Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενημέρωσε τους υπεύθυνους της πλατφόρμας TikTok για την προκαταρκτική της άποψη ότι η εταιρεία δεν εκπληρώνει την υποχρέωση του νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA) να δημοσιεύει ένα αποθετήριο διαφημίσεων.
Η Κομισιόν διαπίστωσε ότι η πλατφόρμα TikTok δεν παρέχει τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με το περιεχόμενο των διαφημίσεων, τους χρήστες στους οποίους απευθύνονται οι διαφημίσεις και ποιος πλήρωσε για τις διαφημίσεις.
Επιπλέον, σύμφωνα με την Κομισιόν, «το αποθετήριο διαφημίσεων του TikTok δεν επιτρέπει στο κοινό να αναζητήσει διεξοδικά τις διαφημίσεις με βάση αυτές τις πληροφορίες, περιορίζοντας έτσι τη χρησιμότητα του εργαλείου».
Η έκθεση της Κομισιόν βασίζεται σε έρευνα που αφορά την ανάλυση εσωτερικών εγγράφων της εταιρείας, τη δοκιμή των εργαλείων της TikTok και συνεντεύξεις με εμπειρογνώμονες του τομέα. Η Κομισιόν ενημερώνει την TikTok για την προκαταρκτική της έκθεση ότι παραβιάζει το νόμο για τις ψηφιακές υπηρεσίες και η εταιρεία έχει πλέον τη δυνατότητα να ασκήσει τα δικαιώματα υπεράσπισής της εξετάζοντας τα έγγραφα που περιέχονται στον φάκελο έρευνας της Επιτροπής.
Το ζήτημα των εκλογών και οι υποθέσεις ρωσικής παρέμβασης
Σύμφωνα με την Κομισιόν, οι βάσεις δεδομένων διαφημίσεων είναι κρίσιμες για να μπορούν ερευνητές να εντοπίζουν παραπλανητικές ή ψεύτικες διαφημίσεις, καθώς και οργανωμένες εκστρατείες παραπληροφόρησης ή “υβριδικές απειλές”, ιδίως σε περιόδους εκλογών.
Ο DSA είναι ένα εκτενές νομικό πλαίσιο που αποσκοπεί στον εξορθολογισμό των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και την προστασία των χρηστών από κινδύνους όπως η παραπληροφόρηση σχετική με εκλογές. Περιλαμβάνει διατάξεις για τη διαφάνεια στις ψηφιακές διαφημίσεις, απαιτώντας από τις πλατφόρμες να ενημερώνουν τους χρήστες για τον λόγο που βλέπουν μια διαφήμιση και ποιος την χρηματοδότησε.
Η Επιτροπή επισήμανε ότι η TikTok δεν παρέχει επαρκείς πληροφορίες για το περιεχόμενο των διαφημίσεων, τα κοινά στα οποία στοχεύουν και τους χρηματοδότες τους. Επιπλέον, η βάση δεν επιτρέπει πλήρη αναζήτηση με βάση τα εν λόγω κριτήρια, περιορίζοντας έτσι τη χρησιμότητά της. Η TikTok δεν απάντησε άμεσα σε αίτημα σχολιασμού.
Οι ελλείψεις αυτές εμποδίζουν μια «πλήρη αξιολόγηση» των κινδύνων που ενέχουν τα συστήματα στοχευμένης διαφήμισης της TikTok, σύμφωνα με την εκτελεστική αντιπρόεδρο της Επιτροπής για την τεχνολογική κυριαρχία, ασφάλεια και δημοκρατία, Χένα Βίρκουνεν.
«Η διαφάνεια στη διαδικτυακή διαφήμιση —ποιος πληρώνει και πώς στοχεύονται τα κοινά— είναι ουσιώδης για την προάσπιση του δημόσιου συμφέροντος», δήλωσε η Βίρκουνεν. «Είτε πρόκειται για την υπεράσπιση της ακεραιότητας των δημοκρατικών μας εκλογών, είτε για την προστασία της δημόσιας υγείας ή των καταναλωτών από παραπλανητικές διαφημίσεις, οι πολίτες έχουν δικαίωμα να γνωρίζουν ποιος κρύβεται πίσω από τα μηνύματα που βλέπουν».
Η TikTok έχει πλέον τη δυνατότητα να απαντήσει πριν η Επιτροπή εκδώσει την τελική της απόφαση, η οποία ενδέχεται να οδηγήσει στην επιβολή προστίμου έως και 6% του ετήσιου παγκόσμιου κύκλου εργασιών της εταιρείας.
Η TikTok βρίσκεται επίσης υπό εξέταση στο πλαίσιο ξεχωριστής έρευνας της ΕΕ, σχετικά με την αποτυχία της να διαχειριστεί τους κινδύνους που σχετίζονται με τις προεδρικές εκλογές στη Ρουμανία, οι οποίες πέρυσι περιήλθαν σε κρίση εν μέσω καταγγελιών για παρατυπίες και ρωσική ανάμειξη.