Γ.Δ.
1471.78 -0,29%
ACAG
-0,65%
6.16
CENER
+1,69%
8.4
CNLCAP
+0,62%
8.1
DIMAND
-0,95%
9.41
OPTIMA
0,00%
11.5
TITC
-3,84%
30.05
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,38%
1.576
ΑΒΕ
0,00%
0.487
ΑΔΜΗΕ
+0,45%
2.22
ΑΚΡΙΤ
-1,68%
0.88
ΑΛΜΥ
0,00%
2.75
ΑΛΦΑ
0,00%
1.612
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.76
ΑΡΑΙΓ
+0,38%
13.35
ΑΣΚΟ
+0,75%
2.68
ΑΣΤΑΚ
-0,56%
7.16
ΑΤΕΚ
+1,94%
0.42
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.28
ΑΤΤ
-3,11%
10.9
ΑΤΤΙΚΑ
-0,84%
2.36
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,67%
5.95
ΒΙΟΚΑ
+0,39%
2.6
ΒΙΟΣΚ
+0,35%
1.415
ΒΙΟΤ
0,00%
0.256
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
-5,33%
1.6
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,32%
16.4
ΔΑΑ
-0,48%
8.31
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-1,21%
11.4
ΔΟΜΙΚ
+2,17%
4.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-3,49%
0.332
ΕΒΡΟΦ
-1,19%
1.66
ΕΕΕ
+0,89%
31.78
ΕΚΤΕΡ
+2,34%
4.38
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+1,65%
2.47
ΕΛΛ
+0,70%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,17%
2.7
ΕΛΠΕ
+0,70%
8.67
ΕΛΣΤΡ
+2,17%
2.35
ΕΛΤΟΝ
+0,65%
1.862
ΕΛΧΑ
-1,10%
1.976
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.152
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12.08
ΕΣΥΜΒ
+3,01%
1.37
ΕΤΕ
+1,12%
8.16
ΕΥΑΠΣ
-0,31%
3.22
ΕΥΔΑΠ
+1,02%
5.96
ΕΥΡΩΒ
-2,50%
2.024
ΕΧΑΕ
-0,94%
5.27
ΙΑΤΡ
+2,10%
1.705
ΙΚΤΙΝ
-0,37%
0.408
ΙΛΥΔΑ
+0,55%
1.835
ΙΝΚΑΤ
-1,84%
5.33
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.96
ΙΝΛΟΤ
-0,18%
1.138
ΙΝΤΕΚ
-0,16%
6.14
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,47%
4.28
ΙΝΤΕΤ
+0,40%
1.265
ΙΝΤΚΑ
-0,98%
3.53
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
+0,98%
1.54
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-0,62%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-1,89%
0.52
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.26
ΚΟΥΕΣ
-1,33%
5.95
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,44%
10.55
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-3,25%
1.34
ΛΑΒΙ
+0,56%
0.895
ΛΑΜΔΑ
-1,13%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.8
ΛΑΝΑΚ
+0,94%
1.07
ΛΕΒΚ
+5,81%
0.328
ΛΕΒΠ
0,00%
0.394
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.46
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.69
ΜΑΘΙΟ
-0,98%
1.01
ΜΕΒΑ
-2,06%
3.8
ΜΕΝΤΙ
+0,67%
2.99
ΜΕΡΚΟ
0,00%
47.6
ΜΙΓ
+1,00%
4.055
ΜΙΝ
0,00%
0.6
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.56
ΜΟΝΤΑ
+1,27%
3.19
ΜΟΤΟ
-0,49%
3.03
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.72
ΜΠΕΛΑ
+0,07%
27.22
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
+0,26%
1.96
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
-0,73%
38.2
ΝΑΚΑΣ
+2,82%
2.92
ΝΑΥΠ
-1,06%
0.93
ΞΥΛΚ
+1,47%
0.276
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
0,00%
0.356
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-4,44%
21.5
ΟΛΠ
+0,59%
25.4
ΟΛΥΜΠ
+0,36%
2.81
ΟΠΑΠ
+0,52%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,19%
0.915
ΟΤΕ
-0,57%
14.01
ΟΤΟΕΛ
-0,62%
12.8
ΠΑΙΡ
-1,67%
1.175
ΠΑΠ
-1,17%
2.54
ΠΕΙΡ
+0,47%
3.888
ΠΕΤΡΟ
-2,13%
9.2
ΠΛΑΘ
+0,87%
4.04
ΠΛΑΚΡ
0,00%
16.1
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
-0,35%
1.134
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+2,92%
5.29
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.7
ΣΑΡ
+0,53%
11.36
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-0,26%
0.383
ΣΙΔΜΑ
-0,78%
1.9
ΣΠΕΙΣ
-1,96%
8
ΣΠΙ
-0,28%
0.708
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-2,32%
18.1
ΤΖΚΑ
+1,90%
1.61
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.15
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+1,16%
1.74
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-2,19%
0.268
ΦΡΛΚ
-0,83%
4.165
ΧΑΙΔΕ
+4,58%
0.685

Τραυλού στην COP28: Δεν επιτυγχάνεται ενεργειακή μετάβαση χωρίς τη ναυτιλία

Για την ενέργεια και το μέλλον της Ναυτιλίας μίλησε η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, στη διάρκεια της COP28 στο Ντουμπάι.

Ξεκινώντας την ομιλία της η κα. Τραυλού ανέφερε πως «όλοι εμείς που συγκεντρωθήκαμε εδώ, έχουμε ένα κοινό όραμα και στόχο – έναν κόσμο με μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα το συντομότερο δυνατό. Σήμερα, σε αυτή τη Σύνοδο Κορυφής, καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε ουσιαστικά τις προκλήσεις που έρχονται και να αδράξουμε μια μοναδική ευκαιρία. Όχι μόνο να διαμορφώσουμε ένα βιώσιμο μέλλον για τη ναυτιλία, αλλά και να διαδραματίσουμε καθοριστικό ρόλο στο να βοηθήσουμε ολόκληρη την παγκόσμια οικονομία να επιταχυνθεί προς το καθαρό μηδέν στις εκπομπές ρύπων».

Η μείωση των εκπομπών ρύπων στη Ναυτιλία

Μιλώντας για την πορεία του ναυτιλιακού κλάδου όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, τόνισε πως έχει ξεπεράσει τους περισσότερους άλλους βιομηχανικούς κλάδους, λαμβάνοντας υπόψη ότι είναι μια βιομηχανία δέσμια των ορυκτών καυσίμων.

«Μην ξεχνάτε ότι η ναυτιλία μεταφέρει περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου και εκπέμπει λιγότερο από το 1/15 των εκπομπών της χώρας με τις μεγαλύτερες εκπομπές.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων 20 ετών περίπου, η ναυτιλιακή δραστηριότητα έχει σχεδόν διπλασιαστεί- ωστόσο οι εκπομπές από τη ναυτιλία σε όρους παγκόσμιας παραγωγής CO2 έχουν μειωθεί από περίπου 2,9% σε 2,2%» εξήγησε και συνέχισε πως «πρέπει να κάνουμε περισσότερα. Δεν πρέπει να αμφισβητείται η διάθεση της βιομηχανίας μας να ωθήσει προς το καθαρό μηδέν. Ως εκ τούτου, αγκαλιάζουμε τους πιο φιλόδοξους στόχους του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, όπως αυτοί συμφωνήθηκαν στη στρατηγική ορόσημο του 2023 για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου» είπε.

«Επιδιώκουμε να εφαρμόσουμε ρεαλιστικές λύσεις»

Η κα. Τραυλού τόνισε: «Προχωράμε πέρα από τις φιλόδοξες πρωτοβουλίες και επιδιώκουμε να εφαρμόσουμε ρεαλιστικές, κατάλληλες για το σκοπό μας λύσεις. Η επιχειρηματική και η περιβαλλοντική βιωσιμότητα πρέπει να συμβαδίζουν. Είναι όμως γεγονός ότι το κλειδί της μελλοντικής μας επιτυχίας εξαρτάται σημαντικά από τους εξωτομεακούς ενδιαφερόμενους φορείς. Δεν παράγουμε ενέργεια, δεν εμπορευόμαστε ενέργεια. Αλλά χρησιμοποιούμε και μεταφέρουμε ενέργεια. Δεν σχεδιάζουμε ή κατασκευάζουμε μηχανές ή πλοία, αλλά κάνουμε τις επενδύσεις που το καθιστούν εφικτό. Είναι επομένως σαφές ότι βρισκόμαστε στην πλευρά της ζήτησης του “κεφαλαίου της πράσινης ενέργειας”. Εξαρτόμαστε από τις εξελίξεις στην πλευρά της προσφοράς για την πλήρη απαλλαγή της βιομηχανίας μας από τον άνθρακα.

Η ναυτιλία θα συνεχίσει να καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια στον τομέα του άμεσου ελέγχου της. Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο ΙΜΟ ρυθμίζει μόνο τα πλοία. Δεν μπορεί να ρυθμίσει άμεσα τους παραγωγούς καυσίμων, τους προμηθευτές, τα λιμάνια, τους ναυλωτές ή ακόμη και τους ναυπηγούς, η συμβολή των οποίων είναι απαραίτητη στην απαλλαγή από τον άνθρακα.

Τραυλού: Να διαφυλαχθεί η βιωσιμότητα της ναυτιλιακής βιομηχανίας

«Ένα άλλο σημαντικό γεγονός είναι ότι η ναυτιλία είναι η πιο οικονομικά και ενεργειακά αποδοτική μορφή μεταφοράς, είπε η κα. Τραυλού και συνέχισε:

«Η ναυτιλία έχει καταφέρει να εκμεταλλευτεί τις οικονομίες κλίμακας στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, με άμεσα οικονομικά οφέλη για τον παγκόσμιο καταναλωτή. Η αποδοτικότητα του κόστους της βιομηχανίας μας πρέπει, με κάθε τρόπο, να διαφυλαχθεί.

Αυτό σημαίνει ότι η αλλαγή πρέπει να γίνει με τρόπο που να προστατεύει τη βιωσιμότητα του κλάδου μας, χωρίς αρνητικές επιπτώσεις στην ευημερία των πολιτών του κόσμου. Ως εκ τούτου, είναι επίσης ζωτικής σημασίας τα προτεινόμενα μέτρα μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου να λαμβάνουν υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των διαφόρων τομέων της ναυτιλίας, προστατεύοντας τη βιωσιμότητά τους. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στον τομέα των χύδην φορτίων, ο οποίος μεταφέρει πάνω από το 85% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Λόγω της φύσης και των λειτουργικών χαρακτηριστικών του, είναι ο τομέας της ναυτιλίας είναι απαιτητικός, καθώς απαιτεί εναλλακτικά καύσιμα και υποδομές που πρέπει να είναι διαθέσιμες στα περισσότερα λιμάνια σε όλο τον κόσμο. Απαιτεί επίσης τη συνεργασία και τη δέσμευση των εμπορικών διαχειριστών των πλοίων, οι οποίοι κατά κανόνα απασχολούν τα πλοία.

Οι αναγκαίες επενδύσεις

Για τις επενδύσεις που απαιτούνται για την επίτευξη των στόχων της στρατηγικής του ΙΜΟ η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών τόνισε πως «πρέπει να εκτελεστούν σε δύο μέτωπα: Αναβάθμιση της βιώσιμης μετάβασης του υφιστάμενου στόλου, και επένδυση σε νέα κτίρια.

Η αναθεωρημένη στρατηγική του ΙΜΟ, με τις πιο κοντινές προθεσμίες, θέτει πρόσθετες προκλήσεις για τον υπάρχοντα στόλο, η συντριπτική πλειοψηφία του οποίου θα λειτουργεί κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου έως το 2050. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, 4.800 πλοία βρίσκονται σε παραγγελία, με ημερομηνίες παράδοσης έως το 2030.

Ως πρώτο βήμα, η ανάπτυξη παγκοσμίως διαθέσιμων εναλλακτικών καυσίμων drop-in για τη ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα. Ομοίως, η δέσμευση άνθρακα μπορεί να συμβάλει στην περαιτέρω μείωση των εκπομπών των υφιστάμενων πλοίων και να αντισταθμίσει την πιθανή μη διαθεσιμότητα καθαρών καυσίμων. Είναι πράγματι γεγονός ότι η ναυτιλία θα ανταγωνιστεί με όλους τους άλλους τομείς για νέα καύσιμα. Και η ναυτιλία θα είναι ένας δευτερεύων παίκτης στη ζήτησή τους, δεδομένης της τεράστιας ζήτησης ενέργειας στη στεριά. Αλλά τελικά, η μόνιμη απεξάρτηση από τον άνθρακα συνεπάγεται αναγκαστικά μια νέα γενιά ασφαλών τεχνολογιών πρόωσης, μείωσης του άνθρακα και καυσίμων. Όπως αναφέρθηκε, η προσπάθεια αυτή απαιτεί τη συμβολή και το συντονισμό ενός σημαντικού φάσματος εξωτομεακών φορέων.

Η συνεργασία, η αποφασιστικότητα και η δέσμευση όλων μας είναι το κλειδί για να φέρουμε με επιτυχία την αποτελεσματική απαλλαγή από τον άνθρακα στα χέρια μας. Είναι σαφές ότι πρέπει να γίνουν πάρα πολλά, κυρίες και κύριοι, και όμως το πρώτο σημείο ελέγχου της στρατηγικής του ΙΜΟ απέχει μόλις 7 χρόνια. Η ναυτιλία είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρα και απρόβλεπτη.

Η απουσία κοινής προσέγγισης και σαφούς κατεύθυνσης από τις κυβερνήσεις, τις ρυθμιστικές αρχές και τα ενδιαφερόμενα μέρη προσθέτει μια ακόμη διάσταση σε αυτή την απρόβλεπτη κατάσταση. Έχουμε όλοι ένα κοινό όραμα. Αλλά συχνά χάνεται στη μετάφραση.
Αυτό οδηγεί σε σύγχυση, αβεβαιότητα και μερικές φορές και σε περιφερειακές αποφάσεις, όπως το επικείμενο ΣΕΔΕ της ΕΕ στη ναυτιλία. Δεν μπορούμε να έχουμε περιφερειακές λύσεις για μια παγκόσμια βιομηχανία και για περιουσιακά στοιχεία που μετακινούνται παγκοσμίως. Αυτό υπονομεύει τις προσπάθειες του ΙΜΟ να εισαγάγει παγκόσμιες λύσεις που εξασφαλίζουν ισότιμους όρους ανταγωνισμού σε παγκόσμιο επίπεδο. Τέλος, η παγκόσμια στροφή προς το καθαρό μηδενικό επίπεδο θα πρέπει να γίνει με έναν κοινό παρονομαστή: την ασφάλεια των ανθρώπων, των πλοίων και του περιβάλλοντος. Εξάλλου, οι άνθρωποι είναι η κινητήρια δύναμη της βιομηχανίας μας. Οι άνθρωποι θα πρέπει να συνεχίσουν να αποτελούν την πρωταρχική μας εστίαση, την πυξίδα μας σε αυτή την ενεργειακή μετάβαση. Γι’ αυτό είναι τόσο σημαντικό οι άνθρωποί μας, επί των πλοίων και στη στεριά, να είναι καλά εξοπλισμένοι για να προσαρμοστούν στη νέα εποχή».

«Δεν μπορούμε να πετύχουμε παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση χωρίς τη ναυτιλία»

Κλείνοντας την ομιλία της η κα. Τραυλού τόνισε: «Κυρίες και κύριοι, καλούμε όλες τις κυβερνήσεις να υποστηρίξουν τον ΙΜΟ. Για να διασφαλίσουν ότι θα εκπληρώσει την απαιτητική αποστολή του να υιοθετήσει επειγόντως κατάλληλα για το σκοπό αυτό μέτρα μείωσης των εκπομπών. Ο χρόνος περνάει γρήγορα και όμως οι μεγάλες προκλήσεις παραμένουν και νέες αναδύονται. Δεν μπορούμε καν να συζητήσουμε, πόσο μάλλον να πετύχουμε, μια παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση χωρίς τη ναυτιλία και τον ρόλο της ως καταλύτη σε κάθε πτυχή της κοινωνικοοικονομικής αλλαγής και προόδου. Έτσι, σήμερα, στο Μουσείο του μέλλοντος, στέκομαι σε αυτό το στέρεο θεμέλιο που έχουμε χτίσει και μας καλώ όλους να συνεργαστούμε όσο ποτέ άλλοτε, για να πετύχουμε αυτό το μέλλον. Το μέλλον της ναυτιλίας. Το μέλλον του κόσμου μας.

Η ναυτιλία πάντα καθοδηγούσε την παγκόσμια αλλαγή μέσω κινήτρων, αποφασιστικότητας και οράματος, και τώρα πρέπει να εμπνεύσει και να ηγηθεί, για άλλη μια φορά. Η ναυτιλία πάντα έχτιζε γέφυρες για την ανάπτυξη και την ευημερία. Αυτός είναι ο σκοπός μας, το καθήκον μας και η δέσμευσή μας απέναντι στον κόσμο».

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!