Στον υπόκοσμο της μαφίας της Ιταλίας, τα παραδοσιακά επαγγέλματα του εκβιαστή, του εκτελεστή και του διακινητή ναρκωτικών αντικαθίστανται από ένα λιγότερο επικίνδυνο επάγγελμα, αυτό του influencer στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σύμφωνα με έκθεση του Fondazione Magna Grecia, μιας ΜΚΟ που προωθεί την ανάπτυξη της νότιας περιοχής Mezzogiorno της Ιταλίας, μια νέα γενιά βγαίνει από τη σκιά και «ανεβαίνει» τη σκηνή του TikTok.
Η μελέτη, η οποία ανέλυσε 6.200 αναρτήσεις στο TikTok διαπίστωσε ότι οι μαφιόζοι εκμεταλλεύονται την εφαρμογή για να εξωραΐσουν την εικόνα τους, να μυθοποιήσουν την κουλτούρα τους και να ξεπλύνουν χρήματα. Έχοντας από καιρό κατανοήσει ότι ο φόβος είναι ένα αμβλύ εργαλείο, τα εγκληματικά δίκτυα συσκευάζουν το μήνυμά τους στη γλώσσα της φιλοδοξίας της κατανάλωσης.
Μια πρόσφατη ποινική έρευνα διαπίστωσε ότι η φατρία Amato-Pagano κοντά στη Νάπολη χρησιμοποιούσε περιεχόμενο με γρήγορα αυτοκίνητα, λαμπερά πάρτι και επιδεικτικό πλούτο για να στρατολογήσει νέους συνεργάτες, οι οποίοι στη συνέχεια εκπαιδεύονταν στον εκβιασμό. Ο επικεφαλής εισαγγελέας της Νάπολης έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου λέγοντας ότι οι μαφιόζικες οργανώσεις στρατολογούν νέους «δείχνοντάς τους πλούτο και εύκολο χρήμα».
Σύμφωνα με τον Marcello Ravveduto, του Πανεπιστημίου του Σαλέρνο και συντάκτη της έκθεσης, τα αξεσουάρ των σχεδιαστών και τα σαγηνευτικά περιβάλλοντα όχι μόνο βοηθούν στην προβολή της εξουσίας και της ορατότητας, αλλά, παράλληλα, λειτουργούν ως προπέτασμα καπνού για τη βία, βοηθώντας να ξεπεραστούν οι οποιεσδήποτε ηθικές αναστολές. «Πλέον, δεν χρειάζεται καν να απειλήσεις κάποιον, απλά λες «Δες το Tiktok μου»», λέει ο κ. Ravveduto. Ορισμένα αφεντικά χρησιμοποιούν το TikTok ακόμα και για να ελέγχουν τη φατρία τους μέσα από τη φυλακή, ανέφεραν οι ερευνητές, χρησιμοποιώντας emoticons όπως μια μαύρη σημαία για το πένθος, μια αλυσίδα για τη φυλάκιση και μια κλεψύδρα για την εκδίκηση.
Ο αλγόριθμος του TikTok, που βασίζεται στην αλληλεπίδραση των χρηστών, σύντομα υποβάλλει τους περιστασιακούς χρήστες σε έναν αέναο χείμαρρο βίας, αφοσίωσης και επίδειξης, «συμπεριλαμβανομένων συζύγων φυλακισμένων που προσφέρουν συμβουλές, φωτογραφίες θυμάτων πολέμων φατριών, νεαρών κληρονόμων που φλεξάρουν πολυτελείς μάρκες, μετανοημένων μαφιόζων που προσφέρουν σχόλια… και παρελάσεις σκούτερ που έχουν σχεδιαστεί για εκφοβισμό», αναφέρει η έκθεση. Αυτή η συνεχής έκθεση σε «θλίψη, βία, πολυτέλεια και φυλακή… έχει εκπαιδεύσει το κοινό να καταναλώνει εγκληματικές εικόνες ως ψυχαγωγία».
Τον Ιούλιο το Tiktok υπέγραψε συμφωνία με την κοινοβουλευτική επιτροπή της Ιταλίας κατά της μαφίας και έκτοτε αφαίρεσε χιλιάδες βίντεο που έχουν επισημανθεί για εξύμνηση της βίας ή της ζωής των γκάνγκστερ. Η εταιρεία λέει ότι χρησιμοποιεί πλέον αλγόριθμους και ερευνητές για να αφαιρεί το 99% του απαράδεκτου περιεχομένου πριν ακόμη υποβληθούν καταγγελίες. Βέβαια, η ταχύτητα και η εφευρετικότητα της δημιουργίας περιεχομένου καθιστούν δύσκολο για οποιονδήποτε να προλάβει την τελευταία έκδοση ενός από τα παλαιότερα επαγγέλματα της Ιταλίας.
© 2025 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved. Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από το www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com.