Σε τροχιά ρεκόρ κινείται η παγκόσμια αγορά συσκευών υψηλής τεχνολογίας με τα έσοδα από τις πωλήσεις smartphones να εκτοξεύονται σε δυσθεώρητα ύψη, καθώς η τάση του «premiumization» -ήτοι η στροφή σε όλο και πιο ακριβές συσκευές- αλλάζει άρδην το παιχνίδι.
Η παγκόσμια αγορά smartphones κατέγραψε νέο ιστορικό ορόσημο το β’ τρίμηνο του 2025, καθώς τα έσοδα ξεπέρασαν για πρώτη φορά τα 100 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τα στοιχεία της Counterpoint Research. Η αύξηση ήταν 10% σε ετήσια βάση, τη στιγμή που οι συνολικές αποστολές συσκευών ενισχύθηκαν μόλις κατά 3% -σε όγκο.
Καθοριστικό ρόλο στην εκτίναξη των εσόδων, σύμφωνα με τους αναλυτές, είχε η άνοδος της μέσης τιμής πώλησης (ASP) των smartphones, η οποία ανήλθε στα 350 δολάρια, το υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί ποτέ για το συγκεκριμένο τρίμηνο. Η στροφή των καταναλωτών σε πιο ακριβά, premium μοντέλα –γνωστή ως «premiumization»– έχει επιταχυνθεί, υποστηριζόμενη από προγράμματα χρηματοδότησης, ανταλλαγής παλαιών συσκευών και επιθετικές προωθητικές καμπάνιες.
Μάχες γιγάντων
Και το δεύτερο τρίμηνο του 2025 οι μάχες κορυφής μεταξύ των κατασκευαστών smartphones ήταν κάτι παραπάνω από έντονες. Η Apple κατέγραψε εντυπωσιακή ανάπτυξη 13% στα έσοδα, κατακτώντας το 43% της αγοράς και σημειώνοντας ρεκόρ β’ τριμήνου.
Η επιτυχία της σειράς iPhone 16 ενίσχυσε την κυριαρχία της σε όλες τις μεγάλες αγορές, με την Ιαπωνία να αναδεικνύεται σε μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες περιοχές για την εταιρεία. Στις ΗΠΑ, οι πωλήσεις επισπεύστηκαν λόγω αβεβαιότητας γύρω από τους δασμούς, ενώ σε αναδυόμενες αγορές, όπως η Ινδία και η Μέση Ανατολή, οι επιδόσεις παρέμειναν ισχυρές.
Η Samsung διατήρησε την πρώτη θέση στις αποστολές, με τα έσοδά της να αυξάνονται κατά 4% σε ετήσια βάση. Η ζήτηση για τη mid-range σειρά Α ήταν καθοριστική, ενώ στο premium κομμάτι η σειρά Galaxy S25 –συμπεριλαμβανομένου του νέου S25 Edge– ενίσχυσε τα αποτελέσματα.
Η OPPO, από την πλευρά της, σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδο στη μέση τιμή πώλησης (+14%), ενισχύοντας τα έσοδά της κατά 10% χάρη στις premium σειρές Reno 13 και Find X8, παρά τη μείωση των αποστολών. Αντίστοιχα, η vivo κατέγραψε μέτρια άνοδο 4% στα έσοδα, συνεχίζοντας την εξάπλωσή της σε Ινδία, Μέση Ανατολή, Αφρική και Λατινική Αμερική.
Αγορές σε άνοδο
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Canalys οι αγορές που οδηγούν την ανάπτυξη των smartphones είναι οι αναδυόμενες: αν και οι περισσότεροι κατασκευαστές διατήρησαν σταθερή συνολική απόδοση, η επιτυχία τους συχνά εξαρτήθηκε από τη δυναμική σε συγκεκριμένες περιοχές, ώστε να ισορροπήσουν τη χαμηλότερη ζήτηση αλλού. Η Μέση Ανατολή και η Αφρική ξεχώρισαν ως κινητήριες δυνάμεις, με ισχυρή πρόοδο το β’ τρίμηνο του 2025.
«Στην Αφρική, οι κυβερνητικές πολιτικές, η αυξανόμενη ανταγωνιστικότητα των προμηθευτών και η σαφής μετάβαση από feature phones σε smartphones –με τη στήριξη καινοτόμων μοντέλων χρηματοδότησης– επιταχύνουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Στη Μέση Ανατολή, η αυξημένη ζήτηση για premium συσκευές τροφοδοτήθηκε από τη δημοφιλία του ‘Buy Now, Pay Later’, τις ισχυρές πωλήσεις κατά το Eid Al-Adha και τον συντονισμό κατασκευαστών-λιανεμπόρων για να αυξήσουν τις πωλήσεις πριν το γεμάτο πρόγραμμα λανσαρισμάτων του β’ εξαμήνου» αναφέρει η εταιρεία ερευνών.
Πού μπαίνει ο πήχης
«Η αγορά σημείωσε ανάπτυξη τόσο σε όγκο όσο και σε αξία, παρά τα μακροοικονομικά εμπόδια σε αρκετές βασικές περιοχές το δεύτερο τρίμηνο του έτους. Με τη σταδιακή άρση των αμερικανικών δασμών, οι κατασκευαστές επωφελήθηκαν από την ισχυρή ζήτηση για premium συσκευές, ιδιαίτερα στις ανεπτυγμένες αγορές» αναφέρουν οι αναλυτές.
Όπως εξηγούν, η τάση για premium συσκευές επιταχύνθηκε πέρα από τις προβλέψεις, χάρη στην ευρύτερη πρόσβαση σε χρηματοδοτικές επιλογές, σε προγράμματα ανταλλαγής συσκευών (trade-in) και σε ενισχυμένες προωθητικές ενέργειες -παράγοντες που μειώνουν αποτελεσματικά το εμπόδιο εισόδου για high-end smartphones.
Η Counterpoint προβλέπει ότι το 2025 η τάση «premiumization» θα συνεχίσει να δίνει ώθηση στα έσοδα, με την αξία να αυξάνεται ταχύτερα από τον όγκο. Παράλληλα, οι νέες κατηγορίες GenAI smartphones και οι αναδιπλούμενες συσκευές αναμένεται να ανοίξουν νέους δρόμους για την ανάπτυξη της αγοράς, καθιστώντας τον ανταγωνισμό μεταξύ των κατασκευαστών ακόμη πιο έντονο.
«Ωστόσο, οι κατασκευαστές θα πρέπει να παραμείνουν προσεκτικοί, καθώς το καταναλωτικό κλίμα παραμένει συγκρατημένο. Επιπλέον, οι διορθώσεις μετά από υπερβολικά αποθέματα στις ΗΠΑ και η εξασθένηση του κινεζικού προγράμματος επιδοτήσεων θα έχουν αρνητική επίδραση» προειδοποιεί από την πλευρά της η Canalys. Η στενή συνεργασία με τους συνεργάτες του καναλιού διανομής θα είναι κρίσιμη για την εξισορρόπηση αποθεμάτων και την αποφυγή λαθών που θα μπορούσαν να βλάψουν τις φιλοδοξίες για το 2026».