Γ.Δ.
1454.98 +1,38%
ACAG
+0,61%
6.6
CENER
+0,66%
7.57
CNLCAP
+4,43%
8.25
DIMAND
-0,73%
9.54
OPTIMA
+3,89%
10.68
TITC
+2,49%
28.8
ΑΑΑΚ
+0,72%
7
ΑΒΑΞ
+2,60%
1.498
ΑΒΕ
+0,86%
0.471
ΑΔΜΗΕ
+0,91%
2.22
ΑΚΡΙΤ
-1,60%
0.925
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
+1,04%
1.648
ΑΝΔΡΟ
+0,88%
6.86
ΑΡΑΙΓ
-0,98%
12.14
ΑΣΚΟ
-1,52%
2.6
ΑΣΤΑΚ
+1,63%
7.46
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,50%
8.1
ΑΤΤ
+0,45%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
+1,69%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+2,16%
5.67
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.67
ΒΙΟΣΚ
+1,59%
1.28
ΒΙΟΤ
+2,19%
0.28
ΒΙΣ
-5,00%
0.19
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.46
ΓΕΒΚΑ
+1,21%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,48%
16.5
ΔΑΑ
-0,81%
8.35
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+1,59%
11.48
ΔΟΜΙΚ
+1,41%
4.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,72%
0.355
ΕΒΡΟΦ
-0,30%
1.675
ΕΕΕ
+1,63%
29.94
ΕΚΤΕΡ
-0,22%
4.55
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
+1,25%
2.43
ΕΛΛ
0,00%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+3,15%
2.62
ΕΛΠΕ
+1,33%
8.375
ΕΛΣΤΡ
-0,81%
2.44
ΕΛΤΟΝ
-3,47%
1.78
ΕΛΧΑ
+1,26%
1.928
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.85
ΕΠΙΛΚ
-1,90%
0.155
ΕΠΣΙΛ
+18,81%
12
ΕΣΥΜΒ
+3,25%
1.27
ΕΤΕ
+1,85%
7.7
ΕΥΑΠΣ
+0,93%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+1,51%
2.02
ΕΧΑΕ
+1,77%
5.18
ΙΑΤΡ
0,00%
1.615
ΙΚΤΙΝ
+0,46%
0.44
ΙΛΥΔΑ
+10,61%
1.72
ΙΝΚΑΤ
+1,71%
5.05
ΙΝΛΙΦ
+3,75%
4.98
ΙΝΛΟΤ
+0,71%
1.134
ΙΝΤΕΚ
+1,45%
6.29
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,91%
4.44
ΙΝΤΕΤ
+4,35%
1.32
ΙΝΤΚΑ
+2,02%
3.54
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
-1,56%
1.58
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+0,32%
1.59
ΚΟΡΔΕ
+8,24%
0.552
ΚΟΥΑΛ
+3,36%
1.416
ΚΟΥΕΣ
+8,70%
6
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,45%
10.95
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-1,07%
1.385
ΛΑΒΙ
+3,61%
0.86
ΛΑΜΔΑ
+2,20%
6.97
ΛΑΜΨΑ
+1,21%
33.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.13
ΛΕΒΚ
-2,86%
0.34
ΛΕΒΠ
+16,07%
0.39
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+2,16%
1.42
ΛΟΥΛΗ
+3,77%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.055
ΜΕΒΑ
+2,53%
4.06
ΜΕΝΤΙ
+4,53%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
+2,13%
4.07
ΜΙΝ
-1,55%
0.635
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,08%
26.62
ΜΟΝΤΑ
+0,33%
3.07
ΜΟΤΟ
+1,17%
3.015
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+0,56%
28.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+0,78%
1.95
ΜΠΤΚ
+6,67%
0.48
ΜΥΤΙΛ
+0,74%
38
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
+0,98%
1.035
ΞΥΛΚ
-4,71%
0.283
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+3,03%
0.34
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,89%
22.3
ΟΛΠ
+2,06%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.9
ΟΠΑΠ
+0,86%
16.42
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,02%
0.892
ΟΤΕ
+0,84%
14.34
ΟΤΟΕΛ
+0,79%
12.8
ΠΑΙΡ
+1,67%
1.22
ΠΑΠ
0,00%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,50%
3.98
ΠΕΤΡΟ
+0,94%
8.62
ΠΛΑΘ
+2,38%
4.09
ΠΛΑΚΡ
-0,65%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,52%
1.158
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+3,14%
4.6
ΡΕΒΟΙΛ
+0,32%
1.59
ΣΑΡ
+1,73%
11.78
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.379
ΣΙΔΜΑ
+1,01%
2
ΣΠΕΙΣ
-1,26%
7.84
ΣΠΙ
-1,39%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,72%
18.23
ΤΖΚΑ
-0,60%
1.65
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,59%
1.718
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+1,37%
0.371
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.4
ΦΡΙΓΟ
+2,55%
0.322
ΦΡΛΚ
-1,57%
4.07
ΧΑΙΔΕ
-0,71%
0.695

Η επικείμενη πολιτική αστάθεια και το Ταμείο Ανάκαμψης

Βαγγέλης Μανδραβέλης
Δημοσιογράφος

Tο Ταμείο Ανάκαμψης συνιστά το ισχυρότερο εργαλείο αποτροπής μιας ύφεσης στη χώρα μας στην αντίξοη περίοδο που διανύουμε. Η όποια δυναμική της ελληνικής οικονομίας έχει αποκτηθεί τα τελευταία δύο χρόνια, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις δράσεις και τους πόρους του, φυσικά, μαζί με άλλους καταλύτες, όπως είναι η πορεία του τουρισμού, των εξαγωγών, των ξένων επενδύσεων, το ΕΣΠΑ κ.λπ.

Ωστόσο η εκτέλεση του πιο σημαντικού εργαλείου ανάκαμψης και ανάπτυξης της χώρας απειλείται από την επικείμενη πολιτική αστάθεια που προοιωνίζεται λόγω απλής αναλογικής. Για ένα διάστημα, τουλάχιστον τριών μηνών, η κρατική μηχανή θα υπολειτουργεί (ή δεν θα λειτουργεί) με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Ο χαμένος χρόνος σε αυτή την περίπτωση μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια της δυναμικής της οικονομίας, καθώς οι κανόνες υλοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης δεν δικαιολογούν καθυστερήσεις για οποιονδήποτε λόγο.

Αυτό φάνηκε στην περίπτωση της Ολλανδίας, της τελευταίας χώρας στην ΕΕ που υπέβαλε ένα εθνικό σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας στις κοινοτικές αρχές. Εν τούτοις, η χώρα δεν έχει λάβει καμία παράταση και οφείλει να ολοκληρώσει το σχέδιό της, όπως όλα τα κράτη μέλη στα μέσα του 2026. Το ευτύχημα (;) με την Ολλανδία είναι ότι η ίδια υπέβαλε ένα μικρό σχέδιο, ύψους μόλις 4,7 δισ. ευρώ, που αφορούν αποκλειστικά σε επιδοτήσεις (grants). Στη χώρα μας, το αντίστοιχο σχέδιο ανέρχεται σε 17,8 δισ. ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένων των δανείων.

H κυβέρνηση και ο αρμόδιος υπουργός Θόδωρος Σκυλακάκης κατά τον σχεδιασμό κατάφεραν να εξουδετερώσουν εν μέρει κινδύνους πολιτικής αστάθειας στην ομαλή διεξαγωγή του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανασυγκρότησης (ΕΣΑΑ). Και αυτό το πέτυχαν, ωθώντας μεγάλο μέρος των δράσεων και των πόρων του ΕΣΑΑ σε αξιοποίηση από μηχανισμούς που βρίσκονται εκτός του στενού δημόσιου τομέα.

Για παράδειγμα, οι εγκρίσεις των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης είναι περισσότερο έργο των τραπεζών, παρά των υπηρεσιών του Ταμείου Ανάκαμψης και του υπουργείου Οικονομικών. Επίσης, μια σειρά έργων έχουν ανατεθεί για ωρίμανση στο ΤΑΙΠΕΔ και στη ειδική μονάδα (PPF) που δημιουργήθηκε στο εσωτερικό του.

Η αναθέσεις αυτές έγιναν τόσο επειδή οι τράπεζες και το ΤΑΙΠΕΔ είναι περισσότερο έμπειροι οργανισμοί στην εκχώρηση δανείων και την ωρίμανση των έργων, αλλά και για αποφευχθούν οι «κακοτοπιές» σε περιόδους πολιτικής αστάθειας. Το ΤΑΙΠΕΔ και το PPF δεν έχουν κανένα λόγο να σταματήσουν το έργο τους, είτε η χώρα βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο είτε γιατί δεν έχει σχηματιστεί ακόμη κυβέρνηση, είτε γιατί έχουμε κυβέρνηση συνεργασίας.

Τέλος, ένα τρίτο σημαντικό ανάχωμα που δημιουργήθηκε από τον Θ. Σκυλακάκη, απέναντι σε ενδεχόμενες καθυστερήσεις, είναι η σύντμηση του χρόνου υλοποίησης του προγράμματος κατά 8 μήνες. Το 95% των έργων -αν όχι το 100%- έχει προγραμματιστεί να υλοποιηθεί μέχρι 31/12/2025, αντί της 31/08/2026 που είναι η επίσημη ημερομηνία λήξης του ευρωπαϊκού σχεδίου Ανάκαμψης και Ανασυγκρότησης (RRF).

Παρόλα αυτά, οι αλλεπάλληλες εκλογικές αναμετρήσεις του 2023 θα προκαλέσουν αναταράξεις στην εκτέλεση του προγράμματος. Το ζητούμενο είναι αυτές να είναι όσο το δυνατόν μικρότερες και κυρίως, στο να συμφωνήσουν τα μεγάλα κόμματα μεταξύ τους, στην αναγκαιότητα απρόσκοπτης συνέχισης του σχεδίου, ανεξαρτήτως του ποιος θα είναι στο τιμόνι της διακυβέρνησης. Το Ταμείο Ανάκαμψης δεν συνιστά κομματικό, αλλά εθνικό στόχο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!