Ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης, η Αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας Ειρήνη Αγαπηδάκη και ο Υφυπουργός Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους παραχώρησαν σήμερα, Δευτέρα 14 Ιουλίου 2025, συνέντευξη τύπου με αφορμή την έναρξη λειτουργίας της δωρεάν τετραψήφιας τηλεφωνικής γραμμής «1566». Το παρών έδωσαν η Γενική Γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας Λίλιαν Βιλδιρίδη και ο Γενικός Γραμματέας Στρατηγικού Σχεδιασμού Άρης Αγγελής.
Από αύριο, Τρίτη 15 Ιουλίου, τίθεται σε λειτουργία η δωρεάν τετραψήφια τηλεφωνική γραμμή «1566», μέσω της οποίας οι πολίτες αποκτούν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες συντονισμού, πληροφόρησης και εξυπηρέτησης για τα θέματα που άπτονται της αρμοδιότητος του Υπουργείου Υγείας και των Φορέων που εποπτεύει.
Σε πρώτο στάδιο, μέσω της τηλεφωνικής γραμμής θα παρέχεται η δυνατότητα προγραμματισμού ραντεβού σε όλες τις δομές της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, όλους τους συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ ιατρούς, τους προσωπικούς ιατρούς, καθώς και τις δημόσιες δομές Ψυχικής Υγείας, ενώ από τον Σεπτέμβριο του 2025 η υπηρεσία θα επεκταθεί και στα νοσοκομεία του ΕΣΥ. Επιπλέον, το «1566» θα προσφέρει ενημέρωση για προγράμματα πρόληψης και δημόσιας υγείας, όπως εμβολιασμούς και προληπτικές διαγνωστικές εξετάσεις. Στο επίπεδο της δευτεροβάθμιας φροντίδας, η τηλεφωνική γραμμή θα παρέχει πληροφορίες για εφημερίες νοσοκομείων, φαρμακείων, μεταφορές ασθενών κτλ. Σχετικά με τα φαρμακεία, θα προσφέρεται πληροφόρηση για παράδοση/παραλαβή φαρμάκων υψηλού κόστους (Φ.Υ.Κ.), δυνατότητα άυλης συνταγογράφησης φαρμάκων και ραντεβού σε φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ. Σε επόμενη φάση, θα παρέχονται πληροφορίες για τη λειτουργία Τοπικών Ομάδων Υγείας (ΤΟΜΥ), και Κινητών Ομάδων Υγείας (ΚΟΜΥ).
Ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση δήλωσε: «Κατ’ αρχάς, επειδή οι δράσεις του Υπουργείου Υγείας έχουν μία συνέχεια, να σας πω ότι σήμερα το πρωί εστάλησαν τα πρώτα 2.312 SMS στους πρώτους ασθενείς που πήραν εξιτήριο, την περασμένη Τετάρτη, για την αξιολόγηση των νοσοκομείων του ΕΣΥ. Άρα, σήμερα είναι η επίσημη έναρξη του προγράμματος. Όσον αφορά τη σημερινή συνέντευξη τύπου, θα σας παρουσιάσουμε το «1566» που πιστεύω ότι θα αλλάξει τα πάντα στην υγεία. Το «1566», το οποίο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα είναι ένας δωρεάν τηλεφωνικός αριθμός για όλους τους πολίτες για οτιδήποτε αφορά στις υπηρεσίες υγείας στην Ελλάδα. Είναι ένα πάρα πολύ ισχυρό εργαλείο που θα εξελίσσεται στην πορεία, καθώς η ολοκλήρωσή του θα γίνεται σε διάφορες φάσεις.
Θέλω ιδιαίτερα να ευχαριστήσω το Υπουργείο Οικονομικών και προσωπικά τον κύριο Νίκο Παπαθανάση, που είναι εδώ σήμερα, και φυσικά όλους τους συνεργάτες μου στο Υπουργείο Υγείας που κατάφεραν μέσα σε λίγους μήνες να συλλάβουμε την ιδέα, να συντάξουμε τον διαγωνισμό, να γίνουν τα τεχνικά δελτία, να βγει μειοδότης, να κατακυρωθεί ο διαγωνισμός, να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο, να οργανωθούν οι εταιρίες και να είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε.
Πριν από ενάμισι μήνα, όταν επισκέφτηκε το Υπουργείο Υγείας ο κύριος Πρωθυπουργός είχε ανακοινώσει ότι το «1566» θα λειτουργήσει από τις 15 Ιουλίου. Πράγματι, μείναμε συνεπείς σε αυτή του τη δέσμευση. Αύριο, 15 Ιουλίου ξεκινάει το «1566», μια νέα πύλη για την πλοήγηση μέσα στο σύστημα έτσι ώστε να κάνουμε τη ζωή των συμπολιτών μας πολύ πιο εύκολη».
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης, μεταξύ άλλων υπογράμμισε: «Το «1566» αποτελεί μια εξαιρετική πρωτοβουλία, η οποία αναμένεται ότι θα αλλάξει την εικόνα και τη λειτουργία της Υγείας στη χώρα μας. Το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, από τους πόρους του οποίου χρηματοδοτείται και το «1566», αφορά το σύνολο της κοινωνίας. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία – ένα από τα 51 έργα ύψους 2,35 δισ. ευρώ, που χρηματοδοτούνται από το ΤΑΑ για τη Υγεία- στοχεύει στην ισότιμη και καθολική πρόσβαση των πολιτών στις υπηρεσίες του ΕΣΥ, στην απλοποίηση των διαδικασιών και σε υψηλού επιπέδου υπηρεσίες πληροφόρησης και εξυπηρέτησης όλων.
Ευχαριστώ θερμά τον Υπουργό Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη για την εξαιρετική συνεργασία, καθώς και για το γεγονός ότι δίνει λύσεις στα προβλήματα των πολιτών αναβαθμίζοντας το ΕΣΥ, όπως επίσης και την Αναπληρώτρια Υπουργό Ειρήνη Αγαπηδάκη και τον Υφυπουργό Μάριο Θεμιστοκλέους. Επίσης, ευχαριστώ πολύ τον Διοικητή της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης και τα στελέχη της, όπως βεβαίως και τα στελέχη του Υπουργείου Υγείας, για την συνεχή συνδρομή τους, που οδήγησε σε αυτό το έμπρακτο αποτέλεσμα βελτίωσης της καθημερινότητας των συμπολιτών μας».
Η Αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας Ειρήνη Αγαπηδάκη δήλωσε: «Το ΤΑΑ υπηρετεί τις κοινωνικές ανάγκες των πολιτών και για αυτό όπως μας ενημέρωσε ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Παπαθανάσης, η κυβέρνηση επενδύει 14% στην Υγεία. Σε αυτό το πλαίσιο, το «1566» αποτελεί ακόμα ένα εργαλείο στην υπηρεσία του πολίτη ώστε να βελτιωθεί η εξυπηρέτηση του από το ΕΣΥ γλιτώνοντας χρόνο, κόστος και ταλαιπωρία».
Ο Υφυπουργός Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους δήλωσε: «Καλύτερο ΕΣΥ, σημαίνει προσβάσιμο ΕΣΥ για όλους. Η λειτουργία της νέας γραμμής «1566» εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό που υλοποιούμε στο Υπουργείο Υγείας, με στόχο ένα Εθνικό Σύστημα Υγείας πιο αποτελεσματικό, προσβάσιμο και περισσότερο προσανατολισμένο στις ανάγκες του πολίτη. Ο νέος τετραψήφιος αριθμός συγκεντρώνει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, πολλών και διαφορετικών δομών σε μία και μόνο υπηρεσία. Φιλική, άμεση και σε συνεχή λειτουργία. Γιατί το ΕΣΥ είμαστε εμείς».

Από αριστερά: Μάριος Θεμιστοκλέους, Ειρήνη Αγαπηδάκη, Άδωνις Γεωργιάδης, Νίκος Παπαθανάσης © ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI
Οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων
- Πόσο υπολογίζετε ότι θα είναι η αναμονή για κάθε κλήση;
Τεχνικός σύμβουλος ανάδοχης εταιρείας: Οι εκτιμώμενοι χρόνοι αναμονής που είναι και τα βασικά κριτήρια για την εξυπηρέτηση του τηλεφωνικού κέντρου, είναι 20 δευτερόλεπτα αφού ακούσει ο πολίτης το μήνυμα. Αυτό, βεβαίως εξαρτάται και από τον όγκο κλήσεων, γιατί υπάρχει προδιαγραφή για ένα μέσο όρο 10.000 κλήσεων, την ημέρα. Πάντως, η βασική μας προδιαγραφή είναι ότι δεν θα ξεπερνάει τα 20 δευτερόλεπτα αναμονής.
- Θα υπάρχει κασέτα στην αρχή που θα σε καθοδηγεί και θα επιλέγεις το πότε θα συνδεθείς με εκπρόσωπο;
Τεχνικός σύμβουλος ανάδοχης εταιρείας: Σωστά. Επειδή η θεματολογία έχει ένα μεγάλο εύρος, θα υπάρχει ένα ηχογραφημένο μήνυμα το οποίο θα καθοδηγεί τους πολίτες αναλόγως με την υπηρεσία που επιθυμούν, να πατήσουν το κατάλληλο πλήκτρο και να συνδεθούν με την κατάλληλη ομάδα εκπροσώπων.
- Επειδή αναφέρθηκαν κάποια στοιχεία σχετικά με το Ταμείο Ανάκαμψης σε σχέση με την υγεία, μπορείτε να μας πείτε ποια έργα εντάχθηκαν και ποια απεντάχθηκαν;
Άδωνις Γεωργιάδης: Κάποια στιγμή θα κάνουμε μία συνολική παρουσίαση των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης. Στο Υπουργείο Υγείας είμαστε πρωταθλητές στην απορρόφηση. Το 2024 το Υπουργείο Υγείας πήγε πάνω από το στόχο και άγγιξε το 170%. Με ακόμα υψηλότερο ρυθμό τρέχουμε το 2025. Δεν πρόκειται να αφήσουμε ανεκμετάλλευτο ούτε ένα ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Αντιθέτως, θέλουμε να αξιοποιήσουμε αυτή την πολύ μεγάλη ευκαιρία για να αφήσουμε πίσω μας ένα καλύτερο σύστημα. Το πολυκαναλικό που παρουσιάσαμε σήμερα είναι ένα μικρό δείγμα αυτής μας της φιλοδοξίας. Το μόνο έργο που θυμάμαι να έχει απενταχθεί είναι στον Ευαγγελισμό που είχαμε βάλει στο Ταμείο Ανάκαμψης το κομμάτι της ανακαίνισης του κτιρίου της παλιάς νοσηλευτικής, το οποίο τελικά το εντάξαμε στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Θα γίνει το έργο κανονικά. Απλώς δεν προλαβαίναμε με το χρόνο.
- Είπατε ότι με το «1566» θα καταγράφονται οι ανάγκες των πολιτών. Πώς διασφαλίζονται τα προσωπικά δεδομένα και πότε βλέπετε να έχετε μια εικόνα των αναγκών μετά τη λειτουργία του;
Άδωνις Γεωργιάδης: Δεν υπάρχει κανένα ζήτημα προσωπικών δεδομένων εδώ. Στο «1566» δεν διαχειρίζονται καθόλου τα προσωπικά δεδομένα, ούτε υπάρχει πρόβλεψη καταγραφής των προσωπικών δεδομένων. Εμείς θα καταγράφουμε τα παράπονά τους, θα καταγράφουμε τι είναι αυτά που ρωτάνε περισσότερο. Στατιστικά δηλαδή. Να πω ότι και το σύστημα αξιολόγησης των νοσοκομείων που ξεκίνησε σήμερα, είναι πλήρως ανωνυμοποιημένο. Εμείς αυτά τα τηρούμε εδώ με θρησκευτική ευλάβεια. Άρα, δεν τίθεται τέτοιο θέμα. Στο δεύτερο ερώτημα σας, θα χρειαστεί ένας ικανός χρόνος κάποιων μηνών για να γίνουν οι σχετικές καταγραφές. Μέχρι να το μάθει ο κόσμος και να αρχίσει να παίρνει τηλέφωνα, θα χρειαστούν κάποιοι μήνες. Όμως στο τέλος, όπως έδειξε και η εμπειρία του «1535» στο Υπουργείο Εργασίας, όταν το έργο ωριμάσει και πηγαίνει από στόμα σε στόμα, ο κόσμος θα το μάθει. Όταν ο κόσμος αντιληφθεί ότι λύνει τα προβλήματά του, θα το χρησιμοποιεί ακόμα περισσότερο.
- Αυτά τα παράπονα και οι καταγγελίες που πλέον θα έρχονται από πολλές πηγές και από το σύστημα αξιολόγησης αλλά και από το 4ψηφιο νούμερο θα πηγαίνουν σε μία δεξαμενή; Ποιοι θα είναι αυτοί οι οποίοι θα τα παίρνουν αυτά όλα, θα τα επεξεργάζονται και θα αναλαμβάνουν και την ευθύνη να φέρνουν αποτελέσματα να διορθώνουν το σύστημα;
Άδωνις Γεωργιάδης: Στην αρχή το «1566» θα λειτουργεί ως καταγραφέας των παραπόνων. Από Σεπτέμβρη θα αρχίσει να γίνεται και διεκπεραιωτής παραπόνων, δηλαδή αν κάτι μπορεί να λυθεί με επικοινωνία του «1566» με το νοσοκομείο χωρίς να χρειαστεί να φτάσει σε επίπεδο διοίκησης, θα το λύνει το «1566». Και αν δεν λύνεται σε πρώτο επίπεδο, θα μεταφέρεται στη διοίκηση για να λυθεί και θα παρακολουθείται και η εξέλιξή του. Όλα αυτά θα γίνονται μέσα από τον αριθμό.