Γ.Δ.
1455.48 +0,03%
ACAG
0,00%
6.6
CENER
+3,70%
7.85
CNLCAP
-3,64%
7.95
DIMAND
+0,10%
9.55
OPTIMA
-0,37%
10.64
TITC
+2,60%
29.55
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,40%
1.492
ΑΒΕ
+2,34%
0.482
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.22
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.925
ΑΛΜΥ
+2,86%
2.88
ΑΛΦΑ
-1,70%
1.62
ΑΝΔΡΟ
+0,58%
6.9
ΑΡΑΙΓ
+1,81%
12.36
ΑΣΚΟ
+1,15%
2.63
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.44
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,49%
8.06
ΑΤΤ
0,00%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
+7,08%
2.57
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+2,29%
5.8
ΒΙΟΚΑ
-3,00%
2.59
ΒΙΟΣΚ
-1,17%
1.265
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
-5,26%
0.18
ΒΟΣΥΣ
+3,25%
2.54
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,70%
16.78
ΔΑΑ
-0,36%
8.32
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-1,22%
11.34
ΔΟΜΙΚ
-0,64%
4.63
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,13%
0.359
ΕΒΡΟΦ
+1,19%
1.695
ΕΕΕ
+0,47%
30.08
ΕΚΤΕΡ
-2,20%
4.45
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
+2,88%
2.5
ΕΛΛ
+0,35%
14.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,34%
2.585
ΕΛΠΕ
-1,67%
8.235
ΕΛΣΤΡ
+0,41%
2.45
ΕΛΤΟΝ
+1,12%
1.8
ΕΛΧΑ
+1,14%
1.95
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
-9,68%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+8,66%
1.38
ΕΤΕ
-0,39%
7.67
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.25
ΕΥΔΑΠ
-0,87%
5.7
ΕΥΡΩΒ
-0,50%
2.01
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.17
ΙΑΤΡ
+2,79%
1.66
ΙΚΤΙΝ
-1,14%
0.435
ΙΛΥΔΑ
-2,91%
1.67
ΙΝΚΑΤ
+5,74%
5.34
ΙΝΛΙΦ
+1,20%
5.04
ΙΝΛΟΤ
+1,94%
1.156
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.31
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,35%
4.38
ΙΝΤΕΤ
-3,03%
1.28
ΙΝΤΚΑ
+5,08%
3.72
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
+0,58%
344
ΚΕΚΡ
-1,58%
1.555
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+5,66%
1.68
ΚΟΡΔΕ
+1,45%
0.56
ΚΟΥΑΛ
-2,54%
1.38
ΚΟΥΕΣ
-1,17%
5.93
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-2,74%
10.65
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+3,25%
1.43
ΛΑΒΙ
-0,70%
0.854
ΛΑΜΔΑ
-0,72%
6.92
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,65%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.34
ΛΕΒΠ
-10,77%
0.348
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+1,41%
1.44
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.055
ΜΕΒΑ
+0,25%
4.07
ΜΕΝΤΙ
-0,33%
2.99
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
0,00%
4.07
ΜΙΝ
+0,79%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,18%
27.2
ΜΟΝΤΑ
+5,21%
3.23
ΜΟΤΟ
+1,16%
3.05
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,81%
29.22
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+1,03%
1.97
ΜΠΤΚ
-2,08%
0.47
ΜΥΤΙΛ
+0,16%
38.06
ΝΑΚΑΣ
-4,79%
2.78
ΝΑΥΠ
-0,48%
1.03
ΞΥΛΚ
0,00%
0.283
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
-1,18%
0.336
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
0,00%
22.3
ΟΛΠ
+0,81%
24.95
ΟΛΥΜΠ
-1,72%
2.85
ΟΠΑΠ
-3,47%
15.85
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.892
ΟΤΕ
+0,49%
14.41
ΟΤΟΕΛ
+0,47%
12.86
ΠΑΙΡ
-1,64%
1.2
ΠΑΠ
+1,53%
2.65
ΠΕΙΡ
-1,91%
3.904
ΠΕΤΡΟ
-1,86%
8.46
ΠΛΑΘ
-2,20%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,95%
15.7
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
-1,04%
1.146
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
0,00%
4.6
ΡΕΒΟΙΛ
+1,26%
1.61
ΣΑΡ
+1,36%
11.94
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
+0,26%
0.38
ΣΙΔΜΑ
0,00%
2
ΣΠΕΙΣ
-1,53%
7.72
ΣΠΙ
+1,13%
0.718
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,77%
18.37
ΤΖΚΑ
-3,33%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.718
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
-3,50%
0.358
ΦΛΕΞΟ
-4,17%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.322
ΦΡΛΚ
+0,86%
4.105
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Visa: Το 73% των καταναλωτών μπορεί να πέσει θύμα απάτης

«Νομίζεις ότι ξέρεις να αναγνωρίζεις ένα μήνυμα απάτης;». Με αυτό το ξεκάθαρο ερώτημα, η Visa προχώρησε για πρώτη φορά σε μία παγκόσμια έρευνα που επικεντρώθηκε στη γλωσσολογική επεξεργασία των scams, κάθε δηλαδή μορφή απάτης που επιχειρείται στον ψηφιακό κόσμο σήμερα, με e –mails ή γραπτά μηνύματα.

Στο πλαίσιο της έρευνας που εκπονήθηκε από τη Visa, σε συνεργασία με την Wakefield Research, που παρουσιάζει σήμερα κατ’ αποκλειστικότητα το powergame.gr, προέκυψε ότι οι κυβερνοεγκληματίες μπορούν και εντοπίζουν «τρωτά» σημεία και κενά ακόμη και στους ειδήμονες του digital.

Δεν είναι τυχαίο ότι ενώ σχεδόν οι μισοί των ερωτηθέντων είχαν την αυτοπεποίθηση και τη σιγουριά ότι θα αναγνώριζαν μια προσέγγιση απάτης, τελικά, το ποσοστό που θα μπορούσε εύκολα «να την πατήσει» έφτασε το 73%!

Εστιάζοντας στα χαρακτηριστικά και στα red alerts που έχει η «Γλώσσα της απάτης» και στα οποία θα πρέπει να εκπαιδευθούν οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο, η έρευνα της Visa με τίτλο «Fraudulese: The Language of  Fraud» φέρνει στο φως ότι ακόμη και οι πιο εξοικειωμένοι με την τεχνολογία ψηφιακοί χρήστες μπορεί να αποτελέσουν εν δυνάμει θύματα.

Τον τελευταίο χρόνο (για την ακρίβεια Νοέμβριο 2021- Νοέμβριο 2022) η Visa ενεργώντας προληπτικά κατάφερε και μπλόκαρε προσπάθειες «scam» πληρωμών, ύψους 7,2 δισ. δολαρίων, μέσα από 122 εκατομμύρια επιχειρούμενες συναλλαγές πριν αυτές να έχουν επίπτωση στους καταναλωτές.

Στο πλαίσιο αυτό και δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην πρόληψη της απάτης – άλλωστε τα τελευταία 5 χρόνια η Visa έχει επενδύσει περισσότερα από 10 δισ. δολάρια σε τεχνολογία και ενέργειες προς την ενίσχυση της ασφάλειας του διαδικτύου – εκπονήθηκε η συγκεκριμένη μελέτη, η οποία στηρίχθηκε σε έρευνα σε 6.000 ενηλίκους και σε 18 αγορές παγκοσμίως.

Οι πιο επικίνδυνες λέξεις – κλειδιά που χτυπούν από μόνες τους κόκκινο καμπανάκι είναι «Κερδίσατε» ,«Δωρεάν υπηρεσία ή προϊόν», «Δώρο», «Αποκλειστική συμφωνία», «Δράσε – τώρα». Το scam μπορεί να έχει τη μορφή πλαστογραφημένης ενημέρωσης για μια υπηρεσία ή λογαριασμό, π.χ. από τον πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας του καταναλωτή, ή ακόμη και τη μορφή πρόσληψης σε θέση εργασίας κορυφαίας εταιρείας (που θέλει προσωπικά στοιχεία για να κλείσει το ραντεβού της συνάντησης).

Tα τέσσερα βασικά συμπεράσματα- παραδοχές της έρευνας:

  1. «Νομίζουμε ότι οι άλλοι είναι πιο πιθανά θύματα απάτης από ότι εμείς οι ίδιοι»

Η ευρεία πλειοψηφία του 90% θεωρεί ότι φίλοι ή μέλη της οικογενείας τους μπορεί να αποτελέσουν πιθανά θύματα απάτης μέσα από e-mails ή γραπτά μηνύματα που τους ζητούν να επιβεβαιώσουν τα στοιχεία τους, με αιχμή για παράδειγμα ακάλυπτους τραπεζικούς λογαριασμούς ή ειδοποιώντας τους ότι κέρδισαν μια κάρτα δώρου ή ένα προϊόν από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα.

Οι συνηθέστερες λέξεις που χρησιμοποιούνται για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον του κοινού είναι «κερδίσατε», «αποκλειστική προσφορά», «δωρεάν».

  1. «Πόσο νόμιμο είναι;»

Περισσότεροι από τέσσερις στους πέντε, ένα ποσοστό 81% των ερωτηθέντων εξετάζει λάθος στοιχεία για να διαπιστώσει την αυθεντικότητα των στοιχείων επαφής σε μια επικοινωνία, εστιάζοντας σε χαρακτηριστικά που οι απατεώνες μπορούν εύκολα να μιμηθούν, όπως το όνομα ή το logo μια εταιρίας (σε ποσοστό 46%).

Οι καταναλωτές μπορούν να προστατευθούν καλύτερα από τους απατεώνες ελέγχοντας λεπτομέρειες που είναι δύσκολο να αντιγραφούν και παραποιηθούν όπως ο αριθμός λογαριασμού ή λεπτομέρειες σχετικά με τις φερόμενες αλληλεπιδράσεις του αποστολέα με την επιχείρηση (π.χ. να διασταυρώσουν αν πράγματι έχει θέση στην εταιρία, αν ισχύει το e-mail του κ.α.).

  1. «Παραβλέποντας ενδεικτικά σημάδια»

Μόνο το 60% των ατόμων που συμμετείχαν στην έρευνα αναζητούν να εξασφαλίσουν αν μια επικοινωνία έχει αποσταλεί από αξιόπιστη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Λιγότεροι από τους μισούς (το 47%) προσπαθεί να βεβαιωθεί ελέγχοντας αν οι λέξεις του κειμένου είναι γραμμένες σωστά.

  1. «Οι χρήστες κρυπτογράφησης προχωρούν με προσεκτικά βήματα»

Όσοι χρησιμοποιούν κρυπτογραφία είναι πιο πιθανό να αναγνωρίσουν το σωστό είδος στοιχείων που πρέπει να επαληθεύσουν σε ένα πιθανό scam από ότι όσοι δεν έχουν γνώση κρυπτογραφίας. Για παράδειγμα, είναι πιο πιθανό να ελέγξουν τις πληροφορίες του λογαριασμού (σε ποσοστό 49% έναντι 37%) για να επαληθεύσουν την εγκυρότητα της ψηφιακής επικοινωνίας.

Η εκπαίδευση και η κατανόηση της γλώσσας της απάτης αποκτά ολοένα και πιο μεγάλη σημασία για τις ψηφιακές συναλλαγές, ειδικά όταν οι διάφοροι επιτήδειοι έχουν ανεβάσει το επίπεδο της πλαστογράφησης και παραποίησης σε υψηλό επίπεδο  στον ψηφιακό κόσμο.

Όπως επισημαίνει ο chief risk officer της Visa Paul Fabara «μόνο αν η κατανόηση της γλώσσας της απάτης αποτελέσει αναπόσταστο κομμάτι της ευρύτερης εκπαίδευσης σχετικά με την προστασίας του καταναλωτή θα  υπάρξει πρόληψη αυτής της μορφής εγκλήματος διεθνώς».

Η γλωσσολογική μελέτη των ερευνητών από το Ην. Βασίλειο

Στο πλαίσιο της προσπάθειας της ενθαρρύνει τους καταναλωτές να εκπαιδευθούν σχετικά, η Visa ανέθεσε πριν λίγους μήνες  την πρώτη του είδους γλωσσολογική ανάλυση σε ερευνητές του Ην. Βασιλείου.

Η μελέτη- που εκπονήθηκε από το Aston Institute for Forensic Linguistics –  αποκάλυψε ότι υπάρχουν συγκεκριμένες γλωσσικές εκφράσεις που χρησιμοποιούν οι απατεώνες του διαδικτύου όπως όταν καλούν τους καταναλωτές με ένα μήνυμα ή ένα e mail να ασχοληθούν με ένα πρόβλημα ή μια προσφορά – αυτή είναι η πιο συχνή μέθοδος απάτης και μάλιστα σε ποσοστό 87% συμβαίνει σε γραπτά μηνύματα στο κινητό.

Η δεύτερη συχνότερη προσπάθεια απάτης είναι όταν ζητείται άμεση ενέργεια εκ μέρους του παραλήπτη.

Μοιάζει απίθανο να συμβεί κι όμως συμβαίνει. Το 2021, το Κέντρο Παραπόνων Διαδικτυακού Εγκλήματος του FBI (Internet Crime Complaint Center) συγκέντρωσε ένα αρχείο παραπόνων καταναλωτών με πιθανές απώλειες από απάτες σαν αυτές που προαναφέρθηκαν, δυνητικού ύψους 6,9 δισ. δολαρίων, σημαντικά αυξημένες από το αντίστοιχο νούμερο ου 2020, που ήταν 4,1 δισ. δολάρια.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!