DHL: Νέα εποχή στα logistics, πώς τα ρομπότ αλλάζουν το παιχνίδι

Η DHL επενδύει σε αυτοματοποίηση και ρομπότ, αυξάνοντας την αποδοτικότητα, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζει την έλλειψη εργατικού δυναμικού

Τα ρομπότ της DHL ©DHL

Η DHL επενδύει μαζικά στην αυτοματοποίηση και τα ρομπότ, με στόχο την αύξηση της αποδοτικότητας και την αντιμετώπιση της έλλειψης εργατικού δυναμικού, αναφέρει δημοσίευμα της Suddetsche Zeitung. Στη Γερμανία αποθήκη της στο Μενχενγκλάντμπαχ, χρησιμοποιεί ήδη το ρομπότ Stretch της Boston Dynamics, που εκφορτώνει πακέτα από κοντέινερ – μια δύσκολη και σωματικά απαιτητική εργασία για ανθρώπους. Αν και τα ρομπότ είναι προς το παρόν πιο αργά από τους ανθρώπους, μαθαίνουν μέσω τεχνητής νοημοσύνης και βελτιώνονται συνεχώς.

Στην τεράστια αποθήκη της DHL στο Μενχενγκλάντμπαχ, ανάμεσα σε δεκάδες ράμπες φόρτωσης, ένα κοντέινερ θαλάσσιου φορτίου μόλις έχει φτάσει. Μέσα του δεν βρίσκεται μια ομάδα εργατών, αλλά ένα ρομπότ. Με τον μεταλλικό του βραχίονα και τις βεντούζες του, αρπάζει προσεκτικά το ένα χαρτοκιβώτιο μετά το άλλο – λευκά πλεκτά γάντια από τη Σαγκάη – και τα τοποθετεί πάνω σε έναν κινούμενο ιμάντα. Από εδώ, τα πακέτα θα πάρουν τον δρόμο τους για τα ράφια των καταστημάτων μιας μεγάλης εμπορικής αλυσίδας, αναφέρει το δημοσίευμα.

Συμφωνία DHL με την Boston Dynamics για την προμήθεια 1.000 ρομπότ Stretch

Το ρομπότ αυτό ονομάζεται Stretch και είναι δημιούργημα της αμερικανικής Boston Dynamics, της εταιρείας που έγινε γνωστή διεθνώς για τα ανθρωπόμορφα και με μορφή σκύλου ρομπότ της. Η DHL, ο μεγαλύτερος όμιλος logistics στον κόσμο και μέλος του γερμανικού δείκτη DAX, έχει αρχίσει να το εντάσσει στις επιχειρήσεις της. Μέχρι στιγμής χρησιμοποιεί μόλις 15 τέτοια ρομπότ, κυρίως στις ΗΠΑ, αλλά δύο από αυτά εργάζονται ήδη στη Γερμανία. Και αυτό είναι μόνο η αρχή: ο όμιλος έχει υπογράψει συμφωνία πρόθεσης με την Boston Dynamics για την προμήθεια 1.000 Stretch έως το 2030, περίπου 200 ετησίως.

Η εκφόρτωση κοντέινερ είναι από τις πιο δύσκολες και κουραστικές εργασίες σε μια αποθήκη – απαιτεί δύναμη, αντοχή και υπομονή. «Μέσα στα κοντέινερ μπορεί να κάνει αποπνικτική ζέστη το καλοκαίρι και παγωνιά τον χειμώνα», λέει ο Jan-Willem de Jong, επικεφαλής καινοτομίας του τομέα Supply Chain της DHL για την Ευρώπη. «Το Stretch εκτελεί μια δουλειά που είναι εξαιρετικά δυσάρεστη για τους ανθρώπους», προσθέτει.

Τα πλεονεκτήματα των ρομπότ σε σχέση με τους εργάτες

Το Stretch δεν είναι ακόμα τόσο γρήγορο όσο ένας έμπειρος εργάτης. Παρόλα αυτά, το πλεονέκτημά του είναι ότι δεν χρειάζεται διάλειμμα, δεν αρρωσταίνει και δεν πληρώνεται. Και, όπως τονίζει ο de Jong, η τεχνητή νοημοσύνη του τού επιτρέπει να μαθαίνει συνεχώς. «Σε τρεις μήνες θα είναι ήδη αισθητά καλύτερο», λέει με σιγουριά.

Η DHL δεν περιορίζεται μόνο σε αυτό το μοντέλο. Στην ίδια αποθήκη, μικρότερα ρομπότ, που μοιάζουν με αυτόνομα περονοφόρα οχήματα, μεταφέρουν παλέτες και κιβώτια στα κατάλληλα σημεία του κτιρίου. Είναι αργά – χρειάζονται περίπου διπλάσιο χρόνο από έναν οδηγό κλαρκ – αλλά κινούνται με ακρίβεια χιλιοστού και χωρίς τον παραμικρό κίνδυνο εξάντλησης.

Η αυτοματοποίηση σε βιομηχανική κλίμακα

Ο τομέας Supply Chain, που διαχειρίζεται αποθήκες και logistics συμβολαίων για λογαριασμό πελατών, είναι το εργαστήριο καινοτομίας της DHL. Από εκεί ξεκινούν οι περισσότερες τεχνολογικές εφαρμογές που αργότερα επεκτείνονται σε όλο τον όμιλο. Η στρατηγική είναι ξεκάθαρη: μαζική ψηφιοποίηση και αυτοματοποίηση.

Περίπου 60 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά, στο Τρόισντορφ, κοντά στη Βόννη, η DHL παρουσιάζει αυτά τα επιτεύγματα στο νέο Κέντρο Καινοτομίας της. Είναι το μεγαλύτερο από τα τέσσερα παγκοσμίως και το μοναδικό στην Ευρώπη. Εκεί, πελάτες και προμηθευτές τεχνολογίας βλέπουν από κοντά πώς τα ρομπότ συνεργάζονται με ανθρώπους, πώς αισθητήρες παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο τα φορτία και πώς τα ηλεκτρικά οχήματα διανομής μειώνουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Το νέο κέντρο, που αντικατέστησε μια μικρότερη εγκατάσταση, λειτουργεί σαν βιτρίνα του μέλλοντος της εφοδιαστικής αλυσίδας. «Μια καινοτομία δεν έχει αξία αν δεν εφαρμόζεται σε μεγάλη κλίμακα», λέει ο Tim Tetzlaff, υπεύθυνος ψηφιοποίησης του τομέα Supply Chain. «Διαφορετικά, είναι απλώς μια ωραία ιδέα».

Η DHL επενδύει δισεκατομμύρια στην ψηφιοποίηση και την αυτοματοποίηση

Η διοίκηση της DHL είχε ανακοινώσει ήδη από το 2019 ότι θα επενδύσει 2 δισ. ευρώ έως το 2025 στην ψηφιοποίηση και την αυτοματοποίηση. Μέχρι σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, έχουν υλοποιηθεί πάνω από 10.000 έργα σε αυτό το πλαίσιο. Στις αποθήκες και τα κέντρα διανομής της σε όλο τον κόσμο εργάζονται πλέον περισσότερα από 8.000 συνεργατικά ρομπότ – μηχανές που δουλεύουν πλάι σε ανθρώπους, αναλαμβάνοντας τις πιο επαναλαμβανόμενες και επίπονες εργασίες.

Η εταιρεία υποστηρίζει ότι η τεχνολογία αυτή δεν αντικαθιστά απλώς εργατικά χέρια, αλλά συμπληρώνει το ανθρώπινο δυναμικό, επιτρέποντας στους εργαζομένους να ασχοληθούν με πιο απαιτητικά και δημιουργικά καθήκοντα. Παράλληλα, η χρήση ρομπότ συμβάλλει στην αντιμετώπιση της έλλειψης προσωπικού, που αποτελεί χρόνιο πρόβλημα στον κλάδο των logistics.

Για τον όμιλο, η αυτοματοποίηση προσφέρει επίσης βελτιστοποίηση του χώρου στις αποθήκες και ταχύτερη διεκπεραίωση παραδόσεων. Σε έναν κόσμο όπου οι αλυσίδες εφοδιασμού δοκιμάζονται από γεωπολιτικές εντάσεις, ελλείψεις πρώτων υλών και αυξανόμενο κόστος μεταφορών, η αξιοπιστία και η ταχύτητα γίνονται κρίσιμα πλεονεκτήματα.

Η DHL επαναπροσδιορίζει την εφοδιαστική αλυσίδα με ρομπότ

Η εικόνα στο Μενχενγκλάντμπαχ συνοψίζει τη νέα πραγματικότητα: ένα ρομπότ, λίγο πιο αργό αλλά πολύ πιο ανθεκτικό, εκτελεί μια εργασία που παλιότερα απαιτούσε ομάδα εργατών. Στην αρχή μοιάζει με επίδειξη τεχνολογίας, όμως σύντομα θα αποτελεί την καθημερινότητα σε δεκάδες αποθήκες ανά τον κόσμο.

Η DHL δεν βλέπει πλέον τα ρομπότ ως πειραματισμό, αλλά ως αναπόσπαστο κομμάτι του παραγωγικού της μοντέλου. Η τεχνητή νοημοσύνη, η αυτονομία και η συνέπεια των μηχανών υπόσχονται έναν νέο τρόπο λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας – πιο αποδοτικό, πιο ανθεκτικό και λιγότερο εξαρτημένο από τα ανθρώπινα όρια.

Αργά, αλλά σταθερά, τα ρομπότ της DHL αποδεικνύουν πως η ταχύτητα δεν είναι πάντα το παν καμιά φορά, η επιμονή και η συνέπεια είναι η πραγματική δύναμη της εξέλιξης.

Επένδυση 637 εκατ. της DHL σε Βρετανία και Ιρλανδία

Η DHL Supply Chain στις 7 Οκτωβρίου την επένδυση 550 εκατομμυρίων λιρών (637 εκατομμύρια ευρώ) για την επέκταση της υποδομής της και την επιτάχυνση της αυτοματοποίησης σε όλες τις δραστηριότητές της στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, προκειμένου να υποστηρίξει την αυξανόμενη ζήτηση στους τομείς του ηλεκτρονικού εμπορίου και των βιοεπιστημών και της υγειονομικής περίθαλψης.

Τα ρομπότ της DHL ©DHL

Τα ρομπότ της DHL ©DHL

Η νέα επένδυση βασίζεται στο 1 δισ. ευρώ που έχει ήδη δαπανηθεί για την αυτοματοποίηση από την DHL Supply Chain τα τελευταία τρία χρόνια, με περισσότερα από 3.200 έργα ψηφιοποίησης να έχουν υλοποιηθεί σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιρλανδία και την περιοχή EMEA. Μέχρι το 2030, η DHL σχεδιάζει να αυξήσει σημαντικά την κλίμακα των δραστηριοτήτων της στον τομέα της συμβολαίων logistics στις δύο χώρες, καθώς και σε παγκόσμιο επίπεδο, με την αυτοματοποίηση, τη ρομποτική και την ψηφιοποίηση να αποτελούν βασικούς παράγοντες αυτής της ανάπτυξης.

Τα ρομπότ της DHL ©DHL

Τα ρομπότ της DHL ©DHL