Τουλάχιστον 1.000 ευρώ το εξάμηνο δίνουν οι Έλληνες για online αγορές

Το 80% των Ελλήνων είναι σήμερα e-shoppers. Αύξηση της τάξης του 20% μέσα σε μια πενταετία. Ποιες οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες online αγορών

Online αγορές © Pixabay

Συστηματική ψήφο εμπιστοσύνης στα ηλεκτρονικά κανάλια αγορών δίνουν πλέον οι Έλληνες. Τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2025 αποκαλύπτουν ότι τέσσερις στους πέντε Έλληνες (78%) πραγματοποίησαν τουλάχιστον μία online αγορά τους τελευταίους έξι μήνες, καταγράφοντας εντυπωσιακή άνοδο 18% σε σχέση με το 2020. Πρακτικά, δηλαδή, μέσα σε πέντε χρόνια το e-commerce πέρασε από την περιφέρεια της αγοράς στο κέντρο της καταναλωτικής καθημερινότητας.

Ενδεικτικό της δυναμικής αυτής είναι ότι πλέον η μέση εξαμηνιαία δαπάνη για online αγορές φτάνει τα 987 ευρώ, ποσό που ισοδυναμεί με πάνω από 160 ευρώ τον μήνα. Το όριο των 1.000 ευρώ δεν είναι απλώς ενδεικτικό, αλλά αποκαλύπτει το εύρος των συναλλαγών που πλέον πραγματοποιούνται ηλεκτρονικά: από καθημερινά είδη ένδυσης μέχρι ταξίδια και ψυχαγωγία. Οι άνδρες και οι γυναίκες συμμετέχουν με σχεδόν ταυτόσημα ποσοστά (78% και 79% αντίστοιχα), γεγονός που δείχνει ότι η online κατανάλωση αποτελεί πλέον καθολική πρακτική, ανεξαρτήτως φύλου.

Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες αγορών φέρνουν στην πρώτη θέση τα ρούχα (41%) και τα παπούτσια (33%), ακολουθούν τα ηλεκτρονικά είδη (26%) και τα καλλυντικά (25%), ενώ το 22% προχώρησε σε αγορά αεροπορικών ή ψυχαγωγικών εισιτηρίων. Το εύρος αυτό αποδεικνύει ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει απλωθεί σε κάθε πλευρά της κατανάλωσης, από την προσωπική φροντίδα μέχρι τον τουρισμό και την εμπειρία.

Η μάχη της εμπιστοσύνης στις πληρωμές

Τα στοιχεία της νέας έκθεσης της Focus Bari δείχνουν ότι οι πληρωμές με χρεωστική κάρτα κυριαρχούν (63%), δείχνοντας εμπιστοσύνη προς το τραπεζικό σύστημα και τις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Ωστόσο, η αντικαταβολή παραμένει σταθερά στο 37%, επιβεβαιώνοντας ότι ένα μεγάλο τμήμα των καταναλωτών εξακολουθεί να προτιμά την αίσθηση ελέγχου που προσφέρει η πληρωμή με την παραλαβή.

Η διπλή αυτή εικόνα φανερώνει τη μετάβαση από τα παραδοσιακά στις ψηφιακές συναλλαγές, με τους καταναλωτές να ισορροπούν ανάμεσα στην ταχύτητα και την ασφάλεια.

Το smartphone στο επίκεντρο

Όπως δείχνουν τα ίδια στοιχεία, οι Έλληνες πλέον κάνουν τις αγορές τους από το κινητό τους τηλέφωνο, με την καθημερινότητα των online χρηστών είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το smartphone. Το 98% συνδέεται στο Διαδίκτυο μέσω smartphone, με το 94% να το κάνει καθημερινά, αφιερώνοντας κατά μέσο όρο 131 λεπτά την ημέρα.

Στους νέους 16-24 ετών ο χρόνος αυτός αγγίζει τα 168 λεπτά, στοιχείο που καταδεικνύει τη θέση του κινητού ως βασικής πύλης στην αγορά, στην ενημέρωση και στην ψυχαγωγία. Παράλληλα, οι γυναίκες ξεχωρίζουν ως πιο ένθερμο κοινό των social media, όπου η χρήση τους έχει αυξηθεί κατά 14% σε πέντε χρόνια, ενισχύοντας τον ρόλο των πλατφορμών ως καναλιών προώθησης προϊόντων.

Εξοικείωση και προβληματισμοί

Οι νεότερες γενιές δηλώνουν ότι μαθαίνουν γρήγορα να χειρίζονται νέες τεχνολογίες, ενώ οι ηλικίες άνω των 50 εμφανίζουν μεγαλύτερη δυσκολία. Παράλληλα, οι γυναίκες (42%) και οι 50+ (43%) εκφράζουν εντονότερους προβληματισμούς για τις επιπτώσεις της τεχνολογίας στην κοινωνία, τη στιγμή που οι ηλικίες 18-34 κρατούν πιο ουδέτερη στάση. Η διττή αυτή εικόνα δείχνει ότι η εξοικείωση δεν εξαλείφει μόνο τα πρακτικά εμπόδια, αλλά περιορίζει και τις ανησυχίες.