OpenAI: Με τον browser Atlas ανταγωνίζεται το Google Chrome

Η μάχη της τεχνητής νοημοσύνης περνά στους browsers. Το ChatGPT της OpenAI εισέρχεται δυναμικά στην περιήγηση για αναζητήσεις στο διαδίκτυο

Ο Σαμ Άλτμαν της OpenAI © EPA/GIAN EHRENZELLER

Η OpenAI ανακοίνωσε την Τρίτη την κυκλοφορία του δικού της browser, με την ονομασία Atlas, εισερχόμενη σε άμεσο ανταγωνισμό με την Google, καθώς όλο και περισσότεροι χρήστες στρέφονται στην τεχνητή νοημοσύνη για να αναζητούν απαντήσεις στο διαδίκτυο.

Η κίνηση αυτή μετατρέπει την OpenAI — τη μεγαλύτερη startup στον κόσμο σε αποτίμηση — σε πιθανό νέο «κόμβο» αναζητήσεων, επιτρέποντάς της να προσελκύσει διαδικτυακή κίνηση και διαφημιστικά έσοδα, μεταδίδει το AP.

Από το ChatGPT στο Atlas

Η εταιρεία δήλωσε ότι το ChatGPT έχει πλέον ξεπεράσει τους 800 εκατομμύρια χρήστες, πολλοί εκ των οποίων χρησιμοποιούν τη δωρεάν εκδοχή. Ωστόσο, η OpenAI συνεχίζει να καταγράφει ζημίες και αναζητά τρόπους να μετατραπεί σε κερδοφόρα επιχείρηση.

Το Atlas είναι διαθέσιμο από την Τρίτη για υπολογιστές Apple, ενώ σύντομα θα ακολουθήσουν εκδόσεις για Windows, iOS και Android.

Ο CEO της OpenAI, Σαμ Άλτμαν, χαρακτήρισε το εγχείρημα «μια σπάνια, μία φορά ανά δεκαετία ευκαιρία να ξανασκεφτούμε τι μπορεί να είναι ένας browser και πώς πρέπει να χρησιμοποιείται».

Η σκιά του Chrome και το νομικό υπόβαθρο

Η κυκλοφορία του Atlas έρχεται λίγους μήνες μετά τη συζήτηση περί ενδεχόμενης πώλησης του Google Chrome, αν το δικαστήριο των ΗΠΑ υποχρέωνε τη Google να το διαχωρίσει για λόγους μονοπωλίου. Τότε, στέλεχος της OpenAI είχε δηλώσει πως η εταιρεία θα ενδιαφερόταν να αγοράσει το Chrome.

Ωστόσο, ο δικαστής Amit Mehta απέρριψε την πρόταση του Υπουργείου Δικαιοσύνης για διάλυση της Google, κρίνοντας ότι οι εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη ήδη αναδιαμορφώνουν το ανταγωνιστικό τοπίο.

Παράλληλα, η OpenAI θα βρεθεί αντιμέτωπη με έναν σκληρό αντίπαλο: ο Chrome αριθμεί περίπου 3 δισεκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως και ενσωματώνει ήδη λειτουργίες βασισμένες στο Gemini της Google.

Η OpenAI και τα μαθήματα από το παρελθόν

Η OpenAI επιχειρεί να επαναλάβει την επιτυχία που είχε η Google το 2008, όταν λάνσαρε τον Chrome σε μια αγορά που κυριαρχούσε ο Internet Explorer της Microsoft. Ο Chrome επικράτησε γρήγορα χάρη στην ταχύτητά του και την καλύτερη εμπειρία χρήσης — οδηγώντας τελικά τη Microsoft να εγκαταλείψει τον Explorer και να δημιουργήσει το Edge.

Τώρα, η OpenAI ελπίζει ότι η καινοτομία στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να προσφέρει ένα ανάλογο σημείο καμπής στην αγορά περιήγησης.

Νέο περιβάλλον πλοήγησης με “agent mode”

Ο Άλτμαν θεωρεί ότι η μπάρα διευθύνσεων (URL bar) θα αντικατασταθεί σύντομα από μια συνομιλία τύπου chatbot. «Τα tabs ήταν εξαιρετικά, αλλά δεν έχουμε δει σημαντική καινοτομία στους browsers εδώ και χρόνια», είπε στην παρουσίαση της Τρίτης.

Κεντρικό χαρακτηριστικό του Atlas είναι το “agent mode” — μια λειτουργία premium που επιτρέπει στο πρόγραμμα να πλοηγείται στο διαδίκτυο εκ μέρους του χρήστη, χρησιμοποιώντας δεδομένα από το ιστορικό του και εξηγώντας τη διαδικασία των αναζητήσεων.

«Χρησιμοποιεί το διαδίκτυο για εσένα», τόνισε ο Άλτμαν, περιγράφοντας έναν browser που μετατρέπεται σε ενεργό ψηφιακό βοηθό, συνδυάζοντας περιήγηση, αναζήτηση και τεχνητή νοημοσύνη σε ένα ενιαίο οικοσύστημα.