Γ.Δ.
1448.48 -0,48%
ACAG
-0,30%
6.58
CENER
+1,15%
7.94
CNLCAP
-1,26%
7.85
DIMAND
+0,21%
9.57
OPTIMA
0,00%
10.64
TITC
+0,68%
29.75
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,54%
1.484
ΑΒΕ
-0,83%
0.478
ΑΔΜΗΕ
+0,68%
2.235
ΑΚΡΙΤ
+2,70%
0.95
ΑΛΜΥ
-0,69%
2.86
ΑΛΦΑ
-1,70%
1.5925
ΑΝΔΡΟ
-0,29%
6.88
ΑΡΑΙΓ
+1,94%
12.6
ΑΣΚΟ
+1,90%
2.68
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.44
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,25%
8.08
ΑΤΤ
0,00%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
-3,89%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.8
ΒΙΟΚΑ
+0,39%
2.6
ΒΙΟΣΚ
+3,16%
1.305
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.54
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.78
ΔΑΑ
-0,12%
8.31
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,88%
11.24
ΔΟΜΙΚ
+3,35%
4.785
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,79%
0.349
ΕΒΡΟΦ
-1,18%
1.675
ΕΕΕ
+0,93%
30.36
ΕΚΤΕΡ
-1,69%
4.375
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
-1,20%
2.47
ΕΛΛ
-2,09%
14.05
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,35%
2.62
ΕΛΠΕ
+2,37%
8.43
ΕΛΣΤΡ
-3,67%
2.36
ΕΛΤΟΝ
-0,67%
1.788
ΕΛΧΑ
-0,92%
1.932
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-3,62%
1.33
ΕΤΕ
-1,43%
7.56
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.23
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.72
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.01
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.16
ΙΑΤΡ
+2,41%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,57%
0.4325
ΙΛΥΔΑ
+3,59%
1.73
ΙΝΚΑΤ
+1,12%
5.4
ΙΝΛΙΦ
+1,98%
5.14
ΙΝΛΟΤ
-0,69%
1.148
ΙΝΤΕΚ
-0,79%
6.26
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,46%
4.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.28
ΙΝΤΚΑ
-1,88%
3.65
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-1,93%
1.525
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-2,68%
1.635
ΚΟΡΔΕ
-1,79%
0.55
ΚΟΥΑΛ
-6,81%
1.286
ΚΟΥΕΣ
-2,19%
5.8
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,47%
10.7
ΚΤΗΛΑ
+2,22%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+0,70%
1.44
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.851
ΛΑΜΔΑ
-0,43%
6.89
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-0,91%
1.09
ΛΕΒΚ
-1,18%
0.336
ΛΕΒΠ
+0,57%
0.35
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+2,08%
1.47
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.75
ΜΑΘΙΟ
+3,32%
1.09
ΜΕΒΑ
-2,70%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+0,33%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
-1,97%
3.99
ΜΙΝ
0,00%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,15%
27.16
ΜΟΝΤΑ
+0,31%
3.24
ΜΟΤΟ
-1,15%
3.015
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
-0,14%
29.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+1,50%
3.38
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.975
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
+0,37%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
-1,94%
1.01
ΞΥΛΚ
-1,06%
0.28
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+1,79%
0.342
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+0,45%
22.4
ΟΛΠ
-0,60%
24.8
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.85
ΟΠΑΠ
-1,51%
15.61
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,45%
0.896
ΟΤΕ
-0,90%
14.28
ΟΤΟΕΛ
+0,16%
12.88
ΠΑΙΡ
-1,67%
1.18
ΠΑΠ
-1,13%
2.62
ΠΕΙΡ
-3,30%
3.775
ΠΕΤΡΟ
-1,89%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
-3,18%
15.2
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,70%
1.154
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+1,96%
4.69
ΡΕΒΟΙΛ
+5,59%
1.7
ΣΑΡ
-0,34%
11.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-0,53%
0.378
ΣΙΔΜΑ
-5,00%
1.9
ΣΠΕΙΣ
+1,04%
7.8
ΣΠΙ
+4,46%
0.75
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-0,71%
18.24
ΤΖΚΑ
+3,13%
1.645
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,12%
1.72
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+0,28%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+1,86%
8.2
ΦΡΙΓΟ
+2,48%
0.33
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.14
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Η παγκόσμια ναυτιλία εισέρχεται στην εποχή των εναλλακτικών καυσίμων

Το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) αρχικά και στη συνέχεια άλλες μορφές εναλλακτικών καυσίμων, όπως η μεθανόλη και τα βιοκαύσιμα, αναμένεται να αποτελέσουν τους «κινητήριους μοχλούς» για την μετάβαση της ποντοπόρου ναυτιλίας, στην εποχή της απανθρακοποίησης. Άλλωστε, πρόκειται για «μονόδρομο», με δεδομένο ότι με βάση τις αποφάσεις που έχουν ληφθεί στο επίπεδο του Παγκόσμιου Οργανισμού Ναυτιλίας (IMO) του ΟΗΕ, η ναυτιλία έχει δεσμευτεί να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα κατά 40% (από το επίπεδο του 2008) μέχρι το 2030 και των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 50% έως το 2050.

Στο πλαίσιο αυτό, το 2023 αναμένεται να σηματοδοτήσει την αύξηση των πλοίων που θα κινούνται με καύσιμο το LNG. Τον «δρόμο» έχουν ανοίξει οι «μεγάλοι» του κλάδου, όπως ο ιαπωνικός κολοσσός της Mitsui, αλλά και οι αυστραλιανοί όμιλοι εξόρυξης κι εμπορίας πρώτων υλών, Rio Tinto και BHP. Οι τελευταίοι έχουν επενδύσει και στην δημιουργία ιδιόκτητων στόλων πλοίων τα τελευταία χρόνια, θέλοντας με τον τρόπο αυτό, να μειώσουν την εξάρτησή τους και φυσικά το ρίσκο τους, από τις έντονες διακυμάνσεις της ναυλαγοράς. Στο πλαίσιο αυτό, η Rio Tinto αναμένει την παραλαβή μιας σειράς από φορτηγά πλοία της μεγαλύτερης κλάσης Newcast lemax, αρχής γενομένης από το πρώτο εξάμηνο του 2023. Τα πλοία αυτά θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG. Παράλληλα, η εταιρεία έχει ξεκινήσει ένα πρόγραμμα δοκιμαστικής χρήσης βιοκαυσίμου, επιδιώκοντας να μειώσει τις εκπομπές ρύπων της κατά 40% μέχρι το 2025.

Πρωτοπόρος στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών καυσίμων, είναι και η Maersk από την Δανία, ο μεγαλύτερος όμιλος θαλάσσιων μεταφορών σε παγκόσμιο επίπεδο. H Maersk έχει εστιάσει τις προσπάθειές της στην χρήση μεθανόλης. Πριν από μερικές ημέρες, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι προχώρησε στην υποβολή παραγγελίας για την ναυπήγηση έξι νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που θα καίνε μεθανόλη. Συνολικά, η εταιρεία πρόκειται να παραλάβει 19 τέτοια πλοία τα επόμενα χρόνια.

Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι η Maersk δεν πρόκειται να υιοθετήσει το LNG, ως μια «ενδιάμεση λύση», τουλάχιστον έως ότου προχωρήσουν οι άλλες τεχνολογίες και καταστούν εμπορικά διαθέσιμες σε μεγαλύτερο εύρος. Η εταιρεία θεωρεί ότι η μεθανόλη μπορεί να παραχθεί σε μεγάλες ποσότητες εύκολα και χωρίς μεγάλο κόστος, ήδη από την παρούσα δεκαετία. Όπως αναφέρουν στελέχη του ομίλου, λόγω του μεγέθους της, η Maersk προσπαθεί να φέρει το καύσιμο αυτό πιο κοντά στην εμπορική διάθεση για την ναυτιλία, καθιστώντας το ευρέως γνωστό σε περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες, που αυτήν την περίοδο τηρούν στάση αναμονής.

Παράλληλα, μια σειρά εταιρειών ολοκληρώνουν αυτήν την περίοδο δοκιμές για την μίξη βιοκαυσίμων με συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα. Η λύση αυτή θεωρείται ιδιαίτερα αποδοτική, καθώς σημαίνει ότι δεν θα χρειαστούν εκτεταμένες τροποποιήσεις στις μηχανές των υφιστάμενων πλοίων. Αρχής γενομένης από το 2023, η γαλλική Total Energies θα ξεκινήσει να προσφέρει βιοκαύσιμα για πλοία, στους πελάτες της στην Σιγκαπούρη. Αντίστοιχα, η Cargill, η οποία είναι ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους εμπορευμάτων παγκοσμίως κι εκ των σημαντικότερων ναυλωτών/πελατών των ναυτιλιακών εταιρειών, αναζητά κατάλληλα βιοκαύσιμα, για να ξεκινήσει την δοκιμαστική χρήση τους, επίσης κατά την διάρκεια του επόμενου έτους. Μετά το 2030, μια λύση που θεωρείται ότι συγκεντρώνει αρκετές πιθανότητες επιτυχίας, είναι η αμμωνία. Το πρώτο πλοίο που θα χρησιμοποιεί την τεχνολογία αυτή, αναμένεται να ναυπηγηθεί το 2026, ή το αργότερο το 2027.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!