Επάγγελμα influencer. Οι influencers, σύμφωνα με έρευνα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ορίζεται ένας δημιουργός περιεχομένου, με εμπορική πρόθεση, ο οποίος αναπτύσσει σχέσεις εμπιστοσύνης κι επιρροής με το κοινό του μέσα από ψηφιακές πλατφόρμες, αποσκοπώντας στη δημιουργία εσόδων. Πώς; Μέσα από τη διαφήμιση πάσης φύσεως προϊόντων (από κρέμες μαλλιών μέχρι δημιουργίες διάσημων σχεδιαστών και από κατσαρόλες μέχρι ταξίδια σε πολυτελείς προορισμούς).
Στο θέμα των influencers στην Ινδία εστίασε το CNBC. Οι αστέρες των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης της χώρας -που πλέον εξελίχθηκαν σε διαμορφωτές των καταναλωτικών μας συνηθειών- όπως αναφέρει το αμερικανικό δίκτυο, στρέφονται πια προς τις επιχειρήσεις και ο κλάδος βρίσκεται σε άνθηση. Το κομμάτι του influencing έχει γίνει μία μεγάλη επιχείρηση για τους content creators και οι εταιρείες έχουν αρχίσει να το παρατηρούν.
Η Preeti Sarkar , σύμφωνα με το CNBC, άρχισε να δημοσιεύει βίντεο στο YouTube σε ηλικία 18 ετών. Σήμερα, η 24χρονη έχει συγκεντρώσει περίπου 1,6 εκατομμύρια ακόλουθους τόσο στο Instagram όσο και στο YouTube και έχει λανσάρει τη δική της μάρκα ρούχων.
Ανήκει στο αυξανόμενο κύμα των influencers στην Ινδία που έχουν ξεκινήσει τις δικές τους επιχειρήσεις από τότε που καθιέρωσαν την παρουσία τους στα κοινωνικά μέσα.
Πολλοί κορυφαίοι δημιουργοί στην Ινδία αξιοποιούν την υπάρχουσα βάση των θαυμαστών τους για να δημιουργήσουν επιχειρήσεις που απευθύνονται απευθείας στους καταναλωτές — από τη μάρκα καλλυντικών της Nitibha Kaul και τη μάρκα shapewear της Kusha Kapila έως τη μάρκα αθλητικής διατροφής του Gaurav Taneja.
«Είναι μια πολύ πρόσφατη τάση για τους influencers [στην Ινδία]. Ιστορικά, έχουμε δει επιτυχημένους επιχειρηματίες στην Ινδία που έχουν γίνει influencers, και όχι το αντίστροφο», δήλωσε η Amiya Swarup, επικεφαλής συμβουλευτικής μάρκετινγκ και συνεργάτης της EY, στο CNBC Make It.
Η οικονομία των δημιουργών στην Ινδία έχει σημειώσει μεγάλη άνοδο τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με μια έκθεση του Μαΐου της Boston Consulting Group (BCG), υπάρχουν πλέον πάνω από 2 εκατομμύρια δημιουργοί περιεχομένου που επηρεάζουν καταναλωτικές δαπάνες άνω των 350 δισεκατομμυρίων δολαρίων στη χώρα.
Τα άμεσα έσοδα από το οικοσύστημα των δημιουργών αναμένεται επίσης να αυξηθούν από περίπου 20 δισεκατομμύρια δολάρια σε 25 δισεκατομμύρια δολάρια το οικονομικό έτος 2024 σε πάνω από 100 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το τέλος της δεκαετίας, σύμφωνα με την έκθεση.
Οι δημιουργοί σήμερα δεν είναι απλώς διασκεδαστές — διαμορφώνουν επίσης τις προτιμήσεις των καταναλωτών και τις αποφάσεις αγοράς. Το οικοσύστημα προβλέπεται να οδηγήσει σε κατανάλωση «επηρεασμένη από τους δημιουργούς» άνω του 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων έως το 2030, σύμφωνα με την έκθεση της BCG.
Η αυθεντικότητα είναι το νόμισμα
Η Sarkar λέει ότι άρχισε να δημιουργεί βίντεο στο YouTube το 2018 σχετικά με την περιποίηση του δέρματος, τη μόδα και άλλα θέματα. Ζει στην Καλκούτα και το μεγαλύτερο μέρος του περιεχομένου της είναι στα μπενγκάλι.
«Εκείνη την εποχή στην πόλη μας, το [YouTube] δεν ήταν τόσο διάσημο και οι άνθρωποι δεν γνώριζαν τι είναι στην πραγματικότητα η δημιουργία περιεχομένου και τι δυνατότητες έχει», είπε η Sarkar στο CNBC Make It.
Ο αρχικός της εξοπλισμός για τα γυρίσματα ήταν πολύ απλός. Αποτελούνταν από ένα κουβά, τον οποίο γύριζε ανάποδα και χρησιμοποιούσε ως τρίποδο για το τηλέφωνό της. «Κάθε μέρα, για οκτώ έως δέκα ώρες, απλά καθόμουν και έκανα το μοντάζ των βίντεο. Ήταν μια πολύ μακρά και κουραστική διαδικασία που έκανα για πέντε χρόνια, χωρίς να έχω επιτυχία», είπε η Sarkar.
«Αλλά μια μέρα, απλά αποφάσισα: «Τι θα γινόταν αν έβγαζα τη μάσκα μου και έδειχνα στους ανθρώπους ποια είμαι πραγματικά;» … Έτσι άρχισα να φτιάχνω βίντεο χωρίς μακιγιάζ, χωρίς φίλτρα, απλά κρατούσα το τηλέφωνό μου στο χέρι και άρχιζα να μιλάω, και αυτό έγινε το σήμα κατατεθέν μου. Η ταυτότητά μου είναι πολύ αυθεντική», πρόσθεσε.
«Οι άνθρωποι συνδέονται μαζί μου επειδή βλέπουν τον εαυτό τους σε μένα. Είμαι εκείνο το αδέξιο κορίτσι… Έτσι, θα έλεγα ότι η προσωπική μου εικόνα βασίζεται στην αυθεντικότητα και ό,τι ελαττώματα και αν έχω, τα δείχνω στον κόσμο», είπε.
Αυτή ακριβώς η στρατηγική του να εμφανίζεται αυθεντικά στο διαδίκτυο είναι που η Sarkar και πολλοί άλλοι influencers πιστώνουν για την προσέλκυση των πιστών τους ακολούθων.
Σήμερα, η Sarkar χρησιμοποιεί μια παρόμοια στρατηγική για να προωθήσει τη μάρκα ρούχων της, Preetizen. Αντί να προσλάβει επαγγελματικά μοντέλα για την καμπάνια μάρκετινγκ της, η Sarkar αποφάσισε να ξεκινήσει μια καμπάνια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τον Φεβρουάριο, ζητώντας από τους ακολούθους της να υποβάλουν αίτηση για να γίνουν μοντέλα για τη σειρά ρούχων της.
«Το κάναμε ένα brand με γνώμονα την κοινότητα… Τους είπα: «Αν θέλετε να γίνετε μοντέλα, δεν με ενδιαφέρει το ύψος σας, το χρώμα του δέρματός σας ή η εμφάνισή σας… Θέλω απλώς να γράψετε ότι σας ενδιαφέρει αυτή η ανάρτηση και θα επιλέξω 10 άτομα για να γίνουν το πρόσωπο του brand μου»», είπε.
«Και δεν θα το πιστέψετε. Υπήρχαν πάνω από 60.000 σχόλια. Έπαιρνα τηλεφωνήματα. Ήταν τρελό, και τα διαβάσαμε σχεδόν όλα, και επιλέξαμε 10 άτομα», είπε η Sarkar, προσθέτοντας ότι η καμπάνια μάρκετινγκ ήταν ένα μεγάλο σημείο καμπής για την εταιρεία της.
Ομοίως, οι influencers έχουν γίνει αναπόσπαστο μέρος πολλών καμπανιών μάρκετινγκ στην Ινδία. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι οι δημιουργοί περιεχομένου έχουν κοινό που τους εμπιστεύεται και εμπιστεύεται τις συστάσεις τους — κάτι που είναι ζωτικής σημασίας για τις πωλήσεις, είπε ο Swarup.
Οι influencers στην Ινδία δημιουργούν εξατομικευμένο περιεχόμενο που μπορεί να προσελκύσει συγκεκριμένες περιοχές και υπερτοπικές προτιμήσεις. Αυτό μπορεί να είναι πολύ δύσκολο για τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, οπότε οι δημιουργοί περιεχομένου γεφυρώνουν αυτό το χάσμα, πρόσθεσε ο Swarup.
«Νομίζω ότι οι μάρκες έχουν επίσης συνειδητοποιήσει ότι η αυθεντική και διαφανής εμπλοκή των influencers [μπορεί] να ωφελήσει σημαντικά τις μάρκες», πρόσθεσε.
Είναι από καιρό συνηθισμένο να βλέπουμε δημιουργούς στις ΗΠΑ να αξιοποιούν το κοινό τους για να δημιουργήσουν πηγές εισοδήματος, αλλά η τάση αυτή είναι σχετικά νέα στην Ινδία.
Αυτό είναι αποτέλεσμα μιας φυσικής εξέλιξης, είπε ο Swarup. Τα τελευταία χρόνια, τα smartphone και τα δεδομένα έχουν γίνει πιο προσβάσιμα και προσιτά στην Ινδία. «Το 2008, υπήρχαν 346 εκατομμύρια καταχωρημένες κάρτες SIM κινητής τηλεφωνίας στην Ινδία. Μεταξύ 2008 και 2024, ο αριθμός αυτός υπερτριπλασιάστηκε», σύμφωνα με τα στοιχεία της Data for India.
Η χρήση δεδομένων στην Ινδία αυξήθηκε από περίπου 12 gigabyte το μήνα κατά το οικονομικό έτος 2020 σε περίπου 27 gigabyte το μήνα κατά το οικονομικό έτος 2024, σύμφωνα με την BCG.
«Είναι όλα θέμα ζήτησης και προσφοράς. Η κατανάλωση δεδομένων έχει πραγματικά εκτοξευθεί στα ύψη χάρη στα πακέτα χαμηλού κόστους που χρησιμοποιούν οι καταναλωτές», δήλωσε ο Swarup.
«Έτσι, οι influencers έχουν αυξηθεί και, καθώς αυξάνονται οι αποδοχές τους, αυξάνεται και το μέγεθος του πορτοφολιού τους, σωστά; Προφανώς αναζητούν άλλους τρόπους μονοετοποίησης, πέρα από το περιεχόμενο στο YouTube ή το Instagram», πρόσθεσε.
Σημειωτέον ότι η πανδημία Covid-19 έδωσε επίσης μεγάλη ώθηση στον κλάδο, είπε ο Swarup.
«Βρισκόμαστε σε ένα σημείο καμπής όπου ο κλάδος του influencer marketing έχει πραγματικά αναπτυχθεί κατά τη διάρκεια της Covid και της μετα-Covid περιόδου, επειδή [πολλοί άνθρωποι] πέρασαν στο ψηφιακό περιβάλλον, και αυτή ήταν η μόνη μορφή εμπλοκής, αλληλεπίδρασης ή επικοινωνίας που συνέβαινε», είπε.