Γ.Δ.
1480.97 +0,25%
ACAG
0,00%
6.28
CENER
-0,71%
8.34
CNLCAP
+1,24%
8.15
DIMAND
-0,73%
9.54
OPTIMA
0,00%
11.2
TITC
+1,76%
31.75
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
+0,68%
1.47
ΑΒΕ
+6,87%
0.498
ΑΔΜΗΕ
+0,23%
2.205
ΑΚΡΙΤ
-1,09%
0.905
ΑΛΜΥ
+1,45%
2.79
ΑΛΦΑ
+0,12%
1.6295
ΑΝΔΡΟ
+0,58%
6.92
ΑΡΑΙΓ
+0,31%
12.87
ΑΣΚΟ
-0,74%
2.67
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,25%
8.12
ΑΤΤ
-0,88%
11.3
ΑΤΤΙΚΑ
-0,82%
2.41
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
6.1
ΒΙΟΚΑ
+0,77%
2.63
ΒΙΟΣΚ
+0,35%
1.44
ΒΙΟΤ
+5,47%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
+5,13%
2.46
ΓΕΒΚΑ
+1,19%
1.7
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,60%
16.84
ΔΑΑ
+1,20%
8.4
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+0,51%
11.81
ΔΟΜΙΚ
+0,95%
4.785
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,34%
0.334
ΕΒΡΟΦ
+0,89%
1.7
ΕΕΕ
-0,06%
31.64
ΕΚΤΕΡ
+0,11%
4.42
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+0,41%
2.47
ΕΛΛ
-1,74%
14.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,86%
2.695
ΕΛΠΕ
-0,36%
8.415
ΕΛΣΤΡ
+0,42%
2.37
ΕΛΤΟΝ
-0,22%
1.796
ΕΛΧΑ
0,00%
2.03
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
-0,33%
12
ΕΣΥΜΒ
-0,75%
1.33
ΕΤΕ
-0,79%
8.016
ΕΥΑΠΣ
+1,86%
3.28
ΕΥΔΑΠ
+1,56%
5.85
ΕΥΡΩΒ
-0,44%
2.056
ΕΧΑΕ
+1,69%
5.41
ΙΑΤΡ
0,00%
1.685
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.41
ΙΛΥΔΑ
+1,42%
1.79
ΙΝΚΑΤ
-1,12%
5.32
ΙΝΛΙΦ
-0,80%
4.96
ΙΝΛΟΤ
-0,17%
1.146
ΙΝΤΕΚ
0,00%
6.19
ΙΝΤΕΡΚΟ
+1,89%
4.32
ΙΝΤΕΤ
-2,34%
1.25
ΙΝΤΚΑ
+0,41%
3.69
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,99%
1.505
ΚΕΠΕΝ
+2,00%
2.04
ΚΛΜ
-0,31%
1.625
ΚΟΡΔΕ
+0,39%
0.518
ΚΟΥΑΛ
-0,65%
1.232
ΚΟΥΕΣ
+1,05%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,47%
10.65
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-1,45%
1.355
ΛΑΒΙ
+0,35%
0.856
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.05
ΛΑΜΨΑ
+0,59%
34
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.06
ΛΕΒΚ
-1,73%
0.34
ΛΕΒΠ
-9,09%
0.3
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,69%
1.46
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.65
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.06
ΜΕΒΑ
-2,58%
3.77
ΜΕΝΤΙ
+0,34%
2.97
ΜΕΡΚΟ
+4,44%
47
ΜΙΓ
+0,88%
4
ΜΙΝ
+4,10%
0.635
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,52%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+4,19%
3.48
ΜΟΤΟ
+0,83%
3.045
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+0,94%
28.06
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,59%
3.39
ΜΠΡΙΚ
-0,51%
1.96
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
+0,41%
39.16
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.84
ΝΑΥΠ
0,00%
0.974
ΞΥΛΚ
-0,74%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
0,00%
0.358
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
+0,81%
25
ΟΛΥΜΠ
-0,70%
2.84
ΟΠΑΠ
-0,19%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,32%
0.929
ΟΤΕ
-0,34%
14.45
ΟΤΟΕΛ
-0,31%
12.8
ΠΑΙΡ
-2,06%
1.19
ΠΑΠ
+0,77%
2.63
ΠΕΙΡ
+1,32%
3.83
ΠΕΤΡΟ
+0,89%
9.12
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
-1,30%
15.2
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,70%
1.154
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+5,60%
5.09
ΡΕΒΟΙΛ
+1,18%
1.72
ΣΑΡ
0,00%
11.6
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
+1,62%
0.376
ΣΙΔΜΑ
+0,80%
1.9
ΣΠΕΙΣ
+2,48%
8.28
ΣΠΙ
+1,14%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,27%
18.85
ΤΖΚΑ
-0,65%
1.54
ΤΡΑΣΤΟΡ
-3,48%
1.11
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,58%
1.72
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,50%
0.27
ΦΡΛΚ
+1,34%
4.165
ΧΑΙΔΕ
-8,33%
0.605

Σούπερ μάρκετ: Οι διεργασίες για νέα deals και οι άμυνες των μικρών

Ωριμάζουν οι συνθήκες για νέο κύμα συγκέντρωσης στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, με καταλύτες παράγοντες όπως η συρρίκνωση των περιθωρίων κέρδους, η ενίσχυση του ανταγωνισμού, ο πληθωρισμός και οι περιορισμοί λόγω των μέτρων της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.

Είναι γνωστό ότι η Ελλάδα διαθέτει ένα από τα πυκνότερα δίκτυα σούπερ μάρκετ στον κόσμο, κάτι που συνεπάγεται έντονο ανταγωνισμό και υψηλά κόστη για τις επιχειρήσεις, που βλέπουν τα περιθώρια κέρδους τους να συρρικνώνονται δυσανάλογα με τα περιθώρια κέρδους ομοειδών εταιρειών στην Ευρώπη. Με βάση δημοσιευμένα στοιχεία το 2022, το καθαρό περιθώριο κέρδους υποχώρησε σε 1,5% για τις 10 μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και πιέστηκε περαιτέρω το 2023. Αν και υπάρχουν στην αγορά μικρότερα δίκτυα, που απολαμβάνουν υψηλότερες αποδόσεις, και αυτά κινούνται με μειωμένα περιθώρια κέρδους συγκριτικά με 4-5 χρόνια πριν, ενώ το πρόβλημα θεωρείται γενικευμένο στην αγορά. Επιπλέον, πάνω από το 70%-80% της αγοράς ελέγχεται από 7 αλυσίδες, με το υπόλοιπο να υπερτερεί σε σημεία πώλησης, αλλά να υστερεί σε αξία. Αυτά τα χαρακτηριστικά συνιστούν πίεση για συμμαχίες, συνεργασίες ομίλων αγορών και άλλα deals.

Ας σημειωθεί επίσης ότι οι πωλήσεις μετά την εορταστική αγορά και ειδικά τις πρώτες εβδομάδες του Φεβρουαρίου δεν δίνουν αισιόδοξα μηνύματα, ένα κοινό πρόβλημα τόσο για μεγάλες αλυσίδες όσο και για μικρά μεμονωμένα σούπερ μάρκετ. «Τα νούμερα δεν πάνε καλά» σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, υπογραμμίζοντας το περιβάλλον επίμονου πληθωρισμού τροφίμων και μειωμένης αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών. Ως αποτέλεσμα, σε επαρχιακές αγορές μικρές επιχειρήσεις κατεβάζουν ρολά και η βιωσιμότητα άλλων δοκιμάζεται όσο οι καταναλωτές αναζητούν φθηνά προϊόντα σε προσφορές και είδη ιδιωτικής ετικέτας μεγάλων δικτύων.

Την ίδια ώρα η μάχη μεριδίων κλιμακώνεται από τους μεγάλους παίκτες της αγοράς είτε είναι αλυσίδες που έχασαν μερίδιο εν μέσω των πρόσφατων κρίσεων, όπως ο ΑΒ, τα My Market, είτε κέρδισαν, όπως Σκλαβενίτης, Μασούτης, Lidl, ενώ οι μικρότεροι παίκτες προωθούν συμμαχίες για να διαχειριστούν τις προκλήσεις. Είναι ενδεικτικό ότι οι όμιλοι αγορών ΕΛΕΤΑ και Αστέρας προχώρησαν σε στρατηγική συνεργασία. Από την πλευρά του ο ΕΛΟΜΑΣ, που έχει αποδυναμωθεί τα τελευταία χρόνια (μετά τις αποχωρήσεις ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, Bazaar και SYNKA Χανίων), επιχειρεί να προσελκύσει νέα μέλη, κυρίως όμως περιφερειακούς παίκτες. Διατήρησε έτσι την πρωτοκαθεδρία στη συγκεκριμένη αγορά, που μετά την απορρόφηση του ομίλου CRM Αριάδνη από την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός είχε περιοριστεί σε λιγότερους παίκτες, με τη συμμετοχή επιπλέον των ομίλων Ασπίδα και Mesis Group.

Σημειώνεται ότι η διαπραγμάτευση των όρων συνεργασίας με τους προμηθευτές στους ομίλους αγορών γίνεται συνήθως κεντρικά από τον όμιλο και όχι από κάθε σούπερ μάρκετ-μέλος χωριστά. Επίσης, κατ’ ουσίαν οι όμιλοι αγορών δεν έχουν ανταγωνισμό μεταξύ τους, αντιπροσωπεύοντας κοινά συμφέροντα, αυτά των μικρών επιχειρήσεων, αλλά και ένα μερίδιο αγοράς που αποτελεί δέλεαρ για τις μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες βρίσκονται σε διαρκή διερεύνηση δυνητικών εξαγορών.

Αν ληφθεί υπ’ όψιν ότι ο συνολικός τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών έφτασε το 2023 τα 11,8 δισ. ευρώ (Circana), υπολογίζεται ότι το σύνολο του λιανεμπορίου τροφίμων έχει ξεπεράσει σε αξία τα 16-18 δισ. ευρώ, μ’ έναν τζίρο που γίνεται σε μικρά σημεία πώλησης να μην καταμετράται επαρκώς. Σημειώνεται επίσης ότι μικρές αλυσίδες και μεμονωμένα σούπερ μάρκετ δεν έχουν απευθείας επαφή με τους μεγάλους προμηθευτές και συνήθως ψωνίζουν από cash & carry. Για τον τζίρο αυτών των επιχειρήσεων, που εκτιμάται από στελέχη της αγοράς σε περίπου 4,5-5 δισ. ευρώ, όσο περίπου ο τζίρος του μεγάλου παίκτη (Σκλαβενίτης), ερίζουν οι μεγάλες αλυσίδες, εξ ου και οι εξαγορές μικρών δικτύων, αλλά και οι επενδύσεις επέκτασής τους με καταστήματα και μοντέλα convenience stores σε επαρχιακές πόλεις και νησιά.

Έτσι, η τάση στο επόμενο διάστημα θα είναι περαιτέρω συνενώσεις των μικρών επιχειρήσεων, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τον ισχυρό ανταγωνισμό, αλλά και κινήσεις στα υψηλά κλιμάκια της κατάταξης, δεδομένου ότι η αγορά είναι υπερκορεσμένη. Οι τελευταίες, που αφορούν τους μεγάλους παίκτες, θα είναι και αυτές που θα αλλάξουν τον χάρτη του οργανωμένου λιανεμπορίου. Προς αυτήν την κατεύθυνση δείχνουν και τα μεγάλα deals των τελευταίων ετών στον χώρο της βιομηχανίας και των προμηθευτών, με ενδεικτικές τις κινήσεις του CVC και επιχειρηματιών όπως ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, μετά την πώληση της Chipita, που χτίζει όμιλο τροφίμων υπό την ομπρέλα της Bespoke, συγκεντρώνοντας σήματα όπως Αμβροσία, Νίκας, Αλλαντικά Μακεδονίας, Ελληνικοί Χυμοί, ΙΟΝ κ.λπ. Ανάλογες κινήσεις συγκέντρωσης θα πρέπει να αναμένονται και στο λιανεμπόριο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!