Γ.Δ.
1453.58 -0,13%
ACAG
-0,30%
6.58
CENER
0,00%
7.85
CNLCAP
0,00%
7.95
DIMAND
0,00%
9.55
OPTIMA
-0,56%
10.58
TITC
-0,68%
29.35
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
0,00%
1.492
ΑΒΕ
0,00%
0.482
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.22
ΑΚΡΙΤ
-9,73%
0.835
ΑΛΜΥ
0,00%
2.88
ΑΛΦΑ
+0,31%
1.625
ΑΝΔΡΟ
-1,16%
6.82
ΑΡΑΙΓ
0,00%
12.36
ΑΣΚΟ
+4,18%
2.74
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.44
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.06
ΑΤΤ
0,00%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
-3,50%
2.48
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,86%
5.75
ΒΙΟΚΑ
+2,70%
2.66
ΒΙΟΣΚ
+0,79%
1.275
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.54
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,48%
16.7
ΔΑΑ
+0,12%
8.33
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
0,00%
11.34
ΔΟΜΙΚ
+3,56%
4.795
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,11%
0.363
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.695
ΕΕΕ
+1,93%
30.66
ΕΚΤΕΡ
+1,57%
4.52
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
+2,80%
2.57
ΕΛΛ
+0,70%
14.45
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.585
ΕΛΠΕ
+0,18%
8.25
ΕΛΣΤΡ
-2,86%
2.38
ΕΛΤΟΝ
+0,56%
1.81
ΕΛΧΑ
0,00%
1.95
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,36%
1.385
ΕΤΕ
-0,03%
7.668
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.25
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.7
ΕΥΡΩΒ
-0,05%
2.009
ΕΧΑΕ
-0,77%
5.13
ΙΑΤΡ
0,00%
1.66
ΙΚΤΙΝ
+0,57%
0.4375
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.67
ΙΝΚΑΤ
+1,50%
5.42
ΙΝΛΙΦ
0,00%
5.04
ΙΝΛΟΤ
+0,35%
1.16
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.33
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.38
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.28
ΙΝΤΚΑ
-1,08%
3.68
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
0,00%
1.555
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+0,60%
1.69
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.56
ΚΟΥΑΛ
-6,52%
1.29
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.93
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,35%
10.9
ΚΤΗΛΑ
+2,78%
1.85
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.43
ΛΑΒΙ
0,00%
0.854
ΛΑΜΔΑ
+0,72%
6.97
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.34
ΛΕΒΠ
0,00%
0.348
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.44
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.055
ΜΕΒΑ
0,00%
4.07
ΜΕΝΤΙ
+0,33%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
-2,21%
3.98
ΜΙΝ
0,00%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,66%
27.38
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.23
ΜΟΤΟ
0,00%
3.05
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
-0,75%
29
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,60%
3.35
ΜΠΡΙΚ
-0,25%
1.965
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
-0,16%
38
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
0,00%
1.03
ΞΥΛΚ
+1,06%
0.286
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
0,00%
0.336
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
0,00%
22.3
ΟΛΠ
0,00%
24.95
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.85
ΟΠΑΠ
+0,19%
15.88
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.892
ΟΤΕ
+0,28%
14.45
ΟΤΟΕΛ
+1,24%
13.02
ΠΑΙΡ
0,00%
1.2
ΠΑΠ
0,00%
2.65
ΠΕΙΡ
-0,87%
3.87
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.46
ΠΛΑΘ
+0,13%
4.005
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.7
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,35%
1.15
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
0,00%
4.6
ΡΕΒΟΙΛ
+2,48%
1.65
ΣΑΡ
-0,34%
11.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.38
ΣΙΔΜΑ
+0,50%
2.01
ΣΠΕΙΣ
0,00%
7.72
ΣΠΙ
0,00%
0.718
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,27%
18.42
ΤΖΚΑ
0,00%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.718
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.358
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.322
ΦΡΛΚ
+1,10%
4.15
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Πόσο κοστίζουν οι μπαταρίες τους

Οι μπαταρίες αντιπροσωπεύουν συνήθως το 30% έως 40% της αξίας ενός ηλεκτρικού οχήματος. Αποτελούν το σημαντικότερο κόστος και όλη η προσπάθεια των αυτοκινητοβιομηχανιών έγκειται προς αυτήν την κατεύθυνση. Η μείωση της τιμής των μπαταριών θα σημάνει και τη μείωση της τιμής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ η τεχνολογία των μπαταριών είναι αυτή που θα αυξήσει και την αυτονομία τους, δίνοντας περισσότερες λύσεις μετακίνησης.

Σήμερα, λίγοι τομείς στον κόσμο της καθαρής ενέργειας είναι τόσο δυναμικοί όσο ο τομέας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV). Πλέον, οι δημόσιες και οι ιδιωτικές δαπάνες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2020. Όλο και περισσότερες χώρες έχουν δεσμευτεί να καταργήσουν σταδιακά τους κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, έχοντας φιλόδοξους στόχους για την πορεία της ηλεκτροκίνησης.

Το 2021 η Κίνα αντιπροσώπευε το ήμισυ της ανάπτυξης της αγοράς EV, καθώς πωλήθηκαν συνολικά 3,3 εκατομμύρια οχήματα. Οι πωλήσεις στην Ευρώπη συνέχισαν να αυξάνονται δυναμικά (αύξηση 65%) αγγίζοντας τις 2,3 εκατομμύρια μονάδες, ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες η ηλεκτροκίνηση γνώρισε αύξηση σημειώνοντας 630.000 συνολικές πωλήσεις.

Η Κίνα παράγει περίπου το 66% όλων των μπαταριών ιόντων λιθίου παγκοσμίως και έχει τον πρώτο λόγο στην παραγωγή για καθόδους (70%) και με 85% για ανόδους. Από την άλλη πλευρά, η Ευρώπη είναι υπεύθυνη για πάνω από το 25% της παγκόσμιας συναρμολόγησης EV, αλλά διαθέτει πολύ μικρό ποσοστό στην εφοδιαστική αλυσίδα, εκτός από την επεξεργασία κοβαλτίου που βρίσκεται στο 20%. Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν ακόμη μικρότερο ρόλο στην παγκόσμια παραγωγή EV με μόνο το 10% της παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων και 7% της ικανότητας παραγωγής μπαταρίας. Η Κορέα και η Ιαπωνία έχουν σημαντικά μερίδια της αλυσίδας εφοδιασμού, δίνοντας έμφαση στην παραγωγή μπαταριών και στις τεχνικές παραγωγής καθόδου και ανόδου. Η Κορέα είναι υπεύθυνη για το 15% του παγκόσμιου υλικού καθόδου, ενώ η Ιαπωνία αντιπροσωπεύει το 14% της καθόδου και 11% της παραγωγής υλικών ανόδου.

Τα περισσότερα ορυκτά εξορύσσονται σε χώρες πλούσιες σε πόρους, όπως π.χ. Αυστραλία, Χιλή και Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό. Όμως, η παραγωγή θα πρέπει να επεκταθεί στο δεκαπλάσιο για να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των κυβερνήσεων για αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η ταχεία αύξηση των πωλήσεων EV κατά τη διάρκεια της πανδημίας δοκίμασε την ανθεκτικότητα των αλυσίδων εφοδιασμού μπαταριών και ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία επιδείνωσε περαιτέρω τα πράγματα με τις τιμές των πρώτων υλών (κοβάλτιο, λίθιο και νικέλιο). Τον Μάιο του 2022, οι τιμές του λιθίου ήταν επτά φορές υψηλότερες σε σχέση με τις αντίστοιχες τιμές που επικρατούσαν στις αρχές του 2021. Εν τω μεταξύ, η Ρωσία προμηθεύει το 20% του παγκόσμιου νικελίου υψηλής καθαρότητας. Οι μέσες τιμές μπαταριών μειώθηκαν κατά 6% στα 132 δολάρια ανά κιλοβατώρα το 2021. Όμως, εάν οι τιμές μετάλλων το 2022 παραμείνουν τόσο υψηλές όσο στο πρώτο τρίμηνο, τα πακέτα μπαταριών θα γίνουν 15% πιο ακριβά από αυτά που ίσχυαν το 2021.

Η ζήτηση για μπαταρίες EV θα αυξηθεί από περίπου 340 GWh που είναι σήμερα σε πάνω από 3500 GWh έως το 2030. Τα στοιχεία των μπαταριών και η προσφορά τους θα πρέπει, επίσης, να αυξηθούν. Για να γίνει αυτό χρειάζονται πρόσθετες επενδύσεις και βραχυπρόθεσμα σχέδια, με την προσφορά ορισμένων ορυκτών, όπως το λίθιο, να πρέπει να αυξηθεί σημαντικά έως το 2030. Για παράδειγμα, η ζήτηση για λίθιο προβλέπεται να εξαπλασιαστεί σε 500 κιλοτόνους έως το 2030, ενώ υπάρχουν ανάλογες αυξήσεις και για τα υπόλοιπα ορυκτά.

Η ανακύκλωση μπορεί να δώσει λύσεις στην εξεύρεση βασικών μετάλλων. Όμως, μέχρι σήμερα η συμβολή της είναι μικρή, ενώ αναμένεται να γίνει μεγαλύτερη όταν υπάρξει καλύτερη οργάνωση. Ακόμη δεν υπάρχουν οργανωμένα εργοστάσια ανακύκλωσης μπαταριών και το ποσοστό σε ανακυκλωμένα μέταλλα είναι χαμηλό. Αν δεν υπάρξει έντονη δραστηριοποίηση πάνω σε αυτόν τον τομέα, η αναζήτηση ορυκτών θα αντιμετωπίσει στο μέλλον μεγάλο πρόβλημα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!