Μόλις τρία χρόνια ζωής ήταν αρκετά για την Perplexity AI ώστε να ταράξει τα νερά της τεχνητής νοημοσύνης. Με έτος ίδρυσης το 2022 στο Σαν Φρανσίσκο, επιχειρηματικό τέκνο των Aravind Srinivas, Andy Konwinski, Denis Yarats και Johnny Ho, η startup έχει στόχο να καταστήσει παγκοσμίως προσβάσιμη τη γνώση μέσω μιας μηχανής αναζήτησης με τεχνητή νοημοσύνη, που δίνει απαντήσεις, όχι απλώς συνδέσμους.
Έναν στόχο, που όπως φαίνεται υπηρετεί με συνέπεια, αφού, μέσα σε λιγότερο από τρία χρόνια, έχει μια αποτίμηση που ξεπερνά τα 20 δισ. δολ., ολοκληρώνοντας στις αρχές Σεπτεμβρίου νέο γύρο χρηματοδότησης 200 εκατ. δολ., ενώ συνολικά έχει «σηκώσει» κεφάλαια 1,5 δισ. δολ.
Στους επενδυτές της περιλαμβάνονται ηχηρά ονόματα, όπως ο Jeff Bezos, η Nvidia και η Bessemer Venture Partners, ήδη έχει δεχτεί επίμονο «φλερτ» από τη Meta και την Apple για εξαγορά, ενώ το καλοκαίρι έκανε την έκπληξη καταθέτοντας πρόταση για απόκτηση του Chrome της Google έναντι 34,5 δισ. δολ. Τα ετήσια έσοδά της εταιρείας προσεγγίζουν τα 200 εκατ. δολ., με την πλατφόρμα να εξυπηρετεί 30 εκατ. ενεργούς χρήστες κάθε μήνα και τον CEO, Aravind Srinivas, να βάζει τον πήχη στο 1 δισ. αναζητήσεις την εβδομάδα.
Η Perplexity, που απασχολεί μόλις 300 άτομα, προσφέρει ένα freemium μοντέλο -δωρεάν βασική πρόσβαση και επί πληρωμή έκδοση- με πρόσβαση στα GPT-4 και Claude 3. Με αυτόν τον συνδυασμό τεχνολογιών, η εταιρεία φιλοδοξεί να «εκδημοκρατίσει» τη γνώση, παρέχοντας ακριβείς, τεκμηριωμένες και άμεσες απαντήσεις συνοδευόμενες από πηγές.
Αυτό τον εκδημοκρατισμό της γνώσης και τη διάχυση της τεχνητής νοημοσύνης στο ευρύ κοινό φιλοδοξεί να κάνει ο αμερικανικός κολοσσός και στην Ελλάδα, όπου έρχεται στο πλαίσιο στρατηγικής συμφωνίας με την Telekom, μητρική του ΟΤΕ, υποστηρίζοντας το φιλόδοξο όραμα της διοίκησης του Κώστα Νεμπή να κάνει τον όμιλο μια «AI Native» εταιρεία.
Φέρνουμε την ΑΙ στο ευρύ κοινό
Η Head of Partnerships της Perplexity για EMEA & LATAM, Daniela Miranda-Smith, βρέθηκε την εβδομάδα που διανύσαμε στην Αθήνα, στο πλαίσιο της συνεργασίας της εταιρείας με τον όμιλο Telekom και την Cosmote. Όπως τόνισε, η στρατηγική αυτή συμμαχία έχει καθοριστική σημασία για τη διάχυση της τεχνητής νοημοσύνης πέρα από τους tech enthusiasts.
«Η TELEKOM μας προσφέρει πρόσβαση σε ένα ευρύ κοινό, στο οποίο διαφορετικά θα ήταν δύσκολο να φτάσουμε. Για μια εταιρεία όπως το Perplexity, είναι σχετικά εύκολο να προσεγγίσει τους early adopters που είναι τεχνολογικά καταρτισμένοι. Όμως ο πραγματικός αντίκτυπος προέρχεται προσεγγίζοντας εκείνους που μπορεί αρχικά να μην ενδιαφέρονταν. Γι’ αυτό η συνεργασία με την Telekom είναι κρίσιμη, γιατί φέρνει το AI και το Perplexity στο ευρύ κοινό, που διαφορετικά θα ήταν δύσκολο να φτάσουμε» τόνισε η Miranda-Smith.
«Μετατρέπουμε σταδιακά τον ΟΤΕ σε μια AI native εταιρεία, με παραδειγματική αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης σε κάθε λειτουργία μας», τόνισε στην ειδική εκδήλωση για την παρουσία της εισόδου του οργανισμού στην εποχή της ΑΙ, ο Κώστας Νεμπής, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΤΕ, παρουσιάζοντας το Magenta AI. Η πλατφόρμα ενσωματώνει το Perplexity, φέρνοντας ένα κομμάτι του μέλλοντος της αναζήτησης στα χέρια εκατομμυρίων Ελλήνων χρηστών.
Η συνεργασία αυτή, όπως εξήγησε η Miranda-Smith, «συμβάλλει στο να εκδημοκρατιστεί η πρόσβαση στην τεχνητή νοημοσύνη». Όπως είπε, «το Magenta AI είναι ένα προϊόν που απευθύνεται σε ευρύ κοινό, συμβάλλοντας ώστε η τεχνητή νοημοσύνη να μην παραμένει προνόμιο μιας τεχνολογικά εκλεκτής μειοψηφίας».
Η νέα εποχή της αναζήτησης
Στην ερώτηση αν το Perplexity μπορεί να αντικαταστήσει τις παραδοσιακές μηχανές αναζήτησης, η Miranda-Smith ήταν σαφής: «Δεν προσπαθούμε να αντικαταστήσουμε το Google, άλλωστε χρησιμοποιούμε πολλά προϊόντα του. Όμως υπάρχουν τομείς στους οποίους το Perplexity υπερέχει: στις δράσεις και στην αλληλεπίδραση».
«Πιστεύουμε ακράδαντα ότι ο κλάδος θα κατακερματιστεί. Και το λέω με θετικό τρόπο. Οι άνθρωποι θα χρησιμοποιούν περισσότερα εργαλεία και, ελπίζω, θα υπάρχουν λιγότερα μονοπώλια. Ήδη το βλέπουμε ως ένα βαθμό στον χώρο της τεχνητής νοημοσύνης: οι χρήστες δεν είναι πλέον «πιστοί» σε ένα μόνο εργαλείο AI. Αν θέλεις, για παράδειγμα, ένα εργαλείο να ξαναγράψει το email σου, χρησιμοποιείς ένα συγκεκριμένο. Αν θέλεις να δημιουργήσεις μια εικόνα, χρησιμοποιείς κάποιο άλλο μοντέλο. Αν χρειάζεσαι βοήθεια με τον προγραμματισμό ή την ανασκόπηση κώδικα, χρησιμοποιείς ένα τρίτο. Υπάρχει, λοιπόν, άφθονος χώρος στην αγορά για εμάς -και δεν ανησυχούμε καθόλου για έλλειψη ευκαιριών» τόνισε η ίδια από την Αθήνα.
Δεν είναι τυχαίο ότι περίπου το 60% των αναζητήσεων στη σελίδα περιλαμβάνει τουλάχιστον μία follow-up ερώτηση, ενώ το μοντέλο της εταιρείας επενδύει στην αξιοπιστία των πηγών και στη συνεχή βελτίωση μέσω feedback. «Δεν παρέχουμε μόνο απαντήσεις -παρέχουμε διαφάνεια», σημείωσε το στέλεχος της Perplexity.
Η Miranda παραδέχτηκε ότι «οι παραδοσιακές μηχανές άνοιξαν τον δρόμο για την οργάνωση της πληροφορίας στο Διαδίκτυο», ωστόσο, όπως είπε, «σήμερα χρειάζεται ένας καλύτερος τρόπος να την καταναλώνουμε». Η Perplexity φιλοδοξεί να παίξει αυτόν τον ρόλο, προσφέροντας πολλαπλές οπτικές και επιτρέποντας στους χρήστες να συνεχίσουν τη συζήτηση με το σύστημα μέσω διαδοχικών ερωτήσεων — κάτι αδύνατο στις παραδοσιακές μηχανές αναζήτησης.
Μεγάλη σημασία αποδίδει η Perplexity και στο νέο της προϊόν, τον Comet, έναν «agentic AI browser», έναν ψηφιακός βοηθός που απαντά σε πραγματικό χρόνο, συνοψίζει ιστοσελίδες, προγραμματίζει ραντεβού και αυτοματοποιεί εργασίες. Η έκδοση για κινητά (iOS και Android) θεωρείται το επόμενο μεγάλο βήμα για την ενσωμάτωση της Perplexity στα smartphones, κάτι που ήδη ξεκινά μέσω της συνεργασίας με την Cosmote.
Η ΑΙ ως δημόσιο αγαθό
Με την επιρροή της να επεκτείνεται σε πάνω από 30 χώρες, η Perplexity αντιμετωπίζει την AI όχι ως προϊόν, αλλά ως υποδομή γνώσης. «Δεν αυτοπροσδιοριζόμαστε ως AI εταιρεία, αλλά ως software εταιρεία», υπογράμμισε η Miranda-Smith, εξηγώντας ότι ο στόχος είναι η δημιουργία ενός εργαλείου που θα αναδιαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο ο άνθρωπος πλησιάζει τη γνώση.
Η συνεργασία με τον Όμιλο Telekom και την Cosmote εντάσσεται ακριβώς σε αυτή τη φιλοσοφία: να φέρει την τεχνητή νοημοσύνη πιο κοντά στον πολίτη. Όπως χαρακτηριστικά είπε η Miranda, «η πραγματική επιτυχία δεν θα μετρηθεί σε downloads ή σε αναζητήσεις, αλλά στο πώς θα αλλάξει η καθημερινότητα των ανθρώπων μέσα από την τεχνολογία».
Σε αυτή τη λογική, Perplexity και Telekom επιδιώκουν να φέρουν την τεχνητή νοημοσύνη πιο κοντά στον άνθρωπο όχι ως τεχνολογικό θαύμα, αλλά ως καθημερινό εργαλείο γνώσης. Ή, όπως το συνόψισε η Daniela Miranda-Smith: «Η πληροφορία είναι παντού. Το ζητούμενο είναι να μπορούμε να τη χρησιμοποιούμε με σοφία. Και αυτό είναι το όραμα του Perplexity».