Σε εξέλιξη βρίσκεται το φετινό Roland Garros και όσο περνάνε οι μέρες και προχωράει η διοργάνωση προς την τελική της φάση όλο και πιο συναρπαστικό και ενδιαφέρον γίνεται για τα εκατομμύρια κόσμου που το παρακολουθεί, είτε από κοντά είτε από τους τηλεοπτικούς τους δέκτες. Το Grand Slam του Παρισιού έχει ανοίξει τις πύλες του από τις 25 Μαΐου και οι μάχες στα υπαίθρια χωμάτινα γήπεδα του, στο Stade Roland Garros στο Παρίσι, θα διεξάγονται έως τις 8 Ιουνίου. Σε αυτές περιλαμβάνονται το απλό τουρνουά, το διπλό, το μικτό διπλού παιχνιδιού, το νεανίδων και το τουρνουά με αναπηρικό αμαξίδιο.
Το Γαλλικό Όπεν συνιστά μια πέρα για πέρα κερδοφόρα επιχείρηση για τους διοργανωτές του, δηλαδή τη Γαλλική Ομοσπονδία Τένις (FFT). Είναι χαρακτηριστικό ότι τα έσοδα από την ετήσια διοργάνωση του Roland Garros αντιστοιχούν σχεδόν στο 75% των συνολικών ετήσιων εσόδων της Ομοσπονδίας. Και πώς να μην αντιστοιχούν όταν μιλάμε για τζίρους που ενδέχεται να ξεπεράσουν τα 350 εκατ. ευρώ! Τόσα χρήματα προσδοκούν φέτος οι διοργανωτές πως θα τους αποφέρει συνολικά η διοργάνωση.
«Πέρυσι, στην πραγματικότητα είχε υπολογιστεί συνολικός προϋπολογισμός 459 εκατομμυρίων ευρώ. Τα τηλεοπτικά δικαιώματα αντιπροσωπεύουν το 38% των εσόδων του τουρνουά, τους χορηγούς να αντιπροσωπεύουν περίπου το 20%, τις πωλήσεις εισιτηρίων το 17% και τη φιλοξενία και τις άδειες το 17% », εξηγούσε ο διευθύνων σύμβουλος της FFT, Στεφάν Μορέλ, λίγες εβδομάδες πριν από το περυσινό Roland Garros, ενώ η πολύ καλά ενημερωμένη γαλλική ιστοσελίδα capital.fr σημείωνε σε άρθρο της, πριν από λίγες μέρες, ότι «για τη φετινή χρονιά, η τάση για τα έσοδα παραμένει παρόμοια με την περυσινή».
Ας δούμε όμως πιο συγκεκριμένα από πού προκύπτουν τα έσοδα της διοργάνωσης. Πέντε είναι οι κύριες πηγές των εσόδων:
- Χορηγίες: Οι χορηγίες αποτελούν μια από τις βασικότερες πηγές εσόδων. Για το 2024 εκτιμάται ότι οι χορηγοί προσέφεραν συνολικά περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ για να προβληθούν στη διοργάνωση, σύμφωνα με τα στοιχεία της GlobalData. Και αν συλλογιστούμε ότι για το Roland Garros 2025 έχει προβλεφθεί μια αύξηση των εσόδων από τους χορηγούς περί του 20%-25%, τότε αντιλαμβανόμαστε πολύ καλά γιατί η συγκεκριμένη πηγή εσόδων είναι από τις βασικότερες για τους διοργανωτές. Μεταξύ των μεγάλων χορηγών είναι η BNP Paribas, η Lacoste, η Rolex και η Renault.
- Εισιτήρια: Τα εισιτήρια επίσης συνεισφέρουν σημαντικά στα έσοδα των διοργανωτών. Το Roland Garros προσελκύει εκατοντάδες χιλιάδες θεατές κάθε χρόνο. Πέρυσι, το Grand Slam του Παρισιού συγκέντρωσε σχεδόν 650.000 επισκέπτες κατά τη διάρκεια των τριών εβδομάδων λειτουργίας του, συμπεριλαμβανομένης της προκριματικής περιόδου, η οποία έχει ονομαστεί «εβδομάδα έναρξης». Οι τιμές των εισιτηρίων ποικίλλουν ευρέως, από τα οικονομικότερα «grounds passes» για τα μικρότερα γήπεδα έως πολύ ακριβά εισιτήρια για τα κεντρικά γήπεδα και τις τελικές φάσεις. Για παράδειγμα, ένα εισιτήριο για τον πρώτο γύρο στο Court Philippe-Chatrier το 2024 κυμαινόταν από 470 δολάρια έως 2.294 δολάρια, ενώ για τον γυναικείο τελικό από 708 δολάρια έως 2.639 δολάρια και για τον ανδρικό τελικό από 822 δολάρια έως 6.201 δολάρια. Οι φετινές τιμές είναι σχεδόν αντίστοιχες. Και με δεδομένη τη χωρητικότητα και τις τιμές, τα έσοδα από τα εισιτήρια ανέρχονται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Και δεν είναι μόνο τα παραπάνω. Η FFT εφάρμοσε φέτος την «υποχρεωτική» αγορά εισιτηρίων και για το padel. Για κάθε εισιτήριο τένις που αγοράζεται για το Roland Garros, προστίθενται τέσσερα εισιτήρια padel που αντιστοιχούν για το επόμενο τουρνουά padel που διοργανώνεται στην ίδια τοποθεσία από την Ομοσπονδία, τον επόμενο Σεπτέμβριο. «Εξαναγκαστικές πωλήσεις», σύμφωνα με τους οπαδούς του τένις, όπως σημειώνει το capital.fr, οι οποίοι βρίσκονται με πακέτο εισιτηρίων padel, χωρίς δυνατότητα μεταπώλησής τους προς το παρόν.
- Τηλεοπτικά Δικαιώματα: Τα τηλεοπτικά δικαιώματα είναι, επίσης, μια τεράστια πηγή εσόδων για όλα τα Grand Slams. Το Roland Garros μεταδίδεται σε όλο τον κόσμο, και οι συμφωνίες για τα τηλεοπτικά δικαιώματα είναι πολυετείς και αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ συνολικά για τους διοργανωτές των Grand Slams. Είναι δύσκολο να υπολογιστεί επακριβώς το ποσό που κερδίζει η διοργάνωση από τα τηλεοπτικά κάθε χρόνο αλλά σύμφωνα με τους ειδικούς αυτό προσεγγίζει το μισό εκατ. ευρώ.
- Merchandising και αδειοδοτήσεις (Licensing): Η πώληση προϊόντων με το λογότυπο του Roland Garros (ρούχα, αναμνηστικά, κ.ά.) και η παραχώρηση αδειών για χρήση του ονόματος και του σήματος έχει υπολογιστεί πως συνεισφέρουν επίσης πολύ σημαντικά στα έσοδα για τους διοργανωτές.
- Υπηρεσίες φιλοξενίας: Οι υπηρεσίες φιλοξενίας, όπως ονομάζονται στον κλάδο, αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία από άποψη εισοδήματος. Πρόκειται για τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια, τα καφέ κ.τλ που λειτουργούν κάτω από τη σκέπη των διοργανωτών και φυσικά προσθέτουν σημαντικά στα έσοδά τους. «Αυτό αντιπροσωπεύει πλέον το 20% του κύκλου εργασιών του τουρνουά. Επίσης από την εισαγωγή των νυχτερινών συνεδριών το 2021, αυτές οι εκδηλώσεις φιλοξενίας έχουν αυξηθεί κατά σχεδόν 50%», δήλωσε στην εφημερίδα Les Échos ο Μάθιου Μποσκέ, διευθυντής έκδοσης εισιτηρίων και φιλοξενίας στη Γαλλική Ομοσπονδία Αντισφαίρισης. Σε απόσταση αναπνοής από την κεντρική πύλη του Stade Roland Garros, οι χορηγοί στεγάζονται στο Village, όπου καλωσορίζουν καθημερινά τους έγκριτους πελάτες τους σε μικρά ιδιωτικά εστιατόρια που βρίσκονται γύρω από μια βεράντα, όπου συναναστρέφεται η ελίτ των επισκεπτών. Υπάρχουν μάλιστα συγκεκριμένα ακριβά πακέτα υπηρεσιών, που πληρώνονται από μεγάλες εταιρείες και χορηγούς ή ακόμα και από πλούσιους οπαδούς του τένις που θέλουν απλά να ζήσουν το άθλημα από κοντά και μέσα στην πολυτέλεια.
Roland Garros: Χώμα 56 εκατ. ευρώ
Ωραία και καλά όσα κερδίζει η διοργάνωση, αλλά τι αντιστοιχεί για τους αθλητές που συμμετέχουν στο Roland Garros; Οι διοργανωτές λίγες μέρες πριν την έναρξη του τουρνουά ανακοίνωσαν τα χρηματικά έπαθλο για το 2025. Για άλλη μια φορά έχουμε αύξηση και αυτό έχει να κάνει και με τις πιέσεις από πλευράς των αθλητών ότι οι διοργανωτές όφειλαν να ανεβάσουν τα χρήματα για έπαθλά τους από τη στιγμή που το τουρνουά είναι τόσο προσοδοφόρο.
Οι πιέσεις έπιασαν τόπο και σε σχέση με πέρυσι έχουμε αύξηση της τάξεως του 5,2% με το συνολικό χρηματικό έπαθλο να φτάνει στα 56,352 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, ο νικητής αυτής της διοργάνωσης θα λάβει 2,55 εκατ. ευρώ, 100.000 περισσότερα από πέρυσι, ενώ αύξηση στα χρήματα θα έχει και ο χαμένος του τελικού λαμβάνοντας φέτος 1,275 εκατ. ευρώ. Το μπόνους για ήττα στον πρώτο γύρο αυξάνεται επίσης από 73.000 ευρώ σε 77.000 ευρώ. Συνολικά, το χρηματικό έπαθλο αυξάνεται σε όλα τα επίπεδα, με 13.000 ευρώ περισσότερα για αποκλεισμό στον δεύτερο γύρο, 16.000 ευρώ περισσότερα στον τρίτο γύρο, κ.λπ.

Έπαθλα Roland Garros 2025 © rolandgarros.com/fr-fr
Ο προϋπολογισμός που αφιερώνεται στα προκριματικά της διοργάνωσης, τα οποία διεξάγονται την εβδομάδα πριν από το τουρνουά Grand Slam, από τις 19 έως τις 25 Μαΐου, αυξήθηκε επίσης. Η συμμετοχή στην κλήρωση για τα προκριματικά του Roland Garros εξασφαλίζει έτσι ένα μπόνους 21.000 ευρώ, σε περίπτωση ήττας στον πρώτο γύρο.
Αλλά τι ισχύει για τα ball boy και τους διαιτητές;
- Ένα ball boy μαζεύει πολλά μπαλάκια αλλά καμία αποζημίωση. Οι νέοι (όλοι ηλικίας μεταξύ 14 και 17 ετών) ανταμείβονται από τον χορηγό τους την Adidas. Συγκεκριμένα, διατηρούν τον εξοπλισμό τους. Και αν δεν τους προσφέρονται θέσεις στις κερκίδες για μεγάλους αγώνες, μερικές φορές επωφελούνται από την πρόσβαση στο πλάι του γηπέδου για να παρακολουθήσουν τους αγώνες.
- Οι κριτές γραμμών απασχολούνται όλοι εθελοντικά. Λαμβάνουν ημερήσιο επίδομα μικρότερο από 150 ευρώ. Σχεδόν όλοι οι διαιτητές με καρέκλα είναι επαγγελματίες. Συνήθως έχουν συμβόλαιο για μια εβδομάδα ή για ολόκληρο το τουρνουά. Η FFT δεν επιθυμεί να ανακοινώνει λεπτομέρειες.
Ανοδική τάση μετά την πανδημία
Έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον να δούμε την τάση στα χρηματικά έπαθλα του Roland Garros την τελευταία πενταετία, καθώς αυτή η περίοδος περιλαμβάνει και την εποχή της πανδημίας COVID-19, η οποία επηρέασε σημαντικά τα οικονομικά δεδομένα του αθλητισμού γενικότερα.
- Πριν την πανδημία (2019): Τα χρηματικά έπαθλα ήταν ήδη σε υψηλά επίπεδα. Συνολικά μοιράστηκαν 42,7 εκατ. ευρώ ευρώ.
- Περίοδος COVID-19 (2020, 2021): Παρατηρούμε σημαντικές μειώσεις. Αυτό οφείλεται κυρίως στις απώλειες εσόδων από τα εισιτήρια (λόγω περιορισμών στον αριθμό των θεατών ή και καθολικής απουσίας τους) και τη γενικότερη αβεβαιότητα στην αγορά. Οι διοργανωτές προσπάθησαν, ωστόσο, να στηρίξουν τους παίκτες χαμηλότερης κατάταξης, αυξάνοντας τα ποσά για τους πρώτους γύρους, παρά τη συνολική μείωση της τάξεως του 10.93%. Για το 2020 δόθηκαν 38 εκατ. ευρώ το και για το 2021 34,4 εκατ. ευρώ επιπλέον μείωση δηλαδή της τάξεως του 10.53%.
- Ανάκαμψη (2022, 2023, 2024): Με την επιστροφή στην κανονικότητα, την πλήρη χωρητικότητα των γηπέδων και την αύξηση των εσόδων από χορηγίες και τηλεοπτικά δικαιώματα, το Roland Garros άρχισε να αυξάνει δυναμικά τα χρηματικά έπαθλα. Η αύξηση του 6,8% το 2022, του 12.3% το 2023 και του 7.8% το 2024 είναι ενδεικτική της ισχυρής ανάκαμψης και της προσπάθειας να ξεπεράσουν τα προ-πανδημίας επίπεδα. Σε εκατομμύρια ευρώ μοιράστηκαν αντιστοίχων 43,6 – 49,6 -53,5.
- Συνεχής ανάπτυξη (2025): Η ανακοινωθείσα αύξηση του 5.21% για το 2025 δείχνει ότι το Roland Garros συνεχίζει να επενδύει στους αθλητές του και να ενισχύει την οικονομική πτυχή του τουρνουά.
100% πράσινη ενέργεια
Μία βασική εταιρεία χορηγός στο Roland Garros είναι η ENGIE. Πρόκειται για έναν γαλλικό κολοσσό που δραστηριοποιείται στην ενέργεια. Και η συνεργασία της ENGIE με το Roland Garros δεν περιορίζεται μόνο στην παροχή χρημάτων ως χορηγός εταιρεία. Περιλαμβάνει επίσης και συγκεκριμένες ενέργειες που υπογραμμίζουν τον περιβαλλοντικό της προσανατολισμό και τη δέσμευσή της για την ενεργειακή μετάβαση.
Μεταξύ των παραπάνω είναι:
- Προμήθεια πράσινης ενέργειας: Από το 2016, η ENGIE παρέχει στο τουρνουά 100% ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια από υδροηλεκτρικές και ηλιακές πηγές.
- Σταθμοί φόρτισης: Εγκαθιστά περίπου 40 σταθμούς φόρτισης κινητών τηλεφώνων και παρέχει 500 φορητές μπαταρίες, επιτρέποντας στους επισκέπτες να φορτίζουν τις συσκευές τους με πράσινη ενέργεια.
- Ευαισθητοποίηση: Διοργανώνει διαδραστικά εκπαιδευτικά εργαστήρια για να ενημερώσει τους επισκέπτες σχετικά με τις προκλήσεις της ενεργειακής μετάβασης.
- Προώθηση της βιοποικιλότητας: Έχει υποστηρίξει πρωτοβουλίες για την προστασία της βιοποικιλότητας στο στάδιο, όπως η εγκατάσταση κυψελών.
- Κοινωνική Ευθύνη: Προσκαλεί παιδιά και συνοδούς από διάφορες οργανώσεις σε μια ξεχωριστή ημέρα στο Roland Garros.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες από την ίδια την ιστοσελίδα της ENGIE, η εταιρεία έχει μια δέσμευση με το Roland Garros που ξεπερνά τα 10 χρόνια. Για την ακρίβεια, από το 2014 είναι επίσημος συνεργάτης του τουρνουά, αποτελώντας τον προμηθευτή πράσινης ενέργειας του Roland Garros.
Οι βασικοί χορηγοί
Βάσει των πιο πρόσφατων ανακοινώσεων και πληροφοριών για το Roland Garros 2025, οι κύριοι χορηγοί και συνεργάτες είναι οι εξής: Η BNP Paribas συνιστά τον κορυφαίο συνεργάτη. Από εκεί και πέρα βασικοί συνεργάτες είναι οι Lacoste, Rolex, Renault, Emirates, Engie, Perrier, Mastercard, Wilson, Pif (Public Investment Fund – Saudi Arabia), Morgan Stanley, Gillette Venus, Corpay, Verizon, Tennis Warehouse, Usana, Infosys, Orange, Evian, Lavazza, Schweppes. Η λίστα δεν είναι πλήρης καθώς συνεχώς προστίθενται νέοι χορηγοί και συνεργάτες.