Γ.Δ.
1422.35 +0,34%
ACAG
-2,29%
6.4
CENER
+0,28%
7.15
CNLCAP
-0,67%
7.45
DIMAND
-0,40%
9.88
OPTIMA
+4,30%
8.24
TITC
0,00%
26.55
ΑΑΑΚ
0,00%
8.1
ΑΒΑΞ
-1,37%
1.588
ΑΒΕ
0,00%
0.502
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.265
ΑΚΡΙΤ
-1,09%
0.91
ΑΛΜΥ
+0,37%
2.69
ΑΛΦΑ
-1,09%
1.63
ΑΝΔΡΟ
-0,29%
6.88
ΑΡΑΙΓ
+0,16%
12.54
ΑΣΚΟ
-0,37%
2.67
ΑΣΤΑΚ
+1,23%
8.24
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
7.25
ΑΤΤ
-3,52%
10.95
ΑΤΤΙΚΑ
-0,42%
2.39
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-1,61%
5.51
ΒΙΟΚΑ
-0,38%
2.65
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.245
ΒΙΟΤ
0,00%
0.338
ΒΙΣ
0,00%
0.238
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.32
ΓΕΒΚΑ
-0,84%
1.78
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,48%
16.88
ΔΑΑ
-0,93%
8.5
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.8
ΔΕΗ
+1,48%
11.63
ΔΟΜΙΚ
0,00%
4.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,55%
0.344
ΕΒΡΟΦ
+1,68%
1.82
ΕΕΕ
+0,44%
29.5
ΕΚΤΕΡ
+0,25%
3.95
ΕΛΒΕ
+5,94%
5.35
ΕΛΙΝ
+0,38%
2.66
ΕΛΛ
+0,65%
15.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,38%
2.63
ΕΛΠΕ
-2,11%
8.34
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.55
ΕΛΤΟΝ
+1,00%
2.02
ΕΛΧΑ
-0,41%
1.962
ΕΝΤΕΡ
-0,25%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
+1,05%
9.6
ΕΣΥΜΒ
+2,41%
1.275
ΕΤΕ
-1,14%
7.256
ΕΥΑΠΣ
+0,58%
3.46
ΕΥΔΑΠ
+0,34%
5.97
ΕΥΡΩΒ
-0,34%
1.782
ΕΧΑΕ
+0,18%
5.46
ΙΑΤΡ
0,00%
1.745
ΙΚΤΙΝ
-0,79%
0.5
ΙΛΥΔΑ
-2,12%
1.845
ΙΝΚΑΤ
-0,55%
5.38
ΙΝΛΙΦ
-0,40%
4.92
ΙΝΛΟΤ
+3,55%
1.168
ΙΝΤΕΚ
-0,95%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
-2,27%
6.45
ΙΝΤΕΤ
-1,43%
1.38
ΙΝΤΚΑ
-0,41%
3.665
ΚΑΜΠ
-0,85%
2.33
ΚΑΡΕΛ
-0,58%
340
ΚΕΚΡ
+2,29%
1.565
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.04
ΚΛΜ
+0,68%
1.49
ΚΟΡΔΕ
-1,01%
0.59
ΚΟΥΑΛ
-6,03%
1.325
ΚΟΥΕΣ
+1,20%
5.88
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-1,68%
11.7
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.79
ΚΥΡΙΟ
+9,00%
1.635
ΛΑΒΙ
+0,23%
0.886
ΛΑΜΔΑ
+0,37%
6.75
ΛΑΜΨΑ
+1,27%
32
ΛΑΝΑΚ
+1,90%
1.07
ΛΕΒΚ
+6,82%
0.376
ΛΕΒΠ
0,00%
0.33
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.33
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.79
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.16
ΜΕΒΑ
0,00%
3.88
ΜΕΝΤΙ
-0,65%
3.07
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.4
ΜΙΓ
0,00%
4.1
ΜΙΝ
+0,78%
0.645
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,40%
27.62
ΜΟΝΤΑ
-1,19%
3.32
ΜΟΤΟ
+0,33%
3.08
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.765
ΜΠΕΛΑ
+1,68%
26.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,60%
3.37
ΜΠΡΙΚ
+0,78%
1.93
ΜΠΤΚ
0,00%
0.6
ΜΥΤΙΛ
-0,22%
35.76
ΝΑΚΑΣ
+2,94%
2.8
ΝΑΥΠ
+4,63%
1.13
ΞΥΛΚ
+0,30%
0.329
ΞΥΛΠ
0,00%
0.36
ΟΛΘ
+1,32%
23
ΟΛΠ
+2,86%
28.8
ΟΛΥΜΠ
-2,40%
2.85
ΟΠΑΠ
+2,58%
16.68
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,24%
0.9
ΟΤΕ
+1,03%
13.67
ΟΤΟΕΛ
+0,30%
13.3
ΠΑΙΡ
0,00%
1.345
ΠΑΠ
+2,52%
2.44
ΠΕΙΡ
+1,15%
3.876
ΠΕΤΡΟ
+1,29%
9.42
ΠΛΑΘ
-0,60%
4.15
ΠΛΑΚΡ
+3,29%
15.7
ΠΡΔ
-2,67%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
-0,69%
1.146
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.35
ΠΡΟΦ
+0,92%
4.41
ΡΕΒΟΙΛ
+1,88%
1.63
ΣΑΡ
+1,21%
11.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.43
ΣΙΔΜΑ
+1,46%
2.09
ΣΠΕΙΣ
+0,51%
7.94
ΣΠΙ
+15,63%
0.932
ΣΠΥΡ
0,00%
0.2
ΤΕΝΕΡΓ
+1,58%
18.02
ΤΖΚΑ
-4,87%
1.66
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.21
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,36%
1.678
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
-1,55%
0.38
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+1,33%
0.304
ΦΡΛΚ
-0,35%
4.25
ΧΑΙΔΕ
-1,37%
0.72

Ώρα να μιλήσουμε με ειλικρίνεια για την κατάντια του σιδηροδρόμου

Φώτης Κόλλιας
Δημοσιογράφος - Διευθυντής powergame.gr

Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, που ευτυχώς δεν συνέβη μέσα στις σήραγγες, γιατί θα θρηνούσαμε πολλαπλάσια θύματα, φέρνει στην επιφάνεια την άθλια κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρόμου και του ΟΣΕ. Η Ελλάδα πρέπει να κατέχει παγκόσμιο ρεκόρ στην κακοδιαχείριση των σιδηροδρομικών έργων, καθώς τα τελευταία χρόνια έχει δαπανήσει περισσότερα από πέντε δισ. ευρώ, χωρίς να έχει παραδοθεί πλήρως κανένα τμήμα του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη! Στα ποσά αυτά δεν περιλαμβάνονται τα τεράστια κονδύλια για απαλλοτριώσεις, τμήμα των οποίων έχει ζητηθεί με δικαστικές αποφάσεις να επιστραφούν κ.λπ.

Ο σιδηρόδρομος είναι αξιοπιστία και ασφάλεια, που εξασφαλίζονται με τεχνολογικά συστήματα. Πρόκειται για συστήματα που απαξιώνονται ταχύτατα στην περίπτωση που δεν εγκατασταθούν εγκαίρως ή δεν συντηρηθούν όταν πρέπει. Αν λειτουργούσαν αυτά τα συστήματα, δεν θα θρηνούσαμε σήμερα δεκάδες νεκρούς. Όμως, στη χώρα μας μεγάλο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου λειτουργεί χειροκίνητα, ενώ οι μηχανοδηγοί της Hellenic Train λαμβάνουν σήματα με «Δελτία Περιορισμού Ταχύτητας», σε δεκάδες σημεία της διαδρομής από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Οι επιβάτες σπανίως φτάνουν στον προορισμό τους την ώρα που προβλέπει η Hellenic Train, αφού οι βλάβες και τα ατυχήματα είναι καθημερινό φαινόμενο.

Για περίπου μία δεκαετία οι συνδικαλιστές του ΟΣΕ, οι διοικήσεις και οι αρμόδιοι υπουργοί διαγκωνίζονταν για το μοντέλο με βάση το οποίο θα γίνεται η συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου, με συνέπεια να απαξιώνονται κι άλλο οι κρίσιμες και ακριβοπληρωμένες υποδομές. Η σημερινή κυβέρνηση ήταν αυτή που αποφάσισε και ενέταξε στο Ταμείο Ανάκαμψης σχέδιο για συντήρηση και ανάταξη του δικτύου με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και αυτές τις ημέρες προχωρούσε ο πρώτος διαγωνισμός για το δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας. Για να προχωρήσουν οι άλλοι δύο διαγωνισμοί, για τα τμήματα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και Πάτρα – Αθήνα (αν και το τρένο ποτέ δεν έφτασε στο λιμάνι της Πάτρας…), πρέπει να τελειώσουν οι εν εξελίξει εργολαβίες, ορισμένες από τις οποίες σέρνονται για παραπάνω από μια δεκαετία!

Η απίστευτη κακοδιαχείριση στον σιδηρόδρομο αποκαλύπτεται και στην περίπτωση του δικτύου της Πελοποννήσου. Για παράδειγμα, το τμήμα Κόρινθος – Ναύπλιο κατασκευάστηκε, αλλά εγκαταλείφθηκε στην αρχή του Μνημονίου, λίγους μήνες μετά την ολοκλήρωσή του. Μεγάλα τμήματα της γραμμής και τεχνολογικός εξοπλισμός ξηλώθηκαν από κυκλώματα παράνομης ανακύκλωσης. Τώρα, κάποιοι πανηγυρίζουν επειδή προωθείται νέα εργολαβία για το ίδιο τμήμα! Ποιος θυμάται πως χρειάστηκαν δύο διμοιρίες των ΜΑΤ για να ολοκληρωθεί το έργο ηλεκτροκίνησης στην Πελοπόννησο, καθώς όσα εγκαθιστούσαν οι εργολάβοι την ημέρα ξηλώνονταν τη νύχτα από τα κυκλώματα της ανακύκλωσης; Ποιος ασχολήθηκε με την πολυετή απαξίωση του ΟΣΕ, με το γερασμένο προσωπικό, μεγάλο τμήμα του οποίου δεν εργάζεται για λόγους υγείας; Τον τελευταίο καιρό έγιναν κάποιες προσλήψεις.

Εδώ και χρόνια δίνεται μάχη με τη δημοτική Αρχή της Πάτρας, η οποία θέλει υπογειοποίηση (με τεράστιο κόστος) της σιδηροδρομικής γραμμής στο μεγαλύτερο τμήμα του άξονα από το Ρίο μέχρι το λιμάνι της πόλης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει απειλήσει με επιστροφή εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ επιδοτήσεων στην περίπτωση που δεν προχωρήσει εγκαίρως η σύνδεση με το λιμάνι της Πάτρας, ενώ συμφώνησε με την κυβέρνηση για σοβαρές αλλαγές στο μοντέλο υλοποίησης των έργων, με διαχωρισμό της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ.

Σε ολόκληρη την Ευρώπη ο σιδηρόδρομος θεωρείται η «πράσινη» απάντηση στην ανάγκη για γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση, με σημαντικές επενδύσεις σε νέα δίκτυα, σε γρήγορα τρένα κ.λπ. Στη χώρα μας κινούμαστε επί δεκαετίες προς την αντίθετη κατεύθυνση! Η συνεχής απαξίωση της σιδηροδρομικής υποδομής σχεδόν μηδένισε τα οφέλη από την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (σήμερα Hellenic Train), ενώ επί χρόνια δεν προχωρούσε κανένα νέο έργο σύνδεσης του σιδηροδρόμου με λιμάνια. Αυτήν την περίοδο βρίσκονται σε εξέλιξη μεγάλοι διαγωνισμοί. Η σημερινή τραγωδία δείχνει πως πρέπει να κινηθούμε γρήγορα και στο μέτωπο της αναβάθμισης του υφιστάμενου δικτύου, ώστε να μη θρηνήσουμε σύντομα νέα θύματα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!