Σχέδιο για τη δυνατότητα των POS των εμπόρων να λειτουργούν και ως ATM για αναλήψεις ή και καταθέσεις μετρητών, εκπονεί η Mastercard. Το σχέδιο της εταιρείας, που κατέχει την πρώτη θέση στις παγκόσμιες συναλλαγές με χρήση πλαστικού χρήματος, εντάσσεται σε μια βεντάλια καινοτομιών που εξετάζει για το 2026, με στόχο την κορυφαία εμπειρία του χρήστη καρτών, αλλά και την ανάδειξη της Ελλάδας ως κορυφαίου πιλότου καινοτομίας.
Όπως είπε χθες σε συνάντηση με δημοσιογράφους ο κ. Παναγιώτης Πολύδωρος, Country Manager της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, η Mastercard σχεδιάζει να μετατρέψει τα POS των εμπόρων σε ΑΤΜs που θα μπορούν να δίνουν και μετρητά ή και να αποδέχονται καταθέσεις. Δηλαδή, πληρώνοντας μία αγορά του με χρεωστική ή πιστωτική κάρτα Mastercard, ο αγοραστής θα μπορεί να ζητάει από τον έμπορο να χρεώσει επιπλέον ποσό, το οποίο ο έμπορος θα του αποδίδει σε μετρητά. Αυτή η επιπλέον δυνατότητα στα POS των εμπόρων (η οποία σχεδιάζεται και αντίστροφα, δηλαδή ο καταναλωτής να χρεώνεται επιπλέον ποσό που θα υπολογίζεται ως κατάθεση σε λογαριασμό του) εκτιμάται ότι θα εξυπηρετήσει το καταναλωτικό κοινό, ιδίως σε περιοχές όπου δεν υπάρχει ΑΤΜ, ενώ θα λειτουργήσει ενισχυτικά και στον τζίρο των εμπόρων, ειδικά σε τουριστικές περιοχές. Στην παρούσα φάση η Mastercard επιχειρεί να διερευνήσει τις προθέσεις των άλλων εμπλεκομένων στο οικοσύστημα πληρωμών (από τους εμπόρους, τις τράπεζες, τους παρόχους POS και τους εκκαθαριστές των συναλλαγών) και μόλις σχεδιάσει την υπηρεσία, θα υποβάλει την πρότασή της.
Πληρωμές στα ΚΤΕΛ, «Mastercard Day» και Agentic Commerce
Οι καινοτομίες που ετοιμάζει η Mastercard για το 2026 δεν σταματούν όμως εδώ. Η εταιρεία σχεδιάζει τη δυνατότητα πληρωμής εισιτηρίου στα ΚΤΕΛ με tap in, tap out, πληρώνοντας ανέπαφα με την κάρτα το κόστος της διαδρομής κατά την έναρξη και τη λήξη της. Η δυνατότητα παρέχεται στα μέσα μαζικής μεταφοράς και πιλοτικά έχει ξεκινήσει σε 600 υπεραστικά λεωφορεία, με στόχο εντός του 2026 να καλύψει το σύνολο των 3.500 λεωφορείων των ΚΤΕΛ.
Ο κ. Πολύδωρος είπε επίσης ότι στόχος της Mastercard για το 2026 είναι η αύξηση των προνομίων με χρήση καρτών (στο πλαίσιο αυτό, επίκειται π.χ. η ανακοίνωση για «Mastercard Day»), η ενίσχυση της κάρτας στις εταιρικές συναλλαγές και ο εκσυγχρονισμός των πληρωμών σε δημόσιους φορείς. Όπως πρόσθεσε, στόχος έως το 2030 είναι όλες οι συναλλαγές στο διαδίκτυο να γίνονται με την παρουσία token (εν προκειμένω, ειδικός αριθμός για τη συναλλαγή που δεν θα μπορεί να υποκλαπεί) και να μη χρειάζεται από τους εμπόρους να πληκτρολογούν τα ψηφία της κάρτας.
Η καινοτομία που θα εισαγάγει η Mastercard εκτείνεται βεβαίως και στην Agentic Τεχνητή Νοημοσύνη, με το Agentic Commerce, που ο καταναλωτής θα μπορεί να εξουσιοδοτεί έναν «agent» για να αγοράσει κάποιο προϊόν για λογαριασμό του. Βεβαίως, όπως είπε ο κ. Πολύδωρος, η εφαρμογή της Agentic AI στο εμπόριο απαιτεί μεγάλη έρευνα, ώστε να διασφαλίζει τον καταναλωτή, όχι μόνο σε επίπεδο φερεγγυότητας του εξουσιοδοτημένου agent, αλλά και για το πώς θα μπορεί να πάρει πίσω τα χρήματά του ο καταναλωτής εάν δεν είναι ικανοποιημένος από την αγορά.
Αναφερόμενος στις πληρωμές με κάρτες, ο κ. Πολύδωρος είπε ότι αναμένεται να αυξηθούν με ρυθμό 9% το 2025 (αξία καταναλωτικής δαπάνης) και παρόμοιο το 2026. Σημειώνεται ότι ο ρυθμός αυτός είναι χαμηλότερος από των προηγούμενων ετών (20% το 2022, 12% το 2023 και το 2024), καθώς η Ελλάδα συγκλίνει με τον μέσο όρο. Η διείσδυση του πλαστικού χρήματος στη χώρα μας έχει αυξηθεί σημαντικά (από μόλις 8% το 2015 σε 40% σήμερα), συμβάλλοντας τα μέγιστα στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής (το ποσοστό της παραοικονομίας έχει υποχωρήσει από 25% το 2016-2017 σε 11% σήμερα). Ωστόσο, η χρήση των μετρητών παραμένει ακόμη ισχυρή, καθώς στοιχεία της ΕΚΤ δείχνουν ότι το 42% του όγκου των συναλλαγών στην Ελλάδα γίνεται με μετρητά.