Γ.Δ.
1490.46 -0,08%
ACAG
+0,16%
6.14
CENER
0,00%
8.73
CNLCAP
+0,63%
8
DIMAND
-0,85%
9.3
OPTIMA
+0,69%
11.68
TITC
-0,97%
30.6
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,73%
1.64
ΑΒΕ
-1,44%
0.48
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.24
ΑΚΡΙΤ
-0,56%
0.89
ΑΛΜΥ
-0,18%
2.795
ΑΛΦΑ
+2,61%
1.71
ΑΝΔΡΟ
-1,75%
6.74
ΑΡΑΙΓ
-0,15%
13.1
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.71
ΑΣΤΑΚ
-0,84%
7.1
ΑΤΕΚ
0,00%
0.422
ΑΤΡΑΣΤ
+2,63%
8.6
ΑΤΤ
-1,36%
10.85
ΑΤΤΙΚΑ
+0,83%
2.44
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,14%
6.2
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.66
ΒΙΟΣΚ
+0,72%
1.4
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.46
ΓΕΒΚΑ
+1,92%
1.595
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-2,15%
16.4
ΔΑΑ
+0,07%
8.356
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+1,63%
11.84
ΔΟΜΙΚ
-1,94%
4.56
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+3,53%
0.352
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.69
ΕΕΕ
+0,12%
32.34
ΕΚΤΕΡ
-0,93%
4.26
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+0,41%
2.46
ΕΛΛ
+1,42%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,56%
2.645
ΕΛΠΕ
-1,79%
8.5
ΕΛΣΤΡ
+0,41%
2.43
ΕΛΤΟΝ
+0,54%
1.876
ΕΛΧΑ
+3,23%
2.08
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.152
ΕΠΣΙΛ
-0,50%
12
ΕΣΥΜΒ
-0,36%
1.375
ΕΤΕ
+1,29%
8.458
ΕΥΑΠΣ
-0,91%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
6.03
ΕΥΡΩΒ
+0,38%
2.108
ΕΧΑΕ
-1,14%
5.19
ΙΑΤΡ
-2,32%
1.685
ΙΚΤΙΝ
-2,44%
0.4195
ΙΛΥΔΑ
-1,98%
1.735
ΙΝΚΑΤ
-0,57%
5.26
ΙΝΛΙΦ
+0,40%
4.96
ΙΝΛΟΤ
+1,89%
1.186
ΙΝΤΕΚ
-0,33%
6.05
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.34
ΙΝΤΕΤ
+1,19%
1.28
ΙΝΤΚΑ
+3,89%
3.74
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
0,00%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+2,17%
1.65
ΚΟΡΔΕ
+1,12%
0.542
ΚΟΥΑΛ
-1,10%
1.26
ΚΟΥΕΣ
-1,38%
5.71
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+2,22%
1.38
ΛΑΒΙ
+0,82%
0.978
ΛΑΜΔΑ
-2,61%
6.72
ΛΑΜΨΑ
+4,65%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.07
ΛΕΒΚ
+0,56%
0.36
ΛΕΒΠ
+9,72%
0.316
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.45
ΛΟΥΛΗ
-1,82%
2.7
ΜΑΘΙΟ
-5,62%
0.958
ΜΕΒΑ
+0,26%
3.92
ΜΕΝΤΙ
+3,10%
2.99
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
+1,01%
3.99
ΜΙΝ
-1,75%
0.56
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,72%
27.7
ΜΟΝΤΑ
-1,57%
3.14
ΜΟΤΟ
+0,99%
3.06
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.72
ΜΠΕΛΑ
-1,38%
27.14
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
-0,25%
1.965
ΜΠΤΚ
-6,25%
0.45
ΜΥΤΙΛ
+0,21%
38.72
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
+6,09%
0.976
ΞΥΛΚ
-2,04%
0.288
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+9,09%
0.48
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,92%
21.6
ΟΛΠ
0,00%
25.2
ΟΛΥΜΠ
+0,72%
2.79
ΟΠΑΠ
-1,54%
15.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,21%
0.937
ΟΤΕ
-0,49%
14.15
ΟΤΟΕΛ
-0,32%
12.62
ΠΑΙΡ
-1,72%
1.14
ΠΑΠ
-1,18%
2.52
ΠΕΙΡ
-0,36%
3.852
ΠΕΤΡΟ
+0,65%
9.32
ΠΛΑΘ
+0,12%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
16
ΠΡΔ
0,00%
0.294
ΠΡΕΜΙΑ
-0,17%
1.192
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-0,37%
5.35
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.68
ΣΑΡ
-1,58%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
-9,09%
0.035
ΣΕΝΤΡ
+0,26%
0.38
ΣΙΔΜΑ
+0,79%
1.925
ΣΠΕΙΣ
-0,52%
7.72
ΣΠΙ
+0,56%
0.72
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-1,30%
18.16
ΤΖΚΑ
+2,50%
1.64
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,92%
1.758
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.2
ΦΡΙΓΟ
+6,35%
0.268
ΦΡΛΚ
+0,98%
4.14
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.65

Ερυθρά Θάλασσα και Διώρυγα του Σουέζ βγάζουν εκτός ρότας το διεθνές εμπόριο

Διακόπτεται η ομαλή ροή της ποντοπόρου ναυτιλίας και κατ’ επέκταση του παγκόσμιου εμπορίου, λόγω της επικινδυνότητας στην Ερυθρά Θάλασσα από τις επιθέσεις των Χούθι της Υεμένης, ενώ επιμένει και η δυσκολία διέλευσης των πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά, εξαιτίας της ξηρασίας και της μείωσης της στάθμης του νερού. Οι ανησυχίες για τις αλυσιδωτές αντιδράσεις στην παγκόσμια οικονομία καθρεπτίζονται από τις έντονες διακυμάνσεις των τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου στις δυο πλευρές του Ατλαντικού εν μέσω της εβδομάδας.

Για τους πλοιοκτήτες, οι εξελίξεις αυτές ναι μεν ενισχύουν τη διαπραγματευτική ισχύ τους και τονώνουν τα ναύλα, αλλά μεγενθύνουν τις δαπάνες μεταφοράς και οδηγούν σε καθυστερήσεις των δρομολογίων. Τα οφέλη διαφέρουν από τα φορτία των πλοίων. Με την τιμή του πετρελαίου μπρεντ να οδηγείται πάνω από τα 80 δολάρια το βαρέλι αυτήν την Τετάρτη, οι μετοχές της δανέζικης A.P. Moller-Maersk, ενός από τους μεγαλύτερους μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων, υποχωρούσε κατά 3%. Αντίθετα της Dorian LPG, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες στη μεταφορά LNG (Liquefied Petroleum Gas), αναρριχήθηκε 2%, αναφέρει η Wall Street Journal.

Μετά την απόφαση ισχυρών ομίλων της ποντοπόρου ναυτιλίας -συμπεριλαμβανομένων των Maersk, Hapag-Lloyd και MSC- να αποφύγουν τη θαλάσσια οδό από την Ερυθρά Θάλασσα και να χαράξουν δρομολόγια από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στην θαλάσσια περιοχή της Αφρικής, ακολούθησε και ο πετρελαϊκός κολοσσός της ΒΡ μέσα στην εβδομάδα. Αν και το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ ηγείται μια πολυεθνικής δύναμης για την προστασία των εμπορικών πλοίων, οι Χούθι δεν φαίνεται να υπαναχωρούν από τον σκοπό τους που δεν είναι άλλος από το να ασκήσουν πιέσεις στο Ισραήλ να παύσει τις επιθέσεις κατά της Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας.

Ο Γκάϊ Πλάτεν, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Επιμελητηρίου Ναυτιλίας, δήλωσε την Τρίτη πως η κατάσταση θα ξεκαθαρίσει από την επίδραση της ναυτικής δύναμης στην περιοχή. Οι Χούθι, οι οποίοι ελέγχουν ένα μεγάλο τμήμα της Υεμένης, στηρίζονται από το Ιράν μαζί με τη Χαμάς και την Χεζμπολάχ. Κάτω από αυτήν τη συγκυρία, η παράδοση φορτίων μέσω θαλάσσης γίνεται δαπανηρή και χρονοβόρα. Ένα τάνκερ από τη Μέση Ανατολή χρειάζεται 17 ημέρες για να φθάσει στην Ευρώπη από τη Διώρυγα του Σουέζ και 42 ημέρες για να περάσει από την Αφρική.

Αβέβαιο το μέγεθος των συνεπειών στο παγκόσμιο εμπόριο

Το μέγεθος των επιπτώσεων από την αναθεώρηση των δρομολογίων στην Ερυθρά Θάλασσα θα αποσαφηνιστεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες, αλλά οι εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονται σε δυσμενέστερη από όσες κατέχουν στόλους πετρελαιοφόρων και μεταφοράς φορτίων LNG, τονίζουν ειδήμονες. Ακόμη πιο περίπλοκο γίνεται το σκηνικό, εάν ληφθούν υπόψην οι δυσκολίες στη λειτουργία της Διώρυγας του Παναμά.

Από τη Διώρυγα του Παναμά, η οποία εγκαινιάστηκε το 1914 για να ενώσει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό, διέρχεται το 55% των εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία προς τις ΗΠΑ. Αποτελεί, παράλληλα, μία από τις βασικές αρτηρίες για την προμήθεια των ασιατικών αγορών με υγροποιημένο φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ.

Αλλά η παρατεταμένη ξηρασία ως αποτέλεσμα ενός εντονότερου Ελ Νίνιο, του καιρικού φαινομένου που πηγάζει από τον Ειρηνικό Ωκεανό και επηρεάζει όλο τον πλανήτη, ανάγκασε τις αρχές της Διώρυγας του Παναμά να μειώσουν τη διέλευση των πλοίων από περίπου 40 πλοία την ημέρα σε 30 τον Οκτώβριο, 25 τον Νοέμβριο και 20 τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με πληροφορίες της Wall Street Journal. Περαιτέρω μείωση σε 20 πλοία την ημέρα αναμένεται να ισχύσει τον Ιανουάριο και σε 18 τον Φεβρουάριο.

Αν και ο Παναμάς ήταν η 5η πιο βροχερή χώρα του κόσμου, εδώ και μια 20ετία οι βροχοπτώσεις μειώνονται βαθμιαία. Σήμερα, η στάθμη του νερού στη Διώρυγα είναι χαμηλότερη κατά δέκα πόδια ή κάτι παραπάνω από τρία μέτρα, μια διαφορά που επηρεάζει τη διέλευση των πλοίων με φορτία που μπορεί να φθάνουν έως και τα 16.000 εμπορευματοκιβώτια. Λόγω της ξηρασίας το καλοκαίρι, οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια των πλοίων έφθαναν ακόμη και τις 20 ημέρες. Ο επικεφαλής της διώρυγας, Ρικουάρτε Βάσκες Μοράλες, επιβεβαίωσε πως οι καιρικές συνθήκες εξακολουθούν να δυσχεραίνουν την ομαλή λειτουργία της διώρυγας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!