Aπό τη Θεσσαλονίκη, στη διεθνή αγορά με ολοκληρωμένες λύσεις Τεχνητής Νοημοσύνης πάνω στο Media Intelligence, η DataScouting είναι στους top 5 παγκοσμίως ΟSINT developers, με πελάτες κυβερνητικές υπηρεσίες σε Κεντρική και Νότια Αμερική, Μέση Ανατολή, Αφρική και Νοτιο-Ανατολική Ασία, θυγατρικές σε Σιγκαπούρη και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και πελάτη στις ΗΠΑ τη News Data Service, τη μεγαλύτερη υπηρεσία παρακολούθησης ειδήσεων στη χώρα.
«Με εργαλεία ΑΙ και customized λογισμικό, δίνουμε το μέσο στους πελάτες μας για να εξορύσσουν, να αναλύουν και να εμπλουτίζουν πληροφορίες από ανοικτές πηγές δεδομένων (OSI), εξαιρετικά χρήσιμων για τη διαχείριση κρίσεων και ζητημάτων εθνικής ασφάλειας. Μάλιστα, παρουσιάσαμε το Media Scouting OSINT της DataScouting στην DEFEA 2025, καθώς η συγκέντρωση περιεχομένου από πολλαπλές πηγές ενημέρωσης δίνει σε κυβερνητικούς φορείς, αλλά και ιδιώτες situational awareness, κατανόηση της κατάστασης στην κοινωνία ή στους χώρους που τους ενδιαφέρουν, διευκολύνοντας την έγκαιρη αντίδραση σε απειλές».
Η παραπάνω δήλωση ανήκει στον Τάσο Αβράμη, μαθηματικό, που στα χρόνια του πανεπιστημίου «κόλλησε» το μικρόβιο του Προγραμματισμού και το 2012 ίδρυσε, με τους μηχανικούς Σταύρο Βολογιαννίδη (σήμερα καθηγητή του ΔΙΠΑΕ), Νίκο Δημητρίου (σήμερα ερευνητή του ΕΚΕΤΑ) και τον Γιώργο Μαμαλάκη, μηχανικό πληροφορικής εξειδικευμένο στο intrusion detection, την DataScouting.
Η επιχείρηση ιδρύθηκε σαν Ο.Ε., μετασχηματίστηκε σε Ε.Ε. και στο επόμενο διάστημα θα πάρει τη νομική μορφή της ανώνυμης.
Τα διεθνή projects της DataScouting και τα deals με κυβερνητικούς φορείς
«Οι εταίροι σήμερα είμαστε δύο, εγώ και ο Γιώργος Μαμαλάκης, που παράλληλα είναι και security expert στη Μeta. Με τη μετατροπή της εταιρείας σε ανώνυμη, μέτοχοι θα γίνουν και δύο συνεργάτες, κοντά μας από το ξεκίνημα της DataScouting, ο Σταύρος Δωρόπουλος και ο Γιάννης Παπαστεργίου, μηχανικοί και οι δύο», αναφέρει ο κ. Αβράμης. Και εξηγεί: «Η εταιρεία μεγαλώνει, με το 90% του κύκλου εργασιών της να προέρχεται από έργα εξωτερικού. Το 66% των ενεργών συμβάσεων αφορά κυβερνητικούς φορείς και το υπόλοιπο ποσοστό ιδιώτες, όπως εταιρείες δημοσίων σχέσεων, διαφημιστικές, αλλά και βιβλιοθήκες και αποθετήρια ιδρυμάτων, όπως και φορείς μνήμης».
«Η DataScouting σήμερα έχει μία δυνατή ομάδα από 30 μηχανικούς ηλεκτρονικών υπολογιστών και στηρίζεται στην ανάπτυξη λογισμικού που πατάει σε τεχνολογίες ΑΙ, προσφέροντας λύσεις που προκύπτουν από το δικό μας ερευνητικό τμήμα. Τονίζω ότι εμείς δεν αντλούμε πληροφορίες, δίνουμε τα εργαλεία στους πελάτες μας για να το πράξουν, αφού τους εκπαιδεύσουμε», επισημαίνει ακόμη.
Και στην περίπτωση έργων που αφορούν κυβερνητικούς φορείς και θέματα ασφάλειας, η DataScouting, εφόσον ο πελάτης το επιθυμεί, μπορεί να τον υποστηρίξει και με συνεργάτη εξωτερικού, media analyst και ex military, που αναλαμβάνει να εκπαιδεύσει τα στελέχη του Τμήματος OSINT.
Tα εργαλεία για το Media Intelligence
Η εταιρεία αναπτύσσει λογισμικό που κάνει την καταγραφή, την ανάλυση και τον εμπλουτισμό των media με τεχνολογίες ΑΙ. Με τη χρήση τεχνολογιών όπως ΟCR (oπτική αναγνώριση χαρακτήρων), NLP (επεξεργασία φυσικού λόγου), ASR (αυτόματα αναγνώριση λόγου), αναγνώριση λογοτύπων και εξόρυξη δεδομένων, αναπτύσσει λογισμικό για τη διαχείριση αξιοποιήσιμων πληροφοριών απ’ όλα τα ΜΜΕ, τα social media και από ανοικτές πηγές. Το λογισμικό της DataScouting υποστηρίζει το speech to text σε 44 γλώσσες και μετάφραση σε περισσότερες από 80 γλώσσες.
Η DataScouting είναι πιστοποιημένη κατά ISO 9001:2015 από την TÜV Austria, ενώ είναι μέλος τριών διακεκριμένων διεθνών οργανισμών:
- FIBEP (Διεθνής Ένωση για την παρακολούθηση και ανάλυση ΜμΕ),
- AMEC (Διεθνής Ένωση Εταιρειών Μέτρησης και Ανάλυσης της Επικοινωνίας), και
- NEM (NEW European Media).
Όπως αναφέρθηκε, οι περισσότεροι πελάτες της «DataScouting» είναι κυβερνητικοί φορείς, που θέλουν να ελέγχουν τη συμμόρφωση των media ως προς το νόμο.
Για παράδειγμα, στο υπουργείο Εσωτερικών του Πακιστάν έχει εγκατασταθεί σύστημα, που παρακολουθεί εάν οι τηλεοπτικοί σταθμοί αλλάζουν το λογότυπό τους στις εθνικές γιορτές, όπως υποχρεούνται να το κάνουν. Στα ΗΑΕ, κρατική υπηρεσία, παρακολουθεί τι αναφέρεται και σχολιάζεται στα media, για την κυβέρνηση και τον αρχηγό του κράτους.
Ιδιώτες πελάτες στον χώρο της Επικοινωνίας
Ωστόσο, η DataScouting έχει και ιδιώτες πελάτες, οι περισσότεροι από τους οποίους -επίσης- βρίσκονται στο εξωτερικό.
«Η μεγαλύτερη εγκατάσταση που έχουμε είναι στις ΗΠΑ, όπου το σύστημα που τοποθετήσαμε για τη Νews Data Service καταγράφει 1.300 τηλεοπτικά κανάλια, 24/7, και σκανάρει 100.000 sites, πληροφορία που την απορροφά και στη συνέχεια επεξεργάζεται τα δεδομένα. Στις πρόσφατες συνεργασίες είναι και αυτή με την DRT Communications στην Τζαμάικα. Συνήθως, τέσσερις νέοι πελάτες προστίθενται στο πελατολόγιό μας κάθε χρονιά», γνωστοποιεί ο κ. Αβράμης.
Ψηφιοποίηση του αρχείου της ΤτΕ
«Στην Ελλάδα τα έργα μας είναι λίγα, συγκριτικά με τα διεθνή», συνεχίζει, υπογραμμίζοντας: «Ένα πρόσφατο έργο αφορούσε την ψηφιοποίηση μέρους του ιστορικού αρχείου της Τραπέζης της Ελλάδος (ΤτΕ) και τη δημιουργία αποθετηρίου για το ψηφιοποιημένο υλικό. Δημιουργήσαμε το εργαλείο, όπως και το περιβάλλον, για να έχει πρόσβαση ο ερευνητής στο περιεχόμενο», τονίζει επίσης.
Επίσης, όπως αναφέρει, η DataScouting, με τα βαθιά νευρωνικά δίκτυα (deep neural network) που διαθέτει, εντοπίζει αυτόματα τη ρητορική μίσους σε κείμενα που διαμοιράζονται χρήστες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κάτι που μπορεί να φανεί χρήσιμο σε δημοσιογράφους που συχνά γίνονται αποδέκτες τέτοιων επιθέσεων μέσω των social media.
Προστασία με actionable intelligence
«Η παρακολούθηση των media δίνει πολύτιμη γνώση, δίνει actionable intelligence, που βοηθάει στη λήψη στρατηγικών αποφάσεων, βάσει και του sentiment analysis, ώστε να μπορούν όσοι έχουν αυτήν τη γνώση να πάρουν μέτρα προστασίας κοινωνικών ομάδων, προσώπων, κρίσιμων υποδομών», εξηγεί ο κ. Αβράμης.
Και προσθέτει: «Ένα από τα πρόσφατα έργα που αναλάβαμε αφορά εγκατάσταση συστήματος παρακολούθησης των media στο υπουργείο Εσωτερικών της Αλβανίας. Μία δεύτερη σύμβαση, σημαντική, αφορά κυβερνητικό φορέα στη Μέση Ανατολή. Υπάρχουν ευαίσθητα θέματα εμπιστευτικότητας, τα οποία τα σεβόμαστε απόλυτα».
Το παράρτημα της DataScouting σε Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Σιγκαπούρη
«Οι κυβερνητικοί οργανισμοί ξένων κρατών επιλέγουν να συνεργάζονται με εταιρείες που έχουν έδρα στις χώρες τους. Αυτός είναι και ο λόγος που ιδρύσαμε εταιρεία στα ΗΑΕ, ώστε να καλύπτεται η Μέση Ανατολή. Το ίδιο συνέβη και στη Σιγκαπούρη για τη Νοτιοανατολική Ασία, ενώ έχουμε παρουσία σε δύο ακόμη χώρες με εταιρείες μας».
Η ανάπτυξη στο εξωτερικό δεν είναι εύκολη υπόθεση, απαιτεί χρόνο και συστηματική προσπάθεια, αλλά εάν υπάρχει προϊόν που ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πελατών, αποδίδει. «Το σημαντικότερο asset της DataScouting είναι το ανθρώπινο κεφάλαιό της», καταλήγει ο κ. Αβράμης, επισημαίνοντας: «Για την κατάκτηση και διατήρηση της τεχνολογικής στάθμης της εταιρείας σε υψηλό επίπεδο, χρειάζονται άνθρωποι που αντιλαμβάνονται τη δουλειά ως τρόπο ζωής, που έχουν πάθος για την έρευνα και την ανάπτυξη τεχνολογικών εργαλείων, άνθρωποι που είναι ανοικτοί στις εξελίξεις».