Γ.Δ.
1469.25 +0,37%
ACAG
-2,23%
5.71
CENER
-0,94%
9.53
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
+1,11%
9.1
NOVAL
+0,18%
2.77
OPTIMA
+0,16%
12.22
TITC
+0,16%
31.6
ΑΑΑΚ
+4,67%
5.6
ΑΒΑΞ
+0,84%
1.44
ΑΒΕ
-2,31%
0.465
ΑΔΜΗΕ
-0,67%
2.215
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+1,66%
3.07
ΑΛΦΑ
-1,25%
1.66
ΑΝΔΡΟ
+1,21%
6.68
ΑΡΑΙΓ
+0,96%
11.55
ΑΣΚΟ
-0,35%
2.81
ΑΣΤΑΚ
+8,09%
7.48
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,46%
8.6
ΑΤΤ
+0,22%
9.04
ΑΤΤΙΚΑ
+0,38%
2.63
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,84%
5.97
ΒΙΟΚΑ
+2,54%
2.42
ΒΙΟΣΚ
-1,06%
1.4
ΒΙΟΤ
+9,26%
0.236
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-1,68%
2.34
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,79%
17.78
ΔΑΑ
+2,67%
7.998
ΔΑΙΟΣ
+7,19%
3.28
ΔΕΗ
+1,13%
11.63
ΔΟΜΙΚ
-0,67%
3.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,62%
1.62
ΕΕΕ
+0,42%
33.44
ΕΚΤΕΡ
-1,13%
2.185
ΕΛΒΕ
+0,91%
5.55
ΕΛΙΝ
-0,90%
2.21
ΕΛΛ
+0,36%
13.85
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,48%
2.06
ΕΛΠΕ
-0,88%
7.335
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.26
ΕΛΤΟΝ
+1,84%
1.77
ΕΛΧΑ
-0,11%
1.83
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8.05
ΕΠΙΛΚ
+1,56%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,39%
1.3
ΕΤΕ
-0,02%
8.43
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.34
ΕΥΔΑΠ
+0,52%
5.79
ΕΥΡΩΒ
-0,59%
2.038
ΕΧΑΕ
+0,53%
4.705
ΙΑΤΡ
+4,78%
1.755
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.405
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.8
ΙΝΚΑΤ
+0,70%
5
ΙΝΛΙΦ
-0,39%
5.1
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.25
ΙΝΤΕΚ
-0,17%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,82%
2.42
ΙΝΤΕΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΚΑ
+0,30%
3.35
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.52
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+1,01%
0.499
ΚΟΥΑΛ
+0,34%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+0,56%
5.37
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,21%
11.55
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.66
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.17
ΛΑΒΙ
0,00%
0.879
ΛΑΜΔΑ
+2,89%
7.48
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.4
ΛΑΝΑΚ
-6,84%
0.885
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,72%
1.4
ΛΟΥΛΗ
-1,12%
2.64
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
-1,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+1,87%
2.72
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
+0,54%
3.695
ΜΙΝ
-0,84%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
23.32
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.69
ΜΟΤΟ
+1,09%
2.77
ΜΟΥΖΚ
-3,70%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,81%
25
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,52%
1.95
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+2,21%
37
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
-2,91%
0.934
ΞΥΛΚ
+0,70%
0.287
ΞΥΛΠ
0,00%
0.416
ΟΛΘ
+0,48%
21.1
ΟΛΠ
0,00%
27.5
ΟΛΥΜΠ
+1,18%
2.57
ΟΠΑΠ
+0,69%
15.98
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,33%
0.899
ΟΤΕ
+0,61%
14.81
ΟΤΟΕΛ
+1,02%
11.84
ΠΑΙΡ
0,00%
1.085
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-0,55%
3.78
ΠΕΤΡΟ
+0,69%
8.76
ΠΛΑΘ
+0,24%
4.21
ΠΛΑΚΡ
-1,33%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.16
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,58%
5.14
ΡΕΒΟΙΛ
-0,99%
2
ΣΑΡ
-0,18%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,57%
0.347
ΣΙΔΜΑ
+0,30%
1.69
ΣΠΕΙΣ
+0,90%
6.74
ΣΠΙ
-0,90%
0.664
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
+0,26%
19.29
ΤΖΚΑ
0,00%
1.515
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,77%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,38%
3.93
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Το ψηφιακό κράτος απαιτεί απλοποίηση δικαιολογητικών

Μάνος Κρανίδης
Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ, MSc, manoskranidis@gmail.com, CEO στην ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ-ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ «KRAMA PROPERTY», Μέλος Διοικητικού Συμβουλίου ΠΟΜΙΔΑ, Δημοτικός Σύμβουλος Χαλανδρίου, Επικεφαλής Χαλάνδρι Ορίζοντας 2023, Υποψήφιος Δήμαρχος

Χωρίς καμία αμφιβολία ένα μείζον εμπόδιο της καθημερινής ζωής των πολιτών, των επενδυτικών πρωτοβουλιών στην ελληνική οικονομία είναι ακόμη η γραφειοκρατία. Υπολογίζεται ότι το κόστος της γραφειοκρατίας έχει ένα ιδιαιτέρως σημαντικό αρνητικό οικονομικό αποτύπωμα που δυσχεραίνει την σημερινή θέση των ελλήνων πολιτών και της ελληνικής οικονομίας.

Πρώτον, η γραφειοκρατία αποτελεί ένα πρακτικό εμπόδιο για καθημερινές διαδικασίες μεταξύ κράτους και πολιτών. Η ψηφιοποίηση πολλών διαδικασιών του δημοσίου μέσω κυρίως της μεταρρύθμισης του gov.gr είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα και τα ΚΕΠ σίγουρα αποτελούν μια διαχρονική θετική όαση αλλά αποδεικνύεται ότι η «χαρτούρα» και οι υπογραφές ακόμη αντέχουν.

Δεύτερον, η γραφειοκρατία αποτελεί ένα επιβαρυντικό  παράγοντα του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Ενώ αναρίθμητες είναι οι περιπτώσεις λοιπών διοικητικών, εργασιακών, φορολογικών η ασφαλιστικών θεμάτων που απαιτούν υπερβολικές υπογραφές, βεβαιώσεις, έγγραφα ή υπεύθυνες δηλώσεις.  Για τις μεγάλες επενδύσεις επίσης, υπάρχουν καθυστερήσεις, αφού η ίδρυση, οι άδειες και εγκρίσεις είναι ακόμη σχετικά χρονοβόρες διαδικασίες. Για το ελληνικό κοινό έχει γίνει πλέον πλήρως αντιληπτή αυτή η κατάσταση και το άμεσο ή έμμεσο κόστος και οι καθυστερήσεις της γραφειοκρατίας προβλέπονται επαρκώς στα επενδυτικά σχέδια αλλά οι ξένοι επενδυτές το αντιμετωπίζουν ως ρίσκο και αβεβαιότητα. Για παράδειγμα, οι άδειες δόμησης, ενώ εκδίδονται ηλεκτρονικά, απαιτούν ακόμη πολλά έγγραφα, μελέτες κλπ, ενώ πολλές άδειες λειτουργίας ακόμη απαιτούν πολλά δικαιολογητικά.

Η κατάσταση έχει σημαντικά περιθώρια βελτίωσης. Για παράδειγμα, πρέπει άμεσα η επέκταση του ψηφιακού κράτους και υπηρεσιών του να συνοδευτεί με ουσιαστική απλοποίηση των διαδικασιών και απαιτούμενων δικαιολογητικών για διάφορες πράξεις και άδειες. Αυτό που χρειάζεται είναι ένα ισχυρό fast track όχι μόνο μεγάλων αλλά και μικρών καθημερινών επενδύσεων με απλοποίηση της νομοθεσίας και αναδιοργάνωση των ελεγκτικών υπηρεσιών, διαδικασιών και απαραίτητων εγγράφων για την λειτουργία και επενδύσεων των επιχειρήσεων.

Ακόμη και η εσωτερική λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών, ειδικά των ΟΤΑ, κυριαρχείται από γραφειοκρατική λογική «σοβιετικού τύπου». Για μια απλή ενέργεια απαιτούνται πολλαπλές αποφάσεις, εγκρίσεις, διαδικασίες, και υπογραφές. Αποτέλεσμα είναι οι απαραίτητες λειτουργικές προμήθειες να καθυστερούν αναίτια ενώ υπάρχουν οι αντίστοιχοι οικονομικοί πόροι προς χρήση. Για παράδειγμα η επένδυση για ένα νέο απορριμματοφόρο ή κάδους απορριμμάτων απαιτεί τουλάχιστον 1,5 έτος έστω και εάν είναι εξασφαλισμένη η χρηματοδότηση! Ενώ και η εφαρμογή ενός νόμου απαιτεί εκτενή γραφειοκρατία αφού η υλοποίηση του προϋποθέτει την έκδοση πολλών προεδρικών διαταγμάτων, υπουργικών αποφάσεων, και εγκυκλίων. Σήμερα απαιτείται από τον δημόσιο τομέα να παράγει έργο αντίστοιχο του ιδιωτικού. Για αυτό και η εκάστοτε κυβέρνηση πρέπει να σκύψει πολύ δυναμικά σε αυτή την έκφανση της γραφειοκρατίας και να επιτρέπει, ειδικά στην αυτοδιοίκηση, να παράγει το κρίσιμο έργο για την καθημερινότητα των πολιτών. Η απλοποίηση των εσωτερικών διαδικασιών του δημοσίου τίθεται ως κορυφαία προτεραιότητα.

Επειδή η ελληνική οικονομία είναι σε φάση ανάπτυξης με ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ φέτος άνω του 5%, η διεύρυνση της απαιτεί η γραφειοκρατία να περιοριστεί περαιτέρω. Ειδικά τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, πρέπει άμεσα οριζόντια να απλοποιηθούν, με νομοθετική παρέμβαση χωρίς καμία απολύτως αναβλητική δικαιολογία. Τα πολλά αχρείαστα δικαιολογητικά είναι συνυφασμένα με αναχρονιστικές δομές και νομοθεσίες της δημόσιας διοίκησης που δυστυχώς ακόμη υπάρχουν με έντονο τρόπο. Το παράδοξο της ηλεκτρονικής εποχής του gov.gr και των πολλών δικαιολογητικών πρέπει επιτέλους να λυθεί. Αυτή ακριβώς αποτελεί μια πρακτική μεταρρύθμιση. Η νίκη σε αυτό τον τομέα είναι εφικτή, ρεαλιστική και με μεγάλη επιρροή στην καθημερινότητα πολιτών και επιχειρήσεων. Για αυτό και η εκάστοτε κυβέρνηση πρέπει να την θέσει ως διαρκή σκοπό της.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!