Ο κολοσσός στον χώρο των οπτικών EssilorLuxottica (o μεγαλύτερος κατασκευαστής οπτικών-γυαλιών οράσεως παγκοσμίως) εξετάζει το ενδεχόμενο να αυξήσει σημαντικά το μερίδιό του στην ιαπωνική εταιρεία Nikon.
Η γαλλοϊταλική εταιρεία, γνωστή παγκοσμίως για τα αμερικανικά γυαλιά Ray-Ban (εταιρεία την οποία απέκτησε πριν 26 χρόνια), φέρεται να στοχεύει στην αύξηση της συμμετοχής της στη Nikon από περίπου 9% που κατέχει σήμερα, σε ένα ποσοστό κοντά στο 20%.
Η πρόθεση αυτή έχει προκαλέσει ήδη συζητήσεις, όχι μόνο σε επιχειρηματικό επίπεδο αλλά και σε πολιτικό, καθώς η κυβέρνηση της Ιαπωνίας έχει ενημερωθεί για τις κινήσεις της EssilorLuxottica, λόγω της ευαίσθητης και προηγμένης τεχνολογίας που αναπτύσσει η Nikon και η οποία χρησιμοποιείται σε πολλούς επιστημονικούς, διαστημικούς και αμυντικούς τομείς.
Παρότι οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται ακόμα σε εξέλιξη και δεν υπάρχει καμία βεβαιότητα ότι θα οδηγήσουν σε οριστική συμφωνία, η πρόθεση της EssilorLuxottica σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα εμβάθυνσης της ήδη υφιστάμενης σχέσης μεταξύ των δύο εταιρειών.
Iαπωνική τεχνολογία στρατηγικής σημασίας
Η Nikon διαθέτει τεχνογνωσία υψηλής στρατηγικής σημασίας, ιδιαίτερα στον τομέα της οπτικής τεχνολογίας που σχετίζεται τόσο με τη φωτογραφία όσο και με τη λιθογραφία, δηλαδή την παραγωγή/εκτύπωση κυκλωμάτων σε ημιαγωγούς. Η εταιρεία ανταγωνίζεται σε αυτό το πεδίο τον ευρωπαϊκό κολοσσό ASML, που είναι αυτή τη στιγμή ο μοναδικός κατασκευαστής εξοπλισμού επεξεργασίας υπεριώδους ακραίου φάσματος (EUV) για την κατασκευή των πλέον προηγμένων μικροτσίπ. Παράλληλα, η Nikon προμηθεύει εταιρείες-κολοσσούς του κλάδου όπως οι Intel και TSMC.
Η σχέση των δύο εταιρειών δεν είναι καινούρια. Από το 2000, EssilorLuxottica και Nikon συνεργάζονται μέσω κοινής επιχείρησης στον χώρο των γυαλιών οράσεως, με τη γαλλοϊταλική εταιρεία να αρχίζει να αποκτά μετοχές της Nikon ήδη από τον Αύγουστο του 2024. Τον Οκτώβριο του ίδιου έτους, απέκτησε μερίδιο 5,1% της Nikon, το οποίο στη συνέχεια αυξήθηκε σταδιακά κοντά στο 9%.
Η πιθανή αύξηση του μεριδίου της EssilorLuxottica στην ιαπωνική εταιρεία έρχεται σε μια κρίσιμη στιγμή για τη Nikon, η οποία έχει δει τη μετοχή της να υποχωρεί περίπου 11% από τις αρχές του έτους. Η αποτίμησή της σήμερα ανέρχεται στα 3,3 δισεκατομμύρια δολάρια. Επιπλέον, νωρίτερα τον Αύγουστο, η Nikon μείωσε δραστικά τις εκτιμήσεις της για τα ετήσια κέρδη της, επικαλούμενη πτώση στους τομείς απεικόνισης και υγείας. Η εξειδικευμένη εκτύπωση κυκλωμάτων και ημιαγωγών, παρά το τεράστιο κόστος έρευνας και εξέλιξης, παραμένει στρατηγική της προτεραιότητα, μαζί με την υψηλής ποιότητας κινηματογραφική και φωτογραφική παραγωγή, όπου ήδη είναι ηγέτης σε πολλά προϊόντα.
Επέκταση στα έξυπνα γυαλία ΑΙ
Από την πλευρά της, η EssilorLuxottica συνεχίζει την επιθετική της στρατηγική επέκτασης στον χώρο των έξυπνων γυαλιών και των συνδεδεμένων συσκευών. Οι πωλήσεις των γυαλιών ΑΙ Ray-Ban Meta τριπλασιάστηκαν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2025, ενώ η εταιρεία παρουσίασε και τη νέα σειρά «Nuance Audio» για ενισχυμένη ακοή, καθώς και τα Oakley Meta, που συνδυάζουν αθλητική ένδυση με τεχνολογία σε συνεργασία με τη Meta (Facebook).
Η EssilorLuxottica, στην οικονομική της έκθεση για το πρώτο εξάμηνο του 2025, χαρακτήρισε τη Nikon ως έναν από τους κορυφαίους συνεργάτες της στον τομέα των φακών, αναφέροντας ότι η ιαπωνική εταιρεία ξεχωρίζει σε όλο το φάσμα της αγοράς — από μονοεστιακούς μέχρι πολυεστιακούς φακούς και φακούς για έλεγχο μυωπίας (DOT).
Η εξαγορά μεγαλύτερου ποσοστού της Nikon θα ενισχύσει τη θέση της EssilorLuxottica στον στρατηγικό χώρο της οπτικής τεχνολογίας, σε μια περίοδο που η καινοτομία και η τεχνολογική κυριαρχία παίζουν ολοένα και πιο καθοριστικό ρόλο στις παγκόσμιες ισορροπίες — τόσο οικονομικά όσο και γεωπολιτικά.