Γ.Δ.
1448.48 -0,48%
ACAG
-0,30%
6.58
CENER
+1,15%
7.94
CNLCAP
-1,26%
7.85
DIMAND
+0,21%
9.57
OPTIMA
0,00%
10.64
TITC
+0,68%
29.75
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,54%
1.484
ΑΒΕ
-0,83%
0.478
ΑΔΜΗΕ
+0,68%
2.235
ΑΚΡΙΤ
+2,70%
0.95
ΑΛΜΥ
-0,69%
2.86
ΑΛΦΑ
-1,70%
1.5925
ΑΝΔΡΟ
-0,29%
6.88
ΑΡΑΙΓ
+1,94%
12.6
ΑΣΚΟ
+1,90%
2.68
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.44
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,25%
8.08
ΑΤΤ
0,00%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
-3,89%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.8
ΒΙΟΚΑ
+0,39%
2.6
ΒΙΟΣΚ
+3,16%
1.305
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.54
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.78
ΔΑΑ
-0,12%
8.31
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,88%
11.24
ΔΟΜΙΚ
+3,35%
4.785
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,79%
0.349
ΕΒΡΟΦ
-1,18%
1.675
ΕΕΕ
+0,93%
30.36
ΕΚΤΕΡ
-1,69%
4.375
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
-1,20%
2.47
ΕΛΛ
-2,09%
14.05
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,35%
2.62
ΕΛΠΕ
+2,37%
8.43
ΕΛΣΤΡ
-3,67%
2.36
ΕΛΤΟΝ
-0,67%
1.788
ΕΛΧΑ
-0,92%
1.932
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-3,62%
1.33
ΕΤΕ
-1,43%
7.56
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.23
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.72
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.01
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.16
ΙΑΤΡ
+2,41%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,57%
0.4325
ΙΛΥΔΑ
+3,59%
1.73
ΙΝΚΑΤ
+1,12%
5.4
ΙΝΛΙΦ
+1,98%
5.14
ΙΝΛΟΤ
-0,69%
1.148
ΙΝΤΕΚ
-0,79%
6.26
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,46%
4.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.28
ΙΝΤΚΑ
-1,88%
3.65
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-1,93%
1.525
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-2,68%
1.635
ΚΟΡΔΕ
-1,79%
0.55
ΚΟΥΑΛ
-6,81%
1.286
ΚΟΥΕΣ
-2,19%
5.8
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,47%
10.7
ΚΤΗΛΑ
+2,22%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+0,70%
1.44
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.851
ΛΑΜΔΑ
-0,43%
6.89
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-0,91%
1.09
ΛΕΒΚ
-1,18%
0.336
ΛΕΒΠ
+0,57%
0.35
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+2,08%
1.47
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.75
ΜΑΘΙΟ
+3,32%
1.09
ΜΕΒΑ
-2,70%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+0,33%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
-1,97%
3.99
ΜΙΝ
0,00%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,15%
27.16
ΜΟΝΤΑ
+0,31%
3.24
ΜΟΤΟ
-1,15%
3.015
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
-0,14%
29.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+1,50%
3.38
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.975
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
+0,37%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
-1,94%
1.01
ΞΥΛΚ
-1,06%
0.28
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+1,79%
0.342
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+0,45%
22.4
ΟΛΠ
-0,60%
24.8
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.85
ΟΠΑΠ
-1,51%
15.61
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,45%
0.896
ΟΤΕ
-0,90%
14.28
ΟΤΟΕΛ
+0,16%
12.88
ΠΑΙΡ
-1,67%
1.18
ΠΑΠ
-1,13%
2.62
ΠΕΙΡ
-3,30%
3.775
ΠΕΤΡΟ
-1,89%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
-3,18%
15.2
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,70%
1.154
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+1,96%
4.69
ΡΕΒΟΙΛ
+5,59%
1.7
ΣΑΡ
-0,34%
11.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-0,53%
0.378
ΣΙΔΜΑ
-5,00%
1.9
ΣΠΕΙΣ
+1,04%
7.8
ΣΠΙ
+4,46%
0.75
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-0,71%
18.24
ΤΖΚΑ
+3,13%
1.645
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,12%
1.72
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+0,28%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+1,86%
8.2
ΦΡΙΓΟ
+2,48%
0.33
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.14
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Το παράθυρο ευκαιρίας για ισχυρή ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη

Βαγγέλης Μανδραβέλης
Δημοσιογράφος

Η αναβίωση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης στον Σκαραμαγκά και την Ελευσίνα που επιχειρεί η κυβέρνηση, βρίσκεται στην σωστή κατεύθυνση, καθώς εξυπηρετεί αφενός αμυντικούς, αφετέρου σκοπούς αναβάθμισης της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας της χώρας.

Αναφορικά με το πρώτο, είναι εμφανές ότι μια χώρα που περιβάλλεται από θάλασσα και απειλείται  άμεσα από τους γείτονές-«συμμάχους» της, απαιτείται να έχει μια ισχυρή ναυπηγική βιομηχανία. Οι μεγάλες προμήθειες, άνω των 4 δισ. ευρώ μέσα σε μια δεκαετία, σε ναυτικό υλικό εξοπλισμό, ακόμη και για λόγους συντήρησης του, η χώρα θα πρέπει να διαθέτει ισχυρές ναυπηγοεπισκευαστικές  μονάδες.

Ωστόσο, η διατήρηση μιας ισχυρής ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης για λόγους επιβίωσης του έθνους και της χώρας δεν είναι μόνον αναγκαία. Είναι και χρήσιμη, καθώς η χώρα παρουσιάζει ισχυρά  πλεονεκτήματα για την δημιουργία μιας ισχυρής ναυπηγοεπισκευαστικής βάσης. Πρωτίστως Έλληνες  κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στην παγκόσμια ναυτιλία και δευτερευόντως η χώρα στο παρελθόν  έχει επιδείξει σημαντικές επιτυχίες στο τομέα αυτό.

Είναι δε «ντροπή» για τη χώρα να διαθέτει μια εγχώρια βιομηχανία ναυτιλιακού εξοπλισμού αξίας 300 εκατ. ευρώ ετησίως, όταν (μόνον) ο εγχώριος εφοπλισμός κινεί καθημερινά πλοία αξίας εκατοντάδων  δισ. ευρώ.

Εξίσου σημαντικές ωστόσο είναι οι πρωτόγνωρες ευκαιρίες που δημιουργεί η παγκόσμια συγκυρία. Για  παράδειγμα, η πανδημία έχει στρέψει το «υπερωκεάνιο» που λέγεται Ευρώπη, προς την ενίσχυση της  ενδο-ευρωπαϊκής βιομηχανικής παραγωγής. Δυστυχώς, τα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη, κατά την περίοδο της πανδημίας, αποδείχτηκε ότι δεν διέθεταν καν τα στοιχειώδη μέσα (χειρουργικές μάσκες) για να προστατέψουν τους πολίτες τους. Αντίθετα ανέμεναν τους Κινέζους, εν είδει μάγων εξ Ανατολής, και τους άλλους Ασιάτες παραγωγούς, να στείλουν τις μάσκες αυτές.

Παράλληλα η ρωσο-ουκρανική κρίση έμαθε με τον πιο άσχημο τρόπο στους Ερωπαίους πολιτικούς το  «Si vis pacem, para bellum (αν θες ειρήνη προετοιμάσου για πόλεμο)». Η Γερμανία ρίχνει 100 δισ. ευρώ  σε αμυντικές δαπάνες, οι φωνές για κοινή άμυνα για κοινή εξωτερική πολιτική στην Ενωμένη Ευρώπη  πυκνώνουν, και εν γένει, η Ευρώπη στα επόμενα χρόνια θα ενδυναμώσει την αμυντική της βιομηχανία,  καθώς στον πλανήτη αναδύονται νέες οικονομικές και αμυντικές δυνάμεις, οι οποίες δεν απαραίτητα φιλικές στη δύση και στα δημοκρατικά της πιστεύω.

Υπό αυτό το πρίσμα, στα επόμενα 5-10 χρόνια υπάρχει ένα παράθυρο ευκαιρίας στη χώρα μας να διεκδικήσει ένα μεγαλύτερο ρόλο στην κοινή αμυντική θωράκιση της Ευρώπης. Αν το πετύχει αυτό,  ασφαλώς θα ενισχύσει και την άμυνα της επικράτειάς της. Το θετικό είναι ότι ήδη έχουν βρεθεί  επενδυτές να το πράξουν αυτό -φυσικά αζημίως για τους ίδιους- απαλλάσσοντας μάλιστα το κράτος από τη «χαίνουσα» πληγή που έχει δημιουργήσει τα τελευταία 15-20 χρόνια.

Η τρίτη μεγάλη ευκαιρία ανάπτυξης που προσφέρει η διεθνής συγκυρία στην εγχώρια  ναυπηγοεπισκευαστική βάση, έχει να κάνει με την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας. Η στρατηγική fit_for_55 στην Ευρώπη, αλλά και άλλες στρατηγικές του ΟΗΕ σχετικά με τα «πράσινα πλοία», δημιουργούν τεράστιες ανάγκες σε ανανεώσεις και επισκευές εμπορικών πλοίων (φορτηγών,  ακτοπλοϊκών κ.λπ.). Οι αναβαθμίσεις αυτές, θα προκαλέσουν μέχρι το 2030 ένα «χείμαρρο»  κεφαλαιουχικών δαπανών από τις εφοπλιστικές εταιρείες, και στον οποίο πρέπει να συμμετάσχει η  ελληνική εγχώρια βιομηχανία.

Τα παράθυρα ευκαιρίας ωστόσο δεν παραμένουν μονίμως ανοικτά. Η φύση απεχθάνεται το κενό, και η απουσία ισχυρής αμυντικής ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ευρώπη, τη στιγμή μάλιστα που οι ανάγκες  είναι μεγάλες, θα καλυφθεί είτε με, είτε χωρίς την Ελλάδα. «Οι καιροί ου μενετοί», έλεγε ένας αρχαίος  ημών πρόγονος, αλλά στο παρελθόν οι νεοέλληνες δεν τον έλαβαν πολύ σοβαρά υπ’ όψιν. Ελπίζουμε  αυτή τη φορά να τον πάρουν υπ’ όψιν, ειδικά όταν οι γείτονές μας απλώνουν χάρτες με το μισό Αιγαίο  να αποτελεί «γαλάζια πατρίδα».

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!