Γιατί ένας στους πέντε νέους στην Ελλάδα θέλει να ιδρύσει startup τεχνολογίας

Ο κλάδος του tech είναι η πρώτη επιλογή για τους νέους που θέλουν να γίνουν επιχειρηματίες. Γιατί η Gen Z στρέφεται στην καινοτομία

Startup © Freepik

Την επόμενη γενιά των founders επωάζει η Ελλάδα, με τα επιτυχημένα -έως σήμερα- success stories των ελληνικών startups να λειτουργούν ως πρότυπο για τους νέους. Σχεδόν οι μισοί νέοι, ηλικίας 17 έως 34 ετών, στην Ελλάδα (και συγκεκριμένα το 48%) δηλώνουν ότι σκοπεύουν να ιδρύσουν τη δική τους επιχείρηση. Μάλιστα, εξ αυτών ο ένας στους πέντε (το 20%) θέλει να ιδρύσει μια εταιρεία, με αντικείμενο την τεχνολογία και την καινοτομία.

Ο κλάδος του tech είναι η πρώτη επιλογή για τους νέους που θέλουν να γίνουν επιχειρηματίες, γεγονός που υποδηλώνει τη στενή σύνδεση της Gen Z με την ψηφιακή εποχή, ενώ υπογραμμίζει και τη δυναμική του κλάδου. Ακολουθούν οι κατασκευές και τα ακίνητα (15%) και ο τουρισμός (15%), δύο παραδοσιακά ισχυροί πυλώνες της ελληνικής οικονομίας. Αξιοσημείωτη είναι και η προτίμηση σε χρηματοοικονομικές υπηρεσίες (13%), εκπαίδευση και κατάρτιση (12%), αλλά και λιανικό και χονδρικό εμπόριο (11%).

Η προτίμηση των νέων στην τεχνολογία αφενός αποδεικνύει ότι το tech για τους νέους δεν είναι απλώς ένας κλάδος της οικονομίας, αλλά το φυσικό τους περιβάλλον, αφού έχουν μεγαλώσει με τα social media, πειραματίζονται ήδη με την τεχνητή νοημοσύνη και φαντάζονται το μέλλον τους ως δημιουργοί λύσεων, όχι απλώς ως χρήστες. Την ίδια στιγμή, η τάση των νέων να δημιουργήσουν μια startup με αντικείμενο την τεχνολογία, έρχεται να επιβεβαιώσει ότι το εγχώριο νεοφυές οικοσύστημα ωριμάζει και είναι ικανό να εμπνεύσει μια νέα γενιά επιχειρηματιών.

Μαγνήτης η τεχνολογία

Η τάση αυτή αποτυπώνεται στην έρευνα «Τάσεις & Προκλήσεις της Gen Z» της Prorata, που χαρτογραφεί το νέο επιχειρηματικό DNA της ελληνικής νεολαίας. Η έρευνα βασίστηκε σε δείγμα 500 ατόμων με πρόσβαση στο διαδίκτυο, καλύπτοντας το σύνολο της ελληνικής επικράτειας.

Η ερώτηση που τέθηκε στα μέλη της Gen Z ήταν ξεκάθαρη: «Είναι μεταξύ των μελλοντικών σας στόχων να αναπτύξετε τη δική σας επιχειρηματική δραστηριότητα;» Το 48% απάντησε «ναι», το 38% «όχι» και ένα 14% δήλωσε ουδέτερο ή αβέβαιο.

Η σύνδεση αυτή της Gen Z με την τεχνολογία δεν είναι επιφανειακή. Είναι βαθιά πολιτισμική και επαγγελματική, όπως αναδεικνύει η έρευνα της Prorata. Σύμφωνα με τα ευρήματά της, το 72% των νέων θεωρεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα επηρεάσει την επαγγελματική του πορεία -με το 38% να τη βλέπει θετικά και το 34% αρνητικά. Μόνο το 17% πιστεύει ότι δεν θα έχει καμία επίδραση.

Παράλληλα, η σχέση της Gen Z με τα κοινωνικά δίκτυα είναι επίσης στενή. Το 63% τα χρησιμοποιεί για πάνω από 3 ώρες ημερησίως, με το 30% να τα χρησιμοποιεί από 4 έως 6 ώρες την ημέρα. Τα Instagram (84%) και TikTok (42%) είναι τα πιο δημοφιλή δίκτυα στην καθημερινότητα της Gen Z, με το Facebook και το LinkedIn να ακολουθούν σε μικρότερη κλίμακα. Πάντως, αν και τα χρησιμοποιούν συστηματικά, το 91% των νέων δηλώνει ότι δεν αισθάνεται πως τα προσωπικά του δεδομένα προστατεύονται στα social media.

Η σχέση με την ΑΙ

Την ίδια στιγμή, η τεχνολογία δεν είναι για την Gen Z απλώς εργαλείο, αλλά προέκταση της ταυτότητάς της. Το 28% δηλώνει ότι χρησιμοποιεί καθημερινά ή σχεδόν καθημερινά εργαλεία, όπως το ChatGPT, ενώ άλλο ένα 13% τα χρησιμοποιεί αρκετές φορές την εβδομάδα.

Αυτά τα ποσοστά φανερώνουν μια γενιά που πειραματίζεται ήδη με τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης και ενσωματώνει ψηφιακά εργαλεία στη μαθησιακή και επαγγελματική της καθημερινότητα.

Η εξοικείωση αυτή με την τεχνολογία εξηγεί σε μεγάλο βαθμό και την αυξημένη επιχειρηματική διάθεση στον χώρο του tech. Η Gen Z βλέπει την τεχνολογία όχι απλώς ως ευκαιρία καριέρας, αλλά ως μέσο να επιλύσει προβλήματα, να δημιουργήσει λύσεις και να διαμορφώσει νέα μοντέλα ζωής και εργασίας.

Η τάση που καταγράφεται είναι σαφής: Η νέα γενιά στην Ελλάδα θέλει να πρωταγωνιστήσει. Όχι ως υπάλληλος σ’ ένα σταθερό περιβάλλον, αλλά ως δημιουργός, επιχειρηματίας και τεχνολογικός πρωτοπόρος. Σε μια εποχή που η ψηφιακή οικονομία μετασχηματίζει κάθε πτυχή της ζωής και της εργασίας, οι νέοι στην Ελλάδα ζητούν πρόσβαση, εκπαίδευση και υποστήριξη για να στήσουν το δικό τους αύριο -ένα αύριο που θα χτίζεται με τεχνολογικά μέσα και ψηφιακά θεμέλια.