THEPOWERGAME
Πολύτιμους πόντους ανταγωνιστικότητας χάνουν οι μικρές ελληνικές επιχειρήσεις, καθώς δεν έχουν καταφέρει μέχρι σήμερα να ξεκλειδώσουν τον «κωδικό καινοτομία». Οι γέφυρες συνεργασίας με φορείς που παράγουν καινοτομία, όπως τα Πανεπιστήμια και τα ερευνητικά ιδρύματα, είναι πρακτικά ανύπαρκτες για τις μικρές εταιρείες της χώρας.
Για την ακρίβεια μόλις το 7% των μικρών ελληνικών επιχειρήσεων έχει σήμερα συνεργασίες με πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα. Το αντίστοιχο ποσοστό για τις μεσαίες επιχειρήσεις είναι 9%, ενώ κάπως καλύτερη είναι η εικόνα στις μεγάλες εταιρείες, όπου μία στις τέσσερις συνεργάζεται με κάποιο Πανεπιστήμιο ή ερευνητικό κέντρο, προκειμένου να εισάγει καινοτομίες στην παραγωγική λειτουργία.
Τα κύρια κανάλια μέσω των οποίων οι μικρές εταιρείες της χώρας αναζητούν την πρόσβαση στην καινοτομία είναι η εισαγωγή της από το εξωτερικό.
Σχεδόν μία στις τέσσερις μικρές επιχειρήσεις στην Ελλάδα (24%) εισάγει καινοτομία από το εξωτερικό. Στις μεσαίες και τις μεγάλες επιχειρήσεις τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 29% και 31%.
Η παραγωγή καινοτομίας στο εσωτερικό μιας μικρής εταιρείας στην Ελλάδα είναι μια διαδικασία που αφορά το 20% των επιχειρήσεων της χώρας, το οποίο διατηρεί ειδικό τμήμα (ή προσωπικό) για έρευνα και ανάπτυξη. Στις μεγάλες εταιρείες το ποσοστό αυτό φτάνει στο 43%.
Η ψαλίδα αυτή ανάμεσα στις μικρές και μεγάλες εταιρείες ως προς την in house παραγωγή καινοτομίας υπογραμμίζει σαφώς ότι οι μικρές εταιρείες της χώρας δυσκολεύονται να αντέξουν το κόστος της εσωτερικής ανάπτυξης της καινοτομίας.
Πατέντες
Την υστέρηση των μικρότερων επιχειρήσεων σε όρους καινοτομίας εντοπίζει νέα έρευνα της Εθνικής Τράπεζας για τις μικρομεσαίες εταιρείες στην Ελλάδα.
Η έρευνα δείχνει ότι μόλις μία στις δύο μικρές εταιρείες της χώρας προχωρούν σε καινοτόμες επενδύσεις. Το αντίστοιχο ποσοστό στις μεγάλες εταιρείες είναι 88%.
Επίσης, μόνο το 31% των μικρών εταιρειών αναπτύσσει νέα ή σημαντικά βελτιωμένα καινοτομικά προϊόντων (έναντι 52% των μεγάλων) και 33% των μεσαίων επιχειρήσεων της χώρας.
Ακόμη πιο ισχνές είναι οι επιδόσεις των μικρών ελληνικών εταιρειών στην κατοχύρωση πατεντών, καθώς μόλις ένα ποσοστό 6% προχωρά σε κατοχύρωση πατέντας έναντι 23% στις μεγάλες επιχειρήσεις της χώρας.
Πάντως, η βελτίωση των υποδομών των ερευνητικών κέντρων και η καλύτερη διασύνδεση με αυτά αναγνωρίζεται από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της χώρας ως ο βασικός παράγοντας ενίσχυσης της καινοτομίας: αυτό υποστηρίζει περίπου το 1/4 των ΜμΕ, έναντι 12% των μεγάλων εταιρειών.
Η ευκαιρία του Ταμείου Ανάκαμψης
Όπως επισημαίνει η σχετική έρευνα της Εθνικής Τράπεζας το ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης μπορεί να αποτελέσει χρυσή ευκαιρία για την ενίσχυση του καινοτομικού προφίλ των μικρών εταιρειών της χώρας. Στο πεδίο της καινοτομίας, το ελληνικό σχέδιο, μεταξύ άλλων προβλέπει τη χρηματοδότηση με €100 εκατ. των επενδύσεων ΜμΕ, που αφορούν καινοτόμους ψηφιακούς τομείς μέσω του Innovate Now, ενώ €207 εκατ. προορίζονται για την
αναβάθμιση των υποδομών ερευνητικών κέντρων της χώρας.
Επίσης, €25 εκατ. κατευθύνονται στη χρηματοδότηση συνεργατικών προτάσεων έργων R&D μεταξύ επιχειρήσεων και ερευνητικών φορέων, ενώ προβλέπεται η χρηματοδότηση κορυφαίων καινοτόμων εταιρειών για την παραγωγή προηγμένων προϊόντων και υπηρεσιών με €18 εκατ.