Πρόστιμα στους τρεις μεγάλους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους επιβάλλει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) για αυθαίρετες συνδέσεις υπηρεσιών τηλεφωνίας, internet και συνδρομητικής τηλεόρασης. Η αρχή έγινε με τον ΟΤΕ, στον οποίο προχθές η ολομέλεια της ΕΕΤΤ επέβαλε πρόστιμο 250.000 ευρώ. Ωστόσο έρχεται και νέα απόφαση για τη Vodafone, αλλά και σε δεύτερο χρόνο για τη Nova.
Η απόφαση επιβολής προστίμου στον ΟΤΕ ύψους 250.000 ευρώ, σύμφωνα με πληροφορίες αφορά σε 25 περιπτώσεις ενεργοποίησης τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών χωρίς τη ρητή συγκατάθεση του πελάτη. Το πρόστιμο που επιβλήθηκε αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε 10.000 ευρώ για κάθε αυθαίρετη ενεργοποίηση. Ο ΟΤΕ επομένως έπεσε στα «μαλακά», δεδομένου ότι βάσει της νομοθεσίας η ΕΕΤΤ μπορούσε να επιβάλλει πρόστιμο για μια τέτοια παράβαση από 1.000 έως 3.000.000 ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στην επιβολή των ανωτέρω προστίμων πρυτάνευσε η λογική ότι οι καταναλωτές δεν έχασαν χρήματα και ότι απλά ενεργοποιήθηκαν υπηρεσίες χωρίς τη ρητή συγκατάθεσή τους. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι τις αυθαίρετες ενεργοποιήσεις υπηρεσιών στις τηλεπικοινωνίες υποκινεί κυρίως ο ενθουσιασμός των πωλητών των παρόχων και το μπόνους που δίνουν οι πάροχοι σε όσους προσθέτουν συνδρομητές και έσοδα.
Σημειώνεται ότι πολλές φορές την προώθηση των πωλήσεων, δηλαδή την εξεύρεση νέων πελατών για τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, αναλαμβάνουν τρίτοι οργανισμοί, call center κ.λπ., οι οποίοι κινούνται περισσότερο με γνώμονα την επίτευξη των στόχων πωλήσεων και λιγότερο με γνώμονα τον ευχαριστημένο πελάτη. Και παρόλο που οι καταναλωτές σπανίως χάνουν χρήματα, εν τούτοις φτάνουν στα πρόθυρα της νευρικής κρίσης καθώς βρίσκονται μπλεγμένοι σε ένα γραφειοκρατικό κυκεώνα, χωρίς τη δική τους ευθύνη.
Οι 25 περιπτώσεις αυθαίρετων ενεργοποιήσεων από την πλευρά του ΟΤΕ είναι υποθέσεις του 2021 και πιο πριν. Σύμφωνα δε με πληροφορίες, δεν εξαντλεί το θέμα και ότι υπάρχουν και άλλες αυθαίρετες ενεργοποιήσεις που η ΕΕΤΤ δεν τις έχει αξιολογήσει έτσι ώστε να υπάρχει απόφαση.
Η επόμενη «καμπάνα» για το ίδιο θέμα των αυθαίρετων ενεργοποιήσεων έρχεται για τη Vodafone. Η ακρόαση των στελεχών της έχει ήδη ολοκληρωθεί και αναμένεται να έρθει το θέμα στην ολομέλεια για απόφαση. Στη συνέχεια θ’ ακολουθήσει η ακρόαση στελεχών της Nova, για την οποία η διαδικασία θα ολοκληρωθεί τόσο για την πρώην Forthnet, όσο και για την πρώην Wind, καθώς πολλές υποθέσεις αυθαίρετων ενεργοποιήσεων είναι προ της συγχώνευσης των δύο επιχειρήσεων. Η ΕΕΤΤ ωστόσο επιχειρεί να ενοποιήσει τώρα τις υποθέσεις των πρώην Forthnet και Wind.
Oι αυθαίρετες ενεργοποιήσεις δεν είναι η συνηθέστερη καταγγελία/παράβαση στη βιομηχανία των τηλεπικοινωνιών. Μόνο το 4% έως 5% των καταγγελιών που γίνονται κάθε χρόνο από τους καταναλωτές αφορούν αυθαίρετες ενεργοποιήσεις. Είναι λίγες εκατοντάδες κάθε χρόνο με τα σκήπτρα των καταγγελιών των καταναλωτών να διατηρούν οι αυθαίρετες χρεώσεις και οι χρονοβόρες διαδικασίες παροχής υπηρεσίας ή επιδιόρθωσης βλαβών.
Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια η ΕΕΤΤ είχε σιγήσει στην επιβολή κυρώσεων στην τηλεπικοινωνιακή αγορά, εκτός από την περίπτωση των παραβάσεων σε ότι αφορά τη δημιουργία και λειτουργία κεραιών. Οι ελληνικές εταιρείες τηλεπικοινωνιών πέρασαν μια περίοδο «μέλιτος» στις σχέσεις τους με το κράτος και φαίνεται ότι οι καλές σχέσεις αυτές είχαν εμπεδωθεί και με την ρυθμιστική αρχή της χώρας.