Αξιολόγηση Δημοσίου από τους πολίτες: Ικανοποίηση για τις ψηφιακές υπηρεσίες, κάτω από τη βάση oι Δήμοι

Αρνούνται να λογοδοτήσουν όσοι αρνούνται την αξιολόγηση στο Δημόσιο, σύμφωνα με τον Κ. Μητσοτάκη. Τι έδειξε η έρευνα

Κυριάκος Μητσοτάκης © ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Στην αξιολόγηση των δημοσίων υπηρεσιών για τον μήνα Μάιο, συμμετείχαν 64.789 πολίτες και η έρευνα ήταν ανοιχτή για 26 ημέρες, όπως είπε ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων στον πρωθυπουργό. Οι δήμοι που συμμετείχαν ήταν 184 και είχαν απαντήσεις. Όπως είπε, αναμενόμενο ήταν ότι οι περισσότερες δόθηκαν από τον δήμο Αθηναίων, ακολούθησαν η Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο.

Ο κ. Λιβάνιος αναφέρθηκε στον κατάλογο των αξιολογούμενων υπηρεσιών. Σημείωσε ότι οι υπηρεσίες της αυτοδοίκησης, εκεί που οι πολίτες είχαν προσωπική εμπειρία, συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο ποσοστό αξιολογήσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η αξιολόγηση των πεζοδρομίων που έφτασε το 90%. Σύμφωνα με τον κ. Λιβάνιο, υπηρεσίες για τις οποίες οι αξιολογήσεις ήταν κάτω από 50%, δείχνει ότι δεν είναι τόσο γνωστές για να είναι οι πολίτες σε θέση να τις αξιολογήσουν, και έφερε για παράδειγμα μεταξύ άλλων, το εισιτήριο αγώνων του gov.gr και τις κοινωνικές υπηρεσίες δήμων.

Αναφερόμενος στους μέσους όρους των έξι κρατικών υπηρεσιών που ρωτήθηκαν η ΑΑΔΕ βρίσκεται στο 6,1, το ΕΦΚΑ στο 5,3, η Υπηρεσία Απασχόλησης στο 5,6, το Εθνικό Κτηματολόγιο 4,9, οι Διευθύνσεις Αλλοδαπών 4,4 και ειδικά για τα μητροπολιτικά συγκροτήματα της Αττικής και της Θεσσαλονίκης τα μέσα μεταφοράς βρίσκονται στο 5.

Μιλώντας για τις υπηρεσίες που είχαν τη χαμηλότερη βαθμολογία ο κ. Λιβάνιος έκανε λόγο για γεωγραφικά κριτήρια, και περιοχές όπου υπάρχει καθυστέρηση στην κτηματογράφηση ή εκκρεμότητες όπως η Ανατολική Αττική. Στις διευθύνσεις αλλοδαπών έχει ενδιαφέρον, όπως ανέφερε, ότι όπου υπάρχει ανάγκη για εποχιακό προσωπικό και ιδίως περιοχές υψηλής τουριστικής ανάπτυξης και με αναγκη για εργάτες γης, για παράδειγμα Ηλεία, Δωδεκάνησα, εκεί παρατηρούνται οι χαμηλότερες βαθμολογίες και επιβεβαιώνεται η άμεση συσχέτιση του φόρτου εργασίας μιας υπηρεσίας με την αξιολόγηση. Επίσης, τόνισε ότι όπου υπάρχει μετρό είναι αυξημένη η ικανοποίηση, ενώ όπου δεν υπάρχουν μέσα σταθερής τροχιάς, υπάρχει η μεγαλύτερη δυσφορία. Για τις τέσσερις ψηφιακές υπηρεσίες του δημοσίου, είπε ότι 7,5 πήρε η ΑΑΔΕ, 6,1 το εθνικό κτηματολόγιο, 8,5 η ηλεκτρονική συνταγογράφηση και 7,6 το myHealth.

Αναφερόμενος στο Gov.gr είπε μεταξύ άλλων, ότι στα πέντε χρόνια λειτουργίας του προσφέρει 2.176 υπηρεσίες ενώ 8.704.165 πολίτες έχουν κάνει έστω μια υπεύθυνη δήλωση. Για τις υπηρεσίες του gov.gr είπε ότι εννέα συγκέντρωσαν πολύ υψηλές βαθμολογίες, για παράδειγμα με 9 αξιολογήθηκε η υπεύθυνη δήλωση, και με 8,8 το ποινικό μητρώο.

Μητσοτάκης για Δημόσιο: Αρνούνται να λογοδοτήσουν, όσοι αρνούνται την αξιολόγηση

Για πρώτη φορά δόθηκε στους πολίτες η δυνατότητα να αξιολογήσουν τις υπηρεσίες του κράτους και την εξυπηρέτηση που έχει στην καθημερινότητά του αλλά και από κεντρικές υπηρεσίες, υπενθύμισε αρχικά στην ομιλία του ο πρωθυπουργός. «Στόχος μας πώς το Δημόσιο θα γίνεται όλο και καλύτερο με 65.000 να λαμβάνουν μέρος στη μεγαλύτερη δημοσκόπηση για το δημόσιο που έχει γίνει ποτέ. Ένας καθρέφτης της πραγματικότητα που βιώνει ο πολίτης και όχι όπως τη φανταζόμαστε εμείς» πρόσθεσε.

«Τώρα είναι στο χέρι μας τα αποτελέσματα να μετουσιωθούν σε δράσεις που βελτιώσουν τις υπηρεσίες αλλά και το ίδιο να κάνουν οι δήμαρχοι. Όπως φάνηκε από τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, δεν έχουμε ιδιαίτερες γεωγραφικές διαφορές στην αξιολόγηση, Υπάρχουν ειδικά θέματα που απασχολούν περιοχές όπως το οδικό δίκτυο στα νησιά. Πολύ ενδιαφέρουσα η βαθμολόγηση της Λέσβου όπου φάνηκε πώς ένα έργο μπορεί να αλλάξει την αντιμετώπιση των πολιτών. Μας είπαν αυτά που υποψιαζόμασταν για τις καθυστερήσεις στην Κτηματογράφηση, για τη γραφειοκρατία για τις εκδόσεις διαμονής εποχιακών εργατών. Από την άλλη πλευρά θετικά οριζόντια διαγενεακά σε όλη τη χώρα αξιολογείται θετικά το gov.gr που έκλεισε 5 χρόνια λειτουργίας. Είναι ψήφος εμπιστοσύνης στην πρωτοβουλία που λάβαμε ενώ σημειώνω και την θετική ανταπόκριση για το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Είναι μεικτή η εικόνα στις συγκοινωνίες. Ενδιαφέρον έχουν όσα λένε οι ίδιοι οι πολίτες για τις δημοτικές υπηρεσίες. Πρέπει να προβληματιστούν οι δήμαρχοι».

Ειδική αναφορά έκανε στις τοπικές υπηρεσίες δόμησης λέγοντας ότι μας προβληματίζει προσθέτοντας ότι έχει φτάσει στα όρια το σύστημα έκδοσης αδειών και χρειάζεται αλλαγή. Θέλοντας να συμπεριλάβει σε μια φράση το αποτέλεσμα της έρευνας είπε «κάτι αλλάζει στο δημόσιο, υπάρχουν εμπόδια δεκαετιών που πρέπει να αντιμετωπιστούν». Παράλληλα έστειλε μήνυμα ότι «όσοι αρνούνται την αξιολόγηση, αρνούνται να λογοδοτήσουν στους πολίτες», τονίζοντας ότι είναι απαραίτητη η μέτρηση για να υπάρχει αξιολόγηση.

Με αφορμή τα αποτελέσματα της έρευνας, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στην πρωτοβουλία για την αναθεώρηση του Άρθρου 103 για την άρση της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλωων λέγοντας ότι «ναι, στις ακραίες περιπτώσεις που κάποιος υπάλληλος δεν ανταποκρίνεται επί μακρόν στους στόχους του, να μπορεί να απολύεται». Προανήγγειλε επίσης, ότι η αξιολόγηση θα συνεχιστεί σε κρίσιμους τομείς με πρώτο τον χώρο της Υγείας καθώς σε λίγο διάστημα οι πολίτες θα μπορούν να λένε την άποψή τους με το που βγαίνουν από τα νοσοκομεία.

«Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι το κράτος μπορούμε να το αλλάξουμε. Ο ΕΦΚΑ θυμάστε πώς ήταν, η ΔΥΠΑ έχει κάνει βήματα προόδου, δεν το συζητώ για την ΑΑΔΕ. Όλα αυτά δεν προέκυψαν τυχαία ούτε εύκολα ήταν. Κοιταχτήκαμε στον καθρέφτη με θάρρος, είδαμε πράγματα που μας αρέσουν και πράγματα που δεν μας αρέσουν και στην επόμενη αξιολόγηση να έχουμε περισσότερους πολίτες» κατέληξε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.