Γ.Δ.
1448.48 -0,48%
ACAG
-0,30%
6.58
CENER
+1,15%
7.94
CNLCAP
-1,26%
7.85
DIMAND
+0,21%
9.57
OPTIMA
0,00%
10.64
TITC
+0,68%
29.75
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,54%
1.484
ΑΒΕ
-0,83%
0.478
ΑΔΜΗΕ
+0,68%
2.235
ΑΚΡΙΤ
+2,70%
0.95
ΑΛΜΥ
-0,69%
2.86
ΑΛΦΑ
-1,70%
1.5925
ΑΝΔΡΟ
-0,29%
6.88
ΑΡΑΙΓ
+1,94%
12.6
ΑΣΚΟ
+1,90%
2.68
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.44
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,25%
8.08
ΑΤΤ
0,00%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
-3,89%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.8
ΒΙΟΚΑ
+0,39%
2.6
ΒΙΟΣΚ
+3,16%
1.305
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.54
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.78
ΔΑΑ
-0,12%
8.31
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,88%
11.24
ΔΟΜΙΚ
+3,35%
4.785
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,79%
0.349
ΕΒΡΟΦ
-1,18%
1.675
ΕΕΕ
+0,93%
30.36
ΕΚΤΕΡ
-1,69%
4.375
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
-1,20%
2.47
ΕΛΛ
-2,09%
14.05
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,35%
2.62
ΕΛΠΕ
+2,37%
8.43
ΕΛΣΤΡ
-3,67%
2.36
ΕΛΤΟΝ
-0,67%
1.788
ΕΛΧΑ
-0,92%
1.932
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-3,62%
1.33
ΕΤΕ
-1,43%
7.56
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.23
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.72
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.01
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.16
ΙΑΤΡ
+2,41%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,57%
0.4325
ΙΛΥΔΑ
+3,59%
1.73
ΙΝΚΑΤ
+1,12%
5.4
ΙΝΛΙΦ
+1,98%
5.14
ΙΝΛΟΤ
-0,69%
1.148
ΙΝΤΕΚ
-0,79%
6.26
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,46%
4.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.28
ΙΝΤΚΑ
-1,88%
3.65
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-1,93%
1.525
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-2,68%
1.635
ΚΟΡΔΕ
-1,79%
0.55
ΚΟΥΑΛ
-6,81%
1.286
ΚΟΥΕΣ
-2,19%
5.8
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,47%
10.7
ΚΤΗΛΑ
+2,22%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+0,70%
1.44
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.851
ΛΑΜΔΑ
-0,43%
6.89
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-0,91%
1.09
ΛΕΒΚ
-1,18%
0.336
ΛΕΒΠ
+0,57%
0.35
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+2,08%
1.47
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.75
ΜΑΘΙΟ
+3,32%
1.09
ΜΕΒΑ
-2,70%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+0,33%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
-1,97%
3.99
ΜΙΝ
0,00%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,15%
27.16
ΜΟΝΤΑ
+0,31%
3.24
ΜΟΤΟ
-1,15%
3.015
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
-0,14%
29.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+1,50%
3.38
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.975
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
+0,37%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
-1,94%
1.01
ΞΥΛΚ
-1,06%
0.28
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+1,79%
0.342
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+0,45%
22.4
ΟΛΠ
-0,60%
24.8
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.85
ΟΠΑΠ
-1,51%
15.61
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,45%
0.896
ΟΤΕ
-0,90%
14.28
ΟΤΟΕΛ
+0,16%
12.88
ΠΑΙΡ
-1,67%
1.18
ΠΑΠ
-1,13%
2.62
ΠΕΙΡ
-3,30%
3.775
ΠΕΤΡΟ
-1,89%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
-3,18%
15.2
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,70%
1.154
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+1,96%
4.69
ΡΕΒΟΙΛ
+5,59%
1.7
ΣΑΡ
-0,34%
11.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-0,53%
0.378
ΣΙΔΜΑ
-5,00%
1.9
ΣΠΕΙΣ
+1,04%
7.8
ΣΠΙ
+4,46%
0.75
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-0,71%
18.24
ΤΖΚΑ
+3,13%
1.645
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,12%
1.72
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+0,28%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+1,86%
8.2
ΦΡΙΓΟ
+2,48%
0.33
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.14
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Ναυτιλία: Η κρίση πριμοδοτεί τα πλοία μεταφοράς LNG

Νέες συνθήκες για τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), στα οποία έχουν επενδυθεί δεκάδες δισ. δολάρια από τους Έλληνες εφοπλιστές τα τελευταία χρόνια, δημιουργεί η ενεργειακή κρίση, που έχει δημιουργηθεί τις τελευταίες εβδομάδες. Η εντεινόμενη προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να απεξαρτηθεί από το ρωσικό αέριο, εκτιμάται ότι θα έχει άμεσο αντίκτυπο και στην ποντοπόρο ναυτιλία, καθώς επιχειρείται η αντικατάσταση όσο το δυνατόν μεγαλύτερων ποσοτήτων με αέριο από άλλες χώρες. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι ένα ποσοστό αερίου που σήμερα μεταφέρεται με αγωγούς, στο άμεσο μέλλον θα μεταφέρεται με πλοία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αύξηση της ζήτησης μεταφορικού έργου.

Την Παρασκευή, η αμερικανική κυβέρνηση ανακοίνωσε την επίτευξη συμφωνίας με την ΕΕ για την αύξηση των εξαγωγών φυσικού αερίου προς την Ευρώπη. Βραχυπρόθεσμα, οι ΗΠΑ δεσμεύτηκαν για την αποστολή τουλάχιστον 15 δισ. κυβικών μέτρων LNG στην Ε.Ε. εντός του 2022. Πρόκειται για έναν πολύ εύκολα επιτεύξιμο στόχο, ωστόσο η ποσότητα αυτή είναι μόλις το 10% των 155 δισ. κυβικών μέτρων που η Ε.Ε. αγόρασε από την Ρωσία το 2021. Μακροπρόθεσμα, ο στόχος είναι οι ΗΠΑ να δεσμεύσουν επιπλέον 50 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου προς την Ε.Ε. σε ετήσια βάση. Ωστόσο, αυτό θα απαιτήσει νέες υποδομές εξαγωγών και ασφαλώς περισσότερα πλοία. Αντίστοιχα, θα χρειαστούν και νέες εγκαταστάσεις εντός Ε.Ε. για την μετατροπή του LNG σε αέριο. Τα παραπάνω σημαίνουν ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον 4-5 χρόνια έως ότου πραγματωθούν.

Τα στοιχεία της ΕΙΑ 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της EIA (Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας) το 2021, η ΕΕ (μαζί με τη Μεγ. Βρετανία) εισήγαγαν 28,1 δισ. κυβικά μέτρα αμερικανικού LNG. Πρόκειται για μέγεθος που αντιπροσωπεύει το 28% των συνολικών εξαγωγών των ΗΠΑ. Σχεδόν το σύνολο των υπόλοιπων φορτίων εξάγεται προς τις χώρες της Ασίας, μέσω του καναλιού του Παναμά. Με βάση το νέο σχέδιο που συμφωνήθηκε, θα πρέπει να εξαχθούν ποσότητες τουλάχιστον 43 δις κυβικών μέτρων προς την Ε.Ε. Λαμβάνοντας υπόψη, τις τρέχουσες εκτιμήσεις για το σύνολο των εξαγωγών αμερικανικού LNG για το 2022 (που κάνουν λόγο για ετήσια αύξηση κατά 16%), αυτό σημαίνει ότι η Ε.Ε. θα απορροφήσει το 37%, ενισχύοντας το μερίδιό της κατά τουλάχιστον 16% συγκριτικά με το 2021.

Βέβαια, ακόμα και πριν ανακοινωθεί η νέα συμφωνία, ήδη οι εξαγωγές των ΗΠΑ προς την ΕΕ κινούνταν έντονα ανοδικά, λόγω και του υψηλότερου περιθωρίου κέρδους. Άλλωστε, δεν θα πρέπει να λησμονείται ότι όλα τα παραπάνω θα πραγματωθούν με την συναίνεση των ιδιωτικών εταιρειών που εξάγουν το αμερικανικό LNG. Δεν πρόκειται για κρατικές εταιρείες, που απλώς εκτελούν τις εντολές της αντίστοιχης κυβέρνησης, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της Ρωσίας. Έτσι, τον προηγούμενο Δεκέμβριο το μερίδιο της Ε.Ε. στις εξαγωγές LNG από τις ΗΠΑ εκτινάχθηκε στο 50%, ενώ πληθώρα αναφορών κάνει λόγο για αύξηση ακόμα και στο 70% κατά την διάρκεια του φετινού πρώτου τριμήνου, καθώς το αέριο που αρχικά προοριζόταν για την Ασία, αναδρομολογήθηκε για την Ε.Ε.

Οι υψηλές τιμές ενέργειας

Αιτία ήταν ασφαλώς οι υψηλότερες τιμές πώλησης στην Ευρώπη, συγκριτικά με την Ασία, γεγονός που οδήγησε πολλές εταιρείες ακόμα και στην στροφή των πλοίων στην μέση του ταξιδιού τους, προκειμένου να ξεφορτώσουν το LNG σε κάποιο ευρωπαϊκό λιμάνι. Τα υψηλά αποθέματα αερίου στην Ασία συγκριτικά με την Ε.Ε. σήμανε την επικράτηση υψηλότερων τιμών κι επομένως και μεγαλύτερου κέρδους για τις εταιρείες που εξάγουν αμερικανικό LNG.

Στην πράξη τα παραπάνω δεδομένα αναμένεται να επηρεάσουν σημαντικά και τον τομέα των πλοίων μεταφοράς LNG. Από την μία πλευρά, θα μειωθεί η απόσταση των ταξιδιών (η Ε.Ε. είναι πιο κοντά από την Ασία), κάτι που δεν είναι θετικό για τα έσοδα. Ωστόσο, από την άλλη πλευρά, θα αυξηθεί σημαντικά το μεταφορικό έργο, καθώς ένα σημαντικό μέρος αερίου που σήμερα μεταφέρεται μέσω αγωγών, θα μεταφέρεται μέσω πλοίων. Αντίστοιχα, αυξημένες είναι και οι εξαγωγές διά θαλάσσης αερίου από το Κατάρ προς την Ε.Ε. Ως εκ τούτου, οι περισσότεροι αναλυτές φαίνεται να συμφωνούν ότι τα επόμενα χρόνια θα είναι ιδιαίτερα θετικά για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς LNG.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!