Οι πλατφόρμες ελεύθερης ροής ή streaming κερδίζουν έδαφος εις βάρος των δορυφορικών και καλωδιακών δικτύων, παρά την αύξηση των μηνιαίων συνδρομών.
Η προσβασιμότητα του Διαδικτύου σε συνδυασμό με την επένδυση εκατοντάδων δολαρίων σε νέες παραγωγές έχουν αναβαθμίσει των ρόλο των Netflix, HBO Max, Hulu, Paramount+, Peacock και Disney+ σε μεγάλες δυνάμεις της διεθνούς ψυχαγωγίας.
Μολονότι, δε, οι συνδρομητές καλούνται να καταβάλουν υψηλότερο κόστος έως και 25% μέσα στην τελευταία διετία, οι πλατφόρμες streaming κερδίζουν την εύνοια του κοινού.
Οι συνολικοί χρήστες υπολογίζονται στα 1,4 δισ. και προβλέπεται να φτάσουν τα 1,8 δισ. μέχρι το 2027, σε παγκόσμια κλίμακα. Η συνολική αγορά streaming αποτιμάται στα 670 δισ. δολάρια και προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 2,49 τρισ. δολάρια το 2032, σύμφωνα με την Exploding Topics.
Στις ΗΠΑ, η ακροαματικότητα των παραδοσιακών τηλεοπτικών δικτύων υποχώρησε κάτω από το 50% για πρώτη φορά το 2023, σύμφωνα με την Wall Street Journal. Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται στην αμερικανική αγορά παρά την ενσωμάτωση διαφημίσεων σε ορισμένα από τα πακέτα των πλατφορμών streaming.
Mεγαλύτερα έσοδα από μειωμένες συνδρομές
Οι διοικήσεις των Disney, Netflix και Warner, η οποία είναι μητρική της HBO Max, ανακάλυψαν πως εξασφαλίζονται μεγαλύτερα έσοδα στα πακέτα που περιλαμβάνουν μειωμένες συνδρομές με διαφημίσεις συγκριτικά με τις υψηλότερες συνδρομές άνευ προωθητικών ενεργειών. Και στην ευρωπαϊκή αγορά δίνεται πια η επιλογή φθηνότερων συνδρομών με διαφημίσεις αλλά αυτό δεν έχει αποθαρρύνει το καταναλωτικό κοινό.
Στην Ελλάδα, όπου τα πακέτα που προσφέρονται είναι ακόμα άνευ διαφημίσεων, επικρατούν ανάλογες τάσεις υπέρ των πλατφορμών streaming, με τις Netflix, Disney+ και Amazon Prime Video να κυριαρχούν στην αγορά. Αν και οι Έλληνες δαπανούν λιγότερα από τον παγκόσμιο μέσο όρο, δίνουν έμφαση στις πλατφόρμες ψυχαγωγίας.
Το Netflix παραμένει η κυρίαρχη πλατφόρμα streaming τόσο στην Ελλάδα όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο, αν και ο ανταγωνισμός -ιδίως από το Prime Video και το Disney+- γίνεται ολοένα και πιο έντονος.
Η αναγνωρισιμότητα του εμπορικού ονόματος
Πρωταγωνιστικό ρόλο παίζει σ’ αυτό η αναγνωρισιμότητα του εμπορικού ονόματος. Διότι το Netflix ήταν αυτό που ουσιαστικά δημιούργησε την αγορά του streaming, επιτρέποντας στους χρήστες να παρακολουθούν περιεχόμενο on-demand χωρίς διαφημίσεις, δηλαδή ανάλογα με τις προτιμήσεις την εκάστοτε στιγμή. Προσφέρει, δε, παραγωγές από όλον τον κόσμο όπως η ισραηλινή σειρά «Το Χάος», η δανέζικη «»Borgen», η γαλλική «Call My Agent» και η βρετανική «Το Στέμμα».
Η μεγάλη ανταπόκριση του καταναλωτικού κοινού αποδίδεται στις επενδύσεις-μαμούθ των πλατφορμών σε νέες παραγωγές με καταξιωμένους ηθοποιούς και την προσφορά αθλητικών εκπομπών, όπως οι σειρές «Formula 1: Αγώνας Επιβίωσης» και «Γύρος της Γαλλίας: Στην Καρδιά του Πελοτόν». Τελευταία το Netflix απέκτησε τα δικαιώματα μετάδοσης του Παγκόσμιου Κυπέλλου Γυναικών της FIFA στις ΗΠΑ για την περίοδο 2027-2031, αντανακλώντας τον σκληρό ανταγωνισμό που ασκείται από την αγορά.
Οι πλατφόρμες επεκτείνονται όλο και πιο πολύ στην κάλυψη όχι μεμονωμένων παιχνιδιών αλλά και πρωταθλημάτων. Προ τριετίας, η Amazon είχε εξασφαλίσει συμφωνία με την UEFA για τα δικαιώματα μετάδοσης ορισμένων αγώνων μέχρι το 2027. Αν και η Warner Bros. Discovery διάκοψε τη μετάδοση των αγώνων μπάσκετ ΝΒΑ, συμπεριέλαβε τους αγώνες αυτοκινήτων Nascar και τα πανεπιστημιακά πρωταθλήματα Β12.
Μισό τρισ. δολάρια για πρωτότυπες παραγωγές
Σ’ ότι αφορά τις πρωτότυπες παραγωγές, υπολογίζεται πως οι πλατφόρμες streaming δαπάνησαν περί τα 445 δισ. δολάρια την πενταετία 2019-2023, σύμφωνα με την Statista και την MoffetNathanson. Το Netflix εκτιμάται πως επενδύει από 15 έως 16 δισ. δολάρια ανά έτος. Ανάλογοι προϋπολογισμοί υπολογίζονται για τις πλατφόρμες Warner Bros. Discovery και Amazon Prime Video.
Αναλυτές, ωστόσο, τονίζουν ότι όσο αυξάνονται οι συνδρομές, ορισμένοι καταναλωτές αναζητούν εναλλακτικές στις δωρεάν υπηρεσίες του You Tube. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Nielsen, η αμερικανική τηλεθέαση του You Tube έχει αναρριχηθεί από το 5,7% που ίσχυε το 2021 στο 12,8% τον περασμένο Ιούνιο όταν του Netflix ήταν σταθερή στο 8% και των Disney+ και Hulu περιορίζονταν στο 4,8%.
Και πάλι, όμως, τα ποσοστά ακύρωσης των συνδρομών είναι χαμηλά, υπογραμμίζει η Wall Street Journal. Οι συνδρομητές του Netflix είναι ιδιαίτερα πιστοί, με τις ακυρώσεις να παραμένουν σταθερές στο 2% ανά μήνα από τον Μάιο του 2023, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων Antenna.
Αυτό ανταποκρίνεται στην κερδοφορία του Netflix, η οποία ενισχύθηκε 20% στα 5 δισ. δολάρια το 2023 και 61% στα 8,7 δισ. δολάρια το 2024 χάρις στην καταστολή του διαμοιρασμού κωδικών και την εισαγωγή πακέτων με διαφημίσεις.
Οι πλατφόρμες των Disney+, Paramount+ Warner Bros. Discovery, επίσης, εμφάνισαν κέρδη μετά από προηγούμενες απώλειες, επιβεβαιώνοντας την καθιέρωση του streaming και της διαδικτυακής οικιακής ψυχαγωγίας.