Την επόμενη μέρα στην Τεχνητή Νοημοσύνη στις τράπεζες φέρνει το AI Factory της Eurobank, ενισχύοντας τον ρόλο της Τράπεζας ως ψηφιακού πρωτοπόρου στη Νότια Ευρώπη και επιβεβαιώνοντας την δέσμευσή της στην τεχνολογική πρόοδο και τη βιώσιμη ανάπτυξη, όχι μόνο για το σήμερα, αλλά και για το μέλλον της τραπεζικής. Στο πλαίσιο της στρατηγικής της συνεργασίας με την Fairfax Digital Services (μέλος του Ομίλου Fairfax), η Eurobank ανακοίνωσε τον Νοέμβριο μια εμβληματική πρωτοβουλία στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης, με την υποστήριξη των EY και Microsoft, με σκοπό την επιτάχυνση του ψηφιακού της μετασχηματισμού μέσω τεχνολογιών αιχμής.
Όπως αναφέρει στο powergame.gr, ο Group CIO της Eurobank, Ανέστης Πετρίδης, η πρωτοβουλία αυτή φέρνει κοντά κορυφαίους τεχνολογικούς οργανισμούς και ειδικούς στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, τοποθετώντας την Eurobank στην πρώτη γραμμή της υιοθέτησης, στον τραπεζικό κλάδο, της Agentic AΙ, συστημάτων που λειτουργούν με αυτονομία, μαθαίνουν και προσαρμόζονται και προσφέρουν ευφυή αποτελέσματα, πέρα από την παραδοσιακή αυτοματοποίηση τραπεζικών εργασιών. Η πρωτοβουλία αυτή διαμορφώνει τις προϋποθέσεις για ένα νέο πρότυπο τραπεζικής με Τεχνητή Νοημοσύνη στην Ευρώπη, συνδυάζοντας στρατηγικό όραμα, τεχνολογική υπεροχή και βαθιά γνώση του χρηματοοικονομικού τομέα.
Όπως αναφέρει ο κ. Πετρίδης, το AI Factory της Eurobank το οποίο στελεχώνεται από 40 εργαζόμενους υψηλής εξειδίκευσης (η ομάδα του ΑΙ Factory θα διπλασιαστεί εντός του α΄ εξαμήνου του 2026), σε στενή συνεργασία με τις ομάδες του AI & Data Centre of Excellence της EY στην Ελλάδα, αναπτύσσει ένα επεκτάσιμο και αυτοματοποιημένο σύστημα για την ενσωμάτωση της Agentic AI στον πυρήνα των τραπεζικών λειτουργιών της Eurobank, μεταβαίνοντας από πιλοτικά προγράμματα σε εφαρμογές μεγάλης κλίμακας. Αξιοποιώντας το Microsoft Azure και την EY.ai AgenticPlatform, με υποστήριξη από την επιταχυνόμενη υπολογιστική ισχύ της NVIDIA, η Τράπεζα θα διαμορφώσει ευφυή συστήματα που ενισχύουν την αποδοτικότητα, την ευελιξία και την πλήρως εξατομικευμένη εμπειρία εξυπηρέτησης. Τα πρώτα δείγματα της νέας εμπειρίας εξυπηρέτησης θα έχουν οι πελάτες της Eurobank το 2026.
- Κύριε Πετρίδη, οι εξελίξεις στην τεχνολογία είναι καταιγιστικές και η ένταση της ψηφιοποίησης στις τράπεζες «τρέχει» με ταχύτητες που πιάνουν τον απλό κόσμο «αδιάβαστο». Tι ακριβώς σημαίνει «Agentic AI»;
Η Agentic AI είναι η νέα εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης. Αν μέχρι τώρα τα συστήματα AI απλώς “μάθαιναν” και “απαντούσαν”, η Agentic AI μπορεί να αναλαμβάνει δράση: να παίρνει πρωτοβουλίες, να συντονίζει ψηφιακούς βοηθούς και να εκτελεί εργασίες, πάντα υπό τον έλεγχο του ανθρώπου. Με απλά λόγια, είναι σαν να έχεις έναν έξυπνο ψηφιακό συνεργάτη, όχι απλώς μια εφαρμογή.
- Και ποια είναι η διαφορά από τη Generative AI;
Η Generative AI είναι η νοημοσύνη που δημιουργεί – γράφει, συνοψίζει, απαντάει. Η Agentic AI είναι η νοημοσύνη που δρα: καταλαβαίνει το πρόβλημα, καλεί τους κατάλληλους “agents” και εκτελεί ενέργειες για λογαριασμό του χρήστη. Για παράδειγμα, αν η Generative AI γράφει ένα email, η Agentic AI μπορεί να το στείλει, να καταγράψει το αποτέλεσμα και να προγραμματίσει την επόμενη ενέργεια.
- Τι είναι ένας “agent”;
Ένας agent είναι σαν ένας μικρός ψηφιακός υπάλληλος που κάνει μια συγκεκριμένη δουλειά. Υπάρχει agent για πληρωμές, agent για αποταμίευση, agent για ανταμοιβές ή agent που ελέγχει τις συναλλαγές. Κάποιος, ο “ενορχηστρωτής”, τους συντονίζει όλους για να προσφέρουν στον πελάτη μια ενιαία και έξυπνη εμπειρία.
- Η EVA, ο ψηφιακός βοηθός της Eurobank, είναι παράδειγμα Agentic AI;
Η EVA είναι το πρώτο βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση. Σήμερα, η EVA απαντά σε ερωτήσεις πελατών, “διαβάζοντας” πληροφορίες από το website και άλλα σημεία. Σύντομα, θα μπορεί να φέρνει προσωποποιημένες πληροφορίες για τον κάθε πελάτη, όπως υπόλοιπα, ευρώ επιστροφής ή ανάλυση συναλλαγών. Αργότερα, θα μπορεί να εκτελεί και ενέργειες, όπως πληρωμή λογαριασμών, μεταφορά χρημάτων ή προτάσεις αποταμίευσης. Και στο μέλλον, η EVA θα συντονίζει πολλούς εξειδικευμένους agents: έναν που παρακολουθεί τα έσοδα, έναν που προβλέπει έξοδα, έναν που φροντίζει για τις αποταμιεύσεις και έναν που προτείνει τρόπους βελτίωσης της οικονομικής διαχείρισης. Έτσι, η EVA θα εξελιχθεί από “βοηθό που απαντά” σε “βοηθό που ενεργεί”.
- Δηλαδή στο μέλλον οι άνθρωποι θα αναθέτουν τις δουλειές τους σε agents;
Ναι, όλο και περισσότερο. Όπως σήμερα αναθέτουμε σε εφαρμογές να κανονίζουν ραντεβού ή παραγγελίες, στο μέλλον θα λέμε: “Πλήρωσε όλους τους λογαριασμούς μου την Παρασκευή”, “Βάλε 100€ στην αποταμίευση κάθε μήνα”, “Υπενθύμισέ μου αν το υπόλοιπό μου πέσει κάτω από 200 ευρώ”. Οι agents θα αναλαμβάνουν τέτοιες εργασίες αυτόματα, εξοικονομώντας χρόνο και απλοποιώντας τη ζωή του πελάτη.
- Πώς θα αλλάξει αυτό τις τράπεζες;
Οι τράπεζες θα μετατραπούν σε καθημερινούς συνεργάτες των πελατών τους. Θα βοηθούν τον άνθρωπο να διαχειρίζεται καλύτερα τα οικονομικά του, να αποφεύγει καθυστερήσεις ή λάθη, να εξοικονομεί χρόνο και χρήμα και να λαμβάνει εξατομικευμένες προτάσεις βασισμένες στα δεδομένα του. Η σχέση πελάτη-τράπεζας θα γίνει πιο “ανθρώπινη” και έξυπνη, βασισμένη στη συνεργασία ανθρώπου και Τεχνητής Νοημοσύνης.
- Πότε θα δούμε αυτές τις δυνατότητες;
Η Eurobank έχει ήδη ξεκινήσει τη δημιουργία του AI Factory, που θα παράγει και θα “εκπαιδεύει” τέτοιους agents. Τα πρώτα εξελιγμένα χαρακτηριστικά της EVA θα φανούν μέσα στο 2026, ενώ η πλήρης λειτουργία με πραγματικές συναλλαγές και αυτόματες ενέργειες αναμένεται μέχρι το 2027–2028.
- Στην πράξη τι έχει να προσφέρει η Τεχνητή Νοημοσύνη στους πελάτες των τραπεζών και στις ίδιες τις τράπεζες; Και πόσο ασφαλείς πρέπει να αισθανόμαστε όταν η Τεχνητή Νοημοσύνη μπαίνει πλέον τόσο βαθιά στις συναλλαγές του πολίτη;
Με την χρήση ΑΙ εργασίες που γίνονταν πριν σε τρεις ημέρες τουλάχιστον, γίνονται τώρα εντός δευτερολέπτων, παρέχοντας στον πελάτη αμεσότητα, ευκολία και εξατομικευμένα προϊόντα και υπηρεσίες. Την ίδια ώρα, οι τράπεζες μπορούν να εξοικονομήσουν ανθρώπινους πόρους και εργατοώρες για να αξιοποιηθούν σε πιο σύνθετες εργασίες, μειώνοντας τα κόστη και αυξάνοντας εν τέλει την αποδοτικότητά τους ως οργανισμοί. Θέτετε σωστά το θέμα της ασφάλειας, καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη θα χρησιμοποιηθεί και από τους απατεώνες του κυβερνοχώρου, οι οποίοι εξελίσσουν συνεχώς τις μεθόδους τους για την εξαπάτηση πολιτών. Θα σας πω ότι οι τράπεζες χρησιμοποιούν την Τεχνητή Νοημοσύνη και για να βελτιώσουν την διαχείριση των κινδύνων για τις ίδιες και για τους πελάτες τους, εφαρμόζοντας πολύ ισχυρότερους αλγόριθμους. Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο κάθε συναλλασσόμενος πρέπει να είναι σε εγρήγορση όταν πραγματοποιεί αγορές και πληρωμές. Ειδικά στα social media, για παράδειγμα, προβάλλονται sites που προσφέρουν προϊόντα και οι καταναλωτές σπεύδουν συχνά σε αγορές, χωρίς να έχουν πρώτα τσεκάρει αν όντως πρόκειται περί υπαρκτών sites και e-shops. Θα πρότεινα στους καταναλωτές το πιο απλό και βασικό: πριν προχωρήσουν σε οποιαδήποτε αγορά/πληρωμή, να ρωτούν την Τεχνητή Νοημοσύνη για το site που τους εμφανίζεται και να αξιολογούν την φερεγγυότητά του βάσει των στοιχείων που θα τους παραθέσει το ΑΙ.
- Τι ύψους κεφάλαια επενδύει η Eurobank στην τεχνολογία;
Στην Eurobank υλοποιούμε έναν ολιστικό ψηφιακό μετασχηματισμό, αξίας άνω των 300 εκατ. ευρώ την τελευταία τριετία και αξιοποιούμε την υποδομή του cloud για να προσφέρουμε τραπεζική εμπειρία 24Χ7 – σε κινητό, tablet ή desktop – με αξιοπιστία, ταχύτητα και ασφάλεια. Τα αποτελέσματα είναι ήδη ορατά: Πάνω από το 96% των καθημερινών συναλλαγών γίνεται ψηφιακά, ενώ το mobile app της Eurobank αποτελεί το κύριο σημείο επαφής με την Τράπεζα. Παράλληλα, επενδύουμε συστηματικά στην αξιοποίηση εργαλείων της Τεχνητής Νοημοσύνης και σε τεχνολογίες intelligent automation, που μας επιτρέπουν να προσφέρουμε μια πραγματικά προσωποποιημένη εμπειρία, με ακριβή κατανόηση αναγκών και προτεραιοτήτων, στοχευμένες προτάσεις και ταχύτερη εξυπηρέτηση, με ενισχυμένα επίπεδα ασφάλειας. Για να συμβαδίζει με τις τεχνολογικές εξελίξεις στην Τεχνητή Νοημοσύνη, η Eurobank αυξάνει τα ποσά που θα επενδύει ετησίως στην τεχνολογία από τα 100 εκατ. ευρώ μέχρι σήμερα, στα 150 – 155 εκατ. ευρώ. Τα ποσά που θα επενδύονται στην τεχνολογία θα συνεχίσουν να αυξάνονται τα επόμενα χρόνια και εκτιμώ ότι όλες οι τράπεζες θα δαπανούν το 10% – 15% του ετήσιου προϋπολογισμού τους στην κατεύθυνση αυτή.