Στο στόχαστρο της γερμανικής ρυθμιστικής αρχής η Amazon

Καμπανάκι από το Βερολίνο στην Amazon για τις τιμές στο marketplace. Έρευνα λόγω δεσπόζουσας θέσης

Amazon © EPA/JUSTIN LANE

Η Amazon δέχθηκε προειδοποίηση από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Καρτέλ της Γερμανίας, καθώς οι περιορισμοί που επιβάλλει στους λιανοπωλητές σχετικά με τις τιμές ενδέχεται να παραβιάζουν τη γερμανική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Η Αρχή Ανταγωνισμού ανακοίνωσε ότι, σύμφωνα με την προκαταρκτική της εκτίμηση, η πολιτική της Amazon για τον έλεγχο των τιμών των συνεργαζόμενων εμπόρων συγκρούεται με τις ρυθμίσεις για τη λειτουργία της ψηφιακής οικονομίας και τον θεμιτό ανταγωνισμό.

«Ο ανταγωνισμός στο διαδικτυακό λιανεμπόριο στη Γερμανία καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από τους κανόνες που θέτει η Amazon στην πλατφόρμα της», δήλωσε ο πρόεδρος της Υπηρεσίας, Αντρέας Μουντ. «Δεδομένου ότι η Amazon ανταγωνίζεται απευθείας άλλους εμπόρους στην πλατφόρμα της, η επιρροή που ασκεί στις τιμές των ανταγωνιστών της —συμπεριλαμβανομένων και των ανώτατων ορίων— είναι, από πλευράς ανταγωνισμού, σε γενικές γραμμές προβληματική.»

Όπως και άλλοι μεγάλοι αμερικανικοί τεχνολογικοί όμιλοι, η Amazon βρίσκεται στο στόχαστρο των ρυθμιστικών αρχών σε Γερμανία, ΕΕ και διεθνώς, λόγω της δεσπόζουσας θέσης της στο ηλεκτρονικό εμπόριο και των πρακτικών της που βασίζονται σε μεγάλης κλίμακας συλλογή δεδομένων. Η έδρα της εταιρείας βρίσκεται στο Σιάτλ και, πλέον, έχει τη δυνατότητα να υποβάλει τις παρατηρήσεις της στη ρυθμιστική αρχή. Σε δήλωσή της, η Amazon ανέφερε ότι η εφαρμογή της προκαταρκτικής εκτίμησης της γερμανικής αρχής θα έχει αρνητικές επιπτώσεις για τους καταναλωτές και τους εμπορικούς της συνεργάτες.

«Αν μας απαγορευτεί να βοηθούμε τους πελάτες να βρίσκουν ανταγωνιστικές προσφορές, η αγοραστική εμπειρία θα υποβαθμιστεί, καθώς θα αναγκαζόμασταν να προβάλουμε τιμές μη ανταγωνιστικές ή ακόμη και καταχρηστικές», σημείωσε η εταιρεία. «Οι καταναλωτές θα μένουν με την εντύπωση ότι κάνουν συμφέρουσες αγορές, ενώ στην πραγματικότητα δεν θα συμβαίνει αυτό.»

Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Καρτέλ, όταν η Amazon κρίνει ότι οι τιμές ενός εμπόρου είναι υπερβολικά υψηλές, τότε το συγκεκριμένο προϊόν είτε αφαιρείται εντελώς από την πλατφόρμα είτε δεν εμφανίζεται στο προτεινόμενο πεδίο αγορών. Επιπλέον, οι σχετικές προσφορές υπόκεινται σε περιορισμούς ως προς την προβολή τους, π.χ. στη λίστα των αποτελεσμάτων αναζήτησης.

Για τον έλεγχο των τιμών, η Amazon χρησιμοποιεί αλγορίθμους και στατιστικά μοντέλα, αντλώντας δεδομένα από τρέχουσες ή προηγούμενες προσφορές, καθώς και από εξωτερικούς ανταγωνιστές, ώστε να υπολογίζει δυναμικά ανώτατα όρια. Το πρόβλημα, σύμφωνα με τον Μουντ, είναι ότι η Amazon καθορίζει μονομερώς τις παραμέτρους των ελέγχων αυτών και τα σχετικά όρια δεν είναι διαφανή.