Στα αζήτητα μένουν οι ψηφιακές πλατφόρμες των εταιρειών διαχείρισης για την επικοινωνία τους με τους οφειλέτες δανειολήπτες, καθιστώντας «νεκρό γράμμα» την πρόθεση του ΥΠΕΘΟ και της ΤτΕ για μεγαλύτερη διαφάνεια και προστασία των οφειλετών και «πεταμένα λεφτά» τις επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων που έκαναν οι servicers για να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις του θεσμικού πλαισίου. Ζημιωμένοι από την αδιαφορία που επιδεικνύουν για τις ψηφιακές πλατφόρμες των servicers βγαίνουν όμως και οι ίδιοι οι οφειλέτες, καθώς χάνουν την ενημέρωση για να αξιοποιήσουν στο μέγιστο τις δυνατότητες ρύθμισης χρέους που προσφέρει ο βελτιωμένος εξωδικαστικός μηχανισμός ή να επιτύχουν ευνοϊκότερες διμερείς ρυθμίσεις.
Την ίδια στιγμή, ενώ οι εταιρείες διαχείρισης έχουν δώσει στοιχεία των πελατών τους για να στηθεί το Μητρώο Οφειλετών που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος, στο πλαίσιο των νομοθετικών αποφάσεων της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους, δεν έχουν δικαίωμα να αντλούν στοιχεία που είναι αναγκαία για τη διαχείριση των οφειλών των δανειοληπτών.
Σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, από τους 2 εκατομμύρια οφειλέτες με δάνεια υπό τη διαχείριση των servicers, μόλις 60.000 είναι αυτοί που έχουν δώσει το προσωπικό τους e-mail επικοινωνίας και μπαίνουν στην ψηφιακή πλατφόρμα της εταιρείας διαχείρισης στην οποία βρίσκεται το δάνειό τους. Ειδικά με τα ανεξασφάλιστα χαρτοφυλάκια, η επικοινωνία με τους οφειλέτες μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας δεν ξεπερνάει το 15%-20% αυτών. Στα δάνεια με εξασφαλίσεις κινείται στο 60%-65%.
Βάσει του νόμου 5072/2023, που ψηφίστηκε από τη Βουλή τον περασμένο Δεκέμβριο, οι εταιρείες διαχείρισης προχώρησαν σε επενδύσεις για να στήσουν ειδικές πλατφόρμες επικοινωνίας με τους δανειολήπτες, για την παροχή προσωποποιημένης πληροφόρησης σε αυτούς, καλύτερης εξυπηρέτησης και διαφάνειας. Από την 1η Απριλίου όλες οι εταιρείες λειτούργησαν η καθεμία τη δική της ψηφιακή πλατφόρμα. Στο ηλεκτρονικό της site η κάθε εταιρεία διαχείρισης έχει δημιουργήσει πλατφόρμα e-servicing, στην οποία ο δανειολήπτης μπορεί να μπαίνει με προσωπικούς κωδικούς, όπως ακριβώς κάνει με το e-banking της τράπεζάς του. Για να πάρει ο δανειολήπτης τους προσωπικούς του κωδικούς για είσοδο στο portal της εταιρείας διαχείρισης θα πρέπει να προηγηθεί η ταυτοποίησή του μέσω του gov.gr ή του Taxisnet. Μόλις ταυτοποιηθεί, στο e-mail που του έχει ζητηθεί, ο δανειολήπτης λαμβάνει από την εταιρεία διαχείρισης τους προσωπικούς του κωδικούς, με τους οποίους θα μπορεί να εισέρχεται στην πλατφόρμα του e-servicing. Εκεί θα μπορεί να δει αναλυτικά κάθε πληροφορία που σχετίζεται με το δάνειό του και συγκεκριμένα:
- πληροφορίες σχετικά με τα ποσά που οφείλει, με αναλυτική καταγραφή των ποσών για κεφάλαιο, τόκους, προμήθειες, τυχόν άλλες χρεώσεις, καθώς και το ισχύον επιτόκιο,
- την περιοδικότητα των δόσεων, το ύψος τους, την ημερομηνία πληρωμής κάθε δόσης, το τρέχον υπόλοιπο, καθώς και
- τον λογαριασμό εξυπηρέτησης της οφειλής.
Η ελλιπής επικοινωνία των εταιρειών διαχείρισης με τους οφειλέτες αποτελεί δυσλειτουργία για την ομαλή διευθέτηση των οφειλών, ύψους περίπου 70 δισ. ευρώ, που βρίσκονται στα χαρτοφυλάκια των servicers. Όπως, επίσης, οι καθυστερήσεις στην αναγκαστική εκτέλεση, η έλλειψη, ακόμα, του Φορέα Απόκτησης & Επαναμίσθωσης Ακινήτων για την προστασία της πρώτης κατοικίας των ευάλωτων οφειλετών (σημειώνεται ότι διαπιστώνεται αδιαφορία και των ευάλωτων να μπουν στο ενδιάμεσο καθεστώς προστασίας που προβλέπει ο νόμος) ή και τα νομικά και τεχνικά εμπόδια κατά τη διαδικασία των μεταβιβάσεων, ώστε να βγουν γρήγορα στην αγορά περίπου 25.000 ακίνητα, συμβάλλοντας στον στόχο της κυβέρνησης να δώσει λύση στο στεγαστικό ζήτημα.
Τα προσκόμματα, αλλά και η πρόοδος στη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους τέθηκαν σε αδρές γραμμές στη χθεσινή πρώτη συνάντηση γνωριμίας που είχε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, με τους CEOs των εταιρειών διαχείρισης, με τη συμμετοχή της υποδιοικήτριας της ΤτΕ, Χριστίνας Παπακωνσταντίνου, του γενικού διευθυντή Προληπτικής Εποπτείας & Εξυγίανσης, Γιάννη Τσικριπή και τη Θεώνη Αλαμπάση, Γενική Γραμματέα Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Σημειώνεται ότι για την κυβέρνηση η αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους είναι ύψιστη προτεραιότητα και η παρακολούθηση της πορείας του σε συνεργασία με την ΤτΕ και τους servicers είναι πολύ στενή. Αφενός διότι τα περισσότερα «κόκκινα» δάνεια έχουν τιτλοποιηθεί και το Δημόσιο έχει χορηγήσει κρατικές εγγυήσεις που μπορεί να καταπέσουν στην περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι ανακτήσεις οφειλών. Αφετέρου διότι στόχος είναι τα «κόκκινα» δάνεια να εξυγιανθούν και οι οφειλέτες να επανέλθουν απαλλαγμένοι χρεών στην οικονομική δραστηριότητα.