Γ.Δ.
1452.67 +0,29%
ACAG
-5,62%
6.21
CENER
-0,25%
7.92
CNLCAP
0,00%
7.85
DIMAND
+0,42%
9.61
OPTIMA
+0,94%
10.74
TITC
-1,01%
29.45
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,40%
1.478
ΑΒΕ
-0,63%
0.475
ΑΔΜΗΕ
-0,45%
2.225
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-0,87%
2.835
ΑΛΦΑ
+0,31%
1.5975
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,75%
2.7
ΑΣΤΑΚ
-2,15%
7.28
ΑΤΕΚ
+9,52%
0.414
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.08
ΑΤΤ
+4,05%
11.55
ΑΤΤΙΚΑ
-0,40%
2.46
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-1,92%
2.55
ΒΙΟΣΚ
-0,77%
1.295
ΒΙΟΤ
+7,14%
0.3
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-4,72%
2.42
ΓΕΒΚΑ
-0,60%
1.665
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,83%
16.64
ΔΑΑ
-0,26%
8.288
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+0,09%
11.25
ΔΟΜΙΚ
-1,88%
4.695
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,29%
0.348
ΕΒΡΟΦ
-0,90%
1.66
ΕΕΕ
+1,32%
30.76
ΕΚΤΕΡ
+1,94%
4.46
ΕΛΒΕ
+7,29%
5.3
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.62
ΕΛΠΕ
+0,12%
8.44
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
-0,45%
1.78
ΕΛΧΑ
+0,93%
1.95
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.33
ΕΤΕ
+2,51%
7.75
ΕΥΑΠΣ
-1,24%
3.19
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,80%
2.026
ΕΧΑΕ
-0,58%
5.13
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-1,04%
0.428
ΙΛΥΔΑ
+0,29%
1.735
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.4
ΙΝΛΙΦ
-2,92%
4.99
ΙΝΛΟΤ
+0,17%
1.15
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
-2,34%
1.25
ΙΝΤΚΑ
+0,82%
3.68
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
+1,31%
1.545
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,53%
1.61
ΚΟΡΔΕ
-2,91%
0.534
ΚΟΥΑΛ
-0,47%
1.28
ΚΟΥΕΣ
-1,03%
5.74
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-1,87%
10.5
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-3,82%
1.385
ΛΑΒΙ
-0,12%
0.85
ΛΑΜΔΑ
+0,29%
6.91
ΛΑΜΨΑ
+1,20%
33.8
ΛΑΝΑΚ
-4,59%
1.04
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+15,43%
0.404
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-0,36%
2.74
ΜΑΘΙΟ
-5,05%
1.035
ΜΕΒΑ
-1,26%
3.91
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+3,03%
47.6
ΜΙΓ
-1,13%
3.945
ΜΙΝ
-3,91%
0.615
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,44%
27.28
ΜΟΝΤΑ
+4,32%
3.38
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+0,34%
29.28
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,30%
3.37
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
-0,26%
38.1
ΝΑΚΑΣ
+1,44%
2.82
ΝΑΥΠ
-1,39%
0.996
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
-10,53%
0.306
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,45%
22.3
ΟΛΠ
-1,61%
24.4
ΟΛΥΜΠ
-1,40%
2.81
ΟΠΑΠ
-0,19%
15.58
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,67%
0.911
ΟΤΕ
-1,19%
14.11
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-2,54%
1.15
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,16%
3.769
ΠΕΤΡΟ
-0,96%
8.22
ΠΛΑΘ
+0,25%
4.01
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
-9,46%
0.268
ΠΡΕΜΙΑ
+0,52%
1.16
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-1,28%
4.63
ΡΕΒΟΙΛ
-0,29%
1.695
ΣΑΡ
-1,18%
11.76
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-1,32%
0.373
ΣΙΔΜΑ
+0,53%
1.91
ΣΠΕΙΣ
-1,03%
7.72
ΣΠΙ
-1,87%
0.736
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,60%
18.35
ΤΖΚΑ
0,00%
1.645
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-7,88%
0.304
ΦΡΛΚ
+0,24%
4.15
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Είναι το Twitter καθρέφτης της ελληνικής δημόσιας σφαίρας;

Ελένη Ρεβέκκα Στάιου
Η Δρ. Ελένη Ρεβέκκα Στάιου είναι επικοινωνιολόγος

Το κατά πόσο τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν ακριβή απεικόνιση της πραγματικότητας, της κοινωνίας, είναι μια συζήτηση που απασχολεί πολλούς, σε ακαδημαϊκό, αλλά και κοινωνικό επίπεδο.

Η συζήτηση αυτή ξεκινά από πιο… ελαφρύ περιεχόμενο, όπως η ομορφιά και η… «ομορφιά», όπως αυτές παρουσιάζονται σε πλατφόρμες όπως το Instagram, κι αν αυτά τα πρότυπα προέρχονται από την κοινωνία ή τελικά επιβάλλονται στην κοινωνία. Αν, όμως, κάποιος μεταφέρει αυτήν τη συζήτηση σε πλατφόρμες όπως το Twitter, όπου οι χρήστες συζητούν άλλου είδους θέματα, που αφορούν την υγεία, την πολιτική, την κοινωνία, τότε πραγματικά φτάνεις σε σημείο να απορείς για το πώς αυτή η δημόσια σφαίρα που βλέπεις να ξετυλίγεται εκεί ανήκει στην ίδια κοινωνία με τη δημόσια σφαίρα που βλέπεις στον πραγματικό κόσμο.

Γιατί θα πρέπει να μας αφορά μια τέτοια διάκριση, μια τέτοια ερώτηση; Η σημασία της είναι μεγάλη, καθώς πρόσφατα στατιστικά δείχνουν ότι μεγάλο μέρος του κοινού, των χρηστών, ενημερώνεται απευθείας από τα κοινωνικά δίκτυα. Από εκεί φιλτράρει τις ειδήσεις που μαθαίνει και διαβάζει, φιλτράρισμα που εμπεριέχει και την προσωπική σφαίρα του καθενός, η οποία έχει το χαρακτηριστικό ότι περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο απόψεις με τις οποίες ήδη συμφωνεί ο χρήστης. Έχει επιλέξει, άλλωστε, να τις διαβάζει.

Αν κάποιος επιλέξει ένα δημοφιλές hashtag να παρακολουθήσει, ένα trend, θα απορήσει πραγματικά για το πώς λέμε μαύρο, αλλά τελικά στην κοινωνία… κάνουμε άσπρο. Το Twitter παρουσιάζει, με λίγα λόγια, πολίτες οι οποίοι είναι πάντα ευαισθητοποιημένοι για κάθε θέμα, πάντα αλληλέγγυοι, γνώστες πολλών θεματικών (από πολιτική μέχρι δημόσια υγεία, μέχρι… σεισμολογία), που γνωρίζουν ιστορία (καθώς παραθέτουν ιστορικά στοιχεία ως επιχειρήματα) και γενικά ενεργοί. Φυσικά, η πραγματικότητα απέχει κατά πολύ.

Η ανωνυμία του Διαδικτύου φέρνει στην επιφάνεια κρυφούς… πόθους. Κανείς, άλλωστε, δεν βάζει φόρο στο τι λέμε. Κρυμμένοι πίσω από έναν ανώνυμο λογαριασμό, βγάζουμε τον εαυτό που δεν τολμάμε να βγάλουμε στην καθημερινότητά μας -και δεν θα το κάνουμε ποτέ. Επίσης, είναι εύκολο πλέον τεχνικά να δημιουργηθούν στρατιές λογαριασμών που κινητοποιούν και ενεργοποιούν συγκεκριμένες θεματικές και συζητήσεις. Δεν είναι κρυφό το ότι είναι ένα νέο επάγγελμα να παρακολουθείς τι λέγεται κι από ποιους και να απαντάς ανάλογα, να φέρνεις στην επιφάνεια αντιρρήσεις ή ακόμα και να στοχοποιείς. Φυσικά, από τον καναπέ μας είναι εξαιρετικά εύκολο να κρίνουμε. Το να γράψουμε 280 χαρακτήρες σε ένα tweet απαιτεί πολύ λιγότερο… ιδρώτα από το να αλλάξουμε την κοινωνία, από το να κάνουμε πραγματική επανάσταση, από το να εφαρμόσουμε πρακτικά αυτά που έχουμε ως σημαία.

Το ζήτημα, όμως, που αφορά άμεσα εμάς ως επικοινωνιολόγους αλλά σιγά-σιγά και τους πολιτικούς επιστήμονες (και μελλοντικά τους κοινωνιολόγους ίσως) είναι κατά πόσο αυτή η ψευδαίσθηση, αυτή η φούσκα, επηρεάζει τον τρόπο που σκεφτόμαστε, δρούμε και τελικά ψηφίζουμε. Πόσο επηρεάζει το πόσο ενημερωνόμαστε, το πώς ενημερωνόμαστε, το πώς και από πού μορφωνόμαστε. Το πώς αναζητούμε πληροφορίες, πώς τις φιλτράρουμε και πώς τις αξιοποιούμε τελικά. Αν κάποιος παρακολουθεί μόνο το Twitter, τι άποψη, τι εικόνα σχηματίζει για τον κόσμο και πώς αυτό τον επηρεάζει στον τρόπο που λειτουργεί στην κοινωνία, που κοινωνικοποιείται;

Μέχρι στιγμής, όχι, το Twitter δεν αποτελεί καθρέφτη της ελληνικής δημόσιας σφαίρας. Όλα είναι πιο μεγάλα, πιο έντονα, πιο ακραία. Τα θέματα έρχονται και φεύγουν, οι λύσεις που προτείνονται είναι εξίσου φευγαλέες ή απαιτούν τέτοια αναπροσαρμογή που είναι αδύνατον να εφαρμοστούν. Στόχος είναι η εντύπωση, ο θόρυβος. Τα 15 λεπτά δημοσιότητας. Οι άνθρωποι που πραγματικά έχουν να πουν κάτι θα κάνουν τον κόπο να το γράψουν κι εκεί, αλλά βασικά θα το κάνουν πράξη στη μη διαδικτυακή πραγματικότητα, εκεί που έχει νόημα.

Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι δεν ζούμε σε μία διαδικτυακή φούσκα, ότι δεν ζούμε στο Twitter και το κάθε Twitter. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι πρέπει να ερευνούμε, να εξακριβώνουμε οτιδήποτε διαβάζουμε εκεί. Είναι σημαντικό να μη σχηματίζουμε άποψη για τον κόσμο μας από τις αναρτήσεις ατόμων που πληρώνονται για να γράφουν ό,τι γράφουν ή έχουν συγκεκριμένη ατζέντα. Είναι απότομη η προσγείωση για όσους πιστέψουν τις «διαδικτυακές τάσεις και υποσχέσεις», και η απογοήτευση αυτή θα μεταμορφωθεί σε κυνισμό που θα οδηγήσει σε άλλα, πιο επικίνδυνα μονοπάτια, που μόνο καλύτερους πολίτες δεν μας κάνουν.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!