Γ.Δ.
1027.47 +0,71%
ACAG
0,00%
13.42
CENER
+7,01%
3.74
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
0,00%
12
TITC
-1,96%
14.04
ΑΑΑΚ
+3,48%
11.9
ΑΑΑΠ
+8,11%
10
ΑΒΑΞ
+1,30%
0.777
ΑΒΕ
-0,38%
0.522
ΑΔΜΗΕ
+3,25%
1.716
ΑΕΓΕΚ
0,00%
0.035
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.51
ΑΛΜΥ
+5,02%
2.195
ΑΛΦΑ
+3,57%
1.1025
ΑΝΔΡΟ
-0,79%
6.25
ΑΝΕΚ
0,00%
0.216
ΑΝΕΠ
0,00%
0.072
ΑΝΕΠΟ
0,00%
0.38
ΑΡΑΙΓ
-1,26%
7.04
ΑΣΚΟ
0,00%
2.13
ΑΣΤΑΚ
-0,97%
8.16
ΑΤΕΚ
0,00%
0.388
ΑΤΡΑΣΤ
-0,96%
5.15
ΑΤΤ
-0,88%
11.3
ΑΤΤΙΚΑ
+0,42%
2.4
ΒΑΡΓ
0,00%
0.11
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-1,42%
4.18
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.91
ΒΙΟΣΚ
+0,84%
0.601
ΒΙΟΤ
+14,07%
0.308
ΒΙΣ
+3,75%
0.166
ΒΟΣΥΣ
+7,48%
2.3
ΓΕΒΚΑ
+7,87%
1.37
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,93%
10.68
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.12
ΔΕΗ
-1,28%
7.7
ΔΙΟΝ
0,00%
0.11
ΔΟΜΙΚ
+1,34%
0.758
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.26
ΔΡΟΜΕ
+4,18%
0.324
ΕΒΡΟΦ
+1,08%
0.752
ΕΕΕ
-0,12%
24.38
ΕΚΤΕΡ
-0,36%
1.39
ΕΛΒΕ
0,00%
4.88
ΕΛΒΙΟ
0,00%
2.6
ΕΛΓΕΚ
+3,02%
0.41
ΕΛΙΝ
-2,28%
2.14
ΕΛΛ
+1,52%
16.7
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,11%
1.826
ΕΛΠΕ
+4,17%
7.5
ΕΛΣΤΡ
+0,78%
2.58
ΕΛΤΟΝ
0,00%
2.27
ΕΛΧΑ
-1,39%
1.558
ΕΝΤΕΡ
+4,00%
3.9
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.134
ΕΠΣΙΛ
+1,69%
7.2
ΕΣΥΜΒ
-0,66%
0.6
ΕΤΕ
+1,90%
4.514
ΕΥΑΠΣ
-1,19%
3.32
ΕΥΔΑΠ
-2,48%
6.69
ΕΥΡΩΒ
+1,98%
1.2375
ΕΧΑΕ
+1,88%
4.075
ΙΑΤΡ
-1,93%
1.525
ΙΚΤΙΝ
+2,79%
0.59
ΙΛΥΔΑ
+5,56%
1.14
ΙΝΚΑΤ
-1,68%
1.524
ΙΝΛΙΦ
-1,64%
3.6
ΙΝΛΟΤ
+0,79%
0.635
ΙΝΤΕΚ
+2,23%
3.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
6.5
ΙΝΤΕΤ
0,00%
0.97
ΙΝΤΚΑ
0,00%
1.7
ΚΑΜΠ
0,00%
2.5
ΚΑΡΕΛ
0,00%
310
ΚΕΚΡ
+5,48%
1.078
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.14
ΚΛΜ
+1,07%
0.946
ΚΟΡΔΕ
+3,05%
0.54
ΚΟΥΑΛ
+1,89%
0.54
ΚΟΥΕΣ
-1,58%
4.665
ΚΡΕΚΑ
+13,85%
0.296
ΚΡΙ
+2,95%
6.28
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,82%
1.08
ΛΑΒΙ
+0,26%
0.389
ΛΑΜΔΑ
-0,78%
5.725
ΛΑΜΨΑ
0,00%
22.4
ΛΑΝΑΚ
+2,39%
0.944
ΛΕΒΚ
-10,00%
0.306
ΛΕΒΠ
0,00%
0.312
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+3,24%
1.02
ΛΟΥΛΗ
+2,92%
2.47
ΛΥΚ
0,00%
2.7
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.735
ΜΕΒΑ
+1,33%
3.04
ΜΕΝΤΙ
-5,15%
3.5
ΜΕΡΚΟ
+1,22%
49.8
ΜΙΓ
0,00%
0.217
ΜΙΝ
+4,26%
0.49
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,77%
21.12
ΜΟΝΤΑ
+0,28%
0.718
ΜΟΤΟ
+3,88%
2.68
ΜΟΥΖΚ
+0,88%
0.686
ΜΠΕΛΑ
-0,84%
21.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
2.25
ΜΠΟΚΑ
0,00%
0.026
ΜΠΟΠΑ
0,00%
0.057
ΜΠΡΙΚ
-0,76%
1.95
ΜΠΤΚ
+6,48%
0.575
ΜΥΤΙΛ
+2,92%
24.7
ΝΑΚΑΣ
-5,51%
2.4
ΝΑΥΠ
-2,49%
0.98
ΞΥΛΚ
+0,40%
0.252
ΞΥΛΠ
-10,85%
0.23
ΟΛΘ
+2,08%
24.5
ΟΛΠ
+1,76%
18.52
ΟΛΥΜΠ
-0,75%
1.98
ΟΠΑΠ
-1,82%
14.55
ΟΤΕ
+3,36%
13.24
ΟΤΟΕΛ
+2,07%
11.84
ΠΑΙΡ
0,00%
0.93
ΠΑΠ
-0,43%
2.34
ΠΕΙΡ
+6,31%
1.92
ΠΕΤΡΟ
+0,31%
6.52
ΠΛΑΘ
-1,29%
3.83
ΠΛΑΙΣ
0,00%
4.58
ΠΛΑΚΡ
-3,14%
15.4
ΠΡΔ
-0,41%
0.488
ΠΡΕΜΙΑ
-1,82%
1.08
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
8.6
ΠΡΟΦ
0,00%
2.625
ΡΕΒΟΙΛ
-3,47%
1.25
ΣΑΡ
-4,02%
6.69
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.25
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.035
ΣΕΝΤΡ
+3,70%
0.28
ΣΙΔΜΑ
+3,64%
2.28
ΣΠΕΙΣ
-0,69%
5.78
ΣΠΙ
+2,39%
0.6
ΣΠΥΡ
0,00%
0.22
ΤΕΝΕΡΓ
-1,03%
18.31
ΤΖΚΑ
+0,27%
1.85
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.07
ΥΑΛΚΟ
-9,09%
0.2
ΦΙΕΡ
+4,48%
0.443
ΦΛΕΞΟ
+7,50%
8.6
ΦΡΙΓΟ
-1,49%
0.066
ΦΡΛΚ
+1,51%
3.36
ΦΦΓΚΡΠ
0,00%
4.8
ΧΑΙΔΕ
+4,90%
0.535
Φώτης Κόλλιας
Δημοσιογράφος - Διευθυντής powergame.gr
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!

Ώρα να μιλήσουμε με ειλικρίνεια για την κατάντια του σιδηροδρόμου

Φώτης Κόλλιας
Δημοσιογράφος - Διευθυντής powergame.gr

Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, που ευτυχώς δεν συνέβη μέσα στις σήραγγες, γιατί θα θρηνούσαμε πολλαπλάσια θύματα, φέρνει στην επιφάνεια την άθλια κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρόμου και του ΟΣΕ. Η Ελλάδα πρέπει να κατέχει παγκόσμιο ρεκόρ στην κακοδιαχείριση των σιδηροδρομικών έργων, καθώς τα τελευταία χρόνια έχει δαπανήσει περισσότερα από πέντε δισ. ευρώ, χωρίς να έχει παραδοθεί πλήρως κανένα τμήμα του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη! Στα ποσά αυτά δεν περιλαμβάνονται τα τεράστια κονδύλια για απαλλοτριώσεις, τμήμα των οποίων έχει ζητηθεί με δικαστικές αποφάσεις να επιστραφούν κ.λπ.

Ο σιδηρόδρομος είναι αξιοπιστία και ασφάλεια, που εξασφαλίζονται με τεχνολογικά συστήματα. Πρόκειται για συστήματα που απαξιώνονται ταχύτατα στην περίπτωση που δεν εγκατασταθούν εγκαίρως ή δεν συντηρηθούν όταν πρέπει. Αν λειτουργούσαν αυτά τα συστήματα, δεν θα θρηνούσαμε σήμερα δεκάδες νεκρούς. Όμως, στη χώρα μας μεγάλο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου λειτουργεί χειροκίνητα, ενώ οι μηχανοδηγοί της Hellenic Train λαμβάνουν σήματα με «Δελτία Περιορισμού Ταχύτητας», σε δεκάδες σημεία της διαδρομής από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Οι επιβάτες σπανίως φτάνουν στον προορισμό τους την ώρα που προβλέπει η Hellenic Train, αφού οι βλάβες και τα ατυχήματα είναι καθημερινό φαινόμενο.

Για περίπου μία δεκαετία οι συνδικαλιστές του ΟΣΕ, οι διοικήσεις και οι αρμόδιοι υπουργοί διαγκωνίζονταν για το μοντέλο με βάση το οποίο θα γίνεται η συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου, με συνέπεια να απαξιώνονται κι άλλο οι κρίσιμες και ακριβοπληρωμένες υποδομές. Η σημερινή κυβέρνηση ήταν αυτή που αποφάσισε και ενέταξε στο Ταμείο Ανάκαμψης σχέδιο για συντήρηση και ανάταξη του δικτύου με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και αυτές τις ημέρες προχωρούσε ο πρώτος διαγωνισμός για το δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας. Για να προχωρήσουν οι άλλοι δύο διαγωνισμοί, για τα τμήματα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και Πάτρα – Αθήνα (αν και το τρένο ποτέ δεν έφτασε στο λιμάνι της Πάτρας…), πρέπει να τελειώσουν οι εν εξελίξει εργολαβίες, ορισμένες από τις οποίες σέρνονται για παραπάνω από μια δεκαετία!

Η απίστευτη κακοδιαχείριση στον σιδηρόδρομο αποκαλύπτεται και στην περίπτωση του δικτύου της Πελοποννήσου. Για παράδειγμα, το τμήμα Κόρινθος – Ναύπλιο κατασκευάστηκε, αλλά εγκαταλείφθηκε στην αρχή του Μνημονίου, λίγους μήνες μετά την ολοκλήρωσή του. Μεγάλα τμήματα της γραμμής και τεχνολογικός εξοπλισμός ξηλώθηκαν από κυκλώματα παράνομης ανακύκλωσης. Τώρα, κάποιοι πανηγυρίζουν επειδή προωθείται νέα εργολαβία για το ίδιο τμήμα! Ποιος θυμάται πως χρειάστηκαν δύο διμοιρίες των ΜΑΤ για να ολοκληρωθεί το έργο ηλεκτροκίνησης στην Πελοπόννησο, καθώς όσα εγκαθιστούσαν οι εργολάβοι την ημέρα ξηλώνονταν τη νύχτα από τα κυκλώματα της ανακύκλωσης; Ποιος ασχολήθηκε με την πολυετή απαξίωση του ΟΣΕ, με το γερασμένο προσωπικό, μεγάλο τμήμα του οποίου δεν εργάζεται για λόγους υγείας; Τον τελευταίο καιρό έγιναν κάποιες προσλήψεις.

Εδώ και χρόνια δίνεται μάχη με τη δημοτική Αρχή της Πάτρας, η οποία θέλει υπογειοποίηση (με τεράστιο κόστος) της σιδηροδρομικής γραμμής στο μεγαλύτερο τμήμα του άξονα από το Ρίο μέχρι το λιμάνι της πόλης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει απειλήσει με επιστροφή εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ επιδοτήσεων στην περίπτωση που δεν προχωρήσει εγκαίρως η σύνδεση με το λιμάνι της Πάτρας, ενώ συμφώνησε με την κυβέρνηση για σοβαρές αλλαγές στο μοντέλο υλοποίησης των έργων, με διαχωρισμό της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ.

Σε ολόκληρη την Ευρώπη ο σιδηρόδρομος θεωρείται η «πράσινη» απάντηση στην ανάγκη για γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση, με σημαντικές επενδύσεις σε νέα δίκτυα, σε γρήγορα τρένα κ.λπ. Στη χώρα μας κινούμαστε επί δεκαετίες προς την αντίθετη κατεύθυνση! Η συνεχής απαξίωση της σιδηροδρομικής υποδομής σχεδόν μηδένισε τα οφέλη από την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (σήμερα Hellenic Train), ενώ επί χρόνια δεν προχωρούσε κανένα νέο έργο σύνδεσης του σιδηροδρόμου με λιμάνια. Αυτήν την περίοδο βρίσκονται σε εξέλιξη μεγάλοι διαγωνισμοί. Η σημερινή τραγωδία δείχνει πως πρέπει να κινηθούμε γρήγορα και στο μέτωπο της αναβάθμισης του υφιστάμενου δικτύου, ώστε να μη θρηνήσουμε σύντομα νέα θύματα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!