Τη ρητή συναίνεση του καταναλωτή για την εγγραφή του στις συνδρομητικές πολυμεσικές υπηρεσίες μέσω κινητού τηλεφώνου ζητεί η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Οι συνδρομητικές υπηρεσίες μπορεί να προσφέρονται από τρίτους, αλλά οι χρεώσεις του χρήστη εισπράττονται μέσω λογαριασμού κινητής (ή και σταθερής τηλεφωνίας) και στη συνέχεια αποδίδονται στον τρίτο πάροχο που τις διαθέτει.
Η ΕΕΤΤ έφερε σε διαβούλευση τον νέο κανονισμό, που στόχο έχει να εξορθολογήσει περαιτέρω τις δραστηριότητες αυτής της αγοράς. Συγκεκριμένα, στόχος είναι να δίνεται στον καταναλωτή η πλήρης γνώση σχετικά με την παροχή υπηρεσιών τρίτων που πληρώνονται μέσω λογαριασμών κινητής. Ειδικότερα, σύμφωνα με τον νέο κανονισμό:
- Ο καταναλωτής δεν χρεώνεται για τη λήψη μιας υπηρεσίας τρίτου μέσω παρόχου κινητής τηλεφωνίας, αν δεν έχει ενημερωθεί κατάλληλα και δεν έχει δώσει τη ρητή και αδιαμφισβήτητη συναίνεσή του για τη συγκεκριμένη υπηρεσία πριν από τη λήψη της.
- Ο τηλεπικοινωνιακός πάροχος αξιοποιεί τη διαδικασία αυθεντικοποίησης δευτέρου επιπέδου, μέσω της οποίας αιτείται την παροχή ρητής συναίνεσης του τελικού χρήστη για τη λήψη κάθε παρεχόμενης υπηρεσίας από τρίτο πάροχο (π.χ. τηλεφωνικές πληροφορίες, ενημερώσεις, μουσική κ.λπ.).
- Ο τηλεπικοινωνιακός πάροχος, σε συνέχεια της λήψης μιας υπηρεσίας τρίτου και έπειτα από κάθε ενέργεια που επιφέρει χρέωση του τελικού χρήστη, στέλνει στον τελικό χρήστη αποδεικτικό χρέωσης (SMS, email κ.λπ.), χωρίς πρόσθετο κόστος για τον χρήστη.
- Όταν ο τελικός χρήστης έχει παράπονο/καταγγελία/αίτημα σχετικά με χρέωση από υπηρεσίες τρίτου, απευθύνεται και το υποβάλει στον τηλεπικοινωνιακό πάροχο του οποίου είναι συνδρομητής, αιτούμενος την επιστροφή χρημάτων. Ο πάροχος δικτύου εξετάζει τα στοιχεία που διαθέτει σχετικά με τη συναλλαγή και δύναται να αποφασίσει την επιστροφή χρημάτων στον συνδρομητή.
- Ο τελικός χρήστης δύναται με αίτησή του προς τον τηλεπικοινωνιακό πάροχο δικτύου του οποίου είναι συνδρομητής να αιτηθεί τη φραγή της πρόσβασής του σε υπηρεσίες τρίτων. Η δυνατότητα χρήσης της υπηρεσίας φραγής των υπηρεσιών δημοσιεύεται στον διαδικτυακό τόπο του παρόχου δικτύου και στην εφαρμογή του (app), απ’ όπου παρέχει υπηρεσίες, σε εύκολα εντοπίσιμο από τον τελικό χρήστη σημείο. Η φραγή μπορεί να γίνεται συνολικά ή σε συγκεκριμένες κατηγορίες υπηρεσιών ή σε μια μεμονωμένη υπηρεσία.
Αυτές είναι μερικές από τις ρυθμίσεις που προτείνει η ΕΕΤΤ προκειμένου να αποφύγει διάφορες αθέμιτες χρεώσεις μέσω των νέων υπηρεσιών άμεσης χρέωσης του λογαριασμού κινητού, γνωστές ως Direct Carrier Billing (DCB). Οι υπηρεσίες αυτές είναι διαδεδομένες σε χώρες χαμηλής ανάπτυξης (π.χ. Αφρική), όπου δεν υπάρχουν ανεπτυγμένα ηλεκτρονικά δίκτυα πληρωμών με POS, πιστωτικές, χρεωστικές κάρτες κ.λπ.
Μπλόκο στις αθέμιτες χρεώσεις μέσω κινητού τηλεφώνου
Ωστόσο, μέσω των υπηρεσιών αυτών, στη χώρα μας διάφοροι επιτήδειοι -κυρίως από το εξωτερικό- χρεώνουν αθέμιτα υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης (ΥΠΠ), π.χ. αστρολογία, μουσική, ψυχαγωγικά παίγνια, προγράμματα προσωπικής άθλησης κ.ά. Το powergame.gr είχε αναφερθεί παλαιότερα στις αθέμιτες αυτές χρεώσεις.
Στο παρελθόν αυτού του είδους οι αθέμιτες χρεώσεις γόνονταν μέσω ειδικών τηλεφωνικών αριθμών, όπως π.χ. τα πενταψήφια 19ΧΧΧ, 54ΧΧΧ κ.λπ.. Η συγκεκριμένη αγορά, ωστόσο, έχει εξορθολογιστεί αρκετά, μετά την επιβολή του Κώδικα Δεοντολογίας παροχής ΥΠΠ που έφερε η ΕΕΤΤ. Ο κώδικας αυτός περιόρισε σημαντικά αυθαίρετες χρεώσεις μέσω των ειδικών τηλεφωνικών αριθμών, που εκχωρούσε στους ιδιώτες η ίδια η ΕΕΤΤ.
Τώρα το πρόβλημα μεταφέρεται στους παρόχους ΥΠΠ μέσω Διαδικτύου, δηλαδή χωρίς τη χρήση τηλεφωνικών αριθμών. Ωστόσο, όπως αναφέρουν στελέχη της ΕΕΤΤ, σήμερα το πρόβλημα αυτό είναι σε μικρότερη έκταση απ’ ό,τι την περίοδο των ΥΠΠ μέσω αριθμών. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να ρυθμιστεί η συγκεκριμένη αγορά. Μάλιστα, πλέον επεκτείνεται σε κάθε είδους υπηρεσία για την οποία ο καταναλωτής δεν συνάπτει απευθείας σύμβαση με τον δημιουργό της, αλλά μέσω του παρόχου της κινητής (ή της σταθερής) τηλεφωνίας. Οι υπηρεσίες αυτές πλέον παρέχονται με πληρωμές που ενσωματώνονται στον Λογαριασμό Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών (ΥΠ-ΛΗΕ).
Ο νέος κανονισμός, με τίτλο «Κώδικας Δεοντολογίας για την Παροχή Υπηρεσιών με Πληρωμές που ενσωματώνονται στον Λογαριασμό Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών (ΥΠ-ΛΗΕ) σε αντικατάσταση του Κώδικα Δεοντολογίας για την παροχή Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης», θα βρίσκεται σε διαβούλευση έως τις 30 Ιουνίου 2025.