Κυρανάκης προς Λυμπερόπουλο: Σταματήστε να συκοφαντείτε όποιον διαφωνεί μαζί σας

Ο καβγάς Κυρανάκη με Λυμπερόπουλο για την Uber. Ο καβγάς για τα ταξί και οι βολές του προέδρου του ΣΑΤΑ στον αναπληρωτή υπουργό

Κωνσταντίνος Κυρανάκης © EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Ένταση επικράτησε στη συνεδρίαση της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), με αφορμή τη συμμετοχή του προέδρου του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), Θύμιου Λυμπερόπουλου, και την αντιπαράθεσή του με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη. Ο υπουργός υποστήριξε ότι η συμμετοχή του ΣΑΤΑ ήταν θεσμική και επιθυμητή, όμως εξέφρασε την ενόχλησή του για προσωπικές επιθέσεις και κατηγορίες περί συνδιαλλαγής του με την Uber. Ζήτησε, μάλιστα, συγκεκριμένα στοιχεία αν υπάρχουν καταγγελίες για οδηγούς της εταιρείας και διευκρίνισε πως τα ζητήματα που τέθηκαν δεν αφορούν τον ΚΟΚ.

Από τη μεριά του, ο κ. Λυμπερόπουλος αναφέρθηκε στην έλλειψη εφαρμογής ευρωπαϊκών κανόνων για τη λειτουργία της Uber και εξέφρασε σοβαρές ανησυχίες για την οικονομική επιβάρυνση των οδηγών ταξί από την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, επισημαίνοντας πως τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ανεπαρκή για διπλές βάρδιες. Υποστήριξε ότι η απαλλαγή από την αφαίρεση άδειας ισχύει ήδη, ενώ επανέφερε το θέμα του point system.

Ο υφυπουργός απάντησε πως επιδιώκεται μια ισορροπημένη λύση, σε αντίθεση με προτάσεις από τον ΟΑΣΑ, όπως γίνεται και στις περισσότερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Η ένταση κορυφώθηκε με κατηγορίες περί προσωπικής εμπάθειας, τις οποίες ο υπουργός διέψευσε, κάνοντας λόγο για προσπάθειες συκοφάντησης.

Ψηφίστηκε ο νέος ΚΟΚ κατά πλειοψηφία επί της Αρχής

Κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκε επί της Αρχής το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις» από τις αρμόδιες Επιτροπές.

«Υπέρ» του σχεδίου νόμου ψήφισε η ΝΔ, καταψήφισε το ΚΚΕ, ενώ όλα τα υπόλοιπα κόμματα δήλωσαν επιφύλαξη για την συζήτηση και ψήφιση του σχεδίου νόμου στην Ολομέλεια.

Ο Κ. Κυρανάκης δεσμεύτηκε προς την ΚΕΔΕ ότι μόλις τεθεί σε λειτουργία το ηλεκτρονικό σύστημα μετάδοσης εικόνας από τις κάμερες των δρόμων και την επιβολή ηλεκτρονικών προστίμων, θα έχουν και οι ΟΤΑ την δυνατότητα να εγκαταστήσουν δικές τους κάμερες στο οδικό τους δίκτυο και μάλιστα να έχουν και μέρος των εσόδων από αυτές τις κλήσεις που θα βεβαιώνεται από τις δικές τους κάμερες.

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Αθανάσιος Τσιάνος είπε ότι το νομοσχέδιο κινείται στην σωστή κατεύθυνση, έχουν γίνει στοχευμένες αλλαγές και ενσωματώνει πολλές από τις προτάσεις μας.

Αναφορικά με την μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χιλιόμετρα στις κατοικημένες περιοχές είναι σωστή, αλλά θα πρέπει να εφαρμοστεί και σωστά από τους δήμους κάτι που χρειάζεται και χρόνο, μελέτη και κονδύλια.

Σχετικά με την κίνηση των δικύκλων ανάμεσα στα ΙΧ

Για την διήθηση των δίκυκλων είπε ότι είναι σωστή, αλλά θα πρέπει να δοθεί έμφαση ότι υπάρχει ο διαθέσιμος για αυτή χώρος, συμπεριλαμβανομένης της ασφαλούς απόστασης που θα πρέπει να τηρούν οι μοτοσυκλετιστές με τα οχήματα. Επισήμανε, ότι στο νέο ΚΟΚ υπάρχει καλύτερη κατηγοριοποίηση των ποινών ανάλογα της επικινδυνότητας, ωστόσο πρόσθεσε υπάρχει ένας προβληματισμός για το εάν θα αποδίδονται τα πρόστιμα.

Η διαχρονική θέση του ΣΕΣ, είπε είναι υπέρ του χαμηλού ύψους προστίμων ώστε αυτά να μπορούν να επιβάλλονται συχνότερα και να υπάρχει μια κλιμάκωση ως προς την επικινδυνότητα της παράβασης. Ζήτησε την ψηφιοποίηση των παραβάσεων με τρόπο που δεν θα μπορούν να παραγράφονται, αλλά και να επιβάλλονται άμεσα σε όλους.

Σχετικά με τις λεωφορειολωρίδες, είπε ότι « για να λυθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα θα πρέπει να κάνουμε ξανά τα λεωφορεία στην Αττική ελκυστικά και για να συμβεί αυτό θα πρέπει να κινούνται γρήγορα και απρόσκοπτα. Οτιδήποτε ταλαιπωρεί το κοινό του ΟΑΣΑ δεν είναι αποδεκτό από τον ΣΕΣ.

Εντυπωσιακά στατιστικά στοιχεία από τον πρόεδρο του ΕΚΑΒ

Ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ Γιώργος Χαραλάμπους, επισήμανε ότι τα τροχαία εξελίσσονται σε μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την δημόσια Υγεία και την κοινωνική συνοχή.

Ενδεικτικά ανέφερε πως μόνο στην Αττική κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2025 το ΕΚΑΒ έχει κληθεί να επιληφθεί σε 11.080 περιπτώσεων τροχαίων συγκρούσεων και χρειάστηκε να γίνουν διακομιδές σε 6.321 περιπτώσεις , δηλαδή το 57% των περιπτώσεων.

Το 72,6% των θυμάτων ήταν οδηγοί και το 15,8% αφορούσε θανάτους πεζών.

Ανησυχητικό, είπε είναι το γεγονός ότι το 38,7% των νεκρών ήταν χρήστες δίκυκλων, ποσοστό διπλάσιο της ΕΕ.

Η ηλικιακή κατανομή των θυμάτων δείχνει ότι το 17,8% ήταν έως 24 ετών, το 30% ήταν σε ηλικίες μεταξύ 25 με 49 ετών, το 21,7% μεταξύ 50 και 67 ετών και 28,8% άνω των 65 ετών.

Και αυτά τα στοιχεία, πρόσθεσε, υπογραμμίζουν την ανάγκη στοχευμένων παρεμβάσεων ανά ηλικιακή ομάδα.

Σχετικά με τον οικονομικό αντίκτυπο είπε ότι εκτιμάται πως τα τροχαία κοστίζουν περίπου 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, δηλαδή το 1,5% του ΑΕΠ, ενώ έχουν ανυπολόγιστο κόστος σε οικογένειες και την κοινωνία.

Κ. Κυρανάκης: Tο πρώτο βήμα είναι η ψήφιση του ΚΟΚ

Ο αναπληρωτής υπουργός Κ. Κυρανάκης κατά την ολοκλήρωση και την συζήτησης επί των άρθρων είπε πως κάνουμε το πρώτο βήμα με την ψήφιση του ΚΟΚ και την ενσωμάτωση στην επόπτευση και τεχνικών μέσων όπως οι κάμερες για την επιβολή των κυρώσεων.

Οι ποινές διαδραματίζουν ρόλο όχι μόνο ως μέσω για να συναίσθησης του ο οδηγός αλλά και ως προστασίας των άλλων οδηγών, επιβατών και πεζών.

Απάντησε ότι συμφωνεί με τις προτάσεις για περαιτέρω επιβράβευση των καλών οδηγών και με άλλα τεχνικά μέσα (πχ τηλεμετρικής) που θα μπορούσαν να νομοθετηθούν αργότερα, όπως και αυτά τα μέσα να χρησιμοποιηθούν για την επιβολή ποινών σε παραβάτες.

Ή με την πρόταση του Blok της μηχανής του αυτοκίνητου εάν ο οδηγός έχει καταναλώσει αλκοόλ πάνω του ορίου.

Τα μέτρα είπε στοχεύουν στην μείωση των παραβάσεων, όχι στην αύξηση των εσόδων και μια εισπρακτική λογική. Επικαλούμενος την λογική, είπε ότι είναι βέβαιος ότι αδειάζοντας τις λεωφορειολωρίδες από τα ΤΑΞΙ θα έχουμε πολύ καλύτερα αποτελέσματα της ταχύτητας κίνησης και αξιοπιστίας των δρομολογίων των λεωφορείων.

Απέρριψε την κριτική σε ότι αφορά την κίνηση των ηλεκτρικών ΤΑΞΙ στις λεωφορειολωρίδες λέγοντας «πως είναι ένα μέτρο για να προωθηθεί η ηλεκτροκίνηση».

Ο κ. Κυρανάκης δεσμεύτηκε ότι πολύ σύντομα θα υπάρξει η λειτουργία των ΜΜΕ κατά τις νυχτερινές ώρες του Σαββατοκύριακου, ήδη έχει την μελέτη του ΜΕΤΡΟ, γιατί ένα τέτοιο μέτρο θα μπορούσε να σώσει ζωές.

Την Παρασκευή θα γίνει η δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου στις Επιτροπές της Βουλής.