Παπαστεργίου: Σκοπός δεν είναι να αιφνιδιάσουμε τους πολίτες, αλλά να μην κάνουν παράβαση

Τι είπε ο υπ. Ψηφιακής διακυβέρνησης, Δ. Παπαστεργίου, για τα πρόστιμα που θα περνούν στην εφορία και τα σημεία εγκατάστασης των καμερών

O υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστέργιου © INTIME

Ο υπουργός Ψηφιακής διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, μίλησε στο Ρ/Σ Παραπολιτικά 90.1 στην εκπομπή «Στον αέρα» με τη δημοσιογράφο Νίκη Λυμπεράκη.

Μεταξύ άλλων, τόνισε:

Αναφορικά με τις έξυπνες κάμερες: Πρόκειται για αγάπη για τη ζωή και όχι για τις κάμερες. Αγάπη για τη ζωή διότι η Ελλάδα δυστυχώς συνεχίζει να γράφει πολύ αρνητικά και ανησυχητικά νούμερα στις τροχαίες συγκρούσεις και στους θανάτους παρότι φέτος τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα σε σχέση με το παρελθόν συνεχίζουμε δυστυχώς να έχουμε υψηλά τέτοια νούμερα. Οι πιο συχνές αιτίες είναι η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη, η χρήση του κινητού, το αλκοόλ, η μη χρήση ζώνης και η μη χρήσης κράνους.

Πρόκειται για 8 κάμερες μέχρι στιγμής, δοκιμάζουμε στην ουσία τεχνολογίες προκειμένου τις επόμενες μέρες να βγάλουμε και τον μεγάλο διαγωνισμό αλλά παράλληλα έχει ξεκινήσει η τοποθέτηση των καμερών της Περιφέρειας Αττικής . Η περιφέρεια Αττικής είχε τρέξει έναν διαγωνισμό ο οποίος έχει ολοκληρωθεί και ξεκίνησε να βάζει σε 100 σημεία 388 κάμερες με έναν ρυθμό τοποθέτησης περίπου 50 καμερών το μήνα.

Μέσα στο 2026 στην Αθήνα, την Θεσσαλονίκη και στην Κρήτη σκοπός είναι να τοποθετηθούν πάνω από 2.000 κάμερες.

Αναφορικά με τις πρώτες παραβάσεις που επιβεβαιώνονται από τις κάμερες: Κάνουμε δοκιμές ακόμα για να δούμε την αξιοπιστία των καμερών. Οι κλήσεις δεν θα προκύπτουν μόνο από την όποια βεβαιότητα της τεχνητής νοημοσύνης αλλά θα υπάρχει και ανθρώπινο μάτι, άνθρωποι της Αστυνομίας οι οποίοι θα βεβαιώνουν τις παραβάσεις προκειμένου να εξαλείψουμε την πιθανότητα λάθους.

Δεν μπορεί να βεβαιώνεται μια κλήση από ένα μηχάνημα, το μηχάνημα είναι εκεί, η τεχνητή νοημοσύνη και οι αλγόριθμοι είναι εκεί για να βοηθήσουν τον άνθρωπο να κάνει τη δουλειά του καλύτερα και ασφαλέστερα αλλά πάντα ένας άνθρωπος της αστυνομίας είναι αυτός ο οποίος βεβαιώνει μια παράβαση. Από την ώρα που θα την βεβαιώσει σε όσους έχουμε δηλωμένο το κινητό μας στο Εθνικό Μητρώο επικοινωνίας η κλήση θα έρχεται στο κινητό, όσοι δεν έχουν το κινητό τους θα έρχεται με τον κλασικό αναλογικό τρόπο δηλαδή με χαρτί στη διεύθυνση που έχουμε δηλωμένη.

Θα έρχεται η ενημέρωση ότι ελέγχεστε για αυτή την παράβαση, ο πολίτης θα έχει το δικαίωμα εντός 13 ημερών να μπει και να δει τη φωτογραφία ή το βίντεο, θα μπορεί να κάνει την ένστασή του και να κλείσει και ραντεβού για τηλεδιάσκεψη με τον αξιωματικό υπηρεσίας προκειμένου να του πει «πήγαινα στο νοσοκομείο ή ήταν μια έκτακτη ανάγκη» κλπ ή αν δεν υπάρχει κάποια δικαιολογία να προχωρήσουμε άμεσα σε ηλεκτρονική πληρωμή του ποσού.

Ερωτηθείς αν τα απλήρωτα πρόστιμα περνούν στην εφορία: Σύμφωνα με την νομοθεσία το υπουργείο Μεταφορών που θα έχει την ευθύνη λειτουργίας του συστήματος θα περιμένει 8 μήνες να πληρωθεί η κλήση και αμέσως μετά θα πηγαίνει στην εφορία ως οφειλή του ανθρώπου που έχει κάνει την παράβαση.

Ερωτηθείς από πότε αρχίζουν επισήμως να καταγράφουν οι κάμερες και να έχουμε τα πρώτα πρόστιμα:  Μέσα στον Γενάρη θα κάνουμε τις πρώτες βεβαιώσεις από τις κάμερες ενώ περιμένουμε να ολοκληρωθεί και η διαδικασία του διαγωνισμού, πιστεύω ότι μέσα στον Ιανουάριο θα έχουμε ολοκληρώσει τις διαδικασίες να υπογράψουμε και τη σύμβαση άρα θα το κάνουμε λίγο χειροκίνητα μέσα στον Γενάρη αλλά από Φλεβάρη και μετά, Μάρτη το αργότερο θα έχουμε και το ενιαίο σύστημα προκειμένου πλέον να γίνεται όλη η διαδικασία γρήγορα και αυτόματα.

Ερωτηθείς αν θα γνωρίζουμε τα σημεία εγκατάστασης των καμερών: Οι κάμερες είναι εμφανέστατες, ο σκοπός δεν είναι να μπούνε κάμερες κρυφές μέσα σε δέντρα για να αιφνιδιάσουμε τους πολίτες, ο σκοπός είναι να μην κάνουν την παράβαση. Μακάρι ο πολίτης να ξέρει που είναι η κάμερα και να μην περάσει με κόκκινο. Μας βοηθάνε οι εφαρμογές που δείχνουν που είναι οι κάμερες γιατί και η Περιφέρεια Αττικής και το υπουργείο Μεταφορών και εμείς δεν έχουμε στόχο να βγούμε φορομπηχτικά να βεβαιώσουμε κλήσεις, σκοπός είναι να σταματήσουμε να περνάμε με κόκκινο, να μην τρέχουμε με 200.

Οι κλήσεις θα πηγαίνουν έχοντας στοχεύσει μόνο στο πρόσωπο του οδηγού χωρίς να είναι δυνατή η θέαση οποιουδήποτε άλλου ανθρώπου ή αντικειμένου γύρω. Οι κάμερες δεν είναι περιστρεφόμενες, δεν έχουν μικρόφωνα και είναι εστιασμένες μόνο στο οδόστρωμα. Επίσης δεν στέλνουν βίντεο, δεν στριμάρουν συνεχώς δηλαδή, δεν δημιουργούν ροή εικόνες παρά μόνο το σημείο στο οποίο γίνεται η παράβαση. Οι συγκεκριμένες κάμερες έχουν τεχνητή νοημοσύνη πάνω στην κάμερα άρα πίσω στο σύστημα φέρνουν μόνο την φωτογραφία της παράβασης του ΚΟΚ.

Ερωτηθείς ποιο ήταν το σημαντικότερο που έγινε μέσα στο 2025 από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και τι έχουμε να περιμένουμε το 2026:  Σημαντικότερο θεωρώ πως είναι ότι κλείσαμε το ’25 μια ολόκληρη σεζόν στα γήπεδα χωρίς να ανοίξει μύτη χάρη στα μέτρα τα οποία πήραμε για την ταυτοποίηση των εισιτηρίων και τα λοιπά μέτρα με κάμερες στα γήπεδα. Από ένα σκηνικό που φοβόμασταν να πάμε στα γήπεδα, ποδοσφαίρου και μπάσκετ, με τα παιδιά μας ήρθε αυτή η πρωτοβουλία με αυτοματοποίηση ποινών, με ψηφιακή ταυτοποίηση εισιτηρίου και κάμερες προκειμένου να δείξει πως τελικά όλα γίνονται μια χαρά όταν υπάρχει πολιτική βούληση και σωστή τεχνολογία.

Νομίζω ότι ήταν ότι πιο αποτελεσματικό και εμφατικό σε σχέση με κοινές πρωτοβουλίες που πήραμε τα προηγούμενα χρόνια. Κάτι το οποίο αξίζει να δούμε την επόμενη χρονιά είναι μια κοινή πρωτοβουλία την οποία έχουμε πάρει το υπουργείο Εσωτερικών, το υπουργείο Οικονομικών και εμείς για την απλοποίηση των διαδικασιών.

Στο δημόσιο υπάρχουν 4.400 καταγεγραμμένες διαδικασίες, πολλές από αυτές πλέον δεν χρειάζονται καν απλά υπήρχαν γιατί σε κάποιο νόμο κάποτε είχαν περιγράφει ο σκοπός πλέον δεν είναι να ψηφιοποιήσουμε υφιστάμενες παρωχημένες διαδικασίες αλλά να καταργήσουμε διαδικασίες. Από κοινού με τα αλλά δύο συναρμόδια υπουργεία το ’26 θα παρουσιάσουμε το ποιες διαδικασίες θα καταργήσουμε-από μια πρώτη εκτίμηση θα είναι περίπου 400 διαδικασίες- έτσι ώστε να μην απαιτείται σε καμία διαδικασία για παράδειγμα 25 και 26 βήματα που πρέπει ένας πολίτης να κάνει.