Κύμα AI slop ’til you drop: Όταν η τεχνητή νοημοσύνη παράγει χάος

Παράλογα, σύντομα, ανούσια βίντεο, αμφιλεγόμενη ψυχαγωγία και νομικά ερωτήματα γύρω από την τελευταία τάση της τεχνητής νοημοσύνης

Τεχνητή νοημοσύνη © Pexels

Το AI slop είναι στην κορυφή, η νέα πραγματικότητα της τεχνητής νοημοσύνης στα social feeds. Από τον Σαμ Όλτμαν που «κλέβει GPUs» μέχρι προσωπικές συμμετοχές στο Sora 2, η νέα μόδα διχάζει εταιρείες, χρήστες και νομικούς. Το μέλλον της ροής περιεχομένου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ίσως αποδειχθεί πολύ λιγότερο… πραγματικό, σύμφωνα με το Business Insider. Κι όμως, το AI slop είναι εδώ – είτε μας αρέσει είτε όχι.

Μια ματιά  στην άνοδο αυτών των σύντομων, τεχνητά παραγόμενων βίντεο που κατακλύζουν τις πλατφόρμες είναι αποκαλυπτική, φέρνοντας νέα δεδομένα μαζί με προβληματισμούς.

Τι είναι το AI slop

Το AI slop μπορεί να περιγραφεί ως παράξενο, συχνά ακατανόητο περιεχόμενο που δημιουργείται γρήγορα μέσω εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης. Η ιδέα δεν είναι καινούρια – αρκετοί θυμούνται το viral «Shrimp Jesus» – αλλά η διάδοση εξελίσσεται ραγδαία χάρη στη βελτίωση των συστημάτων παραγωγής περιεχομένου.

Το νέο στοιχείο είναι ότι με το Sora 2 της OpenAI οι χρήστες μπορούν να ενσωματώνουν τον εαυτό τους ή φίλους τους στα βίντεο. Αντίθετα από τη ροή «Vibes» της Meta, που γεμίζει με ανούσια κλιπάκια χωρίς ιδιαίτερο ενδιαφέρον, το Sora δίνει στον χρήστη τον πρωταγωνιστικό ρόλο – και αυτή η διαφορά φαίνεται να έχει κάνει τη διαφορά στην αποδοχή του.

Η αντίδραση από την startup Perplexity και το Χόλιγουντ…

Δεν είναι όλες οι εταιρείες πρόθυμες να «αγκαλιάσουν» το χάος. Η startup Perplexity κινείται στην αντίθετη κατεύθυνση: την Πέμπτη ανακοίνωσε ότι διαθέτει δωρεάν το πρόγραμμα περιήγησης που μέχρι τώρα κόστιζε 200 δολάρια τον μήνα, με στόχο –όπως δήλωσε ο CEO Aravind Srinivas– «να χτίσουμε ένα καλύτερο διαδίκτυο».

«Η παραγωγή slop θα είναι όλο και πιο εύκολη, και θα είναι δύσκολο να ξεχωρίσει κανείς αν κάτι είναι ανθρώπινο ή φτιαγμένο από AI», προειδοποίησε.

Το Χόλιγουντ επίσης αποτελεί εμπόδιο για την ανεξέλεγκτη εξάπλωση. Η εύκολη δημιουργία περιεχομένου ανοίγει τον δρόμο για εικόνες και χαρακτήρες που θυμίζουν υπερβολικά γνωστά brands – κάτι που, όπως σημειώνεται στο Business Insider, θα μπορούσε να οδηγήσει σε σκληρές νομικές μάχες περί πνευματικών δικαιωμάτων.

Ζητήματα ιδιωτικότητας και εμπορικές προοπτικές

Πέρα από τα νομικά, υπάρχει και το ζήτημα της ιδιωτικότητας: η συμμετοχή σε αυτά τα βίντεο σημαίνει ότι οι χρήστες προσφέρουν το πρόσωπο και την εικόνα τους στα «χέρια» της τεχνητής νοημοσύνης.

Το ερώτημα, ωστόσο, είναι τι θα ζητήσει η αγορά. Αν οι χρήστες συνεχίσουν να διασκεδάζουν δημιουργώντας αλλόκοτα βίντεο με τους ίδιους πρωταγωνιστές, το AI slop θα βρει τρόπο να εδραιωθεί.

Όπως αναφέρεται στο Business Insider, η άνθηση του φαινομένου συμπίπτει με μια περίοδο όπου τα social media γίνονται όλο και λιγότερο… κοινωνικά. Κι αν δεν είναι γνωστό, το να ανεβάζει κανείς προσωπικό περιεχόμενο στο Instagram πλέον θεωρείται σχεδόν ντεμοντέ.

Το AI slop θα σκάσει ή θα ξεφουσκώσει

Η πραγματικότητα είναι ότι το μέλλον του AI slop δεν εξαρτάται μόνο από την τεχνολογία ή τις εταιρείες, αλλά από τη διάθεση των χρηστών. Είτε ως παράλογη ψυχαγωγία, είτε ως απειλή για την πνευματική ιδιοκτησία και την ιδιωτικότητα, το φαινόμενο θα δοκιμαστεί στην πράξη.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι, τουλάχιστον για τώρα, το AI slop έχει βρει θέση στην κορυφή των feeds και προκαλεί να αναρωτηθούμε αν πρόκειται για μια νέα μορφή διαδικτυακής δημιουργικότητας ή απλώς για ψηφιακό θόρυβο.