΤΕΡ
-1,69%
4.375
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
-1,20%
2.47
ΕΛΛ
-2,09%
14.05
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,35%
2.62
ΕΛΠΕ
+2,37%
8.43
ΕΛΣΤΡ
-3,67%
2.36
ΕΛΤΟΝ
-0,67%
1.788
ΕΛΧΑ
-0,92%
1.932
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-3,62%
1.33
ΕΤΕ
-1,43%
7.56
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.23
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.72
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.01
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.16
ΙΑΤΡ
+2,41%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,57%
0.4325
ΙΛΥΔΑ
+3,59%
1.73
ΙΝΚΑΤ
+1,12%
5.4
ΙΝΛΙΦ
+1,98%
5.14
ΙΝΛΟΤ
-0,69%
1.148
ΙΝΤΕΚ
-0,79%
6.26
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,46%
4.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.28
ΙΝΤΚΑ
-1,88%
3.65
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-1,93%
1.525
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-2,68%
1.635
ΚΟΡΔΕ
-1,79%
0.55
ΚΟΥΑΛ
-6,81%
1.286
ΚΟΥΕΣ
-2,19%
5.8
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,47%
10.7
ΚΤΗΛΑ
+2,22%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+0,70%
1.44
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.851
ΛΑΜΔΑ
-0,43%
6.89
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-0,91%
1.09
ΛΕΒΚ
-1,18%
0.336
ΛΕΒΠ
+0,57%
0.35
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+2,08%
1.47
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.75
ΜΑΘΙΟ
+3,32%
1.09
ΜΕΒΑ
-2,70%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+0,33%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
-1,97%
3.99
ΜΙΝ
0,00%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,15%
27.16
ΜΟΝΤΑ
+0,31%
3.24
ΜΟΤΟ
-1,15%
3.015
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
-0,14%
29.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+1,50%
3.38
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.975
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
+0,37%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
-1,94%
1.01
ΞΥΛΚ
-1,06%
0.28
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+1,79%
0.342
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+0,45%
22.4
ΟΛΠ
-0,60%
24.8
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.85
ΟΠΑΠ
-1,51%
15.61
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,45%
0.896
ΟΤΕ
-0,90%
14.28
ΟΤΟΕΛ
+0,16%
12.88
ΠΑΙΡ
-1,67%
1.18
ΠΑΠ
-1,13%
2.62
ΠΕΙΡ
-3,30%
3.775
ΠΕΤΡΟ
-1,89%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
-3,18%
15.2
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,70%
1.154
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+1,96%
4.69
ΡΕΒΟΙΛ
+5,59%
1.7
ΣΑΡ
-0,34%
11.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-0,53%
0.378
ΣΙΔΜΑ
-5,00%
1.9
ΣΠΕΙΣ
+1,04%
7.8
ΣΠΙ
+4,46%
0.75
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-0,71%
18.24
ΤΖΚΑ
+3,13%
1.645
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,12%
1.72
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+0,28%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+1,86%
8.2
ΦΡΙΓΟ
+2,48%
0.33
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.14
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Ξηρασία στον Παναμά: Αλλάζει ο χάρτης των ναυτιλιακών ταξιδιών

Σε ανασχεδιασμό του παγκόσμιου χάρτη ναυτιλιακών ταξιδιών, ιδίως στα φορτηγά πλοία μικρότερων κλάσεων, στα δεξαμενόπλοια και στα πλοία μεταφοράς LNG, έχει υποχρεώσει το πρόβλημα ξηρασίας που πλήττει τον Παναμά και συνεπώς και τη Διώρυγα του Παναμά. Οι περιορισμοί που έχουν θέσει σε εφαρμογή οι αρμόδιες αρχές έχουν υποχρεώσει όσους εμπλέκονται στο εισαγωγικό-εξαγωγικό εμπόριο, αλλά και τους ναυλωτές και τους πλοιοκτήτες να «καταργήσουν» τις διελεύσεις από τον Παναμά, προκειμένου να αποφύγουν πολυήμερες καθυστερήσεις.

Σήμερα, επιτρέπονται μόλις 22 διελεύσεις την ημέρα από τη Διώρυγα, έναντι 35 που είναι το συνηθισμένο. Στο πλαίσιο αυτό, εφαρμόζεται ένα σύστημα κρατήσεων, όπου το κάθε πλοίο οφείλει να αξιοποιήσει, ώστε να εξασφαλίσει θέση διέλευσης και να αποφύγει να περιμένει «στην ουρά», προκειμένου να εξυπηρετηθεί. Το γεγονός αυτό, αλλά και το ότι πλέον τα περισσότερα πλοία (πλην των μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων), αποφεύγουν τον Παναμά, έχει εξομαλύνει τις διελεύσεις. Στα μέσα της εβδομάδας, ο αριθμός των πλοίων που περίμενε να εξυπηρετηθεί δεν ξεπερνούσε τα 23 (όσο δηλαδή μία ημέρα διελεύσεων). Παράλληλα, οι κρατήσεις αφορούν 76 πλοία, έναντι 163 τον προηγούμενο Αύγουστο, ένα ξεκάθαρο δείγμα της αλλαγής που έχει γίνει στα ταξίδια.

Αντίστοιχα, για τα πλοία χωρίς κράτηση με κατεύθυνση βόρεια (δηλαδή για πλοία που έρχονται από τη Μεσόγειο και την Ασία με προορισμό την Β. Αμερική), η αναμονή την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 6 Δεκεμβρίου διαμορφωνόταν σε 15,2 ημέρες, από μόλις 2,8 ημέρες στις αρχές Νοεμβρίου. Έκτοτε όμως καταγράφεται μείωση κατά 53% σε επτά ημέρες. Ανάλογη τάση παρατηρείται και στο νότιο σκέλος της Διώρυγας, όπου η αναμονή για τα πλοία χωρίς κράτηση έχει υποχωρήσει κατά 30% σε 8 ημέρες, συγκριτικά με τις 11,4 ημέρες που ήταν στις 5 Δεκεμβρίου.

Άλλη μια σημαντική εξέλιξη σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες, είναι ότι πλέον «αρρυθμίες» παρατηρούνται όχι μόνο στο παλιό τμήμα της Διώρυγας, που εξυπηρετεί μικρότερα πλοία, κυρίως φορτηγά και δεξαμενόπλοια, αλλά και το νέο τμήμα που ξεκίνησε να λειτουργεί το 2016. Το νέο τμήμα της διαπλατυμένης Διώρυγας σχεδιάστηκε για να εξυπηρετεί τα μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς LNG/LPG. Κατά το φετινό 10μηνο, παρά τα προβλήματα ξηρασίας, στο συγκεκριμένο τμήμα, οι διελεύσεις κινούνταν με ετήσιο ρυθμό αύξησης 4%. Τον Νοέμβριο όμως, σημειώθηκε πτώση κατά 25% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022 και φαίνεται πως αυτή ήταν μόλις η αρχή.

Η διατάραξη αυτή έχει ήδη γίνει εμφανής σε διάφορους τομείς, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα, το εμπόριο σιτηρών. Η Διώρυγα του Παναμά αποτελεί τη βασικότερη αρτηρία για τη διέλευση των φορτηγών πλοίων, που μεταφέρουν τις σοδειές των ΗΠΑ στην Ασία. Οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν στις διελεύσεις έφτασαν στο σημείο να προκαλέσουν καθυστερήσεις ακόμα και τριών εβδομάδων, με αποτέλεσμα πλέον να έχουν εκτραπεί όλα τα σχετικά δρομολόγια, κάτι που συνεπάγεται αυξημένο μεταφορικό κόστος, που προφανώς θα επηρεάσει και τις τιμές των σιτηρών παγκοσμίως. Τα πλοία που μεταφέρουν σιτηρά δεν είναι σε θέση να προχωρήσουν σε κράτηση θέσης διέλευσης στην Διώρυγα νωρίτερα από έξι ημέρες πριν την άφιξή τους, λόγω της φύσης του συγκεκριμένου εμπορίου, κάτι που δεν ισχύει π.χ. με τα κρουαζιερόπλοια, ή τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που λειτουργούν με συγκεκριμένα δρομολόγια και συγκεκριμένους χρόνους, γνωρίζοντας πού θα βρίσκονται αρκετούς μήνες πριν.

Με δεδομένο ότι οι ειδικοί προβλέπουν διατάραξη του εμπορίου σιτηρών, τουλάχιστον έως τα μέσα του επόμενου έτους, ήδη έχουν εκτραπεί τα ταξίδια ακολουθώντας εναλλακτικές διαδρομές. Μία εξ αυτών είναι η πλεύση προς τα νότια, κάνοντας τον διάπλου της Νότιας Αμερικής ή της Αφρικής, ή περνώντας από την Διώρυγα του Σουέζ, ώστε να φτάσει το πλοίο στις αγορές της Ασίας. Ασφαλώς, τα ταξίδια αυτά αυξάνουν τον χρόνο του ταξιδιού έως και δύο εβδομάδες, αυξάνοντας τα λειτουργικά έξοδα σε καύσιμα, πληρώματα κτλ., κάτι που έχει ήδη αρχίσει να αποτυπώνεται και στην ναυλαγορά ξηρού φορτίου, που ενισχύθηκε σημαντικά τις προηγούμενες εβδομάδες, φτάνοντας σε υψηλό 18 μηνών στις αρχές Δεκεμβρίου.

Μια άλλη επιλογή είναι η μεταφορά των αμερικανικών σιτηρών προς τα βορειοδυτικά λιμάνια της χώρας στον Ειρηνικό Ωκεανό. Αλλά και αυτή η λύση συνεπάγεται υψηλότερο κόστος, λόγω του ότι απαιτούν μεταφορά με τον σιδηρόδρομο, που είναι πιο ακριβός από τις φορτηγίδες που χρησιμοποιούνται στα λιμάνια της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ.
Εν τω μεταξύ, το βράδι της Παρασκευής, οι αρχές της Διώρυγας ανακοίνωσαν ότι τον Ιανουάριο θα αυξηθεί (αντί να μειωθεί) ο αριθμός των επιτρεπόμενων διελεύσεων, σε 24 (από 22 σήμερα) κι έναντι 20 που ήταν αρχικά προγραμματισμένο. Η αλλαγή αυτή κατέστη εφικτή χάρις στην καλύτερη εικόνα των βροχοπτώσεων κατά την διάρκεια του Νοεμβρίου (συγκριτικά με τις προβλέψεις των μετεωρολόγων), αλλά και την απόδοση που είχαν τα μέτρα εξοικονόμησης νερού, που έχουν τεθεί σε εφαρμογή τους τελευταίους μήνες.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!