Γ.Δ.
1414.65 -1,67%
ACAG
-0,53%
5.65
BOCHGR
+0,71%
4.25
CENER
-3,15%
8.62
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
-0,76%
9.13
NOVAL
-0,77%
2.58
OPTIMA
-1,23%
12.84
TITC
-0,75%
33
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,43%
1.444
ΑΒΕ
-1,02%
0.485
ΑΔΜΗΕ
-1,84%
2.395
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
-3,72%
3.11
ΑΛΦΑ
-2,40%
1.466
ΑΝΔΡΟ
-1,22%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-2,00%
10.3
ΑΣΚΟ
-2,23%
2.63
ΑΣΤΑΚ
-0,28%
7.16
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.74
ΑΤΤ
-4,56%
6.7
ΑΤΤΔ
-11,11%
200
ΑΤΤΙΚΑ
-3,06%
2.22
ΒΙΟ
-3,80%
5.57
ΒΙΟΚΑ
+0,56%
1.785
ΒΙΟΣΚ
-3,13%
1.55
ΒΙΟΤ
+9,93%
0.332
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.26
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.36
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,58%
17.44
ΔΑΑ
-0,55%
7.578
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
-4,09%
11.72
ΔΟΜΙΚ
-3,02%
2.73
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,41%
0.283
ΕΒΡΟΦ
-0,67%
1.49
ΕΕΕ
-1,60%
33.2
ΕΚΤΕΡ
-1,04%
1.524
ΕΛΒΕ
+1,83%
5.55
ΕΛΙΝ
-2,38%
2.05
ΕΛΛ
-1,11%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,39%
1.8
ΕΛΠΕ
-0,28%
7
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.04
ΕΛΤΟΝ
-1,43%
1.798
ΕΛΧΑ
-1,95%
1.812
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.11
ΕΣΥΜΒ
-2,51%
1.165
ΕΤΕ
-0,91%
7.376
ΕΥΑΠΣ
+0,95%
3.19
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.63
ΕΥΡΩΒ
-2,99%
1.95
ΕΧΑΕ
-2,45%
4.38
ΙΑΤΡ
0,00%
1.51
ΙΚΤΙΝ
-3,28%
0.2805
ΙΛΥΔΑ
-2,64%
1.845
ΙΝΚΑΤ
-1,28%
4.64
ΙΝΛΙΦ
-0,67%
4.42
ΙΝΛΟΤ
-0,93%
1.06
ΙΝΤΕΚ
-2,28%
6
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.42
ΙΝΤΕΤ
-6,22%
1.13
ΙΝΤΚΑ
-3,52%
2.88
ΚΑΡΕΛ
-1,72%
342
ΚΕΚΡ
-2,19%
1.34
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
+0,97%
1.565
ΚΟΡΔΕ
-0,24%
0.42
ΚΟΥΑΛ
-1,58%
1.122
ΚΟΥΕΣ
+3,78%
5.76
ΚΡΙ
+1,89%
13.45
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.015
ΛΑΒΙ
-0,26%
0.778
ΛΑΜΔΑ
-1,51%
7.19
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
+14,04%
0.26
ΛΟΓΟΣ
+0,78%
1.29
ΛΟΥΛΗ
-0,35%
2.81
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.686
ΜΕΒΑ
-0,54%
3.68
ΜΕΝΤΙ
-2,59%
2.26
ΜΕΡΚΟ
+7,14%
45
ΜΙΓ
-2,99%
3.25
ΜΙΝ
-5,77%
0.49
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,99%
20.66
ΜΟΝΤΑ
-1,61%
3.66
ΜΟΤΟ
+0,38%
2.62
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-1,62%
25.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.65
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.05
ΜΠΤΚ
0,00%
0.615
ΜΥΤΙΛ
-2,00%
33.26
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.88
ΝΑΥΠ
-2,05%
0.862
ΞΥΛΚ
-2,88%
0.27
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-1,85%
21.2
ΟΛΠ
-0,35%
28.4
ΟΛΥΜΠ
-1,99%
2.46
ΟΠΑΠ
-1,06%
15.83
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,24%
0.824
ΟΤΕ
-2,12%
15.72
ΟΤΟΕΛ
-1,60%
11.1
ΠΑΙΡ
+1,47%
0.968
ΠΑΠ
+0,44%
2.3
ΠΕΙΡ
-3,74%
3.73
ΠΕΡΦ
-4,19%
6.18
ΠΕΤΡΟ
-0,98%
8.12
ΠΛΑΘ
-1,44%
3.755
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
-0,79%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-0,68%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.65
ΠΡΟΦ
-1,52%
5.2
ΡΕΒΟΙΛ
-3,79%
1.65
ΣΑΡ
-0,54%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.337
ΣΙΔΜΑ
+0,93%
1.62
ΣΠΕΙΣ
-1,57%
6.28
ΣΠΙ
-0,33%
0.596
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.65
ΤΖΚΑ
+0,74%
1.37
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.04
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,20%
1.64
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.3
ΦΡΙΓΟ
-1,72%
0.228
ΦΡΛΚ
-0,92%
3.78
ΧΑΙΔΕ
-2,46%
0.595

Τα μεγάλα deals για να γίνει “πράσινη” η ναυτιλία

Ένα ιδιαίτερα δυναμικό σκέλος νεοφυούς και καινοτόμου επιχειρηματικότητας, έχει αρχίσει να δημιουργείται εντός του εγχώριου ναυτιλιακού πλέγματος, με «καταλύτη» τη διαδικασία απανθρακοποίησης του κλάδου, όπως επίσης και την ανάγκη εκσυγχρονισμού των διαδικασιών του, ώστε να μεγιστοποιήσει την αποδοτικότητά του. Όπως αναφέρουν ειδικοί του κλάδου, η ψηφιοποίηση της ναυτιλίας, με την υιοθέτηση νέων συστημάτων και τεχνολογιών, αποτελεί ένα κρίσιμο μέρος του «παζλ» της επόμενης μέρας για τις ναυτιλιακές εταιρείες, καθώς όχι μόνο μπορούν να εξασφαλίσουν ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και να αυξήσουν τα περιθώρια της κερδοφορίας τους, αλλά και να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων τους.

Για παράδειγμα, αξιοποιώντας κάποιες από τις διαθέσιμες λύσεις καλύτερου προγραμματισμού των ταξιδιών των πλοίων (π.χ. προκειμένου να αποφεύγουν περιστατικά συμφόρησης στα λιμάνια που πρόκειται να ελλιμενιστούν), ή παρακάμπτοντας σημεία, όπου οι καιρικές συνθήκες είναι αντίξοες – κι επομένως αυξάνεται ο χρόνος του ταξιδιού, όπως επίσης και η κατανάλωση καυσίμου, μια εταιρεία μπορεί να εξασφαλίσει σαφώς μεγαλύτερη απόδοση από το κάθε πλοίο της. Ταυτόχρονα, με δεδομένο ότι η ναυτιλία έχει πλέον ενταχθεί στο σύστημα εμπορίας ρύπων EU-ETS, η μείωση των ρύπων του κάθε πλοίου, μεταφράζεται και σε μείωση των πιθανών δαπανών που θα απαιτηθούν τα επόμενα χρόνια, για την αγορά δικαιωμάτων ρύπων. Σε πρόσφατη ανάλυσή της, η εταιρεία OceanScore, ανέφερε ότι με βάση τα σημερινά δεδομένα, περίπου 2.135 πλοία, που ελέγχονται από περίπου 400 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, αναμένεται ότι θα χρειαστεί να πληρώσουν κάποιο ποσό, για την εξαγορά δικαιωμάτων. Ο σχετικός «λογαριασμός» υπολογίζεται σε 335 εκατ. ευρώ φέτος, ενώ στο μέλλον και καθώς ο σχετικός κανονισμός θα τεθεί σε πλήρη ισχύ, το τελικό ποσό είναι πιθανό να ανέλθει σε 1 δισ. ευρώ ετησίως. Αυτό μεταφράζεται σε ένα πρόσθετο μέσο κόστος ρύπων, ύψους σχεδόν 400.000 ευρώ για κάθε πλοίο, αν και όσα πλοία έχουν υιοθετήσει «πράσινες» τεχνολογίες εξοικονόμησης καυσίμων, άρα και ρύπων, αναμένεται να έχουν χαμηλότερη επιβάρυνση, επομένως και χαμηλότερα λειτουργικά έξοδα.

Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο, όπως ανέφεραν στελέχη του κλάδου, στο περιθώριο της πρόσφατης έκθεσης των «Ποσειδωνίων», φαίνεται πως η διαδικασία της απανθρακοποίησης έχει επιταχυνθεί, με το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών για την υιοθέτηση νέων και «πράσινων» τεχνολογιών, είτε στα πλοία, είτε στην ξηρά, να είναι φέτος πολλαπλάσιο σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν.

Αυτό αποδεικνύεται και από τον αριθμό των επιχειρηματικών συμφωνιών που ανακοινώθηκαν, είτε πριν, είτε κατά την διάρκεια της φετινής έκθεσης.

Συμφωνίες

Ιδιαίτερα δυναμική ήταν η παρουσία των εταιρειών συμφερόντων του κ. Ευάγγελου Μαρινάκη. Ειδικότερα, η Capital Maritime & Trading Corp. ανακοίνωσε την παραγγελία έξι δεξαμενόπλοιων τύπου VLCC (Very Large Crude Carriers) με δυνατότητα χρήσης LNG ως καυσίμου, από το κινεζικό ναυπηγείο CSSC. Αυτή η κίνηση υπογραμμίζει τη σημαντική επένδυση της Capital Maritime στην τεχνολογία διπλού καυσίμου, που την αναδεικνύει σε ηγέτη στις φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις για τη ναυτιλία. Παράλληλα, η Capital GAS, προχώρησε σε συμφωνία δήλωσης προθέσεων (Letter of Intent), με την ελληνική ERMA First και την Babcock για την εγκατάσταση ενός καινοτόμου συστήματος δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS), Fit Carbon, σε τέσσερα νέα πλοία μεταφοράς διοξειδίου του άνθρακα (LCO2). Πρόκειται για τα πρώτα πλοία του είδους, που ναυπηγούνται σήμερα, με το πρώτο εξ αυτών να είναι προγραμματισμένο να παραδοθεί από το ναυπηγείο Hyundai Mipo Dockyard της Ν. Κορέας, το 2026. Αξίζει να σημειωθεί ότι το νέο σύστημα αποτελεί καινοτομία, που σχεδιάστηκε κι αναπτύχθηκε από την ERMA FIRST, σε συνεργασία με την Babcock.

Ιδιαίτερα σημαντική κρίνεται και η συμφωνία ανάμεσα στον ναυπηγικό όμιλο ONEX, με την εταιρεία σχεδιασμού ρυμουλκών Robert Allan, για τη δημιουργία μιας γραμμής παραγωγής 30 ρυμουλκών σκαφών, συνολικής αξίας 280 εκατ. ευρώ. Τουλάχιστον 20 εξ αυτών, αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2026. Πρόκειται για μια στρατηγική συμφωνία πολύ μεγάλης σημασίας, ικανή να διαφοροποιήσει τα δεδομένα στον ναυπηγικό κλάδο της χώρας, ο οποίος έχει επιστρέψει – για τα καλά – σε μια νέα περίοδο άνθησης.

Λίγο πριν από τα Ποσειδώνια, είχε ανακοινωθεί άλλη μια επιχειρηματική εξέλιξη. Η ελληνική ship tech εταιρεία Harbor Lab, του κ. Αντώνη Μαλαξιανάκη, εξασφάλισε χρηματοδότηση 16 εκατ. δολαρίων από το ευρωπαϊκό επενδυτικό fund Atomico, που μάλιστα πραγματοποίησε και την πρώτη του τοποθέτηση στην ελληνική αγορά. Στην χρηματοδότηση, εκτός από το Atomico, συμμετείχαν και οι υφιστάμενοι επενδυτές Notion Capital, Venture Friends, SpeedInvest και The Dock, αλλά και νέοι όπως η Endeavour Catalyst και το ναυτιλιακό fund TMV.

Η Harbor Lab προσφέρει ένα Software-as-a-Service (SaaS) μοντέλο σε ναυτιλιακές εταιρείες, μέσω του οποίου διαχειρίζονται τις διαδικασίες ελλιμενισμού των πλοίων τους. Μάλιστα, είναι η πρώτη που χρησιμοποίησε λογισμικό SaaS για την ανάλυση των disbursements, το οποίο υπολογίζει αυτομάτως τα κόστη ελλιμενισμού, βασισμένο στη συλλογή επικαιροποιημένων «λιμανιάτικων» ταριφών. Το εργαλείο αυτό της Harbor Lab μπορεί να εξοικονομήσει από τις εταιρείες περίπου 2.000 δολάρια ανά ελλιμενισμό, όταν το πλοίο δραστηριοποιείται στη spot αγορά και 1.500 δολάρια όταν βρίσκεται σε χρονοναύλωση.

Διαβάστε επίσης:

Στα ύψη και φέτος οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων

Τα hot ξενοδοχειακά openings του φετινού καλοκαιριού

Πώς να προστατέψετε το κινητό σας από την υπερθέρμανση

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!