Το τελευταίο επεισόδιο της εκπομπής «60 Minutes», που μεταδόθηκε από το CBS στις 27 Απριλίου, ξεκίνησε με θέματα σχετικά με τη χρηματοδότηση της ιατρικής έρευνας, την ισλαμική τρομοκρατία και την πληθυσμιακή κρίση της Ιαπωνίας. Ωστόσο, η σημαντικότερη ιστορία του παρουσιάστηκε στα τελευταία 60 δευτερόλεπτα. «Η μητρική μας εταιρεία, η Paramount, προσπαθεί να ολοκληρώσει μια συγχώνευση», εξήγησε ο ανταποκριτής, Scott Pelley, στους περίπου 7 εκατ. τηλεθεατές της εκπομπής. «Η κυβέρνηση Trump πρέπει να την εγκρίνει. Η Paramount άρχισε να επιβλέπει το περιεχόμενό μας με νέους τρόπους».
Ο ισχυρισμός στον αέρα για ανάμειξη στη σύνταξη αποκαλύπτει το χάσμα που άνοιξε μεταξύ του διάσημου ειδησεογραφικού δικτύου και του ιδιοκτήτη του στο Χόλιγουντ. Είναι επίσης παράδειγμα ενός ευρύτερου προβλήματος για τις εταιρείες μέσων ενημέρωσης. Καθώς η αμερικανική πολιτική βρίσκεται σε πόλωση και, με την επιστροφή του κ. Trump, σε φάση εκδίκησης, οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί που κάποτε θεωρούνταν κοσμήματα του στέμματος στα χαρτοφυλάκια των ιδιοκτητών τους θεωρούνται όλο και περισσότερο παθητικό.
Η Paramount, η αιωνόβια κινηματογραφική και τηλεοπτική εταιρεία, που δυσκολεύτηκε στην εποχή του streaming, συμφώνησε πέρυσι να εξαγοραστεί από τη Skydance Media, μια κινηματογραφική εταιρεία που διοικείται από τον David Ellison, γιο του συνιδρυτή της Oracle. Η συμφωνία αυτή αντιμετώπισε πρόβλημα μετά τη μήνυση του κ. Trump, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι πέρυσι το «60 Minutes» επεξεργάστηκε παραπλανητικά μια συνέντευξη με την αντίπαλό του, Kamala Harris. Ο ισχυρισμός είναι σαθρός, αλλά πολλοί στην Paramount πιστεύουν ότι αν η εταιρεία δεν παραδεχτεί το σφάλμα, η κυβέρνηση θα μπλοκάρει τη σωτήρια συγχώνευση με τη Skydance.
Αυτός ο φόβος είναι πολύ εύλογος. Η συμφωνία απαιτεί το νεύμα της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Επικοινωνιών, μια προηγουμένως χαλαρή ρυθμιστική αρχή που έγινε δρακόντεια υπό τη νέα κυβέρνηση. Ο διορισμένος από τον Trump επικεφαλής της, Brendan Carr, έχει υποστηρίξει ότι η εξουσία της υπηρεσίας να εμποδίζει τις συγχωνεύσεις για λόγους δημοσίου συμφέροντος καλύπτει θέματα τόσο ασήμαντα όσο οι πολιτικές μιας εταιρείας για τη διαφορετικότητα. Η Paramount διαπραγματεύεται με τον κ. Carr και, παράλληλα, με τους δικηγόρους του κ. Trump για την υπόθεση της εκπομπής «60 Minutes».
Δεν είναι η μόνη εταιρεία μέσων ενημέρωσης που έχει εμπλακεί πολιτικά με την παραγωγή ειδήσεων. Κατά την πρώτη θητεία του κ. Trump οι αντιμονοπωλιακές αρχές προσπάθησαν (αλλά απέτυχαν) να σταματήσουν την εξαγορά της Time Warner -η οποία ήταν άκρως επικριτική έναντι του προέδρου- από την AT&T, στην οποία ανήκε τότε το CNN,. Πέρυσι η ABC News της Disney κατέβαλε στον κ. Trump 15 εκατ. δολάρια για να διευθετήσει μια αγωγή δυσφήμησης. Πριν από την επανεκλογή του ο κ. Trump υποστήριξε ότι η Comcast, ο γίγαντας της καλωδιακής τηλεόρασης, θα έπρεπε να ερευνηθεί για προδοσία λόγω της «μονόπλευρης και φαύλης» παραγωγής των καναλιών της NBC News και MSNBC. Ο κ. Carr έχει ξεκινήσει έρευνα σχετικά με τις πολιτικές διαφορετικότητάς της.
Όλα αυτά μάλλον αποθαρρύνουν τις νέες εταιρείες μέσων ενημέρωσης να προσθέσουν ειδήσεις στην παραγωγή τους. Το Netflix, παντοδύναμος streamer, έχει εισχωρήσει σε κάθε είδος, από τη ζωντανή κωμωδία έως τον αθλητισμό, αλλά οι ειδήσεις αποτελούν κόκκινη γραμμή. Η Apple TV+ έλυσε τη συμφωνία της με τον σατιρικό καλλιτέχνη Jon Stewart το 2023, αφού το πολιτικό υλικό του έγινε δυσάρεστο. Η Amazon παρήγαγε πέρυσι μια εκπομπή για τη νύχτα των εκλογών, αλλά το μόνο πολιτικό περιεχόμενο που είχε από τότε ήταν ένα ντοκιμαντέρ αξίας 40 εκατ. δολαρίων για την πρώτη κυρία, Melania Trump.
Τι γίνεται, όμως, με τις παλαιότερες αυτοκρατορίες των μέσων ενημέρωσης που έχουν ήδη θρυλικές ειδησεογραφικές μάρκες; Ορισμένες φαίνεται να τις ετοιμάζουν για πώληση στο πλαίσιο ενός ευρύτερου διαχωρισμού των περιουσιακών στοιχείων τους που αφορούν το streaming και τη λεγόμενη γραμμική τηλεόραση. Τον Νοέμβριο η Comcast δήλωσε ότι θα αποσχίσει τα συμφέροντά της στην καλωδιακή τηλεόραση, συμπεριλαμβανομένου του MSNBC. Τον Δεκέμβριο η Warner Bros Discovery αναδιαρθρώθηκε για να διαχωρίσει το streaming από τα γραμμικά της περιουσιακά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένου του CNN. Το αφεντικό της Disney, ο Bob Iger, σκέφτηκε ότι τα γραμμικά δίκτυα όπως το ABC «μπορεί να μην είναι ο πυρήνας της Disney», αν και αργότερα ανακάλεσε. Οι φήμες λένε ότι η Fox News μπορεί να πωληθεί, δεδομένης της αποτυχίας του Rupert Murdoch να κερδίσει μέχρι στιγμής τον έλεγχο του οικογενειακού καταπιστεύματος από τα παιδιά του.
Το ότι οι εταιρείες μέσων ενημέρωσης μπορεί να αποχωριστούν τα ειδησεογραφικά τους τμήματα δεν αποτελεί εγγύηση ότι θα ξεφύγουν από την προσοχή του κ. Trump. Σύμφωνα με το περιοδικό New York, ο Λευκός Οίκος πρότεινε πρόσφατα στη Warner Bros ότι ο γιος του προέδρου, Donald junior, εκδήλωσε την επιθυμία για μια κυνηγετική εκπομπή στο Discovery Channel. Ο κ. Ellison, ο επίδοξος αγοραστής της Paramount, μπορεί εύλογα να αναρωτηθεί σε τι πάει να μπλέξει.
© 2025 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved. Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com