Τζιτζικώστας: Η ελληνική ναυτιλία χρειάζεται μακρόπνοες στρατηγικές

«Στην Ελλάδα η ναυτιλία δεν είναι απλώς μια βιομηχανία, αλλά μέρος της ψυχής μας» τόνισε ο Απόστολος Τζιτζικώστας. Ανάγκη για μακρόπνοες στρατηγικές

Ο επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας © Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Ο επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού της ΕΕ Απόστολος Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στην ομιλία του στις σύγχρονες τάσεις της ναυτιλίας παγκοσμίως, αλλά και στην ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας, της ενεργειακής μετάβασης και της μετακίνησης πολιτών. Ανέδειξε τις προοπτικές στα ζητήματα του θαλάσσιου εμπορίου, αλλά και την οικονομική διάσταση του τομέα της ναυτιλίας, αναφερόμενος στο μέλλον του κλάδου σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο παγκόσμιο τοπίο.

«Στην Ελλάδα η ναυτιλία δεν είναι απλώς μια βιομηχανία, αλλά μέρος της ψυχής μας. Ο ναυτιλιακός τομέας χρειάζεται μακρόπνοες και διορατικές στρατηγικές», δήλωσε ο κ. Τζιτζικώστας. «Οι ανησυχίες για την ασφάλεια, οι γεωπολιτικές αλλαγές, ο παγκόσμιος ανταγωνισμός, οι περιβαλλοντικές πιέσεις, μετασχηματίζουν ήδη την παγκόσμια ναυτιλία» πρόσθεσε.

Ο ναυτιλιακός τομέας χρειάζεται μακρόπνοες και διορατικές στρατηγικές

«Η επιλογή που έχουμε μπροστά μας είναι απλή: Ή θα αφήσουμε τις αλλαγές και τις προκλήσεις να καθορίσουν το μέλλον μας ή θα αναλάβουμε την πρωτοβουλία να το καθορίσουμε μόνοι μας. Μπορούμε να διαμορφώσουμε το μέλλον με τους δικούς μας όρους. Γιατί έχουμε μακροπρόθεσμο όραμα, συνεργασία και αποφασιστικότητα για δράση. Και αυτή η Σύνοδος είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για να ξεκινήσουμε αυτή τη διαδικασία μαζί» πρόσθεσε ο επίτροπος.

«Ο ναυτιλιακός τομέας χρειάζεται μακρόπνοες και διορατικές στρατηγικές. Ο τομέας των θαλάσσιων μεταφορών μπορεί επίσης να διαδραματίσει ζωτικό ρόλο για την ασφάλεια της Ευρώπης. Δεν ζητάμε από τη ναυτιλιακή βιομηχανία να επωμιστεί μόνη της αυτό το βάρος. Στρατηγικές αυτού του μεγέθους πρέπει να οικοδομηθούν και να υλοποιηθούν με τους όλους τους εμπλεκόμενους να συμμετέχουν», επισήμανε.

Ο επίτροπος τόνισε πως είναι ευθύνη όλων να προστατευθεί ο θαλάσσιος τομέας, εξηγώντας ότι αυτό θα γίνει με υπεράσπιση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας, προστασία των θαλάσσιων οδών, ενίσχυση της ανθεκτικότητας των υποδομών και διαφοροποίηση των εμπορικών οδών.

Το ζήτημα των δασμών είναι υπό διαπραγμάτευση

Αναφερόμενος στο ζήτημα των δασμών, ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε πως «η ΕΕ θα αναζητά πάντα λύσεις μέσα από τη διαπραγμάτευση, διασφαλίζοντας παράλληλα τα οικονομικά μας συμφέροντα και προστατεύοντας τους εργαζόμενους, τις επιχειρήσεις και τους Ευρωπαίους πολίτες».

Υπογράμμισε πως η διασφάλιση των αλυσίδων εφοδιασμού απαιτεί αυστηρότερη διαχείριση κινδύνων, ισχυρότερη ασφάλεια στον κυβερνοχώρο και ισχυρό σχεδιασμό σεναρίων κρίσεων, τόσο στα πλοία όσο και στους λιμένες. Όπως επίσης εξυπνότερο διεθνή συντονισμό και λιγότερο κατακερματισμό αρμοδιοτήτων, ώστε οι ευρωπαϊκές θαλάσσιες μεταφορές να παραμείνουν ανταγωνιστικές.

Θα απαιτηθούν, σημείωσε, επενδύσεις σε πράσινες και ψηφιακές τεχνολογίες, ώστε η ναυτιλία να συμβάλλει σημαντικά στη δράση για το κλίμα, την οικονομική ανάπτυξη και την παγκόσμια σταθερότητα. «Ο κλάδος διαθέτει την τεχνογνωσία, τα καινοτόμα logistics και τις ψηφιακές πρακτικές, για να ηγηθεί αυτού του μετασχηματισμού. Βλέπουμε ήδη την ‘έξυπνη ναυτιλία’ σε δράση και είμαστε ακόμα μόνο στην αρχή», ανέφερε.

Οι πρωτοβουλίες της ΕΕ για τη ναυτιλία

Ο επίτροπος αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες της ΕΕ για τη ναυτιλία, με κυριότερες τη νέα βιομηχανική ναυτιλιακή στρατηγική, τη στρατηγική για τους λιμένες και το επενδυτικό σχέδιο για βιώσιμες μεταφορές, που θα ενισχύσουν τον τομέα.

«Οι πρωτοβουλίες αυτές που ετοιμάζουμε θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα και την ανθεκτικότητα, τη στήριξη της παραγωγής καθαρών καυσίμων και μπορούν να καταστήσουν τα λιμάνια μας κόμβους καθαρής ενέργειας για το μέλλον. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο μετατρέπουμε την ατζέντα βιωσιμότητας σε ανταγωνιστική επιχειρηματική στρατηγική», υπογράμμισε.

Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Τζιτζικώστας στους εργαζόμενους στον ναυτιλιακό τομέα, προκρίνοντας την ανάγκη για εκπαίδευση και βελτίωση των δεξιοτήτων, που αποτελούν άλλωστε και πυλώνα της νέας ευρωπαϊκής στρατηγικής για τη ναυτιλία.

Η ευρωπαϊκή ναυτιλία πρέπει να είναι ανθεκτική στις επιθέσεις

Ο επίτροπος ολοκλήρωσε την ομιλία του με το θέμα της ασφάλειας, τονίζοντας ότι «η ευρωπαϊκή ναυτιλία πρέπει να είναι ανθεκτική στις επιθέσεις οποιασδήποτε μορφής. Τα λιμάνια είναι ζωτικοί κόμβοι υποδομών, διαδραματίζουν καίριο ρόλο στη διευκόλυνση της στρατιωτικής κινητικότητας και τα αναβαθμίζουμε έχοντας υπόψη αυτόν τον στόχο. Ήδη η ΕΕ έχει αναλάβει σχετική πρωτοβουλία».

«Οι πρωτοβουλίες, τα σχέδια και οι στρατηγικές είναι σημαντικές, αλλά τώρα είναι η ώρα να μετατρέψουμε το όραμα σε δράση. Ούτε η ΕΕ, ούτε τα κράτη μέλη, ούτε η βιομηχανία μπορούν μόνοι τους να αντιμετωπίσουν αυτές τις τεράστιες και απαιτητικές προκλήσεις» ανέφερε.

«Χρειαζόμαστε συντονισμένες δράσεις, στρατηγικές επενδύσεις και, πάνω απ’ όλα, ισχυρή συνεργασία. Ας συνεργαστούμε, όχι μόνο για το μέλλον της ναυτιλίας και της λιμενικής μας βιομηχανίας, αλλά για το μέλλον της ευρωπαϊκής ασφάλειας, του παγκόσμιου εμπορίου και της ευημερίας των πολιτών μας. Για την ΕΕ, και για μένα προσωπικά, η ναυτιλία είναι στρατηγικός εταίρος κι όχι απλώς ένας τομέας ενδιαφέροντος» κατέληξε ο επίτροπος.