Ηλεκτρονικές απάτες: Τα νέα τρικ μέσω κλήσεων, e-mail και sms, τι πρέπει να προσέχουν οι πολίτες

Σε έξαρση οι τηλεφωνικές και ψηφιακές απάτες με στόχο τις καταθέσεις πολιτών στις τράπεζες. Πρακτικές συμβουλές προς τους πολίτες

Ηλεκτρονικές απάτες © Freepik

Τέλος δεν έχουν οι απάτες από επιτήδειους, οι οποίοι σκαρφίζονται κάθε πιθανό -και απίθανο- τρόπο, προκειμένου να ξεγελάσουν τα θύματά τους και να καρπωθούν χρήματα. Οι τράπεζες έχουν επανειλημμένα ενημερώσει τους πελάτες τους τόσο για τις παλιές όσο και για τις νέες πρακτικές που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι. Εξ ου και οι πολίτες οφείλουν να βρίσκονται διαρκώς σε επαγρύπνηση, ώστε να μην πέσουν θύματα απάτης από επιτήδειους που δρουν στον ψηφιακό χώρο.

Όπως αναφέρουν οι τράπεζες, η προστασία των προσωπικών δεδομένων είναι σήμερα πιο αναγκαία από ποτέ, καθώς η τεχνολογία έχει εισχωρήσει σε κάθε πλευρά της καθημερινότητας, προσφέροντας όμως ταυτόχρονα έδαφος και στους λεγόμενους «ψηφιακούς πορτοφολάδες».

Οι απατεώνες εξελίσσονται συνεχώς, βρίσκοντας ολοένα και πιο έξυπνες μεθόδους εξαπάτησης. Βασική συμβουλή είναι σε οποιαδήποτε προτροπή για άμεσα ενέργεια να μεσολαβήσει αρκετός χρόνος και σκέψη. Ένα τηλεφώνημα από άγνωστο αριθμό του εξωτερικού, όπως από την Ακτή Ελεφαντοστού, ή ένα μήνυμα που μας ενημερώνει ότι η χρεωστική μας κάρτα έχει ακυρωθεί και μας ζητά να εισάγουμε το PIN μας σε κάποιον σύνδεσμο, είναι σαφή σημάδια απάτης που πρέπει να αγνοήσουμε αμέσως. Αν ανταποκριθούμε, ουσιαστικά παραδίδουμε οι ίδιοι τα προσωπικά και οικονομικά μας στοιχεία στους απατεώνες, χωρίς δυνατότητα ανάκτησης.

Συχνές απάτες που στήνουν οι επιτήδειοι

Συχνά οι δράστες προσπαθούν να μας πείσουν ότι πρόκειται για κάποια ευκαιρία ή δικαίωμά μας, όπως στη γνωστή περίπτωση τηλεφωνημάτων που υποτίθεται γίνονται από τον ΕΦΚΑ για την παροχή προπληρωμένων καρτών. Άλλες φορές παρουσιάζονται ως λογιστές που ζητούν προσωπικά στοιχεία για δήθεν επιδόματα ή μας καθοδηγούν να πραγματοποιήσουμε συναλλαγές μέσω ΑΤΜ.

Ειδικότερα, μπορεί να μας καλέσουν και να μας πουν ότι αν πάμε στο ΑΤΜ και επιλέξουμε τις συναλλαγές «ON-LINE ΚΑΤΑΘΕΣΗ» ή «ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ», θα πιστωθεί στον λογαριασμό μας κάποιο ποσό. Σε αυτήν την περίπτωση (αλλά και στις υπόλοιπες που έχουν ήδη αναφερθεί) το καλύτερο που πρέπει να κάνουμε, είναι να τερματίσουμε αμέσως την κλήση, γιατί οι συγκεκριμένες υπηρεσίες λειτουργούν μόνο για αποστολή χρημάτων σε άλλους λογαριασμούς, και σε καμία περίπτωση για λήψη. Αν μας ζητήσουν, μάλιστα, να πληκτρολογήσουμε έναν κωδικό στο πεδίο «ΠΟΣΟ», πρόκειται για παγίδα: Ο κωδικός αυτός εξυπηρετεί τη μεταφορά χρημάτων από τον λογαριασμό μας στον δικό τους.

Συνοψίζοντας, οι εντολές μέσω ΑΤΜ ή e-banking χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για να στέλνουμε χρήματα -ποτέ για να λάβουμε. Επομένως, αν λάβουμε e-mail που φαίνεται να προέρχεται από την τράπεζά μας και ισχυρίζεται ότι «το e-banking σας λειτουργεί προσωρινά μόνο για αποδοχή χρημάτων», πρέπει να υποψιαστούμε αμέσως ότι πρόκειται για απάτη.

Όπως έχουν ενημερώσει τόσο οι τράπεζες όσο και η Ελληνική Ένωση Τραπεζών, οι επιτήδειοι χρησιμοποιούν διάφορους τρόπους επιθέσεων, με τους πιο συχνούς την απάτη:

  • Μέσω τηλεφωνικής κλήσης (Vishing),
  • μέσω e-mail (Phishing) και
  • μέσω SMS (SMiShing).

Και προειδοποιούν ότι υπάρχει κίνδυνος από απάτη στις ακόλουθες περιπτώσεις:

  1. Δέχεσαι τηλεφωνικές κλήσεις από άγνωστους αριθμούς ή και emails/SMS και αυτοί που επικοινωνούν μαζί σου ισχυρίζονται ότι καλούν σχετικά με επιδόματα, φορολοταρία, επιστροφή φόρου κ.λπ. Μάλιστα ισχυρίζονται ότι είναι λογιστές ή υπάλληλοι/εκπρόσωποι της Εφορίας, του gov.gr, της ΔΕΔΔΗΕ, του ΕΦΚΑ, του ΟΑΕΔ κ.λπ., και ζητούν διάφορα στοιχεία που σχετίζονται με τους τραπεζικούς λογαριασμούς σου. Δεν πιστεύουμε αυτά τα τηλεφωνήματα ούτε κάνουμε κλικ στους συνδέσμους που περιλαμβάνονται στα emails και στα SMS και δεν δίνουμε κανένα στοιχείο μας. Διαφορετικά, ο απατεώνας θα ζητήσει τους κωδικούς σύνδεσης στο e-banking σου και θα προσπαθήσει να κάνει μεταφορές χρημάτων από τους λογαριασμούς σου. Δεν αποκαλύπτουμε ποτέ τους κωδικούς e-banking ή τα στοιχεία της κάρτας μας ή κωδικούς μίας χρήσης (OTP).
  2. Λαμβάνεις e- mails και SMS, στα οποία η «τράπεζα» αναφέρει ότι «έχει παρατηρηθεί ύποπτη δραστηριότητα» στον λογαριασμό ή την κάρτα σου ή ότι «έχει κλειδωθεί ή απενεργοποιηθεί» ο λογαριασμός ή η κάρτα σου. Τα μηνύματα περιέχουν κάποιον σύνδεσμο (link) και σε προτρέπουν να ακολουθήσεις αμέσως τις οδηγίες που υπάρχουν σε αυτόν για να λυθεί το πρόβλημά σου και να ξεμπλοκάρει η πρόσβασή σου. Τα μηνύματα αυτά αποσκοπούν στο να σε ξεγελάσουν ώστε να καταχωρήσεις σε απατηλή ιστοσελίδα, πανομοιότυπη με αυτήν της τράπεζάς σου, τους κωδικούς σου πρόσβασης στο e-banking ή τα στοιχεία της κάρτας σου, αλλά και τους Κωδικούς μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνεις εκείνη τη στιγμή και απαιτούνται για την έγκριση συναλλαγών.

Αναδημοσίευση από Παραπολιτικά