AI slop το 20% των βίντεο που προβάλλει το YouTube

Άνω του 20% των βίντεο που προβάλλονται σε νέους χρήστες του YouTube είναι AI slop, σύμφωνα με αποκαλυπτική μελέτη

youtube © X.com

Περισσότερο από το 20% των βίντεο που προτείνει ο αλγόριθμος του YouTube σε νέους χρήστες είναι AI slop, δηλαδή χαμηλής ποιότητας περιεχόμενο που έχει δημιουργηθεί με τεχνητή νοημοσύνη με στόχο τη συλλογή προβολών, σύμφωνα με έρευνα που επικαλείται ο Guardian. Αυτού του είδους το παραπλανητικό περιεχόμενο αποφέρει έσοδα περίπου 117 εκατ. δολαρίων ετησίως, αποκαλύπτουν τα στοιχεία.

Όπως αναφέρει ο Guardian στο δημοσίευμά του, η εταιρεία επεξεργασίας βίντεο Kapwing εξέτασε 15.000 από τα πιο δημοφιλή κανάλια του YouTube παγκοσμίως –συγκεκριμένα τα 100 κορυφαία σε κάθε χώρα– και διαπίστωσε ότι 278 από αυτά περιέχουν αποκλειστικά AI slop.

Συνολικά, αυτά τα κανάλια έχουν συγκεντρώσει πάνω από 63 δισ. προβολές και 221 εκατομμύρια συνδρομητές, αποφέροντας, σύμφωνα με εκτιμήσεις, περίπου 117 εκατ. δολάρια ετησίως.

Οι ερευνητές δημιούργησαν επίσης έναν νέο λογαριασμό στο YouTube και διαπίστωσαν ότι 104 από τα πρώτα 500 βίντεο που προτάθηκαν στο feed ήταν AI slop. Το ένα τρίτο των 500 βίντεο χαρακτηρίστηκε ως «brainrot», μια κατηγορία που περιλαμβάνει το AI slop και άλλο χαμηλής ποιότητας περιεχόμενο που δημιουργείται για να εμπορευματοποιήσει την προσοχή των χρηστών.

Μια ταχέως αναπτυσσόμενη βιομηχανία

Τα ευρήματα δείχνουν ότι πρόκειται για μια ταχέως αναπτυσσόμενη βιομηχανία που κατακλύζει τις μεγάλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, από το X και τη Meta έως το YouTube, και διαμορφώνει μια νέα εποχή περιεχομένου: αποσπασματικό και εθιστικό.

Ανάλυση του Guardian νωρίτερα φέτος έδειξε ότι σχεδόν το 10% των ταχύτερα αναπτυσσόμενων καναλιών του YouTube ήταν AI slop, συγκεντρώνοντας εκατομμύρια προβολές παρά τις προσπάθειες της πλατφόρμας να περιορίσει το «μη αυθεντικό περιεχόμενο».

Τα κανάλια που εντόπισε η Kapwing είναι παγκοσμίως διασκορπισμένα και παρακολουθούνται διεθνώς. Διαθέτουν εκατομμύρια συνδρομητές: στην Ισπανία, 20 εκατομμύρια άνθρωποι – σχεδόν ο μισός πληθυσμός της χώρας – ακολουθούν δημοφιλή κανάλια AI. Τα κανάλια AI έχουν 18 εκατ. ακολούθους στην Αίγυπτο, 14,5 εκατ. στις ΗΠΑ και 13,5 εκατ. στη Βραζιλία.

Το Bandar Apna Dost, το κανάλι με τις περισσότερες προβολές στη μελέτη, εδρεύει στην Ινδία και έχει πλέον 2,4 δισ. προβολές. Παρουσιάζει τις περιπέτειες ενός ανθρωπόμορφου πιθήκου ρέζους και ενός μυώδους χαρακτήρα εμπνευσμένου από τον Incredible Hulk, που πολεμά δαίμονες και ταξιδεύει με ένα ελικόπτερο φτιαγμένο από ντομάτες. Η Kapwing εκτιμά ότι το κανάλι θα μπορούσε να αποφέρει έως και 4,25 εκατ. δολάρια. Ο ιδιοκτήτης του δεν απάντησε σε ερώτημα του Guardian.

Η Rohini Lakshané, ερευνήτρια σε θέματα τεχνολογίας και ψηφιακών δικαιωμάτων, δήλωσε ότι η δημοτικότητα του Bandar Apna Dost πιθανότατα οφείλεται στον παραλογισμό του, στα υπερ-ανδροπρεπή μοτίβα του και στο γεγονός ότι δεν έχει πλοκή, κάτι που το καθιστά εύκολα προσβάσιμο σε νέους θεατές.

Το Pouty Frenchie, με έδρα τη Σιγκαπούρη, έχει 2 δισ. προβολές και φαίνεται να στοχεύει παιδιά. Καταγράφει τις περιπέτειες ενός γαλλικού μπουλντόγκ – να οδηγεί σε ένα δάσος από καραμέλες, να τρώει κρυστάλλινο σούσι – πολλές από τις οποίες συνοδεύονται από ήχους παιδικών γέλιων. Η Kapwing εκτιμά ότι αποφέρει σχεδόν 4 εκατ. δολάρια ετησίως. Το Cuentos Facinantes, με έδρα τις ΗΠΑ, φαίνεται επίσης να στοχεύει παιδιά με καρτουνίστικες ιστορίες και έχει 6,65 εκατ. συνδρομητές, γεγονός που το καθιστά το κανάλι με τους περισσότερους συνδρομητές στη μελέτη.

Την ίδια στιγμή, το The AI World, με έδρα το Πακιστάν, περιλαμβάνει σύντομα βίντεο που έχουν δημιουργηθεί με τεχνητή νοημοσύνη και απεικονίζουν καταστροφικές πλημμύρες στο Πακιστάν, με τίτλους όπως «Φτωχοί άνθρωποι, φτωχή οικογένεια» και «Κουζίνα πλημμύρας». Πολλά από αυτά συνοδεύονται από ένα ηχητικό υπόβαθρο με τίτλο «Χαλαρωτική βροχή, βροντές και κεραυνοί για ύπνο». Το κανάλι έχει συνολικά 1,3 δισ. προβολές.

Μαθήματα… για το πώς να φτιάξεις AI slop βίντεο

Είναι δύσκολο να εκτιμηθεί με ακρίβεια πόσο σημαντικά είναι αυτά τα κανάλια σε σύγκριση με τον τεράστιο όγκο περιεχομένου που ήδη υπάρχει στο YouTube. Η πλατφόρμα δεν δημοσιεύει στοιχεία για το πόσες προβολές έχει ετησίως ή πόσες από αυτές προέρχονται από περιεχόμενο AI.

Ωστόσο, πίσω από αυτές τις αλλόκοτες εικόνες με δάση από καραμέλες και καταστροφές, κρύβεται μια ημι-δομημένη, αναπτυσσόμενη βιομηχανία ανθρώπων που προσπαθούν να βρουν νέους τρόπους να αξιοποιήσουν οικονομικά τις ισχυρότερες πλατφόρμες του κόσμου χρησιμοποιώντας εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης.

«Υπάρχουν μεγάλα τμήματα ανθρώπων σε Telegram, WhatsApp, Discord και φόρουμ που ανταλλάσσουν συμβουλές και ιδέες [και] πουλάνε μαθήματα για το πώς να φτιάχνουν αυτού του είδους το περιεχόμενο ώστε να είναι αρκετά ελκυστικό και να αποφέρει χρήματα», δήλωσε ο Max Read, δημοσιογράφος που έχει γράψει εκτενώς για το AI slop.

«Έχουν αυτό που αποκαλούν “niches”. Ένα που παρατήρησα πρόσφατα είναι βίντεο AI με χύτρες ταχύτητας που εκρήγνυνται πάνω στην κουζίνα».

Αν και οι δημιουργοί AI slop βρίσκονται παντού, ο Read ανέφερε ότι πολλοί προέρχονται από αγγλόφωνες χώρες με σχετικά καλή συνδεσιμότητα στο διαδίκτυο, όπου ο μέσος μισθός είναι χαμηλότερος από τα χρήματα που μπορούν να κερδίσουν μέσω του YouTube.

«Πρόκειται κυρίως για χώρες μεσαίου εισοδήματος, όπως η Ουκρανία, πάρα πολλοί άνθρωποι στην Ινδία, στην Κένυα, στη Νιγηρία, αρκετοί στη Βραζιλία. Βλέπεις και το Βιετνάμ. Μέρη με σχετική ελευθερία στο διαδίκτυο και πρόσβαση στα κοινωνικά δίκτυα», είπε.

Το να είσαι δημιουργός AI slop δεν είναι πάντα εύκολο. Αφενός, τα προγράμματα δημιουργών στο YouTube και στη Meta δεν είναι πάντα διαφανή ως προς το ποιον πληρώνουν και πόσα, σύμφωνα με τον Read. Αφετέρου, το οικοσύστημα του AI slop είναι γεμάτο απατεώνες: ανθρώπους που πουλούν συμβουλές και μαθήματα για το πώς να δημιουργήσεις viral περιεχόμενο – και συχνά κερδίζουν περισσότερα χρήματα από τους ίδιους τους παραγωγούς AI slop.

Ωστόσο, για κάποιους, αποτελεί τρόπο βιοπορισμού. Και ενώ συνεχώς εμφανίζονται νέες, εντυπωσιακές ιδέες – όπως οι χύτρες ταχύτητας που εκρήγνυνται – όταν πρόκειται για το AI slop, η ανθρώπινη δημιουργικότητα έχει πολύ μικρότερη σημασία από τους αλγόριθμους που διανέμουν το περιεχόμενο στη Meta και στο YouTube.

«Αυτές οι ιστοσελίδες είναι από τη φύση τους τεράστιες μηχανές δοκιμών A/B», είπε ο Read. «Σχεδόν οτιδήποτε μπορείς να σκεφτείς, μπορείς ήδη να το βρεις στο Facebook. Άρα το ερώτημα είναι: πώς εντοπίζεις αυτά που πάνε καλά και μετά πώς τα κλιμακώνεις; Πώς φτιάχνεις 10 από αυτά;»

Εκπρόσωπος του YouTube δήλωσε: «Η παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη είναι ένα εργαλείο και, όπως κάθε εργαλείο, μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο για τη δημιουργία περιεχομένου υψηλής όσο και χαμηλής ποιότητας. Παραμένουμε προσηλωμένοι στη σύνδεση των χρηστών μας με ποιοτικό περιεχόμενο, ανεξάρτητα από το πώς δημιουργήθηκε. Όλο το περιεχόμενο που ανεβαίνει στο YouTube πρέπει να συμμορφώνεται με τις κατευθυντήριες γραμμές της κοινότητάς μας και, αν διαπιστώσουμε ότι παραβιάζει κάποια πολιτική, το αφαιρούμε».