Γ.Δ.
1413.13 0,00%
ACAG
0,00%
5.32
BOCHGR
0,00%
4.32
CENER
0,00%
8.62
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
0,00%
9.22
NOVAL
0,00%
2.435
OPTIMA
0,00%
12.72
TITC
0,00%
32.9
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.422
ΑΒΕ
0,00%
0.471
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.33
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.71
ΑΛΜΥ
0,00%
3.31
ΑΛΦΑ
0,00%
1.502
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.46
ΑΡΑΙΓ
0,00%
9.845
ΑΣΚΟ
0,00%
2.59
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.08
ΑΤΕΚ
0,00%
0.392
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.74
ΑΤΤ
0,00%
6.2
ΑΤΤΔ
0,00%
1.495
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.05
ΒΙΟ
0,00%
5.18
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.685
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.475
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.08
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
17.46
ΔΑΑ
0,00%
7.79
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
0,00%
12.2
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.525
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.299
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.435
ΕΕΕ
0,00%
33.76
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.418
ΕΛΒΕ
0,00%
4.8
ΕΛΙΝ
0,00%
1.99
ΕΛΛ
0,00%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.78
ΕΛΠΕ
0,00%
6.805
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.08
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.768
ΕΛΧΑ
0,00%
1.74
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
0,00%
7.516
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.24
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.045
ΕΧΑΕ
0,00%
4.345
ΙΑΤΡ
0,00%
1.5
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.319
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.69
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.895
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.32
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.949
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.85
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.055
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.695
ΚΑΡΕΛ
0,00%
340
ΚΕΚΡ
0,00%
1.32
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.92
ΚΛΜ
0,00%
1.43
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.411
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.058
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.67
ΚΡΙ
0,00%
14.1
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.936
ΛΑΒΙ
0,00%
0.74
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.24
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.89
ΛΕΒΚ
0,00%
0.244
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.28
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.74
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.8
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41.6
ΜΙΓ
0,00%
3.21
ΜΙΝ
0,00%
0.535
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
19.78
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.76
ΜΟΤΟ
0,00%
2.575
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
0,00%
24.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.68
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.02
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
0,00%
32.58
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
0,00%
0.834
ΞΥΛΚ
0,00%
0.258
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
20.8
ΟΛΠ
0,00%
29.4
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.35
ΟΠΑΠ
0,00%
15.06
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.8
ΟΤΕ
0,00%
14.96
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11.14
ΠΑΙΡ
0,00%
0.962
ΠΑΠ
0,00%
2.34
ΠΕΙΡ
0,00%
3.81
ΠΕΡΦ
0,00%
5.78
ΠΕΤΡΟ
0,00%
7.96
ΠΛΑΘ
0,00%
3.685
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.244
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
0,00%
5.17
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.625
ΣΑΡ
0,00%
11.12
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.338
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.485
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.92
ΣΠΙ
0,00%
0.542
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.72
ΤΖΚΑ
0,00%
1.41
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.21
ΦΡΛΚ
0,00%
3.7
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.595

Στα 2 τρισ. οι αναγκαίες επενδύσεις στα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου

Με τις θαλάσσιες οδούς του παγκόσμιου εμπορίου να μετατρέπονται σε γεωπολιτικούς στόχους από την Ερυθρά μέχρι τη Νότια Σινική Θάλασσα, τα εμπορικά λιμάνια εξελίσσονται σε πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία, που θα πρέπει να εκσυγχρονίζονται διαρκώς και να προσαρμόζονται στις αντιπαλότητες των ισχυρών δυνάμεων του κόσμου. Αποκλειστική και εκτενής έρευνα του πρακτορείου Bloomberg καταλήγει στο συμπέρασμα πως τα σημαντικότερα λιμάνια για την παγκόσμια οικονομία χρειάζονται 200 δισ. δολάρια, ετησίως, ή 2 τρισ. δολάρια εντός της επόμενης δεκαετίας για να αυτοματοποιήσουν τα συστήματα τους, να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της πράσινης μετάβασης και να προσαρμοστούν στην ψηφιακή τεχνολογία.

Σημαντικές αλλαγές ήδη συντελούνται στα λιμάνια της Σαγκάης, της Σεντζέν, του Νινγκμπό-Ζουσάν, του Τσινγκτάο, της Γκουανγκτζόου και του Τιεντσίν  στην Κίνα, στο λιμάνι της Σιγκαπούρης, του Ντουμπάι στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, του Μπουσάν στη Νότια Κορέα και του Χονγκ Κονγκ. Οι βελτιώσεις αφορούν στον τρόπο λειτουργίας τους, αναπτύσσοντας νέες υποδομές και συστήματα logistics, δηλαδή αποθήκευσης και διανομής, σύμφωνα με στοιχεία της Lloyd’s. Όπως διαπιστώνεται από το αμερικανικό πρακτορείο, επτά από τα δέκα λιμάνια βρίσκονται στην Κίνα, μια οικονομία που «στεγάζει» το 34% της παγκόσμιας μεταποίησης.

Παρά τον προστατευτισμό που επιδεινώνει τις εμπορικές σχέσεις με τη Δύση, η Κίνα εξακολουθεί να παίζει μεγάλο ρόλο και να επεκτείνει τη σφαίρα επιρροής της σε άλλες χώρες του κόσμου. Όπως επισημαίνεται σε έρευνα της McKinsey, σήμερα δεν παίζουν ρόλο μόνον οι γεωγραφικές αποστάσεις αλλά και οι γεωπολιτικοί αποκλεισμοί, δηλαδή οι αποστάσεις στο εμπόριο λόγω πολιτικού χάσματος μεταξύ κρατών. «Παραδείγματος χάριν, ο όγκος εμπορικών συναλλαγών του Βιετνάμ έχει αυξηθεί ταυτόχρονα με την Κίνα και τις ΗΠΑ. Οι φθηνές εισαγωγές ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων (EVs) από την Κίνα προς την ΕΕ προκαλούν τριβές μεταξύ των δυο πλευρών.

Το στοίχημα του λιμανιού της Σεντζέν

Ανάλογες είναι οι προσαρμογές στις υποδομές των λιμανιών. Από τον νέο τερματικό σταθμό της Σεντζέν έγιναν εξαγωγές 20.000 οχημάτων κατά τη διάρκεια του περσινού έτους. Από εκεί απέπλευσε το BYD Explorer 1, το πρώτο πλοίο που κατασκευάστηκε από ναυπηγείο της Κίνας για να μεταφέρει τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα της BYD στην Ευρώπη και τη Νότια Αμερική.

Τον Φεβρουάριο, οι τοπικές αρχές της Σεντζέν ανήγγειλαν πως θα επεκτείνουν τη δυνατότητα παραγωγής EVs που θα προορίζονται για αγορές του εξωτερικού, ενώ σχεδιάζουν να καθιερώσουν και τις εξαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Το λιμάνι, το οποίο ελέγχεται από την περιφερειακή κυβέρνηση, απέχει μόλις 25 χιλιόμετρα από τα κεντρικά γραφεία της BYD, η οποία έχει παραγγείλει ακόμη επτά πλοία.

Τα φιλόδοξα σχέδια της Ινδίας να κτίσει ένα από τα δέκα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου

Μεγαλόπνοα σχέδια για τη θέση της στον χάρτη του παγκόσμιου εμπορίου έχει, επίσης, η Ινδία. Το λιμάνι του Βάντβαν αναμένεται να είναι ένα μεγαθήριο με εννέα τερματικούς σταθμούς και ειδικές θέσεις για την αγκυροβόληση πλοίων με υγρά φορτία.

Θα έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη της δεκαετίας και εκτιμάται πως θα έχει τη δυνατότητα να διαχειρίζεται 23 εκατ. κοντέινερ, καθιστώντας το έτσι ένα από τα δέκα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου.

Πολωνία: Μεταξύ Κίνας και ΝΑΤΟ

Σε κρίσιμη θέση βρίσκεται ο τερματικός σταθμός που διατηρεί η Hutchison Port Holdings, μονάδα της CK Hutchison Holdings του Χονγκ Κονγκ, στην Πολωνία. Το Bloomberg αναφέρεται στο λιμάνι Γκντίνια που βρίσκεται στη νότια Βαλτική Θάλασσα. Εκεί σταθμεύουν, επίσης, μονάδες του ΝΑΤΟ. Ο στρατηγικός του ρόλος είναι σημαντικός μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, με τις αμερικανικές και τις πολωνικές αρχές να βρίσκονται σε επιφυλακή λόγω της ενδυνάμωσης των σχέσεων Μόσχας-Πεκίνου.

Η αποβάθρα της Hutchison στο πολωνικό λιμάνι καταλαμβάνει σχεδόν 10 στρέμματα, με αποβάθρες μεγαλύτερες των 600 μέτρων. Πέρυσι, ο Αμερικανός πρέσβης στην Πολωνία είχε γράψει στην κυβέρνηση πως «δεδομένου του πολέμου που εξελίσσεται στα ανατολικά σύνορα της Πολωνίας είναι η κατάλληλη στιγμή για να εξασφαλίσουμε τις κρίσιμες υποδομές της Πολωνίας και να προστατεύσουμε το έθνος από ριψοκίνδυνες/αδιαφανείς επενδύσεις».

Αμβέρσα: O στόχος για την πράσινη μετάβαση

Τέλος, το λιμάνι της Αμβέρσας στοχεύει να μετατραπεί σε πρότυπο πράσινης μετάβασης. Αν και η λειτουργία 1.400 μονάδων βαριάς βιομηχανίας, όπως αυτές της γερμανικής BASF και της 3Μ, γίνεται κυρίως με τη χρήση ορυκτών καυσίμων, η βελγική κυβέρνηση επιδιώκει να αναπτύξει υποδομές πράσινου υδρογόνου. «Είμαστε αντιμέτωποι με μια τεράστια πρόκληση καθώς θα πρέπει να κατασκευαστούν υπόγειοι αγωγοί 1.000 χιλιομέτρων γύρω από το λιμάνι» δήλωσε ο υπεύθυνος για τη βιώσιμη μετάβαση της Αμβέρσας, Ντιντιέ Βαν Οσέλαρ. Ήδη, τα παλαιά φουγάρα στέκονται δίπλα σε μια στρατιά από ανεμογεννήτριες, οι οποίες βρίσκονται κατά μήκος σε μια διπλάσια έκταση τετραγωνικών μιλίων από το Μανχάταν, αναφέρει το Bloomberg.

Διαβάστε επίσης

Αλλάζουν όλα στις συντάξεις το 2025: Πόσο αυξάνονται οι αποδοχές

ΟΛΘ: Διευθύνων Σύμβουλος αναλαμβάνει ο Γιάννης Τσάρας

Ρεύμα: Σήμα για συγκράτηση τιμών και τον Σεπτέμβριο

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!