Με εκθετικούς ρυθμούς σαρώνει την ελληνική αγορά η τεχνητή νοημοσύνη, με την Ελλάδα να καταγράφει τον δεύτερο ταχύτερο ρυθμό υιοθέτησης της ΑΙ στην Ευρώπη, χωρίς βέβαια, αυτό να σημαίνει ότι η επέλαση της νέας τεχνολογίας είναι χωρίς προβλήματα, αφού πολλές εταιρείες κινδυνεύουν να μείνουν πίσω δει δη…χρημάτων και υψηλού κόστους.
Ήδη, το 2025, μια στις τρεις ελληνικές επιχειρήσεις (το 34%) δηλώνει ότι χρησιμοποιεί συστηματικά AI από 22% το προηγούμενο έτος. Πρόκειται για μια αύξηση της τάξης του 55%, η δεύτερη υψηλότερη στην Ευρώπη μετά την Πολωνία. Πρακτικά, σήμερα, πάνω από 400.000 ελληνικές επιχειρήσεις έχουν ενσωματώσει εργαλεία AI, εκ των οποίων 60.000 μόλις τον τελευταίο χρόνο ήτοι μία νέα επιχείρηση κάθε οκτώ λεπτά.
Σύμφωνα με μελέτη, που «έτρεξε» η Strand Partners για λογαριασμό της Amazon Web Services (AWS), και την οποία παρουσίασε χθες η εν Ελλάδι διοίκηση της AWS, Η δυναμική της ΑΙ στην Ελλάδα αποτυπώνεται ήδη και στα οικονομικά αποτελέσματα των επιχειρήσεων. Πρακτικά, η έρευνα δείχνει ότι 89% των ελληνικών επιχειρήσεων, που έχουν υιοθετήσει AI, καταγράφουν αύξηση εσόδων, με μέσο όρο 18%, επιβεβαιώνοντας ότι η τεχνητή νοημοσύνη λειτουργεί ως πολλαπλασιαστής αξίας και ανταγωνιστικότητας.
Οι μισές θέσεις εργασίες θα θέλουν γνώσεις ΑΙ
Παρά τη θεαματική πρόοδο, το ψηφιακό χάσμα δεξιοτήτων παραμένει το βασικό εμπόδιο για μαζικότερη υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της έρευνας, που παρουσίασε χθες σε ενημερωτική εκδήλωση για δημοσιογράφους ο Θανάσης Πατσάκας, Country Manager Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας της AWS. Σύμφωνα με την έρευνα, το 54% των επιχειρήσεων δηλώνει ότι η έλλειψη AI δεξιοτήτων περιορίζει την καινοτομία τους, ενώ μόλις 18% διαθέτει ισχυρή εσωτερική τεχνογνωσία.
Για να προσελκύσουν ταλέντα, οι ελληνικές εταιρείες προσφέρουν κατά μέσο όρο 42% υψηλότερες αμοιβές για υποψηφίους με ψηφιακές δεξιότητες – μία από τις υψηλότερες αυξήσεις στην Ευρώπη. Το 27% των επιχειρήσεων έχει ήδη υλοποιήσει προγράμματα εκπαίδευσης στην AI, και το 44% δηλώνει ότι οι επενδύσεις αυτές επιταχύνουν την υιοθέτηση.
Ωστόσο, η ανάγκη για πιο στοχευμένα προγράμματα κατάρτισης είναι επείγουσα, καθώς μέσα στα επόμενα τρία χρόνια το 45% των νέων θέσεων εργασίας θα απαιτεί βασική γνώση AI.
Υψηλό κόστος επένδυσης
Αναφορικά με τα εμπόδια που φρενάρουν την ταχύτερη υιοθέτηση της ΑΙ, σύμφωνα με τη μελέτη, αυτά εντοπίζονται, εκτός από το κενό δεξιοτήτων, στο κόστος της επένδυσης: το 39% των εταιρειών αναφέρει το υψηλό αρχικό κόστος ως εμπόδιο υιοθέτησης AI, με το ποσοστό να είναι ακόμη πιο υψηλό στις μικρομεσαίες εταιρείες, φθάνοντας στο 42%. Παράλληλα, το 34% των επιχειρήσεων και το 38% των Μμε δηλώνει ότι χρειάζονται σαφέστερη κατανόηση της απόδοσης επένδυσης (ROI) στην ΑΙ.
Έτερο εμπόδιο συνιστά το κόστος συμμόρφωσης, καθώς 43 ευρώ από κάθε 100 ευρώ που δαπανώνται για τεχνολογία, κατευθύνονται σε κανονιστικά έξοδα, υψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (40 ευρώ). Επίσης, εμπόδιο συνιστά η ρυθμιστική αβεβαιότητα: το 67% των ελληνικών επιχειρήσεων δηλώνει ότι δεν γνωρίζει επαρκώς τις υποχρεώσεις τους βάσει του EU AI Act.
Οι startups στην εμπροσθοφυλακή
Το οικοσύστημα των ελληνικών startups αναδεικνύεται σε βασικό πυλώνα της τεχνολογικής μετάβασης προς την εποχή της ΑΙ, με τις νεοφυείς εταιρείες να οδηγούν την καινοτομία και τις μεγάλες επιχειρήσεις να καλούνται να ακολουθήσουν.
Πρακτικά, περισσότερες από μία στις δύο startups (55%) έχουν ήδη παρουσιάσει νέα προϊόντα βασισμένα στην AI, ποσοστό υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 51%. Από αυτές, το 27% αξιοποιεί τις πιο προηγμένες εφαρμογές, συνδυάζοντας πολλαπλά AI μοντέλα ή αναπτύσσοντας τα δικά τους.
Παράλληλα, το 50% χρησιμοποιεί την AI στις δραστηριότητες έρευνας και ανάπτυξης (R&D), ενώ το 41% έχει λανσάρει AI-based λύσεις εξυπηρέτησης πελατών. Σύμφωνα με την έρευνα, 84% των startups πιστεύει ότι η Ευρώπη παραμένει ανταγωνιστικό κέντρο καινοτομίας, ενώ 79% θεωρούν ότι η AI θα μετασχηματίσει πλήρως τον κλάδο τους μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.
Μεγάλες εταιρείες: Η ανεκμετάλλευτη ευκαιρία
Αν και το 45% των μεγάλων ελληνικών επιχειρήσεων υιοθετεί ήδη ΑΙ, η πλειονότητα (71%) περιορίζεται σε βασικές χρήσεις όπως chatbots ή έτοιμες λύσεις. Μόλις το 12% διαθέτει ολοκληρωμένη στρατηγική AI, έναντι 22% των startups. Επιπλέον, μόνο 11% έχει λανσάρει νέο προϊόν βασισμένο σε AI – ποσοστό τριπλάσιο μικρότερο από εκείνο των νεοφυών εταιρειών.
Το χάσμα αυτό εγκυμονεί τον κίνδυνο μιας «δίδυμης οικονομίας»: οι agile startups να καινοτομούν, ενώ οι μεγάλοι όμιλοι μένουν στάσιμοι. Η ευκαιρία όμως παραμένει τεράστια. Με τα κεφάλαια, το μέγεθος και τη δικτύωσή τους, οι μεγάλες επιχειρήσεις μπορούν να επιταχύνουν τη διάδοση της AI, μετατρέποντάς τη σε μοχλό στρατηγικού μετασχηματισμού σε κλάδους από την ενέργεια έως τη μεταποίηση.
«Η δυναμική υιοθέτησης της ΑΙ στην Ελλάδα είναι πραγματικά εντυπωσιακή, ιδιαίτερα στο ζωντανό οικοσύστημα νεοφυών επιχειρήσεών μας. Για να διατηρήσουμε αυτή την πορεία, πρέπει να αντιμετωπίσουμε δύο κρίσιμες προκλήσεις: το χάσμα δεξιοτήτων και την κανονιστική πολυπλοκότητα» ανέφερε χθες ο κ. Πατσάκας, παρουσιάζοντας τα ευρήματα της μελέτης «Unlocking Greece’s AI Potential 2025».